Axis P3364-VE 6mm Review

signalman 18 mei 2014, laatste update op 10 mei 2016, 1.069 views

Axis P3364-VE 6mm

Prima IP camera welke zijn geld meer dan waard is. Ook indien je hem niet kunt kopen voor ¤525,-.

Pluspunten

• Degelijke bouwkwaliteit
  • Superieur beeld
  • Uitgebreide featureset
  • Meegeleverde accessoires
  • Nachtzicht: bij minimaal licht nog steeds kleurenbeeld! Minimaal 0,1 lux voor kleurenbeeld en minimaal 0,01 lux voor z/w beeld. Dus bij nagenoeg geen licht wordt beeld zwart/wit en zie je nog steeds alles.
  • Verwarming met ventilator ingebouwd

Minpunten

• Misschien wat aan de grote kant
  • Geen infrarood leds voor nachtzicht
  • Geen adapter meegeleverd

Ivm insluipingen bij verschillende buren zocht ik een buitencamera voor het bewaken van mijn huis aan de achterzijde. Ik was op zoek naar een geschikte camera van het merk Axis, daar had ik al eerder zeer positieve ervaringen mee. De camera moest voor mij aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • Waterdicht
  • Scherp beeld (HD)
  • Mijn NAS (Synology DS213+) moet camera herkennen voor beeldopname
  • Infrarood leds voor nachtzicht
  • Uitgebreide feature- en beveiligingsset
  • Geen PTZ ivm privacy van de buren
Na een lijst gemaakt te hebben van beschikbare camera's is het de Axis P3364-VE 6mm uiteindelijk geworden. Hoewel de camera niet over infrarood leds beschikte (optioneel wel apart verkrijgbaar voor dit model) waren het de gevoeligheidsspecificaties die me over de streep trokken. Buiten deze feiten om moest ik nog wat uitzoeken en dat was PoE. Dit apparaat is een zgn class 2/3 apparaat wat betreft PoE. Dit betekende dat mijn switch in dit geval minimaal 12,1W moest kunnen leveren. Ik heb gelukkig een netgear switch met 4 PoE poorten er op welke totaal een vermogen kunnen geven van 32W. Dit is dus wel een punt waar je rekening mee moet houden indien je meerdere apparaten hebt die PoE nodig hebben. Zelf heb ik nog een Axis M1054 welke 6,5W nodig heeft. Mijn switch kan het dus makkelijk aan en ik heb nog 13,4W over voor toekomstig gebruik.
Op internet vond ik dit model voor verschillende prijzen, de goedkoopste die ik via de "Google automatic" vond was voor ¤850,- en dat vond ik weer niet goedkoop. Het geluk lachte me echter toe en via marktplaats kon ik er een kopen voor ¤525,- spik splinter nieuw.

Wat betreft het beeld was ik sceptisch, want de specificaties gaven het volgende aan:
Voor beeld in kleur is 0,1 lux genoeg
Voor beeld in z/w is 0,01 lux genoeg
Bij deze waarden betekent dat ik al beeld heb bij minimal licht waarbij je als mens bijna geen hand voor de ogen ziet! Ik moet zeggen dat ik bij de eerste beelden 's nachts aangenaam verrast was.

Uiteindelijk had ik de camera in huis. Een van de eerste positieve punten die me opvielen waren de extra accesoires die de doos bevatte buiten de camera om:
  • Torx TR schroevendraaier (Torx met gaatje)
  • Smoke cap
  • Zonnekap
  • [5m UTP kabel geschikt voor buiten
De camera zelf bestaat uit:
• bevestigingsplaat
• behuizing met camera module
• dome kap
De bevestigingsplaat kun je met alle middelen op een vlakke ondergrond bevestigen. De behuizing met camera wordt op de bevestigingsplaat vastgemaakt en vervolgens de dome kap hier weer op middels Torx TR moertjes. Het geheel zag er degelijk uit en voelde ook als zodanig aan.

De gehele installatie tegen mijn gevel aan, inclusief configuratie, heeft nog geen 2 uur in beslag genomen. In mijn geval waren de werkzaamheden: draad wegwerken achter gevel platen, gaatje boren in het kozijn (schuin omhoog geboord ivm eventueel regen), RJ45 plug opnieuw plaatsen, camera tegen mijn gevel bevestigen, configuratie apparaat en in meterkast er voor zorgen dat het geheel aangesloten werd op mijn switch.

Edit:
De camera heb ik nu ongeveer 2 maanden in mijn bezit en heb nog geen tekortkoming ontdekt. Inclusief mijn Synology heb ik zo een goed werkend bewakingscamera met genoeg opties. Om mijn huis zowel voor als achter goed te bewaken overweeg ik aan de voorkant ook precies dezelfde camera op te hangen.

Edit:
De camera heb ik nu ruim 2 jaar in gebruik en heeft al wat mensen afgeschrikt om mijn tuin of die van de buren in te komen. De camera zelf heeft al die tijd perfect gewerkt zonder problemen. De combinatie met mijn Synology is in die tijd perfect gebleken.

Heb jij ook een Axis P3364-VE 6mm?

Ik beschik ook over deze camera sinds een tijdje, ik vindt het een mooi product! ik heb hem overigens niet zelf geļnstalleerd, (https://www.rrb-security.nl) aan te raden.
Alleen waar ik tegen aanloop is het programma waar ik het mee bekijk (Mirasys) de camera niet mooi kan weergeven.. Gebruik jij de app van axis zelf? En hoe sla je de beelden op?

[Reactie gewijzigd door TweakertDB op 10 mei 2016 13:39]

Hoi,
Ik gebruik een NAS (Synology DS213+) om mijn camerabeelden mee op te slaan. Een geschikte Synology kan standaard de beelden van 2 camera's opslaan (er zijn licenties te koop om meer camera's te gebruiken). Synology heeft tevens een app voor iOS en Android om de opgenomen en live beelden mee te bekijken.
Buiten deze app om gebruik ik ook nog een iOS app genaamd "LiveCams Pro" om live beelden mee te bekijken op mijn mobiel. Deze app werkt erg goed en kan tijdens het bekijken van livebeelden ook handmatig beelden opnemen.
Voor meer informatie over Synology Surveillance Station zie: