Specificaties 15,6" (1920x1080), 620GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Alternate 15CL58-GTX765 Review

SKSeoul 19 mei 2014, laatste update op 22 mei 2014, 974 views

Alternate 15CL58-GTX765

Pluspunten

• "Goedkoop"
  • Uitstekende performance
  • Mobiele gaming rig
  • Goede batterijduur (voor high spec laptop)

Minpunten

• Bulky met 2.7kg
  • Onkyo speakers zijn matig
  • Webcam is een beetje grainy
  • Fingerprint scanner werkt slecht

Eerder dit jaar ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe laptop om mijn 6jr oude Dell XPS LED 1330M 2.0ghz Core2Duo, 2gb, 256mb Geforce 8400M GS, te vervangen. Inmiddels heb ik de Alternate (barebone oa ook als BTO) nu zo een 4 maanden en hij bevalt uitstekend!

Het was hoog tijd om de Dell te vervangen, games spelen was eigenlijk al een aantal jaar niet meer mogelijk en voor het zwaardere excel werk op locatie (ben ondernemer/freelancer) voldeed hij eigenlijk ook niet meer. Voor het gamen en excel modeleren gebruikte ik mijn desktop met een Intel Q9400 @ 3.2ghz, 4gb RAM en een AMD 6870 1GB, maar veel nieuwe games liepen niet altijd even soepel op 1080p high en deze was ook alweer 5/6 jr oud.

De keuze was tussen een midrange laptop + een nieuwe vid card en 4GB RAM of een high(er) end laptop ook geschikt voor gamen. Aangezien ik de laptop ook zakelijk gebruik, was de keuze snel gemaakt namelijk een laptop als desktop replacement met:
- minimaal een i5 maar liever een i7 quadcore
- minimaal 8gb RAM
- mobile gaming vid car 2gb
- Full HD scherm
- numpad
- touchscreen en SSD zou mooi zijn, niet noodzakelijk
- max 1000euro

De desktop hardware zit nu in mijn Zalman HTPC, een 2e game pc op de 47" TV in de woonkamer, handig voor als iemand langs komt om te gamen, geen gezeul meer met rigs. De C2D E6400 @ 2.33ghz, 2gb en AMD HD5450 waren daarvoor, afgezien van Full HD content, niet toereikend.

In eerste instantie viel mijn oog op de Asus N550JV-CN270H maar de Nvidia GT750m zou dan wel echt een stap terug zijn, dus deze viel eigenlijk al snel af. Na wat speurwerk kwam ik uit bij de Lenovo IdeaPad Y510P-00043NL uit, maar met 1150euro incl. btw eigenlijk net wat meer dan ik wilde uitgeven, maar omdat ik de laptop zakelijk zou kopen, paste het toch nog binnen het budget. Met een i7 4700MQ en een dual Geforce GT755M veel beter voor gaming tov van de desktop. Echter de Lenovo schijnt door de dual GPU set up erg warm te worden, op zich logisch, maar door de hitte kan de CPU bij volle belasting niet de turbo snelheid gebruiken (throttling problemen) . Als ik voor een i7 betaal wil ik ook de turbo snelheid kunnen gebruiken. Daarnaast was de accuduur belabbert, omdat Nvidia Optimus (schakelen tussen on board GPU en dedicated GPU) door de dual set up niet werkt en om iedere keer de 2e card te swappen had ik geen trek.

Vervolgens kwam ik uit bij de Alternate/BTO 15CL58-GTX765, qua design niet de mooiste (echter dan had ik wel een Apple gekocht), maar alle specs die ik wilde:
- i7 4700MQ 2.4ghz Turbo 3.4ghz
- 8gb RAM
- Nvidia GTX765M 2gb
- max. 15.6" Full HD mat scherm
- HDD 1000gb 7200rpm (hibernate windows 8.1 is snel genoeg)
...echter zonder OS.

In totaal zitten er 4 usb poorten op 1x 2.0 aan de linkerkant, 1x (2.0??) gedeeld met een e-SATA connector, en 2x USB 3.0, voor mij ruim voldoende. Links zit de receiver van de Logitech travel mouse en rechts (van achter naar voren) gebruik ik de ethernetpoort, HMDI en de gedeelde USB/e-SATA voor de laptop cooler, dit zit dan netjes op 1 rij.

Daarnaast zijn features als webcam, wireless, bluetooth, card reader, Fn quick keys etc. tegenwoordig wel standaard en werken naar behoren. Helaas zit er geen Dual Wirelesscard in, maar 802.11n is snel genoeg en thuis hangt hij aan een cable. Het ontvangst is goed en de enkele keer dat ik opnieuw moet connecten is het de vraag of het Windows of die card is. Bluetooth gebruik ik eigenlijk nooit, maar muziek streamen via een Logitech bluetooth receiver naar mijn versterker werkt vlekkeloos. De webcam en mic zijn voor skype voldoende, maar verwacht geen mooie foto's of een kristal heldere opnames. Thuis hangt er daarvoor via een Cooler Master Notepal Ergostand II met hub een Microsoft Life Studio HD webcam, 1080p, aan, deze gebruikte ik toch al. Het keyboard voelt goed aan en ik kan er bijna net zo snel op typen als op het losse keyboard. De multi touchpad reageert accuraat en snel zonder haperingen (alleen links en rechts zit een randje van ong 0.5cm dat niet werkt), ik merk dat wanneer ik op locatie werk ik amper mijn Logitech travel mouse gebruik die standaard in mijn laptoptas zit.

Handige features:
- button voor Optimus (toggle onboard vs. dedicated card), werkt perfect
- flight modus button
- keyboardverlichting 2 settings
- mSata SSD slot

Het geluid uit de laptop speakers is ronduit slecht, Onkyo is hier afgezien van een licentie fee ontvangen weinig bij betrokken geweest volgens mij. Het is weliswaar vergelijkbaar met de meeste laptops, maar door de Onkyo sticker had ik er een stuk meer van verwacht, de Harman Kardon en JBL series bij andere merken klinken echt stukken beter. Het geluid klinkt schel zonder noemenswaardige bass, speakertjes uit mijn BB uit 2008 of mijn huidige Samsung S3 doen het een stuk beter. Overdag met bijgeluiden of bijv. een open raam, komt het eigenlijk gewoon te kort en is het slecht hoorbaar. Rustig 's avonds op de laptop een flim/serie kijken gaat best, maar dan nog zou ik een koptelefoon gebruiken of nog beter de 47" TV met HTPC en surround of tablet (die wel goede speakers heeft) aanzetten. Thuis gebruikt ik dan ook een losse speakerset met de laptop.

De prestaties van de i7 4700MQ, 8gb en GTX 765M zijn niet te vergelijken met de Dell en ook tov de desktop is het een flinke stap vooruit (voornamelijk door de i7 en de 2gb VRAM denk ik). Grote excel modellen (40+mb) lopen soepel en ook de games die ik speel zijn op 1080p allemaal speelbaar meestal zelfs op high settings. Ik speel voornamelijk Civilization 5 BnW (ondanks de leeftijd nog steeds erg demanding), DayZ SA, Arma 2 incl. DayZ mod, en RPG's maar ook recente FPS games zijn op med tot high goed te spelen. Heb verder geen benchmarks, ben ook geen FPS of graphics junkie (de tijden van max fps CS 1.6 de_dust2 zijn voorbij), zolang het maar goed speelbaar is en dat is het!

Het scherm is scherp en helder en voldoet voor mij als non grafische freelancer danwel prive/gamer user uitstekend. Het zal ongewijfeld nog beter afgesteld kunnen worden, maar dat geloof ik allemaal wel. Er is wel nog een optie om voor een meerprijs een hoger RGB getrouw scherm samen te stellen (via BTO NIET via Alternate) indien wenselijk. Films kijken en gamen op het FHD 15.6" scherm is echt een vooruitgang tov 768p op een 13.3" super crisp!. Met een resolutie van 1080p is het ook nog wel werkbaar om 2 documenten naast elkaar open te hebben op de 15.6" voor bijv. excel en powerpoint, thuis heb ik hiervoor een 24" 1080p eraan zitten. Ook gamen gaat vlekkeloos met het scherm en heb geen last van ghosting.

Over het algemeen is de laptop erg stil, met films/series streamen gaat af en toe de fan even aan, maar daar duurt vaak slechts 10 seconden. Ook bij office applicaties is de fan slechts sporadisch hoorbaar, tenzij er echt grote modellen aan het rekenen slaan. Voor gamen is het een ander verhaal, dan is de fan continu wel hoorbaar en als het echt under load is blaast ie nog even harder, maar dat is inherent aan laptops. Daarom heb ik ook een laptop cooler aangeschaft en deze doet goed zijn werk, de interne cooling slaat minder snel aan en ook bij hoge stress gaat de temp. echt graden omlaag. Bij landurig gamen is extra cooling, eigenlijk bij elke laptop, wel aan te raden, want zeker na een paar uur wordt hij wel erg warm, maar niet oncomfortabel en nog ver onder de i7 threshold.

Over de batterijduur ben ik echt goed te spreken, in low performance modus en low brightness (nog snel genoeg voor FHD films, licht office werk, browsen, streaming etc) gaat de accu zo een 3.5/4 uur mee. Misschien niet erg lang in vergelijking met ultrabooks, maar daar zit ook hele andere hardware in. Op de accu gamen gaat het uiteraard een stuk sneller, langer dan 1.5 max 2 uur houdt hij het dan echt niet vol, maar bij gamen hangt hij toch aan het stroom.

Tot slot:

Ondanks dat ik nog een losse OEM Windows 8 heb moeten kopen, was ik voor 1000euro incl. BTW klaar. Het gewicht van 2.7kg neem ik op de koop toe gezien de gaming specs. Dit is voor mij de ideale desktop replacement, waarmee ik zakelijk en prive weer een aantal jaar uit de voeten kan.

Heb jij ook een Alternate 15CL58-GTX765?