Specificaties 2,55" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung i780 Zwart Review

t_captain 3 februari 2009, 796 views

Samsung i780 Zwart

Pluspunten

• bediening d.m.v. qwerty toetsenbord en touchscreen
  • uitgebreide en goed werkende connectivity
  • GPS ontvanger ingebouwd

Minpunten

• geluidskwaliteit aan de andere kant van de lijn soms haperend

Ik heb deze telefoon 8 maanden in gebruik.

Heel fijn is de combinatie van een qwerty-toetsenbord met een touchscreen. Typen gaat het best op het toetsenbord. Je kunt ook het alternatief gebruiken: met de stylus op een virtueel toetsenbord dat de helft van je scherm inneemt (standaard Windows Mobile functionaliteit). De toetsen zijn klein en zitten vrij dicht op elkaar, maar hebben genoeg weerstand en een duidelijk drukpunt waardoor je weinig foute aanslagen maakt.

Het scherm is ook wel prettig, genoeg resolutie (320x320), voldoende helderheid en kleurdiepte. Wel zijn er tegenwoordig grotere en betere displays (bv Touch HD). Maar zeker een dikke voldoende hier.

Connectivity is ronduit goed geregeld. Bluetooth 2.0 ADP, WiFi 802.11 b/g en GSM/UMTS. Bluetooth werkt stabiel en ondersteunt i.c.m. de juiste handsfree set ook stereo muziekweergave. Ik kan bijvoorbeeld een MP3 van de telefoon afspelen op de speakers van mijn laptop. Ook ondersteunt het de uitgebreide handsfreefunctionaliteit: accu en signaalsterkte zichtbaar op display van de carkit en de mogelijkheid om vanaf de carkit door je telefoonboek en laatste oproepen te bladeren. Met dezelfde carkit (Peugeot fabrieksoptie) werkte deze functionaliteit wel met een Ericsson T68i, maar niet met een Nokia N70.
WiFi doet het stabiel en goed, in no time ingesteld en ook ondersteuning voor WPA en WPA2 beveiliging.

De telefoon heeft ook een GPS ontvanger aan boord. Deze werkt best goed voor een mobiele telefoon. Redelijk snel een fix op de sateliet en daarnaast ondersteuning voor assisted GPS (ruwe maar snelle positiebepaling op basis van GSM masten). GPS getest samen met Google maps en met Route66. Het nadeel van navigatie zoals Route66 is dat het je accu wel snel leeg trekt, maar dat is niet specifiek voor deze telefoon.

Het grote minpunt is de geluidskwaliteit. Ik hoor alles helder, maar vaak klaagt de andere kant dat er gaten in het geluid vallen. Vooral als ik tijdens het gesprek door een gebouw loop, dan lijken er punten waarop het geluid stabiel is en andere punten waar het soms hapert.

De telefoon wordt geleverd met lader, boekje, CD, en verder een tweede accu en een adapter waarmee je een accu kan opladen buiten het toestel. Redelijk compleet dus.
Als laatste de betrouwbaarheid/robuustheid: de telefoon is nog nooit heel hard gevallen en heeft nog niet in het water gelegen dus ik heb geen volledig oordeel. Wel is de telefoon een paar keer van +- 80cm hoogte op de grond gevallen en daarbij geen schade opgelopen.

Conclusie: in het algemeen goed geslaagd apparaat met zeer sterke PDA en connectivity mogelijkheden. Als telefoon om mee te bellen niet zo goed als bijvoorbeeld een Nokia N serie.

Heb jij ook een Samsung i780 Zwart?

@Kabuto_Raiger
Lijkt me op zich niet zo'n probleem, volgens andere testen gaat de accu ongeveer 1 dag mee (was wel een test van een wat zwaardere gebruiker) 1 dag moet je kunnen doen, volgende accu erin en de oude accu opladen. De meeste van dit soort smartphones gaan toch al niet meer dan 1,5 a 2 dagen mee op 1 accu... Maar omdat je hier accu kan wisselen en de ander in veel minder tijd dan dat de accu weer leeg is op kan laden loop je denk ik niet heel veel risico.
enig idee wat de batterij duur isin 3G mode?
zit er aan te denken om deze telefoon aan te schaffen maar ben vrij afhankelijk van 3G op mijn jaarlijkse vakanties en dan is een lange duur wel zo handig :)
Begin dan niet aan deze telefoon. Ik heb dit ding ook een maandje of 8. De features zijn prima, maar de batterijduur is zeer droeving. Ongeveer 1 dag, waarbij de hele dag activesync via 3G aan staat en ik ong. 1 uur bel. Gebruik je GPS, dan moet hij aan de lader.

Er bekroop mij al een vaag gevoel toen uit de doos een tweede accu met een externe lader kwam. Die gebruik ik nu dus altijd. Als de accu leeg is wissel ik hem om en laad ik de lege in de externe lader weer. Op die manier is het redelijk te doen.
Ik doe 2 a 3 dagen met een 1500 mAh accu.

De eerste serie i780 had een 1000 mAh accu, dat was niet ideaal. Daarom hebben ze later de accu vervangen voor 1500 mAh. Dat was in elk geval al gebeurd voordat ik in juni 2008 mijn telefoon kreeg want ik had al de 1500 mAh accu's.

Samen met de tweede accu en het meegeleverde oplaad-adaptertje is het goed te doen. Ook omdat je via USB wat kunt bijladen (meegeleverde ActiveSync kabel) als de telefoon aan je computer hangt.
Batterijduur is echt afhankelijk je je gebruik.. maar 24 uur volledige push connectivity met niet meer dan een uur bellen.. haal ik het zeker op 1 accu... ben nog erg content met dit toestel.. een van de snelste WM's
Ik gebruik zelf geen 3G (gebruik SIM van mijn werk zonder data-abo) en haal ongeveer 3 dagen. Dit vind ik absoluut niet slecht voor deze PDA.
Mijn TyTN II en Touch PRO moet eigenlijk elke dag aan de lader. Als ik niet teveel bel haal ik soms net 2 dagen. (zonder data verbruik)