Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer DeathStalker Ultimate Elite Gaming Keyboard Review

Freeze-Oh 22 mei 2014, laatste update op 22 mei 2014, 2.330 views

Razer DeathStalker Ultimate Elite Gaming Keyboard

Pluspunten

• Mooi om te zien
  • functionaliteit van het touchscreen/scherm voegt daadwerkelijk iets toe. Het is naar mijn mening geen gimmick
  • Volledig configureerbare toetsen
  • Wow-factor
  • Typt fantastisch

Minpunten

• Duur
  • Kost veel USB poorten
  • Aanloggen op driver-software??
  • Een paar dedicated multimedia toetsen waren welkom geweest
  • Hoeveelheid/Toekomstige software voor het Blade OS
  • Geen USB Hub of koptelefoon/microfoon aansluiting

Ok, voordat we beginnen met de review eerst even twee dingen uit de weg ruimen:
Standaard reactie 1: OMG heb je echt zoveel geld uitgegeven voor een toetsenbord??
- Jazeker, en ik heb er geen spijt van.
Standaard reactie 2: OMG zoveel geld voor een gaming toetsenbord dat niet eens mechanische Cherry Blue/Brown/Black/Whatever toetsen heeft!!
- Klopt ook helemaal. maar op de manier waarop ik het toetsenbord gebruik is dit niet mijn eerste prioriteit. Ik zocht een toetsenbord waarop ik fijn en licht kan typen, en hij mag ook nog best eens fungeren als een gaming keyboard, maar dat heeft zeker niet de eerste prio.

Met bovenstaande twee te verwachten reacties op deze review wil ik direkt maar even starten. Bijna elke review van dit toetsenbord werpt bovenstaande twee punten (kosten en het gebruik van 'inferieure' technologie voor detectie van toetsaanslagen) op als reden waarom er veel betere en goedkopere alternatieven zijn voor dit Deathstalker toetsenbord.
Ik hoop in dit review een beetje een ander licht te schijnen op dit toch wel heel toffe keyboardje.

Algemeen:
Een hele grote doos voor een toetsenbordje. dat is het eerste wat in me opkwam.
De bekende gif-groene Razerkleuren en een verdere zwarte verpakking zien er goed uit. Het toetsenbord is zeer netjes verpakt, en zelfs de documentatie die bij het toetsenbord hoort is uitermate verzorgt: Geen standaard recycle-baar foldertje, maar een pakketje high-quality folders/boekjes met zowel een uitgebreid boekje als een quickstart-guide.
Voor het touchpad is er een screen-protector meegeleverd. Netjes!
Zo uit de doos lijkt het een enorm keyboard, en dat klopt ook wel, maar toch is deze niet groter (maar wel een stuk platter en eleganter) als de Logitech G19 die hij gaat vervangen.
Wel leuk zo'n verpakking, maar het Apple-uitpak-effect ebt snel weg en verandert in nieuwsgierigheid naar wat zo'n toetsenbord allemaal kan.
Uitgebreide boekje en quickstart guide snel aan de kant gegooid (want hoe mooi ze er ook uitzien, lezen doe je natuurlijk niet als Tweaker).
Het toetsenbord is bedraad (mooie braided kabel) die uitloopt in twee (!!) USB stekkers. De ene stekker lijkt alleen voor stroomvoorziening (nog niet getest of deze bijvoorbeeld separaat gebruikt wordt voor het aansturen van het touchscreen) en dat kun je als minpuntje of als pluspunt zien. Mijn vorige keyboard (Logitech G19) had 1 USB stekker, maar deze moet je nog wel koppelen aan een aparte adaptor voor de stroomvoorziening. Ook geen fraaie oplossing dus.
Met deze Deathstalker ben ik dus wel een USB poort kwijt, maar ik ben ook van een powerbrick af. (Queue Cruyfiaanse Wijsheid)

