Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Logitech MX310 Optical Mouse Review

mezstah 2 februari 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.103 views

Logitech MX310 Optical Mouse

Pluspunten

• Stijl(niet teveel poespas)
  • Duurzaamheid
  • prijs

Minpunten

• Kan er geen 1 bedenken, op elke ondergrond doet hij het gewoon.

Beter laat dan nooit een review over de in mijn ogen, een van de beste muizen ooit.
De MX310. Een van de expoten van de bewezen MX series van Logitech.
Familie van de MX300/MX500/MX700/MX900/MX510/MX518

Aanschaf

Destijds heb ik dit knaagdier aangeschaft bij de Mediamarkt in 2003 volgens mij. Ik was op zoek naar een goede gamemuis Daarvoor had ik altijd gespeeld met een balmuis, maar was het zat het de muis en bal schoon te maken. Ik heb heel lang getwijfeld bij aanschaf tussen deze en de MX510 de prijs was het grootste verschil, 20 euro destijds. Dus als echte nederlander de goedkoopste gekocht :)
Thuisgekomen heb ik hem gelijk uitgepakt.

Vormgeving

Na het uitpakken stond de MX310 voor me, Zwart met zilver, van boven mat, van de zijkanten glanzend.
Prima looks aangezien bijna elke case zwart of zilver was in die tijd. De muis paste in ieder geval prima bij mijn kast. Het is een slanke muis die ietwat hoog oploopt. Voor mijn hand, maar ook voor die van mijn vrouw prima grip.

Ergonomie

De muis is zoals eerder gezegd slank, klein en redelijk plat. Je pols blijft mooi recht met deze muis. Geen aanmerkingen hierop. De knoppen zijn prima geplaatst, alleen de linker zij-knop is moeilijk te benaderen als je rechts bent, maar dit komt door het design wat hem geschikt maakt voor zowel inks als rechtshandigen.

Bouwkwaliteit

De muis is heel stevig gebouwd, nu na 6 jaar wordt hij nog steeds elke dag gebruikt door mijn vrouw die hem bij de laptop heeft liggen. Geen piepjes of kraakjes, geen beschadigingen. Enige wat verdwenen is: het Logitechlogo, maar dat maakt de muis alleen nog maar mooier. De voetjes zijn wel vervangen door hyperglides maar dat is dan ook het enigste. Icm een icemat prima lichtgewicht muis. Ook de linker en rechtermuisknop werken na al die jaren nog steeds goed.

Precisie

Met de precisie van deze muis zit het wel goed, wanneer je er aan gewend bent maak je heel eenvoudig headshotjes in CS. Ook in normaal desktopgebruik werkt hij perfect. Hoe snel je de muis ook beweegt hij skipt niet, nooit niet. Ook geen pixelskipping niks van dit alles. Het mooie is als ik deze muis vergelijk met andere duurdere muizen, doet hij qua precisie niks onder. Alleen, in snelheid is het een 400 dpimuis(800 met mouseware geinstalleerd). Maar je zou niet zeggen dat deze muis al 6 jaar oud is.

Drivers

De MX310 gebruikt de mouseware drivers, voor vista kun je ook setpoint gebruiken. Mouseware heb ik weinig over te zeggen, aangezien ik deze muis altijd heb gebruikt zonder drivers.

Destijds heb ik er 35 euro voor betaald, nu zes jaar later is hij dus elke cent waar gebleken. Beter kan niet.
Ik heb heel veel muizen gehad, ook vele zijn gesneuveld deze niet, deze blijft zijn meters maken. Altijd elke dag. Klik na klik :)

De MX310 is voor mij een topaankoop geweest, van alle hardware die ik de laatste jaren heb gekocht is hij de "sole survivor". Mijn vrouw zou zich geen raad weten als hij stuk gaat, daarom heb ik een reserve gekocht. Nu zul je wel denken waarom doe jij er niks meer mee? Ik vind het mooi om af en toe een nieuw model te proberen. Maar daar blijf ik nooit zo lang bij, deze is er nog steeds. De MX310 is een perfecte muis in alle omstandigheden, bij de laptop(mooi klein), gamen(precisie), algemeen gebruik(niet te snel).Natuurlijk zijn er muizen met meer knoppen, hogere DPI, Laser/infrarood/wireless, mooier uiterlijk, gewichtjes enz. Maar ben je op zoek naar een no-nonsens muis die altijd presteert met een redelijk aantal knoppen en een zakelijk uiterlijk. Koop deze als je er 1 kunt vinden.

