WD TV HD Media Player Review

Eximius 4 februari 2009, laatste update op 4 februari 2009, 29.302 views

WD TV HD Media Player

Pluspunten

• makkelijk aan te sluiten
  • echt plug en play
  • mooi en scherp beeld
  • Speelt (bijna) alles

Minpunten

• Zonder apparte versterker kom je niet ver met DTS geluid
  • HDMI poort ligt wat diep in de behuizing
  • Hardeschijf blijft aan ook al staat het apparaat op standby

Geluidskwaliteit Score: 4
Sinds een week ben ik nu een trotse eigenaar van de WD TV, heb er de afgelopen dagen veel mee zitten stoeien, op zitten foeteren...
Maar ook van genoten...

Ik zou deze review als volgt opbouwen, ik werk de beoordelings punten af, zodat het duidelijk is waarom ik een bepaalde beoordeling heb gegeven voor een bepaald punt.

Feature set
Om gelijk even met de deur in huis te vallen, goekoop kastje, maar je levert wel in op de featureset.
Zo ontbreken onder andere een LAN aansluiting of enige voorbereiding hierop. Ook kan voor sommige mensen de missende hardeschijf een oorzaak zijn om dit product niet te kopen.

Hierdoor heb ik mijn keuze niet laten beinvloeden, zelf zie ik geen meerwaarde in een netwerkpoort. Helaas worden hierdoor wel de mogelijkheden wat beperkt, zoals het automatisch checken op firmware updates, of de mogelijkheid om webradio te luisteren en uiteraard het streamen vanaf een pc.

Ook is het jammer dat het kastje niet uit de doos met DTS overweg kan, dit is voor mij geen probleem aangezien dit opgelost wordt door mijn Sony versterker van mijn Home Cinema Set.

Verder moet ik zeggen dat ik nog geen materiaal tegen ben gekomen dat ik niet heb kunnen afspelen, met de ondersteunde codecs zit het dus wel goed!

Beeldkwaliteit
Om het heel kort te houden vind ik het beeld geweldig.
Hier kunnen wel wat kantekeningen bij geplaatst worden, zo ben ik in 2 weken overgestapt van een Sony 100hz breedbeeld Trinitron naar een HD-Ready BRAVIA LCD tv van Sony, heb ik mijn JVC DVD Home Cinema Set ingeruild voor een Sony Blu-Ray variant en heb ik geen enkele ervaring met andere media-extenders.

Het beeld ziet er scherp uit, loopt soepel, geen stotteringen. zowel 720p materiaal wat ik op 1080i afspeel of 1080P materiaal wat ik ook op 1080i afspeel, alles loopt soepel.

Geluidskwaliteit
Ik heb tot nu toe met name MKV's afgespeeld met DTS geluid, deze worden netjes doorgegeven via HDMI aan mijn versterker, ik vind het geluid er mooi, moet er wel bijzeggen dat ik snel te vreden ben :)
Het enig minpuntje wat ik kan vinden dat het geluid in enkele films soms even hapert, het is dan een fractie van een seconde even stil. Omdat dit in enkele films afspeelt en niet in alle films neem ik aan dat dit niet een probleem is van het apparaat maar van de rip (niet gecontroleerd of de pc ook stottert met het geluid)

Gebruiksgemak
Het product is zeer makkelijk in gebruik, zo aangesloten en draaiend.
Het is duidelijk dat Western Digital met dit product een breder publiek wilt trekken, het is aansluiten, hardeschijfje of USBstickje eraan en gaan met die banaan, meer is het niet.

Wat ik erg mooi vind aan het apparaat is dat het meerdere schijfindelingen kan lezen, zelf ik ik de voorkeur gegeven aan een WD Passport van 250GB die op NTFS is geformateerd met een allocation unit size van 8192kb.
Het lijkt er alleen op dat de WD geen firmware bestanden kan lezen indien deze staan op een NTFS geformateerde schijf, een FAT32 geformateerd USBstickje liet me alsnog de laatste firmware updaten.