Eerste Inspectie:
Mooi, slank, groot, futuristisch uitziend toetsenbord. Bouwkwaliteit is zondermeer goed, maar het toetsenbord laat zich wel wat verbuigen. Geen enorm stevig blok dus.
Kan ook denk ik niet: het is een groot toetsenbord, maar naar verhouding wel heel dun. Alleen met een metaalconstructie zou je meer stijfheid in het frame kunnen krijgen.
Toetsen 'rammelen' soms een beetje, maar met lap-top achtige Chiclet-style keyboards ben ik dit wel gewend. Ik zie dit niet als aanduiding voor een slechte bouwkwaliteit.
Vaste polssteun, waar ik later in deze review nog wel wat opmerkingen over heb.
Keyboard voetjes zijn van voldoende kwaliteit, maar verhogen het toetsenbord niet zo heel veel.
De kleur is matzwart, de toetsen zijn dat ook. Zowel toetsen als keyboard behuizing hebben een lichte, voelbare texture, alsof ze van ge-poeder-coat metaal zijn gemaakt.
Hey, wat is dat?? de toets boven de 'enter' key lijkt van een ander soort plastic te zijn, en heeft ook niet dezelfde matte finish. Vreemd, maar niet heel storend en alleen zichtbaar vanuit een bepaalde hoek. Verder kwalitatief goed... maar dat mag je ook wel verwachten voor zo'n bedrag.
Dan natuurlijk het schermpje en de led-toetsen boven het scherm: Het schermpje, dat ook als touchscreen kan fungeren voelt fijn aan, met precies de juiste weerstand. De toetsenrijen boven het schermpje zijn min of meer doorzichtige plastic keys, die iets groter zijn dan de gemiddelde toets. Ze kunnen een beetje heen en weer bewegen, en hebben een beetje een onduidelijk klik-punt. Ik vind ze niet helemaal prettig aanvoelen, ze komen zelfs een klein beetje gammel over.

Aanzetten:
USB stekkers in de PC, PC aan.... en niks..... het touchscreen gaat niet aan, het toetsenbord word niet herkend..... Drivers dus!
Bij de Razer website de Razer Synapse 2.0 software gedownload.... en een account aangemaakt.... en daarna de PC gereset... en toen ingelogd... en toen.. beeld.
Aan het bovenstaande kun je misschien al wel opmaken dat ik niet helemaal gelukkig ben met de keuzes die Razer hier maakt. Je bent verplicht om in te loggen op een stukje software wat in principe zou moeten fungeren als de drivers voor je keyboard. Leuk, je settings worden naar de ‘cloud’ gestuurd, zodat je overal waar je het toetsenbord gebruikt dezelfde setting hebt, maar echte meerwaarde? Een beetje overdreven allemaal, maar ik moet zeggen, afgezien van deze beslissing komen de drivers zeer solide op mij over. Nog geen enkele probleem of crash gehad.
De software herkent de Deathstalker en geeft je direkt een aantal configuratie-opties verdeelt onder een aantal tabs.
Indeling is duidelijk, werking is straightforward. De eerste tab geeft een plaatje van het keyboard, waarbij je door op een toets te klikken de reactie van de toets kunt aanpassen.
Dit is volledig configureerbaar, vrij eenvoudig om in te stellen en omvat ook de toetsen boven het touchscreen/schermpje. Erg netjes.
De volgende Tab geeft je de instellingen voor de verlichting. Zo'n beetje het volledige spectrum aan zichtbare kleuren is in te stellen, en klopt ook daadwerkelijk met de verlichting van je toetsenbord.
Verder is helderheid, verlichting aan/uit (overigens ook gelijk te schakelen met het in powersave mode schieten van je monitor(s)) en een cyclemode waarbij de verlichting van je toetsenbord langzaam van kleur verandert te selecteren.
De volgende Tab brengt je naar de applicaties die je 'onder' de interactieve toetsen kunt droppen. Naast de standaard applicaties (gmail, twitter, youtube, numeriek toetsenbord, screenshot, macro recorder en nog een paar) kun je een stuk of twintig andere apps downloaden en die je dus min of meer installeren onder de knoppen op je toetsenbord. Je kunt de app volgorde zelf indelen en door een drie-vinger swipe te maken op het touchpad kom je in het volgend setje applicaties terecht (10 sets van 10 buttons, dus 100 apps in totaal zijn mogelijk)

