Specificaties 13,3" (1920x1080 TN), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook 2 XE503C32-K02NL Review

Peetke 19 mei 2014, laatste update op 8 oktober 2014, 10.127 views

Samsung Chromebook 2 XE503C32-K02NL

Eindoordeel: goede laptop, zeker goede prijs kwaliteit-verhouding. Kun je uit de voeten met een Internet-laptop en werk je al veel met Google producten? Dan kan dit voor jou een perfecte laptop zijn.

Pluspunten

• Passieve laptop (100% stil) & extreem zuinig & blijft geheel koel
  • Rap (opstarten, updaten, wifi)
  • Prima formfactor 13,3" om toch erg draagbaar te zijn
  • Geen onderhoud nodig
  • FullHD scherm in kleine formfactor
  • Iedereen kan er mee overweg & heeft gastgebruik
  • Veilig (zeker i.c.m. gastgebruik)

Minpunten

• Geen touchscreen
  • Scherm kan buiten spiegelen
  • Kleinere bezel rond scherm en toetsenbord was welkom geweest

Intro
Mijn Samsung Chromebook 1 was meer een probeersel, dan dat ik serieus een extra laptop nodig had. Mijn Dell Vostro met inmiddels 8GB RAM en dikke SSD was voor alles dat ik normaliter wilde doen voldoende. Toch ben ik de Chromebook in veel meer situaties gaan gebruiken dan ik voorheen had gedacht. Vooral voor bezoek; gast-account & mensen met een Gmail kunnen direct alles veilig op de laptop doen en je knikkert na hun bezoek het account er weer af. Maar ook buiten de deur was de laptop ideaal: zeer klein, licht en een lange accuduur. En dat voor een laptop van een paar honderd euro. Niet verwonderlijk dat mijn oog ook viel op de tweede editie van deze laptop.

Waarom de 13,3 ipv de 11,6"?
Het scherm van de Samsung Chromebook 1 was niet erg groot. Op zich geen probleem, maar in een spreadsheet is het fijn als je wat meer cellen ziet. Voor het betere werk is FullHD voor mij een minimum. De 13,3" versie was niet veel groter en zwaarder (1,39kg) dan de 11,6" (1,1kg), dus vandaar mijn keuze. Het prijsverschil was ook klein (74 euro ten tijde van het schrijven van deze review).

Specs
Naast de specificaties die al op T.net staan, ben ik de volgende zaken tegengekomen.
  • 4GB geheugen is van het 1600Mhz, DDR3L type
  • Wifi is van 2x2 ac type (867Mbit)
  • Webcam type SC-10HDM13631N - 720p
  • Dual array microphones
  • Nog twee sensoren, waarschijnlijk een proximity & een light-sensor
Beeldscherm
Het Full-HD scherm is een verademing en kan zich meten met die van een 'normale' laptop van gemakkelijk de dubbele prijs. Raar dat laptop met een hogere resolutie ineens zo'n sprong in prijs maken. Gelukkig was dat bij de Chromebook 2 niet. Het is geen IPS scherm, dus de kijkhoek is acceptabel, maar niet briljant. Het is helaas geen touch-scherm zoals bij de Chromebook Pixel. Het TN-scherm is niet even fel als een modern IPS scherm, dus is buiten in de volle zon werken lastig. Het scherm spiegelt dan flink, dus zul je een plek in de schaduw moeten zoeken.

CPU & Memory
4GB RAM is prima voor ChromeOS en het dubbele van de vorige iteratie. De CPU is niet meer een dual-core 5250 Exynos, maar een Octo-core Exynos 5800 (speciale editie van de 5422 voor Google). Meer dan genoeg voor surfwerk, en helemaal stil en zonder warmteproductie.

Wifi
Er zit 2x2 wifi AC op deze laptop; in theorie dus bijna 900Mbit. De AC-versie wifi zou nog worden toegevoegd aan de firmware, maar heb dit nog niet getest. Hij functioneert wel prima snel op zowel 2.4 als 5Ghz.

