Specificaties 18,9dB, bij maximaal 1.200rpm - Bekijk alle specificaties

BitFenix Spectre Pro Led Groen, 120mm Review

Foritain 19 mei 2014, laatste update op 22 mei 2014, 1.296 views

BitFenix Spectre Pro Led Groen, 120mm

Pluspunten

• Goede looks, zowel in rust als in gebruik
  • Voelt erg degelijk aan
  • Pittige prestaties en relatief rustig op 12V
  • Erg stil en nog altijd een degelijke airflow met de meegeleverde 7V adapter
  • Ook prima op een radiator (ik heb rode varianten in gebruik op een rad)
  • Degelijke kwaliteit bearing
  • Handige tweakers kunnen het led-fan circuit gebruiken om zelf een aan/uit schakelaar te modden voor de verlichting

Minpunten

• Geen PWM control. Je zal dus moeten kiezen voor 12V of 7V, of als je veel wilt schakelen een fancontroller gebruiken

Geluid (min) Score: 5

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk

Productpagina

Een tijd geleden had ik een review gemaakt van een BitFenix Spectre Pro ventilator met rode led voor een build met een zwart/rood thema. Voor een nieuwe build in een BitFenix Colossus mITX lag de focus op de groene verlichting, en zodoende kwam ik weer bij deze ventilatoren uit, maar dan dus in een andere kleurstelling.

Omdat die ventilatoren goed bevielen ben ik bij het bekende gebleven, en omdat ik de review van de rode nog had staan was het natuurlijk een kleine moeite om een groene ook toe te voegen. Uiteraard wel met wat aanpassingen gezien mijn eigen ervaring de laatste maanden ook is toegenomen. Onder 'In de Praktijk' zullen dit keer o.a. ook geluidssterktemetingen worden toegevoegd in verband met een onlangs aangeschafte dB meter.

De Spectre Pro LED is naast in de door mij gebruikte 120mm variant, ook in 140mm, 200mm, en zelfs 230mm leverbaar. Van de 140mm variant zal spoedig een review volgen gezien de Colossus zowel 140mm als 120mm modellen er in krijgt. Ook zijn er een flink aantal verschillende kleuren leverbaar.

Ondanks dat ik zeker geen echte ventilator-expert ben, moet een praktische beoordeling moet toch binnen het bereik liggen. Wat mij vooral belangrijk lijkt voor toekomstige kopers is of hij een goede airflow voor je kast kan verzorgen, hoe stil hij is, en natuurlijk hoe hij er in het ‘echt’ uit ziet. Zeker met led ventilatoren lijkt mij dat laatste erg van belang, je koopt ze tenslotte om ze in je case te kunnen zien.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de BitFenix website:

Belangrijke zaken als RPM, CFM, en dB zijn duidelijk te zien, en overigens ook eenvoudig te vergelijken met alternatieven (hoe snel draaien ze, en hoeveel lucht verplaatsen ze in cubic feet (vierkante voeten klinkt ook zo raar;) ) per minuut, en hoe luid zijn ze op volle toeren). Als je even naar de specs van de populaire concurrenten kijkt zal je zien dat in de prijscategorie van ca 10-15 euro, met ca 1200rpm ventilatoren, de verschillende producten elkaar niet gek veel ontlopen. De verschillen zijn niet alleen marginaal, maar je ziet dan ook dat een ventilator die iets meer lucht verplaatst iets minder stil is, of andersom, of dat er voor dat kleine verschil een paar euro meer betaald moet worden. Het lijkt allemaal prima in balans dus.

Ondanks dat de ventilator geen PWM controle lijkt te hebben kan je hem volgens de specificaties wel op 5V opstarten, en dus ook draaien. Het is een populaire aanpassing, maar veel ventilatoren zijn niet in staat om op gang te komen op 5V. De Spectre Pro dus wel, plusje dus. Wat niet in de specificaties staat is dat je er een 7V adapter bij krijgt om hem iets rustiger te laten draaien. Standaard draaien deze ventilatoren dus op 1200 RPM en met de 7V adapter een stukje trager (wordt niet gespecificeerd hoe snel ze exact draaien op 7V). Je kan deze ventilatoren met een fancontroller (de meeste fancontrollers beheersen het voltage en maken geen gebruik van PWM) wel beheersen, maar een moederbord is normaliter dus niet in staat de snelheid van deze ventilatoren aan te passen.

