Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

RubenK 3 februari 2009, laatste update op 9 oktober 2010, 1.205 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• zeer stil
  • goede prijs/kwaliteit verhouding
  • snel genoeg voor normaal gebruik
  • temperatuur blijft laag

Minpunten

• geen

Toen de T166 reeks van Samsung uitkwam was ik een van de eerste om deze 500GB schijf te bemachtigen. Sindsdien heeft de schijf zonder ooit een probleem te geven dienst gedaan in mijn HTPC, en is wegens uitbreiding naar 2x 1TB verhuisd naar de desktop van m'n vriendin.

Benchmarks heb ik er nooit op losgelaten, maar in mijn ervaring was deze schijf altijd snel genoeg voor normaal gebruik. Zowel als HTPC-oplossing, als ook voor desktop-gebruik.

De reviews waren lovend - met name over de geluidsproductie, en terecht. Dit was voor mij ook de nummer 1 reden om te kiezen voor deze HDD. Nog steeds vind ik de schijf erg stil in verhouding met andere schijven. Ik was twee snerpende Maxtor's gewend, en dan is deze schijf echt een verademing! Stil genoeg om naast te kunnen slapen ;)

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Het bovenstaande is waarschijnlijk goed bedoeld maar hier heeft niemand wat aan zo.

Er zijn ladingen mensen die benchmarks als uitgangspunt gebruiken bij het aanschaffen van een nieuwe schijf, ongeacht de grootte ervan. Dat jij dit als snel ervaart zegt helemaal niets. Als jij grote hoeveelheden mp's kopieert ben je al anders bezig dan iemand die stapels dvd's kopieert. Daarvoor zijn benchmarks een handige tool.

Fijn om te weten dat de schijf erg stil is, dat is terug te zien aan je score. Maar toch geen volle bak?

Je moet dingen wel onderbouwen als je scores toekent. Enige wat jij nu onderbouwd hebt is een algemene beoordeling en geluidsproductie. Je mist dus nog 7 stukken in je verhaal.

Ik zie geen temps terugkomen (wat veel uitmaakt voor een schijf!), ik ben benieuwd wat voor ondersteuning jij nodig hebt gehad voor deze schijf, is de prijs nog wel ok in vergelijking met de hoeveelheid en zeker ten opzichte van 1 tb schijven etc etc.

Hoop dat je er wat mee kan en vooral ook doet want reviews mag je bent wat aandacht aan besteden!
Ik wil vragen als je straks een F1 serie koopt, nog eens na te denken of deze T166 wel zeet stil is. Ik heb zelf de 750GB gehad en die kon ik pas stil noemen. Zo'n T166 kraakt net zo hard als een maxtor schijf, die hoor je constant. Tis maar waarmee je het vergelijkt. Echter kan ik begrijpen dat als jij nog geen andere schijven hebt gehoord of hebt getest, je deze wel erg stil vindt.