En nu?
Hij tiept heerlijk, maar er zijn natuurlijk wel meer keyboards van meer dan 200 euro te vinden die best wel lekker zullen typen. Daar doe je het niet (alleen) voor.
Het selling point voor dit toetsenbord is natuurlijk het ge´ntegreerde scherm/touchpad en de assignable buttons.
De schermpjes 'onder' de buttons (overigens heb ik het idee dat het 1 groot schermpje is waarvan delen worden gebruikt voor het displayen van de toetsen) zijn goed te zien, en ik heb het idee dat ze ook wat schuin geplaatst zijn zodat je ze beter kunt zien (Waarschijnlijk door middel van een prisma in de buttons).
Zoals aangegeven vind ik ze niet helemaal lekker aanvoelen, maar je went er snel aan.
Over het algemeen reageert de Deathstalker vrij snel op een toetsaanslag als je een Blade applicatie opent, maar je merkt het wel als je een wat zwaardere applicatie opstart. Het reageert dan allemaal net wat trager. De gewone toetsaanslagen zijn meer dan prima. Ik merk geen vertraging, meerdere toetsen tegelijk is ook geen probleem
Afhankelijk van de applicatie die je kiest kunnen de 10 knoppen functies weergeven, maar ook interactie door middel van het touchpad is mogelijk. In de Gmail app kun je bijvoorbeeld met de buttons door je emails bladeren, het touchpad gebruiken om een email te openen en te lezen (allemaal zichtbaar op het touchpad zelf), en het Qwerty gedeelte van het toetsenbord gebruiken voor het schrijven van een nieuw emailtje.
Er zijn meer apps beschikbaar dan ik verwacht had, zeker vergeleken met de G19, maar het zijn er zeker niet enorm veel.
Het developers forum voor de Deathstalker op de Razer site is zo goed als dood. Ik verwacht dan ook niet dat er nog heel veel meer apps uit zullen komen.
Daar staat tegenover dat de API/SDK voor het aansturen van het toetsenbord wel beschikbaar is gesteld door Razer, dus wie weet.
Honorable mention gaat toch wel naar AIDA64, waarmee je allerlei monitoring resultaten (en live system monitors) zelf voor het touchpad scherm kunt configureren en indelen.
Dat kost een beetje tijd, maar het ziet er ongelofelijk gaaf uit!
Het touchpad reageert goed. het herkent meerdere vingers, en heeft een paar eigen swipes die bepaalde functionaliteit geven.
Ik heb nog niet getest of het goed met Windows 8 werkt, maar naar wat ik heb gelezen zou het grotendeels compatible zijn.