Naast dat deze ventilator ook prima geschikt zou moeten zijn voor plaatsing op radiatoren, noemen ze ook “Long Life” op de verpakking, en gezien het om een Fluid Bearing gaat zou dat normaal gesproken ook moeten kloppen. Het is zeker niet ongebruikelijk om goedkopere bearings te zien in even dure ventilatoren, dus BitFenix lijkt zich in ieder geval op lange termijn kwaliteit te willen onderscheiden.

Uitpakken

De verpakking is eenvoudig, niet groter dan noodzakelijk, maar ziet er toch gewoon prima uit. Op de achterkant lezen we nog wat leuke features af. Het On-the-fly Light Switching is enkel mogelijk in de BitFenix Survivor behuizing, of bij gebruik van de BitFenix Hydra fancontroller (of als je aan het modden gaat, er zit gewoon een klein 2-pin circuitje aan welke je kan verbreken om de leds uit te schakelen). Mocht je dat dus willen weet je waar je kan kijken.

Uit de verpakking ziet het er al een stuk interessanter uit. De ventilator maakt meteen indruk met z’n opvallende looks, en de bijgeleverde extras mogen er ook zeker zijn. Je krijgt traditionele schroefjes, met eventueel te gebruiken geluids dempende ringetjes. Je kan de ventilator echter ook met de vibratie-dempende rubberen pennetjes ophangen, wat eventueel trillingen nog beter zou dempen.

Verder krijg je de fan-led kabel wanneer je gebruikt maakt van de boven genoemde Survivor behuizing of Hydra fancontroller om het licht aan en uit te schakelen, en je krijgt een molex adapter. Deze molex adapter zet de ventilator op 7V, niet op 12V. Oftewel het is een low-noise adapter, wat vreemd genoeg wel ergens op de website werd genoemd, maar niets op of in de verpakking over te lezen valt. Gezien het een leuke feature is voor liefhebbers van super stille pc’s is het eigenlijk jammer dat er weinig aandacht voor lijkt te zijn.

De ventilator zelf heeft een goede uitstraling en voelt ook gewoon kwalitatief erg goed aan, ook de fan-blades voelen aan als lekker stevig kunststof, en er valt wat degelijkheid weinig te klagen. Ik had in het verleden wel eens wat goedkopere ventilatoren gekocht, en ik moet zeggen dat het verschil toch merkbaar is. Het is een opvallende kleurstelling, met de donker getinte zijkanten en binnenkant, groene ring, en licht grijs getinte fan-blades, maar het resultaat mag er van mij zeker zijn, ook als de ventilator uit staat. Maar natuurlijk willen we graag zien hoe de LEDs zijn.

De donkere tafel maakt het wellicht wat lastig om te zien, maar dit is met de verlichting in de kamer aan.

In een donkere kamer ziet het er natuurlijk nog wat beter uit.

In de praktijk

Na het uitpakken was het tijd om ze in de Colossus te plaatsen. Omdat die case een led-strip in 3 kleuren heeft leek het mij leuk de verlichting wat uit te bouwen. Twee van deze ventilatoren boven in de behuizing geplaatst, waar door het rooster dan wat groen licht zou gaan komen. Achter in de case zie je overigens het 140mm model ventilator in dezelfde stijl.

De 140mm variant, maar het verschil is lastig te herkennen.

2 van deze 120mm ventilatoren aan de bovenkant van de Colossus mITX

De 140mm in actie

De 120mm modellen in actie

Ook met de topcover komt er nog wat leuk licht door heen

Waar ik vorige keer nog geen geluidsmeter had moest de Spectre Pro er deze keer echt aan geloven. In mijn gedempte box met een Voltcraft SL-100 kunnen geluiden boven de 30 dBA worden gemeten. Ik meet de Spectre Pro op een afstand van 20cm, zodat de resultaten bruikbaar zijn wanneer je deze ventilatoren in een behuizing naast je op je bureau zou gebruiken. De metingen vinden plaats met enkel de ventilator, dus niet in een behuizing. Uiteraard is de ventilator op de zijkant van de ventilator gericht, want wanneer je in de microfoon blaast neemt de meting natuurlijk flink toe.

Op 12 Volt komt de Spectre Pro op 20cm afstand op 41 dBA uit. Wanneer je gebruik maakt van de 7V adapter neemt het volume af naar ca 38dBA.

