Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Rampage II Extreme Review

TheMOD 2 februari 2009, 4.289 views

Asus Rampage II Extreme

Pluspunten

• OVERKLOKBAARHEID!!!!
  • Featureset
  • al die 'technologietjes'
  • triple channel
  • alle geheugen snelheden
  • triple SLI/CrossfireX
  • LCD poster
  • compleetheid
  • EPU-6
  • goed, stevig gebouwd
  • je naam op de southbridge
  • Q-Connector
  • VoltReminder leds

Minpunten

• ram in witte sloten = pc start niet op!
  • erg duur

Layout Score: 5
Hoe het allemaal begon...
2 weken geleden wilde ik een nieuwe pc kopen, een met Core i7, het enige wat ik nodig had was Mobo, Video, CPU, en RAM. Omdat ik flink wilde overklokken was ik op zoek naar een moederbord met goede overklok prestaties. Ik zat eerst te denken aan de Gigabyte GA-EX58-Extreme, maar ik had toch iets meer in Asus. Dit is de uiteindelijke setup:

Asus Rampage II Extreme
Intel Core i7
OCZ 3GB 1600Mhz DDR3 Cl7 Triple Channel
Club3D Radeon HD 4870 1GB Overclocked Ed.
Thermalright Ultra-120 Extreme-1366 RT

En natuurlijk als software een heleboel benchmark programma's, win Vista, Win 7 en Ubuntu wil niet installeren :S

Waarom dan dít moederbord?
Zoals ik al zei wilde ik flink gaan overklokken, en speel ik graag een spelletje. Ik had veel gehoord over de Rampage Extreme en andere overklokborden van Asus, en deze was net nieuw (ik ben dol op nieuw :P ) dus toen heb ik voor deze gekozen. Ook vanwege de gigantische hoeveelheid features en de 'look'.

Featureset
Hierover ben ik erg te spreken, je hebt echt heel veel features, natuurlijk tot 12 USB, en tot 2 FireWire, en ook eSATA en zelfs een PS/2 aansluiting! Waar ik erg blij mee was, omdat ik nog wel eens een ander toetsenbord aansluit. Er zit geen onboard geluid op, maar een geluidskaart, de SupremeFX X-Fi, welke bij de laatste gaming-mobo's van Asus zit. Zoals de naam al zegt zit er natuurlijk X-Fi in, en dat is echt geweldig! Wat een verschil met mijn oude onboard! Verder zitten er belachelijk veel aansluitingen op het moederbord, en het je bijv. 3 optionele fan connect., 3 temperatuurdiodes, Pro-belt; waarmee je heel precies de voltage m.b.v. een multimeter kan uitlezen, 3x PCI-e 2.0, zes geheugensloten (triple channel), Q-connector; heel handig! En wat ook leuk is is dat je op de southbridge koeler je naam kan schrijven; er saat dan 'Overclocked by: ~[naam]' verder: enz. enz. enz.

Layout
Heel goed, allles is logisch ingedeeld, ik kon alles direct vinden, kortom: Prima!

Prestaties
Ik heb zelf niet kunnen benchmarken of zoiets, maar ik heb wel gelezen dat dit het snelste moederbord ter wereld is. of dit helemaal waar is weet ik niet, maar hij is iig erg snel! Je kan ook door de post heen skippen, en de raid controller. Ik weet verder niet wat ik er nog over moet vertellen, maar hij presteerd iig zeer goed!

Stabiliteit
Het bord is erg stabiel, ik heb geen vdrops, chrashes, bios fouten of dat soort dingen gemerkt.Het bord draait gewoon erg lekker, zoals het hoort. Hij voelt ook erg solide.

Overklokbaarheid
Dit onderdeel is GE-WEL-DIG!!! nee, echt! Het is zo heerlijk makkelijk en toch vreselijk compleet. Je hebt direct het gevoel van ultieme controle! Dit moederbord gaat makkelijk mee met alle voltages en snelheden, geeft ook aan m.b.v. ledjes en de BIOS hoe gevaarlijk je voltages zijn. Je ziet direct hoe snel je cpu en ram zal lopen. 2 biossen, 10 profielen, de knopjes op je moederbord waarmee je altijd en overal kan overklokken :D TurboV; de moederbord versie van SmartDoctor :P In de BIOS is minstens 3 pagina's aan overklokken gewijd!!.