Om de G19 en de Deathstalker nog wat meer te vergelijken:
- Deathstalker heeft geen USB hub op het toetsenbord zelf zitten, de G19 wel. Dit is uitermate jammer: je bent al twee USB poorten kwijt, en het toetsenbord compenseert dit niet. Wat dat betreft heeft de G19 de voorkeur. Aan de andere kant zou een setje aan USB poorten wel afbreuk doen aan het strakke uiterlijk van de Deathstalker
- Geen volume-wheel en multimedia toetsen: De Deathstalker gebruikt voor (bijna) alle standaard multimedia functies die je op een wat duurder keyboard gewend bent (Play/Pause, Volume up/down, etc) de standaard Laptop truuk van de FN toets: Het indrukken van de FN toets tezamen met een numerieke toets geeft je de gewenste functie. Erg jammer, temeer dit met een appje voor het Blade-OS (het touchscreen tezamen met de toetsen erboven) eenvoudig op te lossen zou zijn.
- toetsenbord verlichting: Veeeeel beter bij de Deathstalker (weer ten opzichte van de G19) Kleurinstellingen kloppen (G19 kleuren waren vaak flets, en klopten niet met de instellingen die je via de drivers deed). Veel uniformere verlichting ook. De letters lijken ook wat 'scherper' qua contour ten opzichte van de G19.
- Polssteun: Verwijderbaar bij de G19 en gemaakt van hard plastic. Ge´ntegreerd met het toetsenbord bij de Deathstalker en voorzien van een rubberlaagje met een soort van anti-slip textuur.
Voelt wel prettig, maar is ook een beetje 'sticky'. De onvermijdelijke kruimeltjes en ander vuil blijven behoorlijk hardnekkig aan de polssteun plakken, en zijn zeer moeilijk weg te krijgen. Kan me voorstellen dat dit ook niet ideaal is als je snel last hebt van zweterige handen (maar dat heb ik niet kunnen testen :+
- Schermpje: Zeer dikke plus voor de Deathstalker: Mooi 800x480 schermpje met heldere kleuren en (dankzij het blade-OS) een innovatieve koppeling met het toetsenbord.
Is bij de G19 het toetsenbord min of meer een add-on (van veel mindere kwaliteit dan de Deathstalker), probeert Razer het schermpje veel verder te integreren.
Een klein beetje backlight bleeding rond de randen, maar zeker niet irritant. De viewing-angle is vrij goed. Dat geldt iets minder voor de 'interactieve' toetsen.
Pluspunt van de G19 is wel dat het schermpje in verschillende standen te zetten is, terwijl je bij de Deathstalker vast zit aan 1 positie...Maar dat kan natuurlijk ook niet anders als je een scherm daadwerkelijk in een toetsenbord integreert. (bij de G19 staat het schermpje 'bovenop' het keyboard.
- Typen: Ik ben dagelijks zeer veel met mijn keyboard in de weer, en ik vind de Deathstalker fantastisch typen. Lichte, maar zeer duidelijke aanslag, in het begin wel even wennen aan de positionering van sommige keys, maar ook zeer snel. Vrij stil, met soms misschien een klein rammeltje, maar niets storends. In ieder geval enorm veel beter dan de G19 (die overigens ook geen mechanische switches had), waarbij de aanslag een stuk zwaarder was en een stuk minder duidelijk
- Software: Razer biedt zowel betere drivers als meer applicaties aan voor de Deathstalker. Bovendien zijn de programma's van hogere kwaliteit en kun je interactie hebben met de programma's. dit alles is bij de G19 (bijna) niet mogelijk.

Ik heb dit toetsenbord nu enkele weken in bezit, dus verdere ervaringen en (als erom gevraagd wordt) foto’s volgen nog, voor nu even genoeg getypt

Heb jij ook een Razer DeathStalker Ultimate Elite Gaming Keyboard?

Nu ik de review zo doorlees heb je gelijk: ik heb niet goed duidelijk gemaakt waarom dat schermpje naast je keyboard handig is. Ik zal dat binnenkort in de review nog even erbij zetten, maar in het kort:
Tijdens het gamen heb je een second screen waarin je bijvoorbeeld een mediaspeler kunt bedienen (zodat je je favoriete soundtrack hebt) of je laat een walkthrough van het spel op youtube ernaast lopen, of je beantwoord zonder van schermen te switchen je laatste IM's, noem maar op.
Daarnaast zijn er applicaties voor bijvoorbeeld photoshop, Premiere, Gimp, waarbij toetsencombinaties, afhankelijk van wat je wilt doen in de app zich aanpassen op de interactieve toetsen (voorbeeld: in photoshop druk ik op de het icoontje voor de Layer-toets, waarna de tien buttons veranderen in allerlei functionaliteit voor het bewerken en selecteren van layers. De tien buttons (en afhankelijk van de applicatie ook het touchpad) passen zich qua functionaliteit en shortcuts aan aan het werkproces waar je in zit. Ik heb dat tot nu toe als enorm handig ervaren. Ik ben echt een stukje productiever in Premiere en Photoshop door deze 'interactieve shortcuts'.
Voor mij was de aanschaf van het toetsenbord dan ook niet primair voor gamen bedoeld (en ik kan me voorstellen dat zo'n schermpje je tijdens het gamen afleid) maar vooral voor dit soort zaken.