Wat zeggen deze getallen? Het beoordelen van geluidsproductie is meer dan enkel getalletjes naast elkaar zetten. Om te beginnen hoor je enkel de airflow die wordt gegenereerd door de ventilator, je hoort geen getik, geratel, of enige andere vorm van geluid uit de ventilator of de bearing komen. Iets wat bij de meeste degelijke after-market ventilatoren het geval is, maar bij goedkopere stock fans toch te vaak voor komt.

Om getallen een beetje in perspectief te zetten: Als ik in een goed geisoleerd huis, zonder apparaten aan hebben te staan, de geluidsmeter erbij pak geeft hij ca 33 dBA aan. Om de geluidsmeter onder de 30 dBA te laten registeren is het gebruik van een box met geluidsdempend materiaal een vereiste. Zodra een auto voorbij rijdt (normaliter lastig waar te nemen tenzij je er op let) komt de meter al richting de 35dBA. Een mooiere visuele uitleg van dBA en de vergelijking in de praktijk zal volgen.

Verder kan je als vuistregel aanhouden dat een systeem welke onder de 35dBA zit op een halve meter afstand (een praktisch voorbeeld wanneer je een pc op je bureau hebt staan) echt super stil te noemen is; het zal in de omgeving echt stil moeten zijn voordat je met je oor waar kan nemen dat hij aan staat. De geluidsbeleving neemt echter snel toe als het op dBA aan komt, want een meting van 42 dBA of meer maakt al een hinderlijk luid systeem. Ook een geratel of getik van minder dan 40 dBA klinkt veel hinderlijker dan een airflow van 42 dBA, dus je blind staren op dBA’tjes is ook niet erg zinvol.

Als het zo complex is, hoe beoordeel je dan de resultaten van deze ventilator? Een beoordeling moet een combinatie zijn van een meting en een persoonlijke beoordeling van het geluid. Het is bij de Spectre Pro dus positief dat je enkel de resulterende airflow hoort, want het geluid wat je hoort is niet hinderlijk. Op 12V is de airflow echter duidelijk aanwezig en te horen, zowel als je met je hand voelt of als je naar de pc luistert krijg je het gevoel dat de lucht aardig door je systeem blaast. Het resultaat op 12V is meer dan prima tijdens gamen, maar mijns inziens net iets te luid voor idle gebruik, of voor gebruik in de huiskamer.

Met de meegeleverde 7V adapter is het echter een ander verhaal. Direct voor je neus kan je hem nog wel net horen, maar in een behuizing, en zeker op een meer logische locatie zoals in een desktop op de grond, zal hij enkel door de meest kritische oren worden waargenomen. Ik zou er zelf geen moment aan twijfelen om ze te gebruiken als led-fans vereist zijn in een flashy systeem welke ook nog eens gewoon praktisch lekker stil moet zijn.

Mocht je echt helemaal niets willen horen moet even de molex aansluitingen omdraaien (Deze guide is uitstekend) en je zet de ventilatoren op 5V. Dit kost je bijna geen moeite, en dan hoor je gewoon helemaal niets meer. Ik zie echter weinig voordeel ten opzichte van de 7V oplossing, die is praktisch meer dan stil genoeg, maar de optie is er dus. Een fancontroller m.i. een betere overweging zijn, om zo zelf te kunnen kiezen tussen geheel geluidloos, en stevige prestaties wanneer nodig. Want je kan natuurlijk lastig even molexjes wisselen wanneer je van je kantoor-werk naar je game-stand schakelt.

Wat ik helaas niet heb is een CFM meter (alles op zn tijd eh), dus een exacte meting van de luchtverplaatsing kan ik niet geven. De airflow op 12V is echter stevig, en ook op 7V komt er nog altijd een aardig briesje uit. Ik kan mij geen gangbare build voorstellen waar de prestaties (Zelfs op 7V) een punt zullen zijn, enkel de meest absurde high-end builds (295x?) zullen echt profiteren van ventilatoren die een geringe geluidsproductie geheel opgeven in het voordeel van pure blaaskracht. Ik vermoed dan ook dat mensen gretig gebruik zullen maken van de 7V adapter, want de prestatie/geluidsdruk balans bij die setting is uitstekend.

