Specificaties 4,3" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Windows Phone 8X Zwart Review

oscarwashere 22 mei 2014, 411 views

HTC Windows Phone 8X Zwart

Pluspunten

• Werkt ook prima met Windows Phone 8.1
  • Super goede prijs voor zo'n uitstekende telefoon

Minpunten

• Indrukken foto-knop zorgt soms voor bewogen foto

Op het moment van schrijven heb ik deze telefoon iets meer dan een half jaar gebruikt met Windows Phone 8. De laatste 2/3 maanden heb ik Windows Phone 8.1 er ook op mogen gebruiken, omdat ik een developer ben. Voor consumenten zal 8.1 deze zomer uitkomen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Niks op aan te merken, hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Windows Phone 8 werkte er prima op, en Windows Phone 8.1 nu ook als een pareltje. Alles is lekker snel en onwijs makkelijk in gebruik.

Scherm
Het is geen high-end toestel, dus ultra mooi is het uiteraard niet. Maar hij doet zeker niet onder aan zijn concurrenten en het scherm is zeker mooi te noemen. Zowel qua scherpte als contrast.

Featureset
Windows Phone 8(.1) kan alles, en het zit ook nog eens in een modern jasje. Veel mensen zeggen wel eens dat WP zijn gebreken kent, maar dat was misschien zo met WP7, maar nu is dat al lang opgelost, zeker met WP8.1. Wel heeft de Store iets minder apps dan Android, maar de kwaliteit van de apps die er wel zijn is over het algemeen hoger. En alle belangrijke en leuke dingen zijn gewoon te krijgen. Van Facebook en Twitter, tot Cut the Rope en Raymann.

Beeldkwaliteit opname
Foto's maken kan met de knop op de zijkant, maar de beweging die hierdoor ontstaat is vaak helaas al genoeg om de foto bewogen te krijgen. Gelukkig is er sinds 8.1 ook een foto-knop op het scherm. Foto's zijn overigens wel goed te noemen. En filmen (in full HD) doet ie ook heel mooi. Als je filmt via de normale app daarvoor, heeft hij ook autofocus tijdens het opnemen. Doe je dit binnen een andere app, zoals Whatsapp, dan werkt dit helaas niet. (verschilt per app)

Design
Tja, wat zal ik zeggen. Bekijk en oordeel zelf...

Bouwkwaliteit & afwerking
Zoals we van HTC gewend zijn, heeft ook deze telefoon een "unibody". Dat betekend dat de gehele behuizing (excl. scherm) slechts uit 1 deel bestaat, waardoor je nergens naden hebt. Dit bevordert de stevigheid en zeker ook het uiterlijk van de telefoon. Enig nadeel is wel dat je daardoor niet zelf de batterij kunt vervangen.

Bereik
Niks aan op te merken, prima. Zowel Wifi als 3G werkt zoals het hoort. Werkt naadloos samen met bluetooth accessoires en headsets, die via NFC de bluetooth op de telefoon automatisch aanzet om hem te koppelen, werken er ook prima mee.

Accuduur
Prima, houd het de hele dag uit en soms zelf nog langer.

Voor zo'n goede telefoon is de huidige marktprijs (rond de 200) erg goedkoop en zeker het geld waard. Een stuk goedkoper dan z'n 3x duurdere concurrenten.

Gebruiksgemak
Windows Phone werkt echt heel fijn, is enorm gebruiksvriendelijk en heerlijk snel. Ik heb met veel Android telefoons ervaren dat ze al snel langzamer werden, maar daar heb ik met deze telefoon nog een last van gehad.

Heb jij ook een HTC Windows Phone 8X Zwart?

Nog vragen? Aarzel niet, ik hoor het graag!
Ik ben juist overgestapt op Android, omdat ik Windows phone zo saai vindt. Heb nu een Nexus 5 (gratis bij een Vodafone abo. 34 per maand voor onbeperkt bellen en sms'en en 2GB data). Vind Android persoonlijk mooier qua uiterlijk, maar wie weet ga ik later weer terug ;)
Met Windows Phone 8.1 kun je als het ware een achtergrond-afbeelding instellen op je homescreen. Dat is weer eens wat anders dan het standaard kleurtje van je livetiles, kijk maar ;)

Edit: 8.1 komt deze zomer uit voor consumenten. Mocht je niet kunnen wachten, Google jezelf dan even naar een makkelijke tutorial hoe je jezelf kan voordoen als developer om alvast "je app op 8.1 te testen".

[Reactie gewijzigd door oscarwashere op 22 mei 2014 22:06]

Update: Het is nu anderhalf jaar na mijn aankoop. Hij draait out-of-the-box 8.0, maar inmiddels heb ik al sinds begin deze zomer (de developers versie van) 8.1. Hij is nog steeds zo heerlijk snel als vroeger, en ik heb nog steeds geen tekort aan geheugen gehad.

Enkel gaat het laagje op de achterkant in de hoekjes weg. Puur slijtage van de coating. Mijn vorige telefoon (SE xperia ray) had net zo'n laagje, en daarbij had ik dit ook.