een van de modes (de mirror mode) is misschien wel heel erg handig voor gamen: je kunt een gedeelte van je scherm selecteren, dat dan ook zichtbaar wordt op het touchscreen. Als je dus bijvoorbeeld het map-gedeelte selecteerd, heb je altijd een uitvergrote map naast je toetsenbord. ik vond het erg leuk werken met GTA bijvoorbeeld.

Het is ook een persoonlijk iets denk ik. Ik vind het heel handig werken, voor andere mensen kan ik me goed voorstellen dat het afleidt. Maar ik wil wel aangeven dat doordat je het gedrag van elke toets op je keyboard kunt instellen en dat in een profiel plakken, tesamen met de interactieve buttons en de 5 macro toetsen je een hele krachtige omgeving krijgt waar je met een aantal software pakketten echt veel sneller door kunt werken.
oke ik heb een vraagske waarom wou je zo'n schermpje i.p.v de gewone deathstalker te kopen maar dan zonder schermpje (zelf heb ik niet heev veel concentratie en leid zo'n schermpje me alleen maar af :D)
Inmiddels heb je dit toetsenbord meer dan een half. Hoe bevalt hij je tot nu toe? Ik zit namelijk ook met een G19 te typen nu en ik vind het de minst fijne toetsenbord die ik tot nu toe heb gehad. Ik ben erg benieuwd naar een Razer toetsenbord, die heb ik nog niet eerder geprobeerd.
Hij bevalt nog steeds goed.
Ik heb hiervoor ook de G19 gehad, en het typen is echt een heel stuk fijner dan de G19.
Die vond ik heel zwaar typen, zonder duidelijke feedback te leveren. De Razer is echt een heel stuk beter. Wel even wennen, doordat er een kleine afstand tussen de toetsen zit.
Het typgevoel is echt niet te vergelijken als je van een G19 komt...
Je gaat eigenlijk van net-niet mechanisch naar een net-niet chicklet toetsenbord..
Beide toetsenborden hangen kwa gevoel net overal tussenin...
hoop dat ik een beetje duidelijk ben met deze beschrijving?

Ik kan het in ieder geval van harte aanbevelen. Mij bevalt het zeer goed, maar het is een klein beetje wennen.

Wel een paar zaken die me na wat langer gebruik beginnen op te vallen:
- Dit ding is echt een vuilmagneet. De polssteunen zijn zeer moeilijk schoon te maken, de toetsen wat beter, maar je krijgt het toetsenbord niet echt terug in 'nieuwstaat' hoe goed je ook schoonmaakt.
- Update van de razer software zie ik regelmatig langskomen, maar ik zie bijna geen nieuwe apps meer ontwikkeld worden. Ook updates van bestaande software kom je niet vaak tegen (Spotify app werkt bijvoorbeeld tegenwoordig niet meer).

Verder gewoon een heel fijn toetsenbord, dat ik nog steeds met plezier gebruik.
Mocht je specfieke vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Helder, duidelijke uitleg ook. Had eigenlijk wel verwacht dat de prijs wat meer gedaald zou zijn in de loop der tijd en omdat je ook al aangeeft dat er vanuit de ontwikkelaars al wat minder interesse is voor native apps. Zit daarom ook erg te dubben tussen dit toetsenbord (de extra's vind ik persoonlijk wel handig en de meerprijs waard) en een 'normale' Deathstalker. Mechanische borden vind ik niet zo fijn, chicklets dan weer wel maar die zijn net te zwak voor gaming. Wat je zegt dat de Deathstalker meer dan chicklet is, maar geen mechanisch zegt voor mij meer dan genoeg :)

Dank voor je reactie!