Bouwkwaliteit
Bij goedkope laptops is dat nogal een gok. De afwerklaag aan de bovenkant is erg netjes. De onderkant is wel van gewoon plastic. Mijn chromebook 1 zit wel onder de krasjes, maar dat maakt mij niets uit; dan kan ik hem tenminste gewoon echt gebruiken zonder er over na te denken. De bezel is wat mij betreft veel te groot. Als ik de Chromebook 1 (2cm onder en boven, 1,6cm zijkanten) naast de Chromebook 2 (1,9 cm onder en boven, 1,4cm zijkanten) leg, dan is hier maar een klein beetje verbeterd. Van mij mogen deze randen nog een stuk kleiner (lees weg!).

Linux
Naast een zeer prima ChromeOS was ik op mijn Chromebook 1 altijd van plan geweest om Linux te installeren. Leuk om te doen en geeft mij een wat uitgebreidere werkomgeving (ik mis mijn console!). Dagelijk werk doe ik het liefste in Arch Linux. Ik heb voor de Chromebook 2 hetzelfde voornemen; wie weet gaat het er nu wel eens van komen.

ChromeOS
Versie 34 van Chrome was voorgeinstalleerd en na enkele minuten kreeg ik de melding dat er een nieuwe versie klaar stond voor installatie. Die installatie en reboot duurder 15 seconden en ik kon weer verder. Wat mij betreft kan dit echt niet beter. Inmiddels draai ik versie 37 en alles werkt bijzonder soepel en snel.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze kleine laptop. Licht, zuinig en een prachtig OS waar echt vrijwel iedereen mee uit de voeten kan. Voor powerusers, zoals Tweakers, is er altijd de mogelijkheid om er een Linux op de installeren. Al met al een nette laptop voor een zeer nette prijs. Wat mij betreft echt voor iedereen een aanrader.

Meer leesvoer

Historie
Deze review is een work-in-progress. Zie hier de changelog:
2014-10-08 Kleine aanpassingen, na half jaar gebruik
2014-05-20 Kleine aanpassingen
2014-05-19 Eerste dag in bezit, eerste versie review geplaatst

Heb jij ook een Samsung Chromebook 2 XE503C32-K02NL?

De CPU is hetgene waar ik het meest bang voor ben. De ARM in de vorige versie werd volledig overklast door de Celeron in oa HP Chromebook 14.

Zoals het nu lijkt is de Celeron dus nog steeds de betere. Jammer.

Zoals het nu lijkt is de Celeron dus nog steeds de betere. Jammer.
Ik vermoed dat de ARM sowieso een stuk zuiniger c.q. langer meegaat op een accu lading. Il vind dit belangrijker voor zo'n device dan snelheid. De Celeron is ook alles behalve een snelheidsmonster.

Dit was de situatie bij de vorige versie.
reviews: Samsungs nieuwe Chromebook met Exynos vs Acer met Celeron
Je zegt het zelf al. De Celeron is ook al geen snelheidsmonster en met veel tabs open loop ik al tegen limieten aan. Ik vermoed een geheugen limiet maar toch limieten. Als de ARM toch nog wat langzamer is, ben ik bang dat ik, ondanks het extra geheugen, nog steeds limieten tegenkom. Het Full-HD scherm zal ook zo zijn resources opeisen.
Het zal me niet verbazen dat de extra power van de nieuwe ARM SoC grotendeels verbruikt wordt om het scherm aan de gang te houden.

Helaas kan ik in de Chromebook 14 het geheugen niet uitbreiden. Ik dit anders al gedaan.
Als ik me beperk tot de 13-14inch CB, wat denk ik de doelgroep is van deze discussie:
Er zijn Octane tests (vnl webbrowsing gerelateerd dus vnl single-core testing die wellicht geen recht doet aan de multi-core ability van de samsung ARMs): Hoe hoger des te sneller:
HP CB 14: (Intel Celeron 2955u) => ca. 9000
Toshiba CB13: (Intel Celeron 2955u)=> ca 10000
Samsung CB2 11: ((ARM)Samsung Exynos 5 Octa 5422) => ca 6100
Samsung CB2 13: ((ARM)SamsungExynos 5 Octa 5800)=> ca 7000
Asus CB C300 13: (Intel Bay Trail-M Celeron N2830 (modified Atom!))=> ca. 7200
(De oude Samsung Chromebook 11inch: (Exynos dual 5420 => ca 3500).

De nieuwste Exynos 5422/5800 en de Intel Bay-Trail N2830 zijn minder snel dan de Celeron 2955u, maar erg zuinig, geen ventilator nodig (nee, ook de Asus niet, itt sommige tegenstrijdige berichten), nog altijd snel genoeg en een duidelijke verbetering tov de oude Exynos dual van de vorige Samsung CB.