Het menu is erg overzichtelijk en helder ingedeeld, wel jammer dat de WD TV niet onthoud waar je bent gebleven in je menu, na het opstarten kom je steeds op Pictures terecht terwijl ik bij Videos was gebleven.
Over de keuze voor de afstandsbediening valt te twisten, sommige zullen hem te klein vinden en zeggen dat er te weinig functies opzitten.
Zelf vind ik hem goed genoeg (veel groter en hij is groter dan de WD TV zelf), hij doet wat een afstandsbediening zou moeten doen. Ook mis ik eigenlijk geen functies op deze afstandsbediening.

Design
Over smaak valt te twisten natuurlijk, maar ik vind het persoonlijk een erg mooi design, het kastje is pianozwart en glimt iets, het staat goed naast mijn overige audio-video apparatuur.
Ik gebruik de WD TV in combinatie met een zwarte WD Passport van 250GB, bij de WD TV zit een houdertje geleverd om hun schijfjes uit de passport serie in te plaatsen, dit ziet er erg gelikt uit.
Persoonlijk vind ik het glimmende uiterlijk van de afstandsbediening wel wat storend, deze hadden mat mogen zijn. misschien had dan het (iets te grootte) Western Digital logo iets minder dominant in beeld geweest, deze valt nu wel erg veel op.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het kastje ziet er stevig en solide uit, het is mooi afgerond zodat er geen scherpe randen te bekennen zijn.
Wat bij mijn exemplaar wel het geval is, is dat de HDMI poort wat dieper dan normaal lijkt te zitten, hierdoor heb ik wat problemen gehad met het aansluiten van de HDMI kabel.

Met de eerste kabel die ik probeerde (el cheapo) krijg ik helemaal geen signaal naar mijn versterker.
De 2e kabel werkte alleen als ik deze vrij hard doordrukte in de WD TV, ik had dan beeld, maar geen geluid, na de uiteinden omgewisseld te hebben en iets hard door te drukken in de WD TV had ik zowel beeld als geluid, het lijkt er dus op dat of de connector van sommige kabels wat aan de korte kant zijn, of dat de HDMI poort in mijn geval iets te diep in het appraat zit.
Ondertussen heb ik al mijn HDMI kabeld vervangen door platte kabeld, dit omdat ik dit persoonlijk wat netter vind staan en het wat makkelijker weg werkt. Met deze kabels heb ik geen enkel probleem gehad.

Ik weet niet of er meerdere mensen zijn met problemen met de HDMI kabels, ofdat er meer gevallen zijn van HDMI kabels met net iets kortere connectoren en iets dieper liggende HDMI poorten.

Door de in mijn ogen iets te diep liggende HDMI aansluiting, maar een voldoende voor de afwerking / bauwkwaliteit.

Ik heb 99,- betaald bij Alternate voor deze WD TV, ik vind de prijs zeer netjes. Mocht je ook nog een externe HDD moeten aanschaffen valt hij wel duurder uit, ik was namelijk ook nog 75,- kwijt voor een 250GB WD Passport.
Dit was niet noodzakelijk omdat ik ook een Lacie Big Disk kon aansluiten, maar het oog wilt ook wat.
Maar voor 175,- vind je ook al media extenders met 500GB intern geheugen en een lan aansluiting, zoals de Iomege Screenplay pro hd, echter speeld deze wel wat minder formaten af dan de WD TV, ook vind ik persoonlijk het design veel minder van deze Iomega.

Samenvatting
Ik ben na 1 week erg tevreden over mijn WDTV, ondanks er enkele kleine issues waren met het aansluiten, nu alles draait ben ik er uiterst tevreden mee.
Er zijn dan wel wat kleine minpuntjes maar dat heeft ieder product in dit segment wel.

