Specificaties Small form factor, 4 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-Q30A Review

Asphiax 21 mei 2014, laatste update op 21 mei 2014, 705 views

Lian Li PC-Q30A

Pluspunten

• Vormgeving
  • Installatie gemak

Minpunten

• Gelimiteerde mogelijkheden qua hardware configuratie
  • Airflow zou beter kunnen

De Lian Li Q30A

Waarom de Q30?
Ik ben niet iemand die graag een traditionele "doos" op mijn bureau wil hebben staan. Tijdens de cebit van vorig jaar viel mijn oog dus ook op de Lian-Li Q30.
Ik vind het een erg fraaie kast met mooie lijnen en de afwerking van Lian Li is zoals normaal erg goed.

Wat sfeerbeelden van de Q30
http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/8-custom-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/11-custom-custom.jpg

Maar nu eerst wat technische data:
  • Materialen: Aluminium, Acrylaat
  • 2.5" Drive Bays : 4
  • Koeling - Fanslot : 1
  • PCI Slots : x 2
  • I/O : USB 3.0 x 2 / HD Audio
  • Power Supply : SFX PSU (Optional)
  • Specificaties : VGA Card length: 200mm , PSU length: 125mm
    CPU cooler height: 130mm
Vormgeving van de kast
http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/5-custom-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/3-custom-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/6-custom-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/4-custom-custom.jpg

De kast heeft een opvallende vorm. De naar achtergebogen curve van het chassis is uniek en laat de kast niet "massief" aanvoelen. Het window bied mooi zicht op de hardware hetzij door de minimal ruimte de mogelijke hardware configuraties natuurlijk ietwat gelimiteerd is. Je zal goed moeten zoeken en de specs moeten gebruiken om de juiste (en mooie) hardware mix te kunnen installeren. Er is gekozen om de enige fan als een soort kastje aan de achterkant van de kast te monteren. Op zich vind ik dit niet zo fraai en waren de lijnen meer "clean" geweest als de airflow op een andere manier gerealiseerd zou zijn geworden maar na een paar uur valt het toch wel op zijn plaats en past bij het design, even wennen denk ik. Zoals gewoonlijk is de afwerking van Lian Li perfect. Geen scherpe randjes, alle hoeken mooi rond en de afwerking van het stuk acrylaat voor de window is erg goed!

Installatie van de kast
http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/10-custom-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/13-custom-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/7-custom-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/14-custom-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2014/05/12-custom-custom.jpg

De installatie van de kast gaat redelijk eenvoudig. Alles is gemonteerd met schroeven wat erg makkelijk is. De front is eenvoudig te verwijderen met 4 schroefjes aan de zijkanten waarna je volledig toegang hebt tot de hele kast.
Het fan kastje kan gedemonteerd worden om er eventueel een andere fan in te zetten. Natuurlijk worden er diverse extensies en kabeltjes geleverd.
Je kan een 2 slots pcie kaart in de kast plaatsen en er is rekening gehouden met een stukje airflow door de bovenkant van de kast te perforeren.
De montage van de leds en aan/uit schakelaars op het frontpaneel laat de kwaliteit van de kast goed zien. Simpele push schakelaar en met "hotglue" vast gezette ledjes was voldoende geweest maar dit is zoveel beter!

Het enige grote nadeel is dat je goed moet opletten met het selecteren van je hardware. Zo kan je GPU max 200mm zijn, je moet een PSU vinden met een max lengte van 125mm en de GPU cooler mag max 130mm hoog zijn. Redelijke limitaties!

Al met al vind ik dit echt een top kast(je) en ik ben erg blij dat er in ieder geval 1 fabrikant is die niet mainstream kasten durft uit te brengen!

Tot zover deze review, hoop dat je er wat aan hebt!

Heb jij ook een Lian Li PC-Q30A?