Sony Xperia Z2 Zwart Review

Thieuke 22 mei 2014, laatste update op 2 juni 2014, 2.593 views

Sony Xperia Z2 Zwart

Pluspunten

• helder scherm
  • snelheid
  • waterdicht
  • premium uitstraling
  • meegeleverde hoofdtelefoon

Minpunten

• nog altijd ongevraagde niet benodigde software aanwezig
  • Paar vreemde hick-ups meegemaakt (zie tekst)

EERST INDRUK - 1 week in gebruik -

Voor het eerst gewacht met een abonnement met telefoon tot een bepaald toestel uitkwam. Een Xperia Z (met het goede display) was reeds in het huishouden aanwezig (van mijn vrouw) en die beviel meer dan uitstekend op het batterijgebruik na. Dat zou bij de Z2 wel goed komen met de 2300 mAh accu die er in zit.

De eerste indruk is ook dat dit klopt. Bij normaal gebruik gaat de accu ruim 1,5 dagen mee, en dan heb ik locatie en wifi eigenlijk altijd wel aan staan. Daar waar de telefoon van de zaak (Samsung Galaxy S4) tegen het einde van de werkdag het stopcontact al moet opzoeken.

Verdere eerste indrukken zijn zeer goed. De schil over android is lang niet zo storend dan bij Samsung, en ook een stuk minder apps die mee komen omdat de fabrikant dat wil, maar die je nooit gebruikt.

Qua grootte (5,2") moest ze niet groter worden dan ze nu is. Ik kan met mijn redelijk formaat handen net bij de top van het scherm, dus met 1 hand bedienen is mogelijk.

Verder werkt het zoals zo velen android toestellen. Dit toestel is erg snel, maar dat kon je al uit de specs halen natuurlijk. Mooi groot en helder scherm. Waterdicht uiteraard (toestel heeft al onder water films gemaakt).

Ik heb een magneetkoppeling lader besteld, dan hoeft niet voor het opladen elke keer het klepje open (zodoende kan die ook niet lam worden of afbreken, al ziet zelfs dat er solide uit).

Als laatste voelt het toestel zeer goed aan. Ziet er echt ontzettend mooi en kwalitatief hoogstaand uit in tegenstelling tot de S4.

Waar ik aan moet wennen zijn de on-screen knoppen, in plaats van fysiek aanwezige knoppen

- UPDATE - paar weken in gebruik

Allereerst nog altijd redelijk tevreden, er zijn echter wel een paar vreemde zaken gebeurd. Daarover later meer.

Design, Bouwkwaliteit en afwerking
Qua design is het toestel in mijn ogen zeer geslaagd. Hij ligt toch goed in de hand (heb vaak gelezen dat dit tegen viel), lekker plat, wel gewichtig, maar niet storend zwaar. De bouwkwaliteit lijkt in eerste instantie erg goed, maar ik heb wel iets vreemds ontdekt:

na een bezoek aan het zwembad deed deden de oordoppen het niet. Geen idee of dat met een open ingang niet anders te maken is, en achter een klepje verstoppen is ook niet heel handig, maar dat je na het zwembad niet even met oordoppen muziek kan luisteren is wel jammer. Het duurde tot de volgende ochtend dat er pas weer geluid uit kwam. Misschien toch een rubberen dopje erop ontwerpen ofzo.

Een ander vreemd voorval is dat (dit is 1 keer gebeurd), na het opladen met een ander merk oplader (Samsung 2,0A i.p.v. 1,5A (Sony)) de aan/uit-knop een tijd lang niet reageerde. Dit is de ochtend na het zwembad gebeurd, dus het zou ook daar mee samen kunnen hangen.......

Op de afwerking heb ik geen commentaar, dik in orde.

Ik heb mijn beoordeling op dit punt dus wat naar beneden bijgesteld.

Bereik
Het bereik is niet anders dan bij andere toestellen die wij gebruiken. Wij zitten vaak boven met de mobiele apparaten en hebben wel een extender (Netgear), maar die valt vaak uit, en dan moeten we het weer met de draadloze router doen, en die heeft geen fantastisch bereik boven. De laptops houden het signaal wel goed vast, maar geen van de telefoons (Xperia Z, Galaxy S3, voorheen mijn HTC Sensation) houden het signaal uiteindelijk vast.

