Specificaties Range Extender, WiFi max. 300Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WA854RE-300Mbps Universele Wi-Fi Range Extender Review

michaelvo 17 mei 2014, laatste update op 22 mei 2014, 8.065 views

TP-Link TL-WA854RE-300Mbps Universele Wi-Fi Range Extender

Pluspunten

• Makkelijk op te zetten via WPS (zie ook negatieve punten) of via een webbrowser
  • Bereik is erg goed te noemen, zelfs bij de Ziggo router is de extender die aan de andere kant van het huis hangt nog sterker :-)
  • Prijs / kwaliteit verhouding
  • Keuze tussen dezelfde of een andere SSID naam

Minpunten

• WPS setup werkte niet maar ik geef daarvan eerder de schuld aan de Ubee EVW3200 modem/router van Ziggo
  • Snelheid niet altijd even stabiel

Deze extender van TP-link is de opvolger van de TL-WA850RE. Het enige verschil is dat deze WA854RE geen poort heeft voor een netwerkkabel. Setup gaat eenvoudig via WPS of via een webinterface, waarbij je kunt kiezen voor dezelfde of een andere netwerknaam voor het extended netwerk. Het bereik is erg goed te noemen. In onze nieuwbouw woning heeft het WiFi signaal van de Ziggo Ubee EVW3200 erg veel moeite om door het plafond heen te komen, waardoor de eerste verdieping met slecht signaal zit (max 7Mbps). De extender hangt nu recht boven de modem en geeft vol bereik op de gehele eerste verdieping. Als ik bij de modem meet is het bereik van de extender zelfs even groot als van de Ziggo modem :-). Downloadsnelheid op de bovenverdieping is nu 30Mbps wat onze maximaal Ziggo downloadsnelheid is.

Update 22/05:

Beoordeling naar beneden bijgeschroefd. De snelheid van 30Mbps die ik in het begin haalde lijkt toch niet altijd even stabiel gehaald te worden. Geen idee of het aan de extender ligt of misschien aan het overvolle luchtruim. Signaalsterkte en speed zoals in Windows aangegeven zijn wel OK (Signal Quality 4 of 5 bars en Speed rond de 72Mbps).

Daarnaast gebeurt er af en toe iets raar op mijn Android telefoon (Nexus 5). Hoewel deze gewoon verbonden is met de extender (SSID: ****_EXT) valt na enige tijd (soms minuten, soms uren) de internetverbinding weg. Qua netwerkinstellingen is er dan niets veranderd (zelfde SSID, zelfde IP, zelfde gateway, etc.) maar de internetverbinding ligt er dan helemaal uit. Opnieuw inloggen op het netwerk is dan de oplossing, maar verre van ideaal.

• Ubee EVW3200

Heb jij ook een TP-Link TL-WA854RE-300Mbps Universele Wi-Fi Range Extender?

Je hebt je bereik gemeten maar Hoe is de snelheid via de extender dan want dat is een Veel groter euvel in mijn optiek.
De genoemde snelheden zijn snelheden gemeten via speedtest.net. Ik heb niet gekeken wat de interne snelheid is omdat dat voor mij niet belangrijk is.
Wat betreft het wegvallen van internet op je telefoon, hier heb ik ook last van en dit kwam door mijn Cisco EPC3925 modem. Misschien dat dit een ander probleem betreft, maar het klinkt aardig hetzelfde als die van mij. Hier een deel uit een mail die ik naar mijn provider gestuurd heb naar aanleiding van het wegvallen van de verbinding tot internet zoals jij beschrijft:

"De reden waarom de verbinding wegvalt op mobiele telefoons heb ik ook gevonden. Android maakt gebruikt van zogenaamde push notification service op tcp poort 5228, als er in een bepaalde tijd (enkele minuten) geen bericht verstuurd wordt gooit het cisco modem/router de poort dicht en gaat pas open zodra de telefoon weer een heartbeat verstuurd (standaard om de 15 minuten op wifi). Er bestaan apps om de heartbeat frequentie te verhogen hier en hier. Ik heb dit getest en de vertraging die er normaal inzat is zeker wel verlaagd, maar nog steeds niet helemaal weg."

Uiteindelijk het modem in bridgemodus gezet en een router van TP-Link erachter gezet, geen last meer van gehad. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en zo niet, sterkte ;)