Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart Review

PietervsTestpanel 19 mei 2014, laatste update op 29 mei 2014, 470 views

Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Tablet: licht
  • Tablet: snel
  • Tablet: makkelijk hanteerbaar, intu´tieve bediening
  • Tablet: laatste versie van Android (4.4.2) met een aantal leuke programma's van Sony
  • Hoofdtelefoon: prima geluid, licht in gewicht, makkelijk in te stellen
  • USB stick: werkt "out of the box", geen installatie van drivers nodig, twee aansluitingen: USB en micro-USB, waardoor backups maken van telefoon/tablet een stuk makkelijker is

Minpunten

• de tablet voelt fragiel aan, door het lage gewicht maar ook omdat deze zo dun is.
  • snel vlekken van vingers op de achterkant van de tablet, op de voorkant niet (of niet hinderlijk) zichtbaar
  • plaatsing knoppen is wennen
  • zoals bij nagenoeg alle fabrikanten zijn de eigen programma's en extra's niet te de´nstalleren zonder dat je het toestel root of andere kunstgrepen (bijvoorbeeld installeren Cyanogenmod)
  • beeldkwaliteit bij streaming media is vaak slecht (slechter als bij de iPad)

Als een van de gelukkigen mocht ik een Sony Xperia Tablet Z2 ontvangen om te testen.
Mijn ervaringen met tablets zijn beperkt tot de iPad 2 die ik sinds 2 jaar heb, en een keer op een tablet van vrienden of familie. Vergelijkingsmateriaal is dus verouderd en beperkt. :)

Ontvangst
Ik kwam terug van een boodschap, toen er een doos op tafel stond: gelukkig was mijn vriendin thuis om de tablet in ontvangst te nemen.
De doos was kleiner dan ik had verwacht, ik grapte al tegen mijn vriendin waar ze de rest verstopt had en of we nog een doos konden verwachten.
Maar wat er in de doos zat overtrof de verwachtingen:
- de tablet (uiteraard :) )
- een Sony MDR-10RBT hoofdtelefoon
- een 16 Gb dual micro- en gewone USB stick
- een setje van 2 NFC tags
Al met al: volop speelgoed om me eens flink op uit te leven :)

Tablet
Bij het openen van de doos viel op, dat de uitrusting wat basaal is: alleen de tablet, een USB-oplaadsnoer met stekker en een beknopte handleiding (Opstartgids) en "Belangrijke informatie" in 6 talen. Tegelijkertijd: als je een tablet koopt, verwacht je dan echt dat er weet ik hoeveel goodies bij zitten? Daarnaast biedt Sony ook nog wat extra's aan door middel van de software: zo mag je 6 films of games downloaden via een hun programma's.
De eerste indrukken van de Sony Tablet zijn zeer positief. De tablet is licht, dun en snel.
Waar ik me wat zorgen over maakte: de tablet heeft een hoog "bling" gehalte: het scherm schittert nogal als de tablet uit staat (zie ook de eerste foto: ).
Gelukkig valt dat in het gebruik niet op.
Helaas blijkt, dat de tablet niet "out of the box" te gebruiken is: hij moet eerst (minimaal) een half uur aan de stroom worden gelegd. Het was even zoeken naar de usb-aansluiting, want die bleek mooi weggewerkt onder een klepje. Dus aangesloten en ondertussen maar verder met de andere speeltjes (zie verderop).
Na het opladen start de Tablet op met een wizard die je begeleid bij het instellen. Daarna komt Android 4.4.2 op, uiteraard met een schil van Sony. Als je (net als ik) de Android-versie van Samsung gewend bent (op mijn mobiel) of IOS (op mijn iPad) is de leercurve eigenlijk nagenoeg 0: natuurlijk heeft Sony zijn eigen dingetjes, is het aanmaken van een account bij Sony Entertainment Network nagenoeg onvermijdelijk (en jammer: weer een account dat je niet/nauwelijks gebruikt aangezien we geen andere Sony spullen in huis hebben) , maar het werkt allemaal makkelijk en intu´tief. Mijn vriendin wist in de tijd dat ik een blokje met de hond rondliep 2 filmpjes te maken en bewerken en 4 foto's te bewerken :)
Door de afmetingen van de tablet heb ik een voorkeur om deze in portrait mode te gebruiken. Maar als je hem in landscape gebruikt, heb je al vrij snel ruzie met de volume- en aan/uit-knoppen: die zijn ietwat onlogisch aan de korte kant in het midden geplaatst waardoor je bij gebruik in landscape-mode er onbedoeld snel tegenaan komt. Ook het feit dat ze wat uitsteken helpt daar niet bij: zelfs in portrait mode kom je er onbedoeld tegenaan als je de tablet ergens op laat rusten terwijl je wat aan het lezen bent. Reden waarom de tablet geen volle score heeft gehaald voor Ergonomie.
Sony heeft er voor gekozen, om 3 softwarematige knoppen onderin het scherm te zetten ("terug", "Home" en "Applicaties"). Dat werkt wel handig: de fysieke knoppen die ik op mijn Samsung heb mis ik totaal niet, de knop Applicaties is erg prettig om te schakelen tussen programma's en/of om programma's af te sluiten.

