Specificaties GF GTX 285 (670MHz), 1GB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTX285 TOP/HTDI/1GD3 Review

wouter veltmaat 2 februari 2009, 2.303 views

Asus ENGTX285 TOP/HTDI/1GD3

Pluspunten

• Snel en redelijk stil. Vermoedelijk is deze ook nog wel wat op te klokken.

Minpunten

• Je moet echt de meest actuele drivers hebben voor goede ondersteuning van alle features. De lengte van de kaart zelf is maximaal dus je moet er echt ruimte voor hebben in je kast.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Al met al een snelle en relatief stille kaart. Daar is de prijs ook wel naar.
Bij het uitpakken van de kaart zelf merk je al dat ze de verpakking netjes hebben verzorgd (ala apple maar dan op z'n taiwanees). Aan het gewicht voel je wel dat er veel metaal voor de koeling is gebruikt.

De kaart zelf is wel lang (maximale lengte) dus moet je indeling in je kast hier wel geschikt voor zijn. Zelf heb ik hierbij een 650Watt voeding erbij gekocht omdat mijn 460Watt qua amperages het wel/niet aan zou kunnen.
Qua voeding moet je dus ook even opletten dat je wel aan de eisen voldoet. Er zitten dan ook 2 6pins aansluiting op voor 12v voeding.

Qua installeren was het nog wel kwestie van de laatste drivers te gebruiken want die van een maand oud had geen ondersteuning van dit model. Maar de kaart werkt ook op VGA modus dus kun je makkelijk zat de drivers installeren.

De kaart zelf was wel redelijk stil te noemen. Bij idle hoor je de fan bijna niet. Bij load kan je hem wel licht horen zoemen. (zal wel meer worden als er stof in komt)
De temperatuur bleef vaak rond de 50 graden hangen bij load dus voor overklokken is nog zat ruimte over.
Heb verder geen benchmarks gedaan maar Crysis op 'Gamer' instellingen speelt gewoon smooth op 1920x1200. Oudere games is het gewoon max instellingen en geen centje pijn.

Heb jij ook een Asus ENGTX285 TOP/HTDI/1GD3?

De kaart zelf was wel redelijk stil te noemen
Dit is wellicht een beetje late reactie. Heb de kaart hier sinds gisteren en het is net of de buren aan het boren zijn. Zeer vervelend.

Edit: Na een paar uurtjes tweaken de fan een stuk langzamer gezet. Op 30% vermogen maakt deed hij al een xbox360 na en hoger was echt geen feest. Kaart blijft nog wel redelijk koel na 100x benchmark van FarCry2 draaien. (alles op max@1920x1200): zo'n 75 graden.

Rivatuner kreeg ik niet aan de klets met 190.38 drivers. GamerOSD moeten installeren voor Smartdoctor zodat ik de fn kon aanpassen. GamerOSD doet het blijkbaar niet onder Vista64. Deze klapt eruit met een exception nadat je aangelogt bent dus je moet de registry weer induiken om hem niet te laten opstarten. Smardoctor deed het vreemd genoeg wel. Over het algemeen is de software van ASUS best lelijk. Smartdoctor overtreft alles. Echt een redelijk zieke geest heeft dat progje gemaakt.

Ben zelf dus niet zo erg te spreken over deze kaart.

[Reactie gewijzigd door Qreed op 16 augustus 2009 11:58]

Hoeveel stijgt de temperatuur als je de fan op idle speed houdt tijdens het spelen ?
De fan speed kun je sturen in Rivatuner.
Hoi Wouter,
Ligt het aan mij of is dit even vertellen dat je tevreden bent met dit raspaardje?
Geen benchmarks, gebruikte systemspecs, zelfs de zo vaak gevraagde foto,s ontbreken.
Aanpassing gewenst ..... , imho.
Laten we eerlijk zijn, er zijn Tweakers die zo bij ComputerTotaal kunnen solliciteren als het gaat om de uitgebreidheid en de klasse ervan.
Ben wel jaloers,maar dat zei ik niet hardop, toch?
Succes.
Dit heeft weinig van doen met een review, geen indeling, foto's ontbreken, zinsopbouw etc.

Neemt niet weg dat ik je veel plezier met je nieuwe kaartje wil toewensen ;)
Benchmarks interesseren mij niet en fotos vind ik niets toevoegen IMHO.
Dat sommigen hier verwachten dat ik een hele dag ga zitten schrijven op een fabeltastisch artikel lijkt me ook wat overdreven.
Wilde alleen even voor evt geinteresseerden even kort opsommen wat mijn ervaringen zijn.
Als je meer wilt lezen dan moet je wachten op iemand anders die het uitgebreider doet.

Edit:

@Blord
Op automatisch staat hij ongeveer op 80 graden (weet afwijking niet van de meting) bij full load en fan speed op automatisch (regelt zichzelf dan op 56% af). Als ik de fan speed op 100% zet dan is het ongeveer 65 graden. De fan begint boven 60% redelijk te loeien.

[Reactie gewijzigd door wouter veltmaat op 2 februari 2009 20:14]

Het kan mij niets interesseren dat het jou niet kan interesseren. Je schrijft dit toch voor een publiek? Dan ga je toch uit van de wensen van dat publiek?
Ik ben er vanuit gegaan wat ik graag zou willen lezen als geinteresseerde.

Dat jij van mij een hele verhandeling eist is niet mijn probleem hoor. Denk je dat ik voorts nog de moeite gaan nemen om nog andere reviews te schrijven?
Het internet staat vol met benchmarks, terwijl persoonlijke meningen juist schaars zijn. Ga lekker ergens ander zeuren. Bedankt voor de review Wouter!
Ik ben het met je eens Wouter,er loopt altijd wel iemand te zeuren over dit,je doet het nooit goed...

Voor mij staat de relevante informatie wel in je review dus gg
Mooie review Wouter, scheelt me weer een hoop lees werk :)
Voor alle mensen die hier zitten te zeuren, wees blij dat iemand het doet, zo'n uitgebreide review zonder een eigen mening is ook niet alles..
Ik zou zeggen schrijf zelf maar eens een review, als je het niet interesseert laat je het toch gewoon voor wat het is?

Keep up te good work!
Dit zijn de perfecte reviews :) ik hou juist niet van reviews beklad met 3 a-viertjes met een of andere benchmarks....

Wouter goede review :)