Ook het gsm-signaal is niet beter dan de voorheen genoemde toestellen. Wij wonen net over de NL grens in BelgiŽ en aan het begin van de straat verliezen we met elk toestel het NL signaal (Zowel Vodafone als KPN). Zo ook met de Z2.

Omdat het geen verslechtering is in vergelijking met de andere toestellen geef ik hier en handhaaf ik de maximum score.

Accuduur
Ge-wel-dig! Hij blijft lang aan ook met intensief gebruik. Echt een vooruitgang met de andere toestellen, zeker met de S3. Nog altijd 1,5 dag met 1 lading. Wat bij mij wel het probleem dus geeft dat ik niet elke avond/nacht ga opladen omdat ik zo lang mogelijk plezier hiervan wil hebben trek ik hem steevast helemaal leeg.

Maximum score hier dus.

Wat is duur??? check de prijzen en oordeel zelf.

Gebruiksgemak
Het is een Android, wat moet ik zeggen? De Sony skin is erg plezierig, ben er niet alleen aan gewend maar inmiddels ook aan gehecht. Er zijn echte verbeteringen t.o.v. kale Android (kale 4.3 gedraaid op de Sensation een tijd lang (totdat Blinkfeed beschikbaar kwam voor de Sensation)).

Verder zoals eerder gezegd, mijn handen zijn groot genoeg voor het grote scherm. Daar dus geen moeite mee.

Het grote scherm is wel erg fijn natuurlijk met YouTube filmpjes kijken en dergelijken. Netflix kijken gaat er ook nog wel goed op, maar ja, daarvoor is de tablet (Galaxy Tab3 10.1) of laptop toch handiger (welk trouwens inmiddels is vervangen door een Chromebook (lachen apparaat)).

Blijven 5 sterren

stabiliteit en betrouwbaaheid
Tsja, beetje tegnvallend resultaat. Tenminste..... Ik refereer hier weer naar de twee voorvallen. Ik durf niet te zeggen of het hick-ups zijn in het apparaat of dat het zwemmen of laden met krachtiger lader ermee te maken hebben.

1 ster eraf. Moest het echt niet meer terug komen de komende maand stel ik het misschien wel bij.

Scherm
Weinig op en aanmerkingen. Gewoon haarscherp, en nog verrassend goed leesbaar in de zon. Grote kijkhoek (maar snap nooit echt waarom een apparaat dat moet hebben maar goed, voor de genen die er waarde aan hechten......).

Featureset
De oordoppen zijn echt geweldig. Ze blijven niet alleen erg goed in mij oren zitten, maar de actieve filter die erin zit (microfoontje in de telefoon die omgevingsgeluid filtert door tegengeluid te geven (zo is het althans omschreven volgens mij) werkt echt onwijs goed. Ik heb deze vergeleken met andere oordoppen.

Vreemd dingetje wel is dat de oordoppen niet werken op de tablet (krijg maar uit 1 dop geluid, waarbij achtergrondgeluid wel doorkomt en stemmen niet (was Netflix aan het kijken op de tablet)) Op de Chromebook werken ze wel gewoon goed, dus dit ligt wellicht aan de tablet (met andere oordoppen wel goed geluid gekregen uit de tablet).

5 sterren blijven gehandhaafd

Beeldkwaliteit opname
Foto's: Geweldig. De 20,7 Megapixel camera maakt geweldig mooie foto's. Je kan allerlei extra functie downloaden uit de playstore om de camera digitaal uit te breiden. Er zitten een paar hele interessante bij.

De videocamera is uitsteken. Maakt gewoon HD films, maar ook 4K films. Ik heb er 1 gemaakt, maar ja, waar speel ik die op af anders dan het 5.x inch scherm op de Z2...... nog nergens. Wel leuk en interessant als 4K straks gemeengoed is geworden.

5 sterren blijven gehandhaafd (vorig weekend de DSLR thuis gelaten terwijl die anders altijd mee ging naar de dierentuin, gewoon vanwege de kwaliteit van de foto's van de Z2, maar let op: ik ben echt een amateur fotograaf (dus ik doe maar een dotje, dus of het veel zegt.....?)

Heb jij ook een Sony Xperia Z2 Zwart?

Had wel iets uitgebreider gemogen, toch een foon die in de belangstelling staat.
Echter zonder abbo voor weinigen weggelegd als je het mij vraagt :).

