MSI Gaming Series GS70 Stealth 2OD-061NL

Specificaties 17" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI Gaming Series GS70 Stealth 2OD-061NL Review

runner76 25 mei 2014, laatste update op 26 december 2014, 528 views

MSI Gaming Series GS70 Stealth 2OD-061NL

Deze review gaat over de MSI Stealth, om precies te zijn: de MSI GS70 2OD-061NL Stealth - die slanke, zwarte blikvanger met RAID-0 SSD setup, Nvidia GTX765M en programmeerbaar LED toetsenbord. Kerst in Augustus dus en tijdens het afgelopen WK zeker sfeerverhogend. Dit is mijn eerste review voor Tweakers!

Pluspunten

• 1. Bouwkwaliteit en overall look & feel.
  • 2. Het robuuste SteelSeries toetsenbord.
  • 3. Programmeerbare Backlight LED's onder het toetsenbord
  • 4. RAID- en opslagmogelijkheden (0,1, JBOD) icm 5400rpm hitachi 1TB HDD.
  • 5. Aansluitmogelijkheden: 2x 4K DisplayPort, HDMI, HD audio, 2x USB 2.0, 2x USB 3.0, Cardreader
  • 6. Relatief laag gewicht van 2.66 kg.
  • 7. Qualcomm Killer netwerkkaart met fijne tools.
  • 8. In RAID-0 overall goede prestaties van de twee matige Sandisk SSD's.

Minpunten

• 1. Het scherm is geen retina of S-IPS.
  • 2. De touchpad presteert ondermaats.
  • 3. De lage lees- en schrijfsnelheid van de individuele Sandisk SSD's.
  • 4. Warmteafgifte en geluid bijbehorende fans onder load is relatief flink - en slecht voor de voortplanting!
  • 5. Vooruit: geen optisch station voor de meegeleverde (?) disks.

De afweging was om met een budget van rond de € 1500,- te gaan shoppen. Hoofddoel: een enigszins draagbare desktopvervanger voor mijn workstation als vervanging van mijn MacBook Pro. Het werd uiteindelijk deze MSI Stealth, via Coolblue. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het een tweedekansje betreft uit de voorraad van CoolBlue.

1. Features: o.a. 16 GB DDR3 (dual channel, dus 2 x 128 bit schrijven en lezen - standaard timings), de Nvidia GTX765M 2GB Grafische kaart, twee SSD´s (SanDisk SD6SF1M128G - dus niet heel snel) in RAID-0, en een Hitachi Travelstar 1TB 5400 toeren HDD voor de troep. Geen optische station meer, derhalve superdun en licht: 2.66 kg. Laat ik nu net iets ervoor Black Flag op jawel DVD gekregen hebben - jammer!
In de doos verder driver-CD's (handig zonder optisch station - bij MSI moeten ze vast zelf ook nog wennen...) een mooie en praktische sleeve, niet alleen beter voor de houdbaarheid, maar zeker handig op schoot onder je laptop tijdens het gamen, zie prestaties. Verder aan boord: Een SteelSeries toetsenbord met programmeerbare LED verlichting, touchpad, 17.3 inch mat scherm van producent Chi Mei.

2. Bouwkwaliteit: Goed. Na twee Macbooks (pro, laatste een early 2010) moet ik eerlijk zeggen dat ik niet snel meer opgewonden raak bij de aanblik van een laptop. Behalve deze Stealth en de Razor Blade, was er weinig moois meer te koop als laptop IMHO. Form follows function is het devies. Steve Jobs heeft me verpest. Overigens is deze barebone ook aan Medion geleverd voor de highend Erazer X7611.

Het SteelSeries toetsenbord tikt geweldig, al gebruik ik meestal mijn charmante Rapoo 9060 toetsenbord en muis, om te voorkomen dat een volgende eigenaar mijn DNA blijft tegenkomen als ie het ding ondersteboven houdt. Backlight LED's onder het toetsenbord zijn ultiem programmeerbaar, dus voor een LAN is dit wel een aandachttrekker. Je kunt kleurcombinaties afstemmen op het spel dat je speelt of - zoals praktisch voorkwam tijdens het WK - je nationale vlag terug laten komen onder de toetsen. O ja... en ze kunnen ook uit als je je accu wilt sparen.

De touchpad blijft een twijfelpunt en ik lees dat ik daarin niet alleen sta. In een tijd van -voor de gemiddelde consument- nietszeggende patentoorlogen, zou je toch denken dat een gestolen idee meer of minder (over een touchpad bijvoorbeeld) niet direct meer zou opvallen. MSI kan een indrukwekkend voorbeeld nemen aan iets dat Apple al generaties hardware tot in de finesses beheerst en in de praktijk brengt. Ik hou persoonlijk niet van het te hard moeten indrukken van een touchpad en mijn voorgaande Macbooks toonden aan dat dat ook niet meer per sé hoeft. Bovendien reageert ie relatief traag, zelfs in vergelijking met een afgeragde HP G62 business laptop. Multifinger techniek? MSI heeft dat in dit geval niet onder de knie, maar ik denk dat dit vooral met prioriteiten te maken heeft. Voor gaming is een touchpad onnodig.

