Specificaties 20,2MP, Full HD filmen, 8,33x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-RX10 Zwart Review

rmuije 24 mei 2014, laatste update op 24 mei 2014, 6.331 views

Sony Cyber-shot DSC-RX10 Zwart

Pluspunten

• Afwerking en bouwkwaliteit.
  • Carl Zeiss objectief
  • Eenvoudige bediening
  • Lichtgevoeligheid van de lens.

Minpunten

• Geen externe batterijlader meegeleverd. Opladen gaat via de camera. Externe laders zijn wel voldoende te krijgen.
  • Enigzins traag met in en uitzomen.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik bezit de Sony RX10 inmiddels enkele maanden naast een Nikon D7100. Bij mij speelde dat ik deze bridge camera zag, van deze moet ik erbij hebben. Wat een fantastische camera en sta enigszins versteld van de weinig gebruikers reviews die over deze RX10 (nog) zijn te lezen.

De prijs? Goed hij is niet goedkoop in aanschaf. Maar afwegende dat je er veel camera voor terugkrijgt is het een aankoop meer dan waard. Wat is nu het voordeel van deze camera ten opzichte van bijv. een reflex. Want dat voordeel is er wel degelijk.

Fotograferen met deze Sony leid met minder instellingen en gedoe tot haarscherpe en prachtige foto´s. Mede door het prachtige Carl Zeiss objectief. Het kan bijna niet mis, de autofocus, scherpstelling het werkt allemaal super goed. In alle omstandigheden is dit een Top en vooral eenvoudig te bedienen camera. Ik grijp in de praktijk dan ook meer naar de Sony als naar de Nikon D7100. Met een SLR camera zoals een Nikon D7100 zit je er wel eens sneller naast met het maken van een goede foto. Met de RX10 is dat veel minder het geval.

Ik heb de mooie en compacte Sony HVLF20M.CE - Flash erbij gekocht. het maakt de camera af.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-RX10 Zwart?

Hoe snel is het in burst mode?
Erg snel! 10 Foto´s p/sec in JPEG extra fine met F2.8 over het gehele bereik..
Hey rmuije,

Ik lees over dat diafragma van 2.8. Hoe zit dat nou bij compact vs spiegelreflex (jouw D7100 bijvoorbeeld)? Ik begrijp wel dat je met behulp van de cropfactor de scherptediepte equivalent kan berekenen, maar hoe zit het met de belichting?

Is de belichting hetzelfde als je met de Sony een foto maakt op 1/100, 2.8, ISO 400 en bij de D7100 ook met 1/100, 2.8 (moet je dan wel hebben), ISO 400. Of moet je voor de belichting ook de cropfactor gebruiken. Ik kan het op internet verder niet echt vinden. Daar kom ik steeds uit bij die scherptediepte, maar het gaat me even om de lichtsterkte/belichting.

Andere vraag: hoe zit het met de ruisgevoeligheid van verschillende ISO waarden t.o.v. de D7100? Is dat vergelijkbaar?

Zelf heb ik een D5100 (zelfde sensor als D7100), maar overweeg over te stappen naar zoiets als deze Sony. Een totaal oplossing, maar nog wel met een grote sensor, goede licht gevoeligheid en toch ook nog behoorlijk wat zoom bereik.

Bedankt voor je reactie!
Hi, Ik ben niet zo enorm fotograaf techisch ingesteld om een goed antwoord op je vragen te kunnen geven. Indien je goed zoekt zul je ongetijfeld gerichte antwoorden kunnen vinden op je hierboven gestelde vragen.
Globaal. De RX 10 is ruisvrij. Gisteren had ik de camera nog mee en voor de Telelens blijft en blijft de kwaliteit een ieder verbazen. Je kunt onderwerpen enorm dichtbij halen waarbij het meeste opvalt de scherpte die overeind blijft. Op mijn D7100 heb ik een 18-140 mm lens. Het verschil is dat in Tele stand de foto´s genomen met D7100 beter gedetailleerd zijn en de kleuren uiteindelijk natuurgetrouwer zijn. Met gewone fotografie, overdags en zaken van dichtbij enz. scoren beiden camera evenredig uitstekend.

Met de D7100 heb je meer instel mogelijkheden. Vandaag verwacht ik de Nikkor 18-200 mm lens binnen te krijgen die ik via het Amazon heb besteld. De crop functie van Nikon gebruik is een handige tool en gebruik ik regelmatig.

Over beide camera´s wordt lovend geschreven. Qua foto kwaliteit en kleuren legt de Sony het uiteindelijk af tegen de D7100. Qua gebruikersgemak wint de Sony het. Kortom de RX10 is een hele goede camera met een dijk van een vaste lens. Ook met de Sony /Carll Zeiss lens zijn mooie Bokeh foto´s te schieten.

Ga je meer voor creatieve fotografie, dan zou ik voor de Nikon D7100 gaan. Voor de snelle alledaagse en vakantie fotografie (zonder met te veel met instellingen te hoeven worden geconfronteerd) dan zou ik voor de RX10 gaan. Ook de look and feel van de Sony is erg geslaagd. De RX 10 is niet goedkoop maar voor een bridge camera heeft de camera een dure en naar mijn mening een zeer geslaagde eigentijdse uitstraling.

Met beide camara´s zijn fantastische resultaten te behalen. Lastig niet ;) Ik hoop dat het je helpt met het maken van de juiste keuze.

[Reactie gewijzigd door rmuije op 11 juli 2014 10:25]