• Western Digital Passport 250GB Black
  • Sony Home Cinema HTP-BD35SS
  • Sony KDL-32S3000 HD-Ready LCD TV

Heb jij ook een WD TV HD Media Player?

Reviews door de redactie

Leuk reviewtje, ik heb hem ook aangeschaft om zo nu en doen HD content te bekijken.

Hopelijk word in de toekomst ook nog customs firmware's mogelijk. Dat zou helemaal mooi zijn.

Is het eigenlijk ook mogelijk om er een USB cd/dvd drive te gebruiken?

[Reactie gewijzigd door OcGuru op 4 februari 2009 19:19]

Ja die is er en heb ik sinds mei van dit jaar in gebruik op mn WDTV. Slechts een wireless usb stick nodig (25/30 euro) en WDLXTV + Apps. Netwerk mogelijkheden zijn NFS of Upnp wat ik weer heb gebruikt om mijn desktop Vista pc boven met XBMC te connecten werkt netjes. Heb nu wireless films/series in 720p over netwerk :) Voor meer info check dit forum.

Mijn huidige settings:
Custom firmware: WDLXTV 0.5.6.1
Apps: Webserver addons 0.2 (weather,rss), Upnp 0.2.2, Apple Trailers 0.3.3.1beta, YouTube r249, Shoutcast (no audio), EventOSD r170, XBMC via Upnp 720p plays nice
Wireless USB: Linksys wusb600n w. WPA2 (ralink rt2870)
USB Stick 16GB Sony | W. Router: Linksys (Cisco) WRT16

[Reactie gewijzigd door funrider op 4 november 2009 13:20]

Dat durf ik niet te zeggen om eerlijk te zijn, nog nooit geprobeerd, maar ik verwacht dat het niet werkt eigenlijk.
Kan niet. op de HD wordt wat database / library bestanden weggeschreven, dat is wat moeilijker op een USB DVD/CD drive :)
Geinig dat er zulke uiteenlopende verhalen over hoort. Heb je het nieuwste firmware erop straan ( 1.01) ?
- We've also added support for additional file formats like .MTS, .TS and .TP.
- Improved subtitle support. Additional advanced features added
Schokkend hd matriaal kan ook komen door de hdmi kabel las ik ergens op AVS forums. Probeer eens een andere kabel zou ik zeggen.

Ik ga morgen de mijne eens aan een test onderwerpen :P Voor die prijs kan het toch haast geen miskoop zijn :Y)

[Reactie gewijzigd door OcGuru op 5 februari 2009 22:18]

Verbazingwekkend,wat een gebrek aan kennis hier zeg.
Nieuwste firmware=1.03.01->

Voor dit geld=90 euro of 70 in de aanbieding is het een héél fijn dingetje.
Speelt vrijwel alles (met HDMI-kabel) probleemloos af.

Ondertiteling in srt en sub exact dezelfde naam geven en dan gaat het vlekkeloos.
Speelt af: mkv,vob,mov,avi,mp4(v)etc.etc...ècht vrijwel alles..

Heb zelf een Full HD Samsung lcd tv en het beeld is echt schitterend.
Dit zegt het bezoek,dat zelf i.b.v. Sony Bravia en Philips Ambilight met canaal plus abo's...dus..
Het probleem de te diep liggende HDMI connector komt mij bekend voor, echter met een Iomega Pro HD. Ik moet de connector echt zover mogelijk doordrukken en bij de minste beweging valt het beeld weg. Erg irritant. Ik heb nog garantie maar terugsturen is een hoop gedoe, temeer omdat de harddisk bijna vol staat. Waar laat je dat dan weer?
|:(
Ik las op kieskeurig de opmerking dat met een mesje er een klein stukje plastic van de kabel is af te snijden waardoor deze wel zou gaan passen.
( http://www.kieskeurig.nl/...l/wd_tv/reviews/301142//2 )

easy does it. Als je een kabel hebt met plastic stekker-omhulsel natuurlijk ;-)
Ik weet niet maar ik heb zojuist mijn WD aangesloten en heb nergens last van wat betreft de HDMI aansluiting, ligt niks te diep.
Ik ben ook van plan om dit aparaat te kopen. Samen met een home cinema set van Samsung.

