Thermalright Ultra-120 Extreme Review

a.broers80 3 februari 2009, 795 views

Thermalright Ultra-120 Extreme

Pluspunten

• Zeer goede koel-eigenschappen.

Minpunten

• Past niet op ieder mobo. Het contactvlak is niet goed vlak.

Koelvermogen Score: 5
Na teleurgesteld te zijn over de Thermalright SI 128 SE en diverse Arctic Cooling CPU koelers wou ik de Thermalright Ultra 120 Extreem eens proberen. Ook omdat hij uit een test in hardware.info als een van de betere koelers uit de test kwam. Hier werden de koelers getest op een QX6850 in standaard timing en overgeklokt.Ik heb zelf eeen QX6850 op een Striker Extreem mobo. De koeler kwam in een zeer nette doos met duidelijke montage beschrijving erbij. Omdat mijn CPU gevlakt is controleerde ik eerst de vlakheid van het contactvlak.Er zat een hoogteverschil van ca. 0.5 mm in. Na een aantal uren geschuurd te hebben op een geslepen glasplaat met daarop waterproof-schuurpapier P2500 was het contactvlak zo goed als absoluut vlak. Toen doemde het tweede probleem op. Op het Striker Extreem mobo is er tussen de koel-elementen maar een ruimte van 10 bij 10 cm. De heatpipes kwamen tegen de koelelementen aan waardoor de koeler niet goed op de CPU rustte. Na een klein gedeelte van de vinnen weggeknipt te hebben paste de koeler prima. Ook heb ik de nieuwe Thermal Fusion 400 koelpasta van Coolermaster gebruikt. Die is echt nog beter als Arctic Silver 5. Dan de test. De test is uitgevoerd met de laatste versie van Prime 95 die alle 4 de kernen belast. Temperaturen zijn gemeten met CoreTemp. Als fan´s zijn gebruikt de Scyte Slipstream 1900, dus 2 fan´s.De QX6850 is overgeklokt tot 3,6 Ghz. FSB 400/ Multiplier 9.Idle is de temp 29 gr. Celsius.Met alle 4 de kernen voluit wordt de temp. 48 tot 50 Gr. Celsius. Voor mij is de Ultra 120 Extreem een van de beste luchtkoelers van dit moment. Er is ook een volledig koperen versie hiervan, maar die heb ik nog niet te pakken kunnen krijgen.

Heb jij ook een Thermalright Ultra-120 Extreme?

Stond de Striker Extreme in de lijst van volledig compatible moederborden? Zo niet, dan had je het kunnen weten en van te voren kunnen opzoeken. Verder een hele sterke koeler, heb zelf de black edition en houd mijn E8600 @ 4,6ghz onder de 55 graden full load.
Even over jouw OC... dan mag ik aannemen dat het om een push-pull-config gaat met een gelapte koeler? Anders lijkt 55 graden me best onhaalbaar :P
Helemaal niet. Ik heb een gelapte TRUE, geen gelapte CPU. En ik haal op mijn E6750 op 4Ghz 1,5Vcore de 50 graden nog niet eens, terwijl ie toch flink wat meer hitte produceert dan een E8600.
@ Jejking: Nee gewoon 1 fan push. Airflow in de Antec 900 is gewoon killer :)

Die koeler is gewoon top, kan er niks anders over zeggen.
Ik heb deze koeler ook, op mijn core i7 920 en bij mij was het contactoppervlak wel mooi vlak. 8-)
Ik zou graag een argumentatie voor deze stelling zien...