Verdere nauwkeurige vergelijking van prestaties vereist een specifieke ventilator-test-setup waar ventilatoren op 1 vaste build worden vergeleken. En zonder voldoende vergelijkingsmateriaal voegt dat weinig toe en laat ik dat dus achterwege. Wederom een puntje voor mijzelf voor de toekomst?

Het toevoegen of verwijderen van 1 ventilator in een build met meerdere ventilatoren geeft in de praktijk zelden grote prestatiewinsten, extra ventilatoren blijven dan ook vaak voor de show. Maar het oog wil soms ook wat, en 'show' hoeft dus zeker geen vies woord te zijn. Het uiterlijk van de ventilator is dus ook zeker van belang, en om de dit een beetje beter weer te geven heb ik een kort (<1 minuut) filmpje gemaakt. Dit is overigens gemaakt met de 7V adapter in gebruik omdat ik het waarschijnlijk schat dat men die zal gebruiken, op 12V is de verlichting nog iets sterker. Beginnend in de rust-stand, en vervolgens in de aan-stand zowel in het licht als in het donker:

En uiteraard nog wat fototjes:

De BitFenix Spectre Pro LED doet gewoon wat hij moet doen: Een degelijke airflow verzorgen, geen vervelende geluiden maken, en natuurlijk niet onbelangrijk voor een led ventilator: hij ziet er erg goed uit in actie. Het kunnen kiezen tussen 12V voor prestaties boven geluidsproductie, en 7V om het geheel praktisch stil te houden zonder te veel te hoeven inleveren op de prestaties, en de toevoeging voor gedempte ophanging, maakt het pakketje voor mij ook mooi compleet.

Met een prijs van ~13 euro is het niet de aller goedkoopste, maar is hij ook zeker niet te duur te noemen. Je krijgt prima waar voor je geld, en er valt gewoon weinig te klagen over de uitvoering. Zoek je dus een leuke led ventilator voor gebruik in je case (of eventueel op je radiator), en spreken de foto’s je aan (mag het hopen, vind deze fans er echt top uit zien!)? Dan zullen deze BitFenix Spectre Pro ventilatoren je niet teleurstellen.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een BitFenix Spectre Pro Led Groen, 120mm?

Dit zien er wel lekkere fans uit, zeker dat hexagonale patroontje doet me watertanden :9~
Uitstekende review ook! 3+!
Mag ik vragen hoeveel dit setje je precies heeft gekost? :)
Het is zeker een mooie en opvallende fan, daarom is hij ook voornamelijk uitgekozen voor deze build (Dat en ik 'match' als het even kan graag case en ventilators.)

Wat bedoel je met dit setje? Denk dat de case en ventilatoren samen net onder de 120 euro uit kwamen. Niet heel weinig, maar wel wat leuks voor die paar centen. Zie dat ze nu iets duurder zijn dan ten tijde van het bestellen, toen zaten ze nog onder de 12 euro/120mm fan. Prijzen en levertijden van dit soort 'accessoires' willen helaas nog wel eens wat schommelen.

In elk geval dank voor je reactie :D
hey, even een vraagje, ik ga een "game" micro atx pctje maken voor een vriend, en die is op dit moment nogal gefocust op stilte, zijn ze hoorbaar op de laagste snelheid? (echte koeling is niet van belang want een 212 evo is toch wel genoeg voor een niet overclocked 100w tdp... )
Ik zet deze dingen meestal op 7V, dan moet het bijzonder stil in de omgeving voordat je gaat opmerken dat deze draaien, en meestal komt er een ander onderdeel er wel boven uit. Ze starten ook op 5V, mocht je helemaal super kritisch zijn kan je de molex adapter dus aanpassen en dan moet je er met je snuffert in gaan zitten om ook maar iets te horen (dat gaat dan wel ten koste van airflow natuurlijk), maar ik verwacht niet dat je daar de noodzaak van in gaat zien.
nee, de gf kaart zal waarschijnlijk wel meer geluid maken, het is meer dat de pc op idle (of tijdens downloaden oid) stil genoeg is om in dezelfde kamer te slapen...
mooie review trouwens!
Dank je. Ik vermoed dat die 7V dan echt meer dan prima gaat zijn hoor, maar met deze guide kan je ook prima uitvogelen hoe hij alsnog op 5V kan als die vriend van je een hele gevoelige slaper is, maar nogmaals, betwijfel dat het nodig is.

Laat maar een fototje zien als ie klaar is :D