Staar je niet blind op de cijfertjes, het is slechst een indikatie, het blijft een compromis tussen responsiviteit, afmeting/gewicht en batterijduur bij praktisch gebruik op een CB (webbrowsing, multiple tabs, Em, filmpjes en wat eenvoudige docs). Die zou bij de Samsung CB2 en de nieuwe Asus CB C300 wel eens goed gekozen kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door jeroenalberts op 26 mei 2014 14:23]

Vergelijken van totaal verschillende architecturen is lastig... Ik zal eens kijken of ik wat benchmarks kan draaien!
1. fhd lcd-panel en geen ips, ondanks HD resolutie is dit geen verbetering en full-hd min of meer misleidend.
2. de processor legt het ondanks octa-core af tegen de nieuwste Intel celeron chromebooks.

Dit is de teneur die ik lees op buitenlandse sites over deze chromebook.

[Reactie gewijzigd door Bollegerry op 19 mei 2014 17:28]

1. Klopt, scherm kan beter, maar is in deze prijsklasse al wel ongehoord. Kijk maar eens in de prijsvergelijker. Dit is dus echt een prijsdoorbraak.

2. De CPU is een Octo, dus 8-core. Ok, het is een ARM en geen Intel, maar zwak is hij zeker niet:
CPU: 2.1 GHz quad-core ARM Cortex-A15 and 1.3 GHz quad-core ARM Cortex-A7 (ARM big.LITTLE with GTS = alle 8 cores tegelijk ook echt te gebruiken!)
GPU: ARM Mali-T628 MP6 @ 695 MHz (142 Gflops)
Memory: 32-bit dual-channel 933 MHz LPDDR3/DDR3 (14.9 GB/sec)
Er zit overigens 1600Mhz DDR3L in.

[Reactie gewijzigd door Peetke op 20 mei 2014 18:04]

Ik twijfel nog tussen de HP en deze Samsung, is de samsung het prijs verschil waard ?
bedankt voor de review
Als ik het zo op een rijtje zet:
-HP is 95 euro goedkoper
-Samsung heeft(krijgt) wifi AC
-HP heeft 3xUSB, Samsung 2x
-Samsung heeft hogere resolutie scherm
-Samsung is stuk lichter (1.4kg vs 1.9kg)
-Samsung is een stuk kleiner (dunner, smaller en minder diep)
-Samsung heeft meer geheugen (maar HP is misschien uitbreidbaar?)
-CPU: Dualcore Celeron vs Octocore Samsung ARM chip
-HP "Soms ook fan-geluid in idle-modus", Samsung 100% stil

Zie hier alle specs van de HP.
Wat ik heb opgemerkt, en wat me enigzins toch wat irriteerde toen ik de eerste versie van Samsung's Chromebook gebruikte, is dat wanneer je een paar userscripts en add-ons laadde de browser hier niet erg blij van werd en ook erg traag aanvoelde. Dit was tevens ook nog enigzins merkbaar zonder enige vorm van add-ons of userscripts. Natuurlijk kan je niet al te veel verwachten van een apparaat in deze prijsklasse, maar voelt het gebruik in de praktijk al wat sneller aan?

Nette review overigens!
Er komt nog een firmware update met AC-wifi. Vandaag had ik een update naar Chrome v35, maar nog niet veel gemerkt. Extern scherm werkt wel prima/fijn. En losse draadloze muis.
Nette review, maar ik mis nog wel wat toelichting. Bij je minpunten noem je de bezel en de spiegeling van het scherm. Ik kom dit verder in de review niet meer tegen. Kun je dit verder toelichten?
Dankje voor de opmerking. Heb dit uitgelegd in stukjes over scherm en bouwkwaliteit!
Mag ik vragen waar je deze vandaag hebt ?
Ik was woensdag naar de MM geweest en ze hadden er 2 op voorraad.
Vandaag vakantiegeld gestort dus op naar de MM, nu hadden ze er 1 als showmodel staan en die andere mochten ze niet verkopen !? Helaas ook niet meer via de webshop te bestellen sinds vandaag.
Hij is helaas niet meer beschikbaar bij MediaMarkt (was daar ook 395 ipv 399). Neem aan dat ze ze wel weer in bestelling hebben als ze uitverkocht zijn. Ook bij 'zuster' Saturn zijn ze uitverkocht:

Even wachten op nieuwe voorraad dus helaas.
Ik heb hem vandaag gezien in mm bergen op zoom. En ze hadden er nog enkele op voorraad zei de verkoper. Maar niet veel meer.
Leuke review, maar kun je wat meer commentaar geven over het display (want dat is voor mij toch wel dé reden om deze Chromebook boven zijn concurrenten te kiezen)? Is er veel backlight bleeding, oogt het zwart echt zwart en is de kleurweergave ok?