Zou je mij kunnen vertellen hoe je alles hebt aangesloten? Mijn HD-ready TV heeft maar 1 HDMI poort. hoe kan ik dan het beste alles aansluiten , zodat de geluid van de WD HD via home cinema boxen loopt? ik dacht het volgende :
WD HD ---hdmi ----tv
home cinema set ----- scart ---- tv
home cinema set---- Component of alleen audio ---- WD HD?????

kan iemand me hiermee helpen?
heeft je home cinema geen hdmi? anders kan je alles via je home cinema set laten lopen.
ik hem hem zelf ook binnen en ik vind het een drama.
dvd's pakt hij alleen vobs en dus geen menu ook pakt hij de ondertiteling niet.
bij 1080p materiaal schokt hij verschrikkelijk Vanaf een 1tb westen digital essential.
al met al een verschrikkelijk ding
Heb deze HD player ook sinds een week en moet zeggen dat de mogelijkheden verrassend groot zijn voor zo een klein kastje.Ik heb gelijk de firmware geinstalleerd en ben eigenlijk nog geen problemen tegengekomen.Ik had mijn Popcorn Hour A110 verkocht omdat hij voor mij te ingewikkeld was.Dat probleem is met dit kastje voor mij opgelost,zo simpel in bediening en aansluiting.Ik hoop wel dat Western Digital naar de gebruikers gaat luisteren voor wat betreft de wensen en eventuele klachten.Zo ben ik op zoek naar een progje dat ik kan installeren op de player om films,foto´s en muziek te beheren.Verder ben ik heel tevreden over dit apparaatje,zeker voor de prijs in combinatie met de mogelijkheden.
Je geeft aan dat de HD aan blijft. Blijft de HD ook draaien of brand alleen het lampje?
De HDD blijft draaien.
Wat ik ergens gelezen hebt is dat hier aan gewerkt wordt dmv een firmware update.

Dan zou de USB poort geen stroom meer doorgeven waardoor schijfjes zonder externe voeding (2,5") uit gaan.
Schijven met een externe voeding blijft wel een issue.
er zit toch geen HD in de mediaplayer??
De HD blijft draaien ook als de WD in stand by staat.
Ben aan het wachten op demijne deze week. Had eerst de DMA2100 en die heeft me alleen maar ellende bezorgd. Herkend het apparaat ook de chapters van een film. Mijn films zijn namelijk in M4V versie met een chapter indeling. (M4v = MP4 maar voor Apple-TV)
Ik heb één vraag voor Eximius of andere gebruikers van dit apparaat: wat doet hij met SD (standaard definitie)materiaal? Alle films die ik heb zijn bestanden van zo'n 700-800MB en hebben gemiddeld een formaat van 600 X 300 pixels. Ik heb momenteel een PC op mijn flatscreen aangesloten, maar het resultaat is een laag, breed en korrelig beeld. Films die ik afspeel van mijn digitale kabelontvanger met ingebouwd hardeschijfstation (Samsung DCB-P850R) vullen wel het hele beeld en zien er haarscherp uit, hoewel dit natuurlijk ook gewoon SD beelden zijn . Het gaat dus om de upscaling.

Dus mijn vraag is eigenlijk: kan deze WD mediaplayer zorgen voor een beter geupscaled beeld dan een PC?

Ik heb zelf het idee dat mijn TV (Sony KDL40W4500) zelf wellicht voor een betere upscaling kan zorgen bij een apparaat dat via HDMI is aangesloten. Mijn PC gebruikt een gewone monitor aansluiting op de TV.