HP Chromebook 14-q000ed Review

Cyber023 19 mei 2014, laatste update op 19 mei 2014, 1.111 views

HP Chromebook 14-q000ed

Pluspunten

• Haswell Processor
  • Batterij Duur
  • Toetsenbord
  • Touchpad
  • SeaBIOS
  • Geen Caps-Lock
  • Bouwkwaliteit
  • Linux-Compatibilieteit
  • Hoofdtelefoon + Microfoon combinatiepoor

Minpunten

• Glazend scherm
  • Cloud Print

Waarom heb ik deze laptop gekocht ?

Ik had een goede laptop nodig waarmee ik kan browsen, netflix kijken en schoolwerk mee kan maken, games hoeven niet die kan ik al op mijn desktop spelen verder moet hij licht zijn en een lange batterij duur hebben en niet meer dan 350,- kosten. Dus kwam ik uit bij de HP Chromebook 14.

Specificaties

- Haswell Celeron Dual-Core 1.4 GHz met Intel HD Graphics
- 16 GB SSD (Is te vervangen door een ander m-sata SSD)
- 14 Inch Glazend scherm met een resoluite van 1366x768
- 2x USB 3.0, 1x USB 2.0, 1x Hoofdtelefoon/Microfoon poort, 1x SD Card slot, 1x HDMI Port
- 2 GB Geheugen (Op het MoBo ge soldeert)
- Webcam
- 1.8 Kg

Gebruikte Besturingssystemen en hoe te instaleren

Chrome OS zelf is niet erg geweldig vind ik, het werkt snel en makkelijk maar je kunt er niet zo veel mee zoals er is geen silverlight maar ook geen pipelight wat niet handig is voor school (geen toegang tot MWP). Ook is de standaart office applicatie niet erg fijn om mee te werken. Maar gelukkig valt er prima linux op te zetten als je er even wat aandacht aan besteed

Ben begonnen door twee weken chrome os te gebruiken daarna heb ik geexperimenteerd met verschillende bestuurings systemen na veel testen en een beetje raak klote ben ik uitgekomen bij Chrome OS + Elementary OS via Dual boot.

* Chrome OS + Elementary OS via crouton
* Chrome OS + Ubuntu 14.10 LTS Dual boot met ChrUbuntu script
* Chrome OS + Linux Mint 16 Dual boot
* Chrome OS + Elementary OS via Dual boot

Het makelijks en snelst om te doen is de manier via crouton (Hier is een korte tutorial)

Ga eerst in dev mode (Dit zal al je persoonlijke bestanden verwijderen):

Hou ESC+Refresh ingedrukt en klik dan op de power button
Als je bij het recovery scherm ben doe je CTRL+D
Wacht tot het zijn werk gedaan heeft klik bij het startscherm weer op CTRL+D en het apparaat boot in chrome

Log in as guest in chrome en klik op CTRL+ALT+T (alles wat in de chrome terminal getypt moet worden zal schuin staat en alles wat in de linux terminal moet is onderstreept)

shell
sudo sh -e ~/Downloads/crouton -t xfce,keyboard,extension -n elementary
(Dit zal even duren ongeveer 10-15 min)
Als het klaar is zie je je username en password (user/user)
sudo startxfce4 (Je touchpad zal nu werken)

Klik op terminal in Linux

sudo apt-get install nano
cd /usr/bin
sudo cp startxfce4 startelementary
sudo nano startelementary

Ga naar de zin boven de laatste zin
verander:
exec $prog /etc/xdg/xfce4/xinitrc $CLIENTRC $SERVERRC
naar
exec $prog /usr/bin/xinit_pantheon

klik dan niet op ENTER maar op CTRL+O dan ENTER en vervolgens op CTRL+X

sudo nano xinit_pantheon het scherm zal leeg zijn type nu het volgende EXACT over

#!/bin/sh
/usr/sbin/lightdm-sessions "gnome-session--session=pantheon"

sudo chmod +x xinit_pantheon
sudo chown root:root xinit_pantheon
sudo cp /usr/bin/nano ~/Downloads/

Log nu uit door rechtboven te kliken en dan op logout. Dan kom je weer in de terminal van Chrome OS typ dit:

sudo mv ~/Downloads/nano /usr/local/bin/
sudo chown root:root /usr/local/bin/nano
cd /usr/local/bin
sudo cp startxfce4 startelementary
sudo nano startelementary

scroll weer naar de laatse zin en verander

exec startxfce4
door
exec startelementary

sudo startelementary

Je zit nu in Elementary OS er moeten nu eerst nog een paar dingen gedaan worden

Open terminal via CTRL+ALT+T

sudo apt-get install xserver-xorg-lts-raring

Er zal nu een roze scherm verschijnen klik op TAB tot je op OK ben en dan op ENTER. Klik weer op TAB en zorg ervoor dat geen apparaten geselecteerd zijn en klik weer op ENTER als je op OK staat dan weer op OK en als laatst op YES, en wacht tot het script klaar is.

Log nu weer uit (rechts boven)

In chrome type je weer sudo startelementary

Instaleer nu Elementary Tweaks

sudo add-apt-repository ppa:versable/elementary-update
sudo apt-get update
sudo apt-get install elementary-tweaks

Nu kun je naar Instellingen -> Tweaks -> Shortcuts klik op + links onder. bij naam brightness up, bij shortcut brightness up knop en bij command "brightness up". Bij brightness down hetzelfde alleen up vervangen door down en brightness down knop als shortcut.

Als laatste nog sudo apt-get purge xfce*

Je kunt nu switchen tussen Chrome OS en Elementary door CTRL+ALT+<- of CTRL+ALT+->

Als je het wil doen via Dual-Boot lees dan deze pagina even door

Deze Chromebook is erg geschikt voor browsen, netflix, youtube, muziek en school. Ook is het een erg goede laptop om linux op te zetten en er hiermee een heleboel extra functies uit te halen, ook de prijs is erg aantrekkelijk

Foto's: http://imgur.com/a/AC1rD

Heb jij ook een HP Chromebook 14-q000ed?

Nog even aan je Nederlands werken op school.....