Kort gezegd: is het scherm geschikt om een filmpje te bekijken of snel even een vakantiekiekje bij te werken?
Ik heb deze chromebook ook in mijn bezit en mijn ervaring is dat je prima een filmpje kan kijken of een vakantiekiekje kan bijwerken. Er is echter wel wat backlight bleeding en als je de kwaliteit van een IPS scherm verwacht zal je teleurgesteld worden; de kleuren zijn niet uitermate sprankelend en het zwarte kan ook wel wat zwarter. De resolutie maakt voor mij dan wel weer een hoop goed.

Let er ook op dat Chrome OS niet alle codecs ondersteunt. Om bijvoorbeeld bij een tv-serie in MKV-formaat geluid te produceren moet ik overschakelen naar Ubuntu (via Crouton) en hoewel ik bij de meeste programma's nog geen vertraging ben tegen gekomen (Sabnzbd+ en GIMP draaien bv. uitstekend) hebben videospelers als VLC het af en toe zwaar.
Bedankt voor je review! Kun je enige indicatie geven van hoe lang de accu bij normaal gebruik meegaat? Dan bedoel ik dus wanneer je bijvoorbeeld gewoon op de bank zit te internetten, waarschijnlijk met je schermhelderheid niet op maximaal.
Wellicht helpt dit:
Samsung geeft aan tot 8 hr voor de 11inch CB en tot 8.5 hr voor de 13inch.
Unboxing reviews van de 11inch CB laat zien een praktische werkduur van 7 uur
Dus logische conclusie?: ook ca 7-7.5 uur voor de 13 inch?
(zal waarschijnlijk veel afhangen van de ingestelde scherm-helderheid)
Dat is minder dan bijv de Toshiba CB30, maar elke CB heeft zo z'n sterke en minder sterke punten en ieder moet voor zich bepalen welke CB voor hem/haar het best compromis is.
7uur haal ik ook wel (en heb nooit iets met helderheid aangepast). Als je veel zware dingen doet kan het zakken tot 5,5. Bij erg licht werk (alleen wat tikken in een Google Docs documentje), dan haal hij juist weer iets meer.
Thanks! Die community ziet er goed gevuld uit, staan een aantal nette videoreviews tussen!

Rond de 7,5 uur batterijduur lijkt me netjes voor een CB, dat had uiteraard hoger kunnen zijn maar zal ook te maken hebben met gewichtsbesparing. Het enige minpunt dat ik aan deze CB zie is dat er geen ethernet-poort op zit, dat wil met mijn slechte wifi-bereik nog wel eens handig van pas komen.
wellicht is een usb (2.0/3.0)-to-ethernet adapter een oplossing.
Google er maar op, kost ca 25 EUR.
(Weet niet of het huidige Chrome OS dit ondersteunt)

[Reactie gewijzigd door jeroenalberts op 26 mei 2014 15:52]

Goed idee!

Afgaande op dit support artikel van Google zou het ook moeten werken met Chromebooks: https://support.google.com/chromebook/answer/1056447?hl=nl
Ls,

Ben zelf ook trots eigenaar van de chromebook 2 en heb zelf ook nog een ding.
Ik vind dat de standaard font nogal klein is. Je kan de font van de webinhoud vergrootten en veranderen alleen niet van de ingebouwde (bv tab) fonts.
Zat me af te vragen hoe degene die dit apparaat ook hebben dit hebben ingesteld ?
Alvast dank.

Met groet,
Mark

[Reactie gewijzigd door sh00k op 26 mei 2014 07:14]

Wil je misschien eens browsermark draaien? Ik kan wel een aantal resultaten vinden op internet maar het lijkt me een heel hoge score wat zij halen.
Ik heb net even een browsermark gedraaid (zonder extensies uit te zetten) en kom uit op een score van 1806.