Compatibiliteit
Deze is goed, maar ik stuitte wel op een vervelende fout: als je de ram plakken in de witte sloten stopt, doet je pc het niet, in de blauwe wel. Heel onhandig als je 6GB> wil (ik had 3Gb). Verder heeft dit bord ook niet veel om compatible mee te zijn, behalve 3 core i7's en wat DDR3 triple channel ram :P Wat wel mooi is, is dat dit mobo alle snelheden DDR3 ondersteunt, je kan dus alle kanten op qua geheugen :D

Slecht! ronduit slecht! Dit moederbord is echt belachelijk duur. Misschien het beste, maar zeker het duurste moederbord ter wereld! Ik heb dan ook maar niet naar de prijs gekeken toen ik hem kocht, ik had toch geld zat :P

Dit was het wel zo'n beetje denk ik. Al met al zou ik dit moederbord ten zeerste aanbevelen aan overklokkers en gamers met een groot budget. Het is echt het mooiste moederbord dat ik gezien heb, en ik heb er best wat gezien :p Maar de prijs gooit flink roet in het eten, dus kijk goed of je alle features wel nodig hebt ;) . Op een paar kleine bugs na (die al snel via bios update verholpen waren), was het vervelendste toch wel dat je geen geheugen in de witte slioten kan stoppen. En onder 64-bit is 'ie trouwens sneller dan met 32-bit ;)

Verder moet ik zeggen dat dit mijn eerste review is, mijn fotocamere is kapto; dus geen foto's helaas :( . En ik heb neergeschreven wat ik op dit moment in m'n hoofd heb, als jullie iets missen: zeg het alsjeblieft!

Heb jij ook een Asus Rampage II Extreme?

Goed begin voor een review, alleen had graag wat testjes gezien dan had je ook kunnen aangeven waarom hij een goede overklokker is. En volgens mij is de supreme FX een risercard en geen volwaardige soundcard maar dat weet ik niet zeker. Een foto'tje zou helpen om de looks te bekijken :)
Bij de nieuwe planken zit inderdaad een geluidskaart met volwaardige x-fi chip, bij de voorgaande versies betreft het een riser kaart zoals jij die bedoeld.

Verder een mooi plankje, maar ik had toch graag wat benchmarks of overclockresultaten gezien daar je er zo lyrisch over bent :)
Hij werkt wel als een volwaardige soundkaart :D
heel erg abstracte review, benchmarks zijn wel gewenst bij een product als deze.
Betreft de geheugensloten, de witte werken als je meer dan 3 sloten gebruikt ( bij 2x tripple channel zegmaar)
zie mij eerste bericht (onderaan), wat voor benchmarks wil je zien?
Ik had ook het zelfde probleem met mijn ram, dan wel op een P6T Deluxe.
Zat er daad werkelijk 3dmark vantage bij?
ram in witte sloten = pc start niet op!
Dat is geen minpunt van dit moederbord. Dit komt door de X58 chipset. Heb precies hetzelfde met mijn gigabyte, maar je mag er vanuit gaan dat iedere X58 bezitter daar "last" van heeft.

De prijs valt me nog mee als je ziet wat je erbij krijgt zoals o.a.
-fatsoenlijk geluidskaart (t/m EAX4)
-OC-panel
-LCD-Poster
-Voltage regulatie

Er zijn plankjes die minder bieden voor hetzelfde geld ;-)

[Reactie gewijzigd door Madrox op 27 september 2009 03:40]

Zoals? Dit moederbord presteerd, van alle moederborden in haar prijsklasse, in de meeste benchmarks/ vergelijkingsreviews ondermaats. Als ik een moederbord uit deze prijsklasse koop, dan wens ik een mobo dat bij de top hoort. Het speelgoed dat erbij zit is leuk, maar dat is in de regel niet de reden dat men dit soort planken koopt :)
Het is toch zo dat je (main) geheugen in de blauwe poorten moet, en als je meer geheugen gebruikt hij gewoon werkt, dit zolang er maar geheugen in het blauwe zit. Bovendien als dit niet zo is, dan is het gewoon een fout van asus en zou je hem kunnen laten vervangen.
Bedoel je dat als je uberhaupt iets stopt in de witte banken de PC niet opstart (dus samen in de blauwe) of bedoel je dat wanneer je alleen de witte sloten bezet de PC niet opstart ?

Volgens mij staat het al met koeie letters in de handleiding dat je moet beginnen met blauw en als je 3 sticks extra wil dus 6 in totaal je de 3 nieuwe sticks in de witte moet doen.
Ik heb de handleiding niet gelezen, maar het kan zijn dat het zo hoort ( :S ), maar als ik iets in de witte sloten stop, start mn pc niet op...
Bedankt voor jullie reacties! :)

Zoals ik al zei zie ik geen mogenlijkheid om foto's te maken, mocht dit wel lukken post ik ze natuurlijk direct!

Wat voor benchmarks willen jullie zien? Ik heb geen verstand van het benchmarken van moederborden, wel van cpu's als dat is wat jullie bedoelen.
Ik zie dat je er slechts een kaart op hebt gestopt en ik weet uit ervaring (heb zelf de P6T, REX2, Rampage 2 Gene en X58 Gigabyte, dat deze het slechtste presteerd kwa geheugen. En dus alleen beter is tenopzichte van de P6T door de TRI SLI/CF ondersteuning en de extra accesoires en tweakIT.
Wat laat de LCD-poster zien? temp? BUS? geheugensnelheid? ik ben namelijk erg benieuwd wat er dan op zo'n schermpje moet ;)