• Asus 8800GTS 512MB
  • P5Q deluxe
  • Core2quad Q6600
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech MX310 Optical Mouse?

Niets op aan te merken.
Ik ben het 100% eens met deze review.
Ik gebruik deze muis elke dag gemiddeld 5 a 6 uur, en zo'n 4 jaar geleden gekocht ter vervanging van de standaard muis, en geen moment spijt van.
Bij mij begint nu lichtjes wat lak van de muisknoppen te gaan, maar voor de rest is er geen slijtage zichtbaar.
Juist een allrounder, die altijd zijn plicht doet.
Nette review over een mooie en goeie muis :P
Ik heb deze muis ook al 4 of 5 jaar en ik ben nog geen muis tegengekomen die prettiger is dan deze. Ondertussen heb ik al 2 PC's versleten en een paar nieuwe tobo's, maar deze muis heb ik altijd gehouden :)
De lak gaat er wel af maar hij functioneert inderdaad nog prima. Ben er nu aan gehecht, dus tot hij stuk is geen nieuwe :)
Enige minpunt is de onbruikbare positie van de 'forward' knop aan de rechterzijde. Maar hierdoor is het juist wel weer een geschikte muis voor linkshandigen.
Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met deze muis.
Het was de enige opvolger voor de Logitech OEM-muis.
Voor mij moet een muis aan de volgende dingen voldoen:
Volledig symmetrisch.
Ik ben rechts, maar na de VIC20, (waarbij je de programma's moest in toetsen
(boekje met links vasthouden en rechts tikken) was links muizen de logische stap.
Op het werk heb ik meerdere PC's naast elkaar staan. Het is dan handig om zowel
met links als rechts te muizen en zo twee PC's te besturen.
Linker en rechter toets gescheiden door een vast midden stuk waar het scrollwiel in zit.
Bij andere muizen druk ik gegarandeerd beide toetsen in bij het naar voren scrollen.
Middelste toets moet als "middelste toets" in te stellen zijn i.v.m. CAD-systeem.
De toetsen "volgende" en "vorige" heb ik gewisseld i.v.m. linkshandig gebruik, de
linker en rechter muis toets zijn ongewijzigd (als rechter muis).
De knop boven op, om van applicatie/window te wisselen gebruik ik niet (onhandige plaats).
Niet draadloos, bij een grote muisdichtheid (kantoor) ontstaan er altijd problemen.

Ik heb sinds het uitkomen van deze muis er 3 zonder problemen in bedrijf.
Ook op windows 7 (64) m.b.v. setpoint geen problemen.
Aangezien Logitech nog steeds geen vervanger heeft heb ik maar een voorraadje aangelegd. Eind januari 2010 heb ik er via amazon nog 5 (US versie) laten komen, totaal $152,-- (incl verzendkosten)

[Reactie gewijzigd door PJottert op 8 januari 2011 20:05]

Heel gaaf wel duur maar nog steeds de moeite waard.
Dat zeg jij, als je bijvoorbeeld kijkt op http://www.esreality.com/?a=post&id=1265679

Dan zie je dat de MX enginebeter presteert dan heel wat nieuwere muizen. Waar fabrikanten veel mee bezig zijn is de DPI race, maar zijn ze dan ook beter? Het gaat bij muizen vooral om ergonomie, precisie, duurzaamheid. Dan kunnen nieuwere muizen allemaal leuke snufjes bevatten. Maar het gaat er uiteindelijk bij een muis om ligt hij goed in de hand is hij precies, en heb ik er controle mee op hoge snelheden.
Dat heeft deze muis. En ik vond het ook leuk om mee te delen dat hij na 6 jaar nog tadeloos werkt. Terwijl ik in 3 jaar tijd al 2 copperheads kapot heb gehad, maar ook een MX510 waar een 2e muisknop niet goed van functioneerde. Eeen Lachesis die 3 Firmwareversies nodig heeft om goed te kunnen presteren, een Deathadder wat in mijn ogen een perfecte muis is, werkte ook niet perfect toen hij net uit was. Deze muis kun je gewoon aansluiten, en hij doet wat moet doen.