Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 630 Wit Review

Ballebek 17 mei 2014, laatste update op 19 mei 2014, 3.190 views

Nokia Lumia 630 Wit

Pluspunten

• Strakke en functionele vormgeving
  • Voelt stevig aan
  • Helderheid scherm en kleuren
  • Here Drive+ Wereldwijde navigatie
  • Geluidkwaliteit, geweldig!

Minpunten

• Scherm is redelijk stroef
  • Geen ambient light sensor

(Wordt nog aangevuld)

In Oktober 2011 kreeg ik van Tweakers / Nokia een Lumia 800 uitgereikt (zie review), toen nog met 7.5 "Mango" enkele weken voor de officiele release in Nederland. Het toestel was buggy en had rare problemen waardoor ik deze na 2 weken in gebruik terug in de doos heb gestopt en iemand anders er erg blij mee heb gemaakt. Ik was diep teleurgesteld in Nokia.

November 2013, ik krijg een Lumia (dit maal de 925) in mijn handen gedrukt tijdens een demo van Microsoft en ik werd toch enthousiast, zo enthousiast dat ik enkele weken later een Lumia 520 heb gekocht als vervanger voor mijn zakelijke Blackberry. Vandaag heb ik zelfs een Lumia 630 aangeschaft om mijn Galaxy Note 2 te vervangen.

Wanneer je het toestel uit de doos haalt en zijn updates laat doen na de initele setup (26 store updates) dan heb je exact 3,5GB over voor eigen gebruik. Natuurlijk kan er een Micro SD kaart in van maar liefst 128GB (getest) en dat moet meer dan voldoende zijn.

In vergelijking met mijn 520 valt mij op dat het scherm van de 630 stroever is dan die van de 520.
Dit is vooral te merken wanneer je de van boven naar beneden over het scherm gaat (scrollen bijvoorbeeld).
Ik zou het niet direct irritant willen noemen maar het verbaasd mij wel op. Wel lijkt het scherm een stuk minder gevoelig voor vingerafdrukken dan ieder ander toestel welke ik hier heb liggen.

Met de bouwkwaliteit is niets mis met het toestel alleen is het jammer dat de back cover niet een stukje dunner is want zonder de cover is ie eigenlijk net wat strakker. Het formaat van de 630 vind ik ideaal en al helemaal omdat deze lekker in de hand ligt en een goede gewichtsverhouding heeft.

Het toestel is aanzienlijk sneller dan zijn voorganger (520), het scherm is helder en kleuren komen goed uit.
Het laatste kan je ook instellen in het menu; de kleurtemperatuur, van koel naar warm.

Mocht je er een aan willen schaffen dan kan je hier een gratis cover bestellen in een andere kleur.

Een klein detail: Het toestel wordt geleverd met softwareversie 01061.00042.14174.39001 maar de Nokia Software Recovery Tool heeft 01061.00042.14174.39002 beschikbaar.

Vandaag enkele telefoongesprekken gevoerd met de 630 en ik ben verbaasd van de geweldige geluidskwaliteit van het toestel! Alsof degene die mij belde naast mij stond. Afgelopen vrijdag met een van de personen aan de telefoon gehangen en was slecht te verstaan, nu luid en duidelijk.

Ik ga op een later moment de verschillen tussen de 520 en 630 nog verder uitwerken.

Heb jij ook een Nokia Lumia 630 Wit?

Reviews door de redactie

Waar heb je deze 630 kunnen aanschaffen? Ik zie overal levertijden van 3 weken?
Kijk hier even, daar komen de mijne ook vandaan.
Onder minpunten noem je 'Geen ambient light sensor'. Ben je daar zeker van? Berichtgeving hierover is nogal wisselend - op de specificatiepagina staat het niet vermeld, Windows Phone Central geeft vervolgens aan dat het weer wel aanwezig is (volgens Nokia's developer website), en ergens tussen dat bericht en nu in is het weer van de developersite afgehaald.
Er is nergens een lichtsensor te vinden aan de voorkant en blijft de helderheid in de volle zon hetzelfde als in het donker.
Er is inderdaad geen licht sensor aanwezig in de L630. We hebben er hier onlangs één gekocht als tijdelijk toestel voor wanneer mijn vriendin haar L930 ter reparatie op stuurt. Wat we merken is dat, doordat er geen licht sensor aanwezig is, bij het bellen het scherm aan blijft. Op die manier heeft ze al eens (met haar oor) onbedoeld mij in de wacht gezet en was ze iemand anders aan het bellen. Dat lijkt me dus niet de bedoeling bij een Windows Phone, naar mijn idee.
Hoe is de navigatie? Werkt die lekker soepel. Op de 625 vind ik de navigatie altijd net 'niet'. Lijkt wel over de telefoon net dat beetje rekenkracht te kort komt.
Vandaag twee keer gebruikt voor woon/werk en net de vakantieroute (offline) laten uitrekenen.
Mijn 520 heeft heeel laaang nodig om de route van hier naar Italie te berekenen met de kaarten op het toestel zelf. Wanneer ik dezelfde route op de 630 laat uitrekenen staat deze in enkele seconden op mijn scherm.

Ik heb net een autohouder besteld zodat ik komend weekend kan gaan toeren om te zien of het echt mooi werkt.
Ik ben nieuwsgierig. Als de navigatie vloeiend loopt dan stap ik ook over. Op dit moment is het mn enige irritatie op de 625.
1. Ivm die navigatie... de here drive+ krijg ik niet opgestart. Aangezien het bij jullie wel werkt, moet ik misschien eens kijken naar de settings of zo?
Enige suggesties? Andere optie is de app verwijderen en terug installeren misschien...
Here maps en here transit had ik hetzelfde probleem, maar die versie heb ik kunnen updaten. Bij here drive+ heb ik die optie niet...

2. zijn er oproeplogs beschikbaar? Bij mijn vorig toestel kon ik volgen hoeveel ik gebeld had enz... hier vind ik dat niet direct terug vrees ik...

3. batterijspaarstand aanzetten... lijkt ook niet te werken...

any ideas?

grtz and thanks for any tips you can give

tonny
1. Here drive verwijderen daarna opnieuw installeren.
Lukt dit niet, dan je je toestel opnieuw starten.
Als dit ook niet lukt, weet ik het niet beter, ik raad je dan aan contact op te nemen met Nokia/MS.

2 Weet niet, omdat ik geen wp heb, maar ga wel bestellen.

3. Download de app Battery Saver van Ms.

Ik hoop dat je heb geholpen met je problemen.

Abonneer op youtube: www.youtube.com/user/muki6789