BitFenix Shadow

Specificaties Tower • 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Shadow Review

Ianovski 25 mei 2014, 846 views

BitFenix Shadow

Pluspunten

• SoftTouch afwerking
  • Uiterlijk
  • Afwerking
  • Ruimte binnenin
  • Stoffilters

Minpunten

• Kabelmanagement
  • Geen fans bovenin
  • Zeer basic indeling

Intro
De Bitfenix shadow. Een kast die mij op het gebied van uiterlijk meteen aanspreekt. Uiterlijk is strak zonder te veel extra’s, iets wat in mijn ogen als een pluspunt gezien mag worden. Zonder al deze buitengewone extra’s aan de buitenkant oogt hij toch als een stoere kast die gezien mag worden. De LED strip aan de onderkant van de kast maakt het dan nog net dat beetje verder af. Op het eerste gezicht deed de kast het goed bij mij. Leuke en lichte kast met een mooie matte afwerking op de frontpanel. Maar we gaan deze kast uit het €50 plus segment toch even wat beter aan de tand voelen.

Kenmerken
- Mid tower design met SoftTouch surface
- Ondersteund tot 4 120mm fans
- Uitneembare stoffilters aan de voor- en onderkant
- USB 3.0
- Geschikt voor ATX tot mini-ITX
- Gebouwd uit een combi van staal en plastic

Verpakking
De Shadow kwam binnen in een verpakking zoals we die gewend zijn bij pc kasten rond deze prijsklasse. Op de verpakking stonden de belangrijkste kenmerken van de kast en groot het logo van Bitfenix. De kast zelf zat in twee stukken piepschuim en een plastic zak om eventuele klappen van het vervoeren op te vangen en kleine beschadigingen tegen te gaan.

Specificaties
Materiaal: Staal, Plastic
Kleur (int/ext): Zwart/Zwart
Afmetingen: 190 x 440 x 506mm
Moederbord afmetingen: ATX, Micro ATX, Mini-ITX
5,25” Drive Bays: 3x
3,5”Drive Bays: 7x
2,5” Drive Bays: 1x
Koeling: 2x 120mm Front fan (1 included)
1x 120mm Bottom Fan
1x 120mm (included) Rear Fan or 92mm or 80mm
PCI Slots: 7x
I/O: USB 3.0 x2, USB 2.0 x2, HD Audio
Voeding: PS2 ATX (Bottom, multi direction)
Extra’s: SoftTouch Surface Treatment, selectable red/blue LED’s, uitneembare dustfilters, Tool-free drive bay locking mechanisme.

Vormgeving
Over de vormgeving ben ik zelf zeer te spreken. Vormgeving is echter altijd persoonlijk en er zijn mensen die weer van andere soort kasten houden. De kast is zeer strak en mag er duidelijk wezen in mijn opzicht. De deur aan de voorkant zorgt ervoor dat de optical drives en eventueel fan-controllers mooi weg gewerkt kunnen worden. Ook uitstekende knoppen aan fan-controllers passen goed door de ruimte die achter de deur zit. De SoftTouch behandeling aan de voorkant voelt goed aan en is van mooie kwaliteit. De LED-strip aan de onderkant ziet er goed uit en zorgt voor dat kleine beetje extra wat mensen graag zien in een kast. De LED-strip kan overigens ook uitgezet worden. Al met al is het een kast die op het gebied van uiterlijk zijn geld helemaal waard is.

Inbouwmogelijkheden
Het is op het gebied van inbouwmogelijkheden een kast zoals de meeste mid towers. Maar naar mijn mening valt hij toch wat kleiner uit dan de meeste mid towers. Dit is bijvoorbeeld te merken aan de hoeveelheid ruimte die je achter het moederbord hebt om kabels weg te werken, deze ruimte is vrijwel niks. Ook de manier waarop de PCI slots zitten is anders gedaan dan normaal waardoor de achterkant een stuk uitsteking heeft waar de schroeven vast zitten. Persoonlijk ben ik niet echt een fan van deze manier van PCI sloten. De kast heeft verder plek voor de meeste moederborden en biedt hierdoor ook genoeg plek voor het plaatsen van krachtige hardware, wat dan ook niet misstaat. Je kunt tot 7 HDD’s kwijt, 8 SSD’s en 3 optical drives. Uiteraard kun je ook HDD’s plaatsen in de 5,25” bays met dan wel een bracket hiervoor. Het plaatsen van HDD’s, SSD’s en optical drives gaat volledig schroefloos. Voor het plaatsen van grafische kaarten heb je wel schroeven nodig, wat ik een pluspunt vind. Ondanks dat de kast op sommige punten heeft bespaard met ruimte is het inbouwen van de hardware geen probleem geworden en gaat dit nog altijd even makkelijk in een mid tower.

