Specificaties WiFi-N (2,4GHz) max. 300Mbps met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WN822N Review

Nathilion 21 mei 2014, laatste update op 21 mei 2014, 496 views

TP-Link TL-WN822N

Pluspunten

• Lekkere lange kabel.
  • Licht van gewicht, prima om ergens hoog aan de muur te kunnen plakken.

Minpunten

• Absoluut onbruikbaar onder Ubuntu 14.04

Let op dit is een review voor het product onder Ubuntu 14.04!
Het betreft de TL-WN822Nv3.

Nu mijn DD-WRT router in repeater-bridge modus het langzaam begint op te geven was op zoek gegaan naar een vervanger. Daarbij had ik het idee om mijn fonkelnieuwe Ubuntu HTPC/Server de extra taak van de router mee te geven.

Zo gedacht zo gedaan en ik kwam uit op deze USB adapter vanwege de extra lange kabel die mee werd geleverd. Hiermee wou ik de adapter verder weg van de storende invloeden van mijn beeldschermen en andere apparatuur plaatsen dan mogelijk zijn met een inbouwkaart. Daarnaast werd ik wel aangetrokken door de 'high gain' reclame. Vol goede moed trapte ik even wat harder om lekker snel thuis te komen.

Helaas, mijn aankoopvreugde was van korte duur. Het begon al bij de installatie. Er zitten drivers in Ubuntu, er hoeft dus niks geinstalleerd te worden, maar die zijn van een dermate droevige kwaliteit dat ik om de paar minuten de volledige connectie met de modem (een modem/router van UPC) verloor.

Ik ging op zoek naar betere drivers en kwam er daarbij achter dat de adapter die ik gekocht had een derde iteratie is. En in deze derde versie is de chipset vervangen! De reviews die ik had gelezen (o.a. hier op T.net) waren dus niet meer van toepassing.
In V2 zit nog een Atheros chip, in V3 één van Realtek. Er gingen al wat alarmbellen rinkelen bij me en ik had daarmee al de hoop dat er mensen waren met vergelijkbare problemen onder Linux. En ja, die zijn er dertien in een dozijn.

Ondertussen was ik een paar uur verder en had ik de driver van ene pvaret gevonden die het had bijgewerkt tot aan de 13.04 kernel van Ubuntu. Zijn driver heb ik dan ook binnengehaald van zijn GitHub. (Linkje) Na installatie volgens de prima instructies had ik zowaar blijvend contact!

Om de stabiliteit te testen had ik een stream van de NPO aangezet. Weer komt hier een 'helaas' naar boven. Ik bleef wel contact houden maar het was erg, erg, hapering. Ik had wel weer mijn router aan staan, en na een snelle MAC controle bleek het inderdaad verbinding te hebben er mee. Na de router uitgezet te hebben kwam ik tot de vervelende ontdekking dat er amper aan 1 streepje over bleef op de signaalindicator. Dat is een stuk beter dan de zogenaamd drie van eerder, maar ja, het blijft onbruikbaar voor mijn doeleinden.

Op dit moment was al tien uur 's avond en had ik er helemaal genoeg van en had ik besloten om het terug te brengen. Gelukkig was dit helemaal geen probleem voor de MediaMarkt en heb ik toch nog een kleine positieve ervaring gehad met dit product.

Heb jij ook een TP-Link TL-WN822N?