Het scherm is geen retina of S-IPS, maar wel prettig en vooral: mat. Prettig wanneer je veel tikt of surft, zoals ik - en het scherm vaak je enige lichtbron is. Calibratie scheelt wellicht iets, maar toch is het verschil met de Asus N-serie (N76V op afroep beschikbaar) opvallend. Het contrast is getest op 1000:1, dus daar ligt het niet aan, maar op mij maakt het geen verpletterende indruk. Meer dan full HD was niet mijn wens vanwege het spelen van een verdwaald spelletje, dus Retina achtige resoluties zijn niet overwogen. Ik wacht daarmee tot Nvidia en AMD het prestatietechnisch kunnen bolwerken om deze schermen vol gas te geven. Wel biedt de Stealth 4K ondersteuning middels twee displayports en high speed HDMI-uitvoer. USB 2.0 en 3.0 zijn in gelijke mate aanwezig (2 van elk). Qualcomm heeft de killer UTP aansluiting geleverd. Er is een cardreader aanwezig, evenals een HD webcam, microfoon en IR poort. Dat de 6-cell accu het bij toenemende prestaties maar twee tot maximaal drie uur uithoudt bij normale (Intel 4600 GPU - speedstep) kantoorwerkzaamheden is weinig verrassend. Bij gaming is de accu na iets meer dan een uur leeg. Overigens is de accu niet te vervangen zonder de garantie aan te spreken, want je kunt er zelf niet bij.

3. Prestaties: Van een RAID setup verwacht je iets: zie screenshot - met writecache aan 672 MB/s lezen / 206.79 MB/s schrijven. Schrijven dus niet om over naar huis te ... Overigens levert MSI ook de Stealth Pro met een RAID-0 setup met drie SSD's. Als die dezelfde Sandisks gebruikt, dan zou ik hem niet aanraden of zelfs produceren, want daarmee maakt MSI een vreemde denkfout. Investeer dan tenminste in twee snelle SSD's of doe de verantwoordelijke techneuten terug in het hok tot ze met een beter idee komen. Gamen gaat redelijk tot goed: de GTX765M is qua prestaties ongeveer vergelijkbaar met mijn good old PCI-E 2.0 Sapphire Vapor-X HD5850 2 GB desktop kaart uit 2010, zo vertelt Notebookcheck mij.. Grid 2014 op medium (high loopt vast), NFS2012 op high. AC4 Black Flag, werkt op een externe display op full HD, maar dan moet je wel even met de settings aan de gang gaan. Anti Aliasing lukt niet voluit. Bijkomend voordeel is dat je thermostaat de hele tijd op 18 graden kan blijven staan met dit kacheltje op schoot. Mam, man, man, wat wordt dat warm! De fans hoor je dan hard werken en opnieuw denk je aan de patentenoorlog. Zou MSI ook Papst fans gebruiken - Apple wel. Ruim in de zeventig graden Celcius bij aansprekende prestaties. Slecht voor de voortplanting dus!

Overall Een laptop met aansprekende prestaties, mooi design, maar niet zonder gebreken. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden - of krijgt het warm ! Echte desktopprestaties, al blijft de keuze voor de Sandisks mij een raadsel. Een solide toetsen- en numeriek toetsenbord (SteelSeries), een prettig, mat scherm en Intel RAID mogelijkheden. De keuze voor snelheid of betrouwbaarheid maakt hem SSD-wise iets langzamer dan gemiddeld of ruim sneller in vergelijking met de benchmark Samsung EVO 840. Voor dit geld kun je ook een saaie Asus N-serie kopen met wat leuke uitbreidingen, maar dat alternatief is wel zwaarder, lomper, minder exotisch en zonder een leuk verhaal richting je vrienden bij een LAN of de collega's op kantoor. Maar die lachen je in stilte al na een halve ochtend toe omdat je zo onopvallend mogelijk je adapter inprikt terwijl zij een dag zonder stroom kunnen werken. Mijn tip: koop een extra adapter voor op kantoor -samen met een goede muis- en je bent de koning te rijk.

Bronvermelding afbeeldingen:

Afbeelding 1: MSI.com

Afbeelding 2: dragonarmy.msi.com

Afbeelding 3: extremespec.net

Afbeelding 4: I wish - presentatie prototype met touchpad-display - http://www.digitaltrends.com/

Heb jij ook een MSI Gaming Series GS70 Stealth 2OD-061NL?

Overigens zijn na vier jaar de volgende reparaties de revue gepasseerd:
- Accu gesprongen - en vervangen - waardoor de hele body openbarstte (2018).
- Scherm vervangen door een significant beter LG FHD scherm.

Laptop is verder nog in prima staat.

- Softwarematig regelmatig firmware updates en vbios opgewaardeerd naar een getweakte versie.
- Windows 8.1 naar Windows 10.

- Ik haal m regelmatig uit elkaar om m stofvrij te maken en componenten opnieuw te lijmen, dan wel met zilverpasta te behandelen. De laptop zelf voldoet nog steeds uitstekend.

[Reactie gewijzigd door runner76 op 30 maart 2019 13:34]

Overigens is het matige TN-scherm heel makkelijk te upgraden naar b.v. een IPS-panel, mits de laptop voorzien is van de eDP aansluiting. Dat is overigens wel iets om op te letten, want bij AliExpress lees je dat niet meteen terug in de specificaties van een vervangend scherm.

Wanneer dit je oude scherm is: Chi Mei N173HGE-L11, dan is IPS zonder meer mogelijk. de E staat voor eDP. De echte kosten komen pas wanneer je ook de bezel vervangt (rand van buigbaar plastic, gaat gemakkelijk stuk bij de DIY-operatie). Zwarte ducktape is goedkoper.

[Reactie gewijzigd door runner76 op 23 april 2019 11:45]