Kabelmanagement
Kabelmanagement is in deze kast een dingetje en helaas geen positieve eigenschap. Er is achter het moederbord tray gewoonweg te weinig ruimte om je kabels kwijt te kunnen. Hierdoor hangen deze dus in de kast. Je kunt er wel voor zorgen dat ze naast het moederbord tray hangen en met wat tie-wraps kun je ze zo hangen dat de kabels niet storend zijn voor de airflow. Enkel kunnen er wat kleine kabels achter het moederbord langs maar dit vind ik te weinig.

Stoffilters
De kast komt met stoffilters op elke plek waar ook een intake fan geplaatst kan worden. Er zit een filter bij de voeding, de plek aan de onderkant waar een extra fan geplaatst kan worden en aan de voorkant. De stoffilters aan de onderkant zijn van buitenaf te verwijderen en kunnen vervolgens schoon gemaakt worden. De stoffilter aan de voorkant voor je 2 fans is zeer eenvoudig los te krijgen door hem aan de bovenkant in te drukken. Alle filters zien er prima uit en voldoen dit ook.

Koelingsmogelijkheden
De koelmogelijkheden in deze kast zijn redelijk standaard. Je kunt 2x 120mm fans voor in de kast plaatsen, net achter het uitneembare stoffilter, waarvan 1 fan al bijgeleverd is. Er zit 1 outtake fan achter in de kast die ook is meegeleverd en eventueel kun je een extra fan plaatsen onderin de case. Niet heel bijzonder spannend maar voor de meeste systemen voldoet dit prima. De twee meegeleverde fans zijn uiteraard een goed iets. De fans zelf zijn overigens ook prima in orde en presteren goed genoeg voor de standaard systemen.

Geluidsproductie
Deze kast voldoet op het gebied van geluidsproductie prima aan de eisen voor een normaal systeem. Ik wil niet zeggen dat hij volledig stil is want bijvoorbeeld de videokaart of de wat oudere HDD zal nog wel te horen zijn. De fans die met de kast meegeleverd worden zijn prima stil en met een goed oog op welke hardware je aanschaft kan deze kast goed door als stil systeem. Dit heeft denk ik ook te maken met dat de panelen gewoon dicht zijn en de kleine gleuven aan de voorkant van de kast zorgen niet voor extra problemen.

De Shadow voldoet als basic kast aan de binnenkant en ook zijn koelmogelijkheden zijn prima in orde voor de basic systemen. De buitenkant spreekt mij meer aan en ik vind dan ook dat deze kast mooi en strak genoemd mag worden. De afwerking op de deur is mooi en de deur zelf voelt ook goed aan, je kunt er al je hardware in kwijt voor een mooi en krachtig systeem en het geluid wordt aardig onderdrukt in deze case. Verder heeft hij ook zijn nadelen zoals de kabelmanagement. Voor een paar tientjes extra heb je ook een wat beter case en ook hier is een LED strip onder te maken.

En wat extra foto's.

Heb jij ook een BitFenix Shadow?

Een paar maanden geleden heb ik deze kast ook gekocht en je verwoord goed hoe ik mij voel over deze behuizing. De vormgeving is strak, maar de installatie van componenten en het kabel management is toch wel wat slecht, tot het irritante aan toe.

Zo passen de dikkere kabels van de voeding net achter de plaat voor het moederbord en kun je door de beperkte gleuven niet overal komen waardoor sommige kabels nogal strak staan of in het zicht moeten. De dunnere kabels heb ik netjes weg kunnen werken, maar er is heel weinig ruimte waardoor deze zijde van de kast nu wat bol staat.

Er is genoeg ruimte voor HDD's en één SSD is te bevestigen aan de onderkant binnen in de behuizing, plek voor een tweede SSD kon ik niet vinden tenzij je met tape of eigen onderdelen moet gaan spelen.

De kast is wel heel erg stil en het is mooi dat iedere ingang bedekt is met een stof filter. Deze kast was voor mijn broertje met een nogal stoffige kamer en eens in de zoveel weken haal ik het voorste filter van de kast er even uit om het stof er van af te halen. De binnenkant van de kast blijft vrijwel stofloos.

Ik had wel een tweede fan aan de voorkant geplaatst om genoeg koeling te bieden, dit omdat de kast heel dicht is en er aan de zijkanten ook geen openingen zijn. In mijn geval blijft de videokaart en andere componenten wel koel genoeg.

De kast is daarnaast ook lekker klein en dus handig voor als je nog wel eens naar LAN feesten o.i.d. gaat, dat de kast gekleurde LEDs en een mooie vormgeving heeft past daar goed bij.

Als ik deze kast een cijfer moest geven dan zou het een zesje zijn. Als je iets meer geld te besteden hebt kijk dan verder.

[Reactie gewijzigd door SN4K3 op 26 mei 2014 18:10]

Kijk, dat is een mooie aanvulling op mijn review. Bedankt daarvoor! En wat betreft de meerdere SSD's bedoelde ik dat je met een bracket nog wel een extra SSD in de 5,25" sloten kan plaatsen.