[Reactie gewijzigd door Aardling op 22 mei 2014 12:32]

Het lastige is dat ik hem zelf nog maar een week in gebruik heb. Over een aantal zaken kan ik nog niet veel zeggen. Dit is mijn eerste indruk. Zodra ik wat meer gebruik heb gemaakt zal ik de review aanpassen,
Ohw okee. das balen. Maar voor 5euro de gok idd wel waard.
En als het blijkt te werken, beter dan steeds met die klepjes zitten klooien.

Had bij coolblue ook al op de site gekeken, maar die bieden m (nog) niet aan. Misschien eens naar de winkel gaan en vragen..
De magneetlader is binnen. Het is er 1 met aan de ene kant een normale usb aansluiting, en aan de andere kant in de kabel alleen de magneet stekker. Ik vind het helemaal niks, je moet echt goed mikken wil die opladen, en kan maar op 1 manier laden. Zo'n lossen zou ik niet meer nemen. Ik ga wel kijken voor zo'n standaard met magneetlader.

Na een nacht opladen was de accu ook nog eens niet helemaal vol. Maar dat kan ook aan de lader liggen I.p.v. het type lader.

[Reactie gewijzigd door Thieuke op 5 juni 2014 13:17]

Hmm oke. Bedankt iig. Ik kan 31 juni pas verlengen, dus heb nog ff de tijd om te kijken en zo.
Maar bedankt hiervoor, dan weet ik iig welke ik NIET aan moet schaffen.
De revieuw is idd een beetje mager. Wat hier in staat was ook al in de uitgebreide revieuw van Tweakers te vinden.
Gene wat ik fijn vind, is dat ook bij een persoonlijke revieuw, blijkt dat de accu wel goed is.

Wat ik me nog afvraag is, of zon magneet lader fijn werkt(dat weet ook jij wss nog niet) Maar belangrijker, wat kost zon ding nog? En is die ook als auto lader te bestellen?
De magneetlader (besteld via ebay) is nog altijd niet binnen. Moest uit Engeland komen, dus had er allang moeten zijn, maar ja, hij was nog geen § 5,-, dus zal binnenkort nog eens een email naar de verkoper wagen.
Nog een vraagje.
Je zegt dat er nog steeds ongevraagde apps toegevoegd zijn door Sony. Zijn die apps storend? Kan je ze verwijderen?
Ik heb namelijk een Samsung S3 en die bevat ook ongevraagde Samsung aanpassingen. Na een root gaat de telefoon veel sneller. Is dit ook zo bij Sony?

Alvast bedankt voor je antwoord
Ik heb ook een s4 een en tab3, die hebben beide veel meer bloatware erop staan. Er zijn gewoon een paar dingen zoals Sony Select, Socialife, Xperia lounge etc die er voor mij niet toe doen.
En zou dat eventueel een reden zijn om niet meer voor zo'n toestel te gaan? Bijvoorbeeld de Z3 dan.
Nee, want anders dan bij Samsung heb ik totaal geen behoefte om deze Sony te rooten en van een andere rom te voorzien. Ik vind de Sony rom heel goed en fijn werken.
Betreft je oordoppen, er zit een derde data/powerline op de connector voor de noisecanceling, als je hem in je tablet een inimini beetje eruit trekt zou je in beide oortjes geluid moeten hebben.
Was ik ook achter gekomen (bedankt voor de tip), maar er zijn meer oordoppen in huis, en daarmee lukt het wel op de normale manier. Overigens zijn de oordoppen bij de Samsung S4 echt van slechte geluidskwaliteit, maar dat terzijde)
Nou ik heb hem nu een maandje, misschien 2, maar valt me tegen.
Hij is up to date, firmware, android, en nog een 3e blokje, allemaal groene vinkjes als ik op updates check.

De scherm diagonaal klopt, maar dat is omdat hij hoger en smaller lijkt dan andere phones.
Daarbij zijn de 'knoppen' v/h type touch, op het scherm, en nemen dus scherm ruimte in.

Ik kom van een note II die helaas na tig keer 1 keer verkeerd en stuk viel.
Als ik daar op de volume knop drukte, kon ik in de pop up alle volumes voor alles instellen. Of ik nu belde, muziek luisterde game speelde...
Deze SONY 'walkman phone' kanniet eens onscreen volume als ik een stukje muziek afspeel !! Ja via de hardware knoppen maar dat gaat beroerd met een flipcover diens randje. Dat is nu een plek met ruimte waar een onscreen button, voor volume, wel handig zou zijn...

Ik heb syncro aan staan, zo in diverse app's, maar niks hoor, ook staat uiteraard de ehhh batch en wachten met versturen/ontvangen data in stamina meen ik uit.
Dus geen whatsapp, facebook en wordon updates voor mij in standbye terwijl dat qua settings up and running ingesteld staat.

Gewoon bellen, kan je snel een contact zoeken denk je, is een zoek regel voor.
NOT, drukken op de regel en er komt geen keyboard, de letters bij de cijfers(die wel in de regel komen van de phones onscreen nummerieke deel) qua touch, geen idee hoe die in die regel te krijgen... kortom, eerst contacvten openen, zoeken, bellen....

En zo nog wat dingen. Zoals de anti-geluid oordoppen, wat houden die tegen, een mug op 3 meter afstand?

Waterproof, de reden dat ik hem kocht, ik testte het niet, dat merk ik wel mocht ie onverhoopt ooit in water vallen.

Gevalletje: jammer dat ik deze kocht, echter hij werkt en doet wat ie moet doen.
Deze sony word de buiten telefoon voor vriendin of als we gaan fietsen/navigeren in de regen,
want voor alle dag is de volgende al onderweg, een oneplus one.
Ik herken niet veel in je ongemakken eigenlijk.

onscreen knoppen wist je van tevoren. Mij stoort het niet, de rest van het scherm is groot genoeg, en de knoppen zijn niet altijd aanwezig, maar komen desgewenst tevoorschijn als je over dat deel van het scherm heen gaat.

Dat de volumeknoppen niet te bedienen zijn met jou flipcover ligt niet aan de telefoon. Wat ik wel ook mis inderdaad is de volumebediening zoals dat bij Samsung wel gedaan wordt, dus als je de volumeknop in drukt dat je voor alle typen geluid het volume kan regelen.

Bij mij werkt de synchro gewoon naar behoren.

Contacten kan je opzoeken via de telefoon-app of via je adresboek. Als je in de telefoonapp drukt waar je je nummer kan invoeren kan je toch zoeken op nummer of op naam, ik kom daar altijd heel snel uit.

De antigeluid oordoppen werken alleen met een stukje software, en in rumoerige ruimten is het achtergrondgeluid wel minder vind ik. Volgens mij heeft niemand gezegd dat al het geluid altijd en overal weggefilterd wordt. Zie ook alle reviews die gelezen/bekeken kunnen worden. En op plaatsen waar het systeem niet goed werkt zijn ze nog altijd net zo goed als andere oordoppen (of beter in het geval van de oordoppen die ik kreeg bij mijn Galaxy S3).

Rest nog de waterproof-heid. Zie mijn review.....

Veel plezier met de Oneplus One, mooi toestel, werkt prettig, groter dan de Z2, beste software (Cyanogenmod). Dat gaat je waarschijnlijk wel bevallen.

Ik blijf nog even bij mijn Z2, eerste toestel die ik na een aantal maanden nu nog niet beu ben.
onscreen knoppen wist je van tevoren.
Nee echt niet, op 1 of andere anier heb ik dat gemist of nam ik onderbewust aan dat het optioneel was zoals met andere telefoons.

Blijf het raar vinden dat er geen onscreen volue jUIst bij het audio deel zit, sony... 'walkman telefoon'...

En natuurlijk is de ene hoes minder belemerend dan de andere, echter als maker kan sony weten dat er dUs belemerende zijn.
In andere app's zijn er wel onscreen functies, dus ik verwacht & hoop dat volume er ook komt, in het audio-play scherm bij een update. Als er nog een update komt..
(bij oneplus is dat van te voren bekend, 2 jaar lang bij de 'one')
In februari komt Android 5 naar de gehele Z lijn, dus die update komt wel.

Via xda heb je veel langer updates op elke telefoon..... ;)
"Dat zou bij de Z2 wel goed komen met de 2300 mAh accu die er in zit" is een tikfout?
Ik las overal 3200 mAh
En ook apart, 2 app's gaven 3350 aan in mijn z2.
Overigens laadt ik mijn telefoons langzaam wanneer het kan, dus in de nacht aan de laptop usb bijv.
3200 klopt, zal ik even verbeteren.