Corsair Graphite 230T Windowed Orange Review

chaozz 17 mei 2014, laatste update op 17 november 2015, 1.761 views

Corsair Graphite 230T Windowed Orange

Deze kast is keurig afgewerkt, heeft een uniek uiterlijk en is betaalbaar.

Pluspunten

• De kleur! De kast springt in positieve zin boven de "saaie" standaard zwarte kasten uit.
  • Schroefloze montage van schijven en optische drivers.
  • Voldoende ruimte om hardware comfortabel in te bouwen.
  • Kabelmanagement is prima voor elkaar.

Minpunten

• De kast is niet geschikt voor waterkoeling
  • De spacers om het moederbord op te monteren zitten al in de kast geschroefd, wat met inbouwen even extra aandacht verdient.

De keuze
Het werd hoog tijd voor een nieuwe systeemkast. Mijn oude voldeed al heel lang niet meer. Die kast had belabberde koeling en te weinig ruimte om mijn hardware comfortabel in te bouwen. Ik had voor mezelf een budget gesteld van maximaal 75 euro.

Tussen alle zwarte kasten viel mijn oog vrijwel meteen op een donker-oranje gekleurde kast. Toen ik de foto's zag was ik meteen verkocht. Het is wellicht een look die niet iedereen zal aanspreken, maar ik vind hem te gek.

Het werd voor mij de Corsair Graphite 230T Windowed Orange. De kast heeft een bescheiden window waardoor je naar binnen kunt gluren. Aan de voorzijde zitten twee koelers met oranje leds die door het raster aan de voorkant goed zichbaar zijn. Aan de achterzijde zit nog een koeler zonder leds. Daarnaast heeft de kast nog plaats voor drie extra fans.

[img=620]BwKIkRdp[/img]
De kast
In de doos zitten naast de kast ook een doosje met daarin een overvloed aan gesoorteerde schroeven en een zeer beknopte "quick start" waarop onder andere staat welk zakje schroefjes je waarvoor moet gebruiken.

De kast voelt erg solide aan. Ook zijn er nergens nare scherpe randjes waar je normaal met goedkope kasten je zo lekker tot op het bot kunt openhalen. De zij-panelen zijn best buigzaam, maar voelen toch stug genoeg aan.

Voor de mensen met grote CPU koelers, de afstand van het moederbord tot de zijkant van de kast is 18cm. Daar moet je natuurlijk de dikte van de socket en wat ruimte bovenaan de koeler vanaf halen. Maar er is genoeg ruimte.

Inbouwen
Na het verwijderen van de zij-panelen heb je veel ruimte om de hardware in te bouwen. Kabels kunnen mooi via de gaten in de onderkant van de behuizing worden weggewerkt en met de bijgeleverde tie-raps worden vastgezet.

[img=620]gR77LYSz[/img]
De voeding wordt onderin de kast geplaatst. Verder is er onderin de kast is er plaats voor vier 3.5" schijven en vier 2.5" schijven. Bovenin kun je nog 3 5.25" apparaten kwijt. Alle schijven en optische drives kun je monteren zonder schroeven. Optioneel kun je die nog wel als extra veiligheid gebruiken.

[img=620]6LWOWmkV[/img]
Geluidsproductie
De kast heeft zoals aangegeven twee fans aan de voorzijde en een aan de achterzijde. De fans krijgen niet het predicaat "stil", maar zijn zeker niet storend luidruchtig.

Opgelet

Wat bleek: de spacers waar je het moederbord op vast schroeft zaten niet los bij de kast, maar zaten er al ingeschroefd. Alle spacers leken overeen te komen met de gaten in mijn moederbord en dus heb ik deze zonder verder na te denken gemonteerd. Het bleek echter dat er een spacer teveel zat, die dus tegen de onderzijde van mijn moederbord drukte.

[img=620]7z5NVQPq[/img]
Mijn fout, maar het had eenvoudigweg voorkomen kunnen worden door de spacers los mee te leveren. Immers, ieder moederbord is anders.

Ik heb zoveel mogelijk foto's gemaakt tijdens het inbouwen van de hardware. Deze vind je hier: http://tweakers.net/gallery/8254/fotoalbum/?MapID=23070

Heb jij ook een Corsair Graphite 230T Windowed Orange?

"Het inbouwen ging prima, maar ik stuitte uiteindelijk op het probleem dat mijn systeem niet meer wilde opstarten. Na lang onderdelen vervangen en testen kwam ik tot de conclusie dat mijn moederbord sluiting maakte in de kast."

Erg leuk om te lezen dat het jou ook overkomen is. Zelf is mij dit ooit overkomen op een stageplek waar computers gebouwd en verkocht werden. Zelfs de 'baas' wist niet wat het probleem kon zijn en was uiteindelijk erg verrast dat hierdoor kortsluiting kon ontstaan. :+
Nette doch korte review.
Heb mijn Corsair voorzien van Be Quiet fan's, lekker stil,maar zou standaard idd beter mogen.
Erg mooie pc case.
Toffe review ! Moest deze nu in het rood komen, zou ik hem zeker overwegen maar oranje is niet zo mijn ding.
maar hoe heb je het spacer probleem nu opgelost?? de spacer eruitgahaalt op een manier??
of kan je ze er wel nog uitschroeven??
ik zit ook deze kast te overwegen maar als ik kortsluiting krijg heb ik er niks aan.

[Reactie gewijzigd door EierKoek op 3 juni 2014 11:45]

Je kunt de spacer verwijderen met een tangetje. Hij zit in de onderplaat geschroefd.
Dankzij deze review toch maar gekocht, zat te twijfelen aan deze of de corsair c70, maar vond daar de prijs toch net te hoog van, en had nog azerty's over dus dankje wel voor het overhalen!
AH te gek! Geen dank. :)
Prima review! Deze ga ik binnenkort ook aanschaffen en de fans uiteindelijk vervangen met de Noctua series voor een wat stillere en koelere kast met een betere airflow :)
Dank je. En laat me even weten voor welke fans jij bent gegaan uiteindelijk, als je wilt natuurlijk. Ik heb ook wel interesse in een stillere kast. :)
Ik ga 4 stuks van de Noctua NF-P12 halen en omdat ik een ASRock FM2A88M Extreme4+ retail ga bestellen heb ik meteen controlle over de fans, zo zet ik het op een gewenste rpm om het zo stil en koel mogelijk te houden. Je hebt ook een Noctua NF-F12 variant maar doordat die een hogere rpm heeft vindt ik het iets te veel om 4 fans in de kast te stoppen. Indeling is zo de 3 standaard fans worden vervangen en de 4e gaat boven in met de lucht stroom naar buiten. Natuurlijk zijn de zwarte varianten er ook maar die zijn dan ook veel luider en aangezien mijn rode leds in de kast gaan hangen ziet deze kleur er wel wat leuker uit :)

[Reactie gewijzigd door Jordano op 6 januari 2015 00:03]

Goh, ik ben blij dat ik deze review net lees!

Morgen krijg ik ook deze kast binnen en zal zeker goed op de spacers letten na het lezen van je waarschuwing!

Bedankt!