Andere zaken:
- batterijduur: valt wat tegen. Waar de iPad zelfs na 2 jaar nog 3 tot 4 dagen mee gaat met een volle batterij, heeft de Sony Experia tablet na iets 1 tot 2 dagen al honger.
- over de prijs kan ik geen mening geven: in die zin dat ik hem gratis gekregen heb en er was iets met gegeven paarden. :)
- ik heb het nog niet aangedurfd om de waterdichtheid van de Z2 te testen... :o Spatwaterdicht is hij in ieder geval wel, hebben we gemerkt :)

Hoofdtelefoon Sony MDDR-10RBT
Ik draag nagenoeg nooit een hoofdtelefoon. Thuis is er bijna nooit reden voor (mijn vriendin en ik houden over het algemeen van dezelfde programma's en muziek) en ik reis niet met het openbaar vervoer.
Dat gezegd hebbende:
De hoofdtelefoon laat zich eigenlijk vrij intiutief koppelen aan andere apparaten. Uitpakken, opladen, bluetooth aanzetten op het apparaat dat je wil koppelen en de hoofdtelefoon wordt al snel gevonden. Met NFC zou het alleen maar makkelijker moeten gaan, maar dat heb ik nog getest.
Prima geluid, hij zit lekker en is gemakkelijk te verstellen.

16 Gb On-the-go USB stick
Ik had nog niet eerder een USB stick in mijn handen gehad, die twee aansluitingen had: een gewone (USB 2.0, helaas) aansluiting en een micro-USB aansluiting.
Dus de stick maar eens in mijn Galaxy S3 gestopt. En die deed het meteen, zonder dat er extra software of iets dergelijks gedownload of ge´nstalleerd moest worden! Leuk! :) Ook onder Windows7 wordt deze overigens meteen herkend en ge´nstalleerd, zonder dat daar iets voor gedownload hoeft te worden. Aanrader? Tja, het is geen USB 3.0, wat jammer is. Daar staat tegenover dat deze stick klein is en dus makkelijk mee te nemen.

NFC tags
Ik had nog geen NFC tags en moet nog bekijken of ik echt iets aan heb: dat gaan we eens op het gemak uitzoeken. In ieder geval leuk dat ze meegeleverd zijn: beter verlegen mee dan zonder, niet waar? :)

Bedankjes
zoals bij iedere uitreiking hoort ook hier een lijstje met dankwoord:
- Tweakers voor deze actie
- Sony voor het beschikbaar stellen van de spullen
- mijn vriendin (voor het mee testen, hoewel het "testen" er meer op lijkt dat ze de tablet in probeert te pikken ;) )
- en jullie, de lezers :)

Heb jij ook een Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart?