Copernic Desktop Search Review

kdrkdr 25 mei 2014, laatste update op 25 mei 2014, 1.196 views

Copernic Desktop Search

Pluspunten

• Snel en vele malen beter dan de windows index taak.
  • Geld meer dan waard

Minpunten

• geen

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 5
Enige tijd geleden heb ik een SSD in m'n laptop geplaatst. Reden om de computer eens helemaal opnieuw in te richten. Ik draai inmiddels op Windows 8.1.
Ik heb behoorlijk wat data op m'n pc staan dus ik wilde de inhoud indexeren. Men roept wel dat je dat beter niet kan doen met een SSD, maar Samsung (leverancier van de schijf) zegt dat het best kan. Als je ook op inhoud van bestanden wilt zoeken moet je wel indexeren om een beetje performance te krijgen. Sommigen beweren van niet, maar ik heb het niet voor elkaar gekregen.
Ik heb een selectie gemaakt van bestanden. Hij is een paar dagen bezig geweest om de index op te bouwen. Bij ruim 3000 documenten bleef hij haperen. Nieuwe bestanden werden wel ge´ndexeerd, maar de zoektaak gebruikte nog steeds veel resources. Wat hij aan het doen was? Geen idee. Hij hoefde allen maar de map 'mijn documenten' te doen, dus geen systeem bestanden of zo.
Iemand adviseerde me Copernic Desktop Search te installeren. Ongelofelijk. In drie uur tijd was alles ge´ndexeerd. Microsoft documenten, OpenOffice bestanden, Thunderbird mail, pdf's etc.etc. Zonder moeilijke instellingen. Ook mijn Thunderbird mail archief staat nu dus in de index. (daar was ik met de Windows taak maar niet eens aan begonnen). Echt handig. Je kan de boel zo instellen dat er niet ge´ndexeerd wordt zodra je iets op je computer doet. Ook kan je opgeven dat je bijvoorbeeld eens in de vier dagen nieuwe bestanden indexeert. Ruim voldoende voor mij. Krijgt de SSD ook niet zo veel voor z'n kiezen. Kortom het programma doet gewoon wat het moet doen en nog hartstikke snel ook. Ongelofelijk dat Microsoft dat niet voor elkaar krijgt op z'n eigen OS.

• laptop
  • windows 8.1

Heb jij ook een Copernic Desktop Search?

kun je eens ingaan op prestaties van de software, hoe lang doet een gemiddle zoekbewerking (binnen de inhoud), bijv... hoeveel ruimte gebruikt het voor zijn database / cache heb je andere tools gebruikt...
In totaal indexeer ik:
7000 documenten en 5200 mails. De documenten hebben een omvang van 22 GB, de mail beslaat 2 GB.
De database van Copernic is 225 MB groot.
Alles staat op mijn SSD, ook de index. De documenten betreffen OpenOffice, Microsoft Office en pdf. docs. Geen plaatjes en muziek. Voor de mail gebruik ik Thunderbird.
Laptop is een samsung NP305 (niet speciaal snel dus)
Zoeken gaat realtime. Althans binnen een paar tienden van seconde heeft hij de ingewikkelste zoekopdracht verwerkt.
Om de SSD te sparen heb ik het indexeren uitstaan. Als ik wat moet zoeken zet ik het even handmatig aan. Wel leuk, als je dat na een paar weken doet zie je precies langsflitsen aan welke documenten je hebt gewerkt. Als dat er tientallen zijn, dan is het indexeren daarvan in een flits gebeurd. Kortom voor mij ideaal. Ik zit in nogal wat bestuurtjes en wil nog wel eens iets ouds opzoeken. Ik heb een gestructureerde opslag van documenten (mappenstructuur zowel in documenten map als in mail). In de praktijk zoek ik echter vaak met Copernic. Gaat echt veel sneller (als je tenminste de goede zoekterm kan bedenken ;) )
Heb ik ook, EN die in windows 8.1 pro zit gebruik ik voor diens 'bibliotheken'.
Met copernic inderdaad heel specifieke mappen op de diverse drives en partities laten indexeren.
@ i-chat, dat hangt er van af, hoeveel laat je indexeren, alle schijven, alle bestands extenties, of wat mappen en een wat minder grote groep, heel precies aangegeven extenties.
Zelf heb ik alles op SSD uit staan, ivm wel lezen, zo min mogelijk schrijven op mijn ssd's
De indexen van zowel windows eigen indexing service als van copernic staan op WD black HDD partities.

Met copernic indexeer ik tot 10 MB max bestanden en dat vindt ie realtime, binnen een groot bestand een bepaalde combinatie vinden en dat eventueel herhalen omdat het vaKer voorkomt, enter en het is er al...

Heel gaaf programma, gebruik het met grote tevredenheid sinds ik het tegenkwam, 5 jaar terug of zo...

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 26 mei 2014 08:58]

hoi,

heb Copernic op laptop met windows xp ge´nstalleerd. helaas krijg ik op ieder zoekactie te lezen dat er
" geen documenten met deze naam zijn gevonden"
Vereist programma ( gratis versie) wellicht special instellingen?
Heb je ingesteld wat er ge´ndexeerd moet worden? (Het werkt inmiddels ook prima op Windows 10)