HTC One (M8) 16GB Grijs Review

Thomas 16 mei 2014, laatste update op 29 december 2014, 2.646 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

De HTC One M8 is een fantastisch toestel, het heeft z'n minpunten maar is zeker een aanrader.

Pluspunten

• Mooi design
  • Speakers zijn enorm goed
  • Snel
  • HTC Sense werkt fijn en levert een aantal fijne apps mee
  • Sublieme accuduur
  • Duo camera is een leuke gimmick (als het goed werkt)

Minpunten

• Speaker grills kunnen "golven"
  • BoomSound werkt averechts bij de betere koptelefoons/oortjes
  • Camera heeft te weinig megapixels
  • Duo camera werkt vaak niet goed

Update 02-06-2014

Nu ik de telefoon ruim een maand in bezit heb, zijn er een aantal zaken die me opgevallen zijn en die in mijn ogen toegevoegd of gewijzigd moeten worden in de review. Per kopje staat er (waar nodig) update 02-06-2014 waarin ik inga op deze zaken.

Introductie

Beste Tweakers en anderen, hierbij mijn recensie van de HTC One M8. Op 22 april heb ik gekozen voor de HTC One M8. Eigenlijk een vreemde keus, na de HTC One X met al zijn kinderziektes en ook slechte ervaringen met andere toestellen (Incredible S en Sensation) had ik gezworen nooit meer een toestel van HTC te kiezen, maar het leek erop dat HTC met de M7 en M8 een goede weg in was geslagen, en leek op een mooie opvolger voor de Galaxy Nexus die ik tijdelijk gebruikte.

In deze review zal ik punten die ik zelf belangrijk vindt behandelen, voor een "algemene" review kun je dus beter de review van de redactie zelf lezen.

De M8

Ontwerp en bouwkwaliteit

De HTC One M8 komt met een oplader, case en oortjes (die overigens wel aardig zijn, voor gratis meegeleverde dopjes) in de doos. Het toestel ziet er naar mijn mening prima uit, van de concurrentie komt enkel de Nexus 5 in de buurt qua design. Hij is mooi minimalistisch van voren, en achter geheel van geborsteld aluminium. De slots voor de Nanosim en MicroSD (een geweldige toevoeging) zijn ook goed weggewerkt in de zijkanten. Misschien had het ontwerp wat minimalistischer gekund; zo hadden de geslepen randen om de camera's en de voorkant van de telefoon van mij niet gehoeven, al geven ze het toestel wel een wat luxere uitstraling. De plastic bovenkant (waar zich ook de aan/uit knop bevindt) vind ik wel een vervelende keuze, al begrijp ik dat hij nodig is om voor een goede ontvangst te zorgen. Ze hadden wat mij betreft beter hetzelfde materiaal kunnen kiezen als waar het HTC logo op de achterkant van is gemaakt; het glimmend zwarte plastic valt een beetje uit de toon met de rest van het toestel.

Ook had ik liever gezien dat de speaker grills onderdeel uitmaakten van de unibody, niet alleen zou het mooier zijn geweest, ook zorgen de plastic grills voor problemen; vrij veel mensen hebben er last van dat de grills "golven" en op sommige punten boven of onder het scherm liggen. Ook mijn toestel heeft hier last van, het is helaas te laat om hem om te ruilen. Ik kan er echter wel mee leven en enkel een klein deel van de onderste grill steekt een klein beetje uit boven het scherm. Mocht je een M8 kopen is dit dus iets om op te letten, en toch een smet op het blazoen van een anders goed afgewerkte telefoon.

Het "bobbeltje" van de speakergrill

Voor de rest voelt het toestel wel erg stevig aan, en hij ligt in mijn ogen lekker in de hand. Het is heel even wennen dat hij vrij groot/lang is, maar uiteindelijk voelt hij erg goed en stevig aan. Volgens mij valt de krasgevoeligheid van het scherm én de achterkant ook erg mee; ik heb het toestel nu 3 weken en er is nog geen kras op te bekennen, zonder dat ik het hoesje gebruik. Op Youtube staan wel filmpjes waarin er wordt laten zien dat de aluminium achterkant erg snel kan krassen; ik ben er dus wel voorzichtig mee en let altijd op waar ik hem op leg, en steek hem nooit in een (broek)zak met scherpe voorwerpen zoals sleutels.

update 02-06-2014
Het belangrijkste wat ik even kwijt wil over het ontwerp gaat wederom over het "bobbeltje". Ik heb het bobbeltje sinds ik hem heb ontdekt goed in de gaten gehouden, en ben tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk om een puur cosmetische fout gaat; het bobbeltje is niet groter geworden, dus ik ga er vanuit dat de onderste grill er niet zomaar vanaf zal vallen. Het blijft een irritante fout, maar er valt mee te leven en lijkt de bouwkwaliteit en stevigheid niet te beïnvloeden, vandaar dat ik "Bouwkwaliteit en afwerking" een extra ster heb gegeven; van 3 sterren (voldoende) naar 4 sterren (goed). Ook het feit dat de telefoon nog geen krasjes of andere beschadigingen lijkt te hebben, weegt mee bij deze beslissing.

Verder heb ik wel een extra minpuntje, het blijkt namelijk erg moeilijk om de speaker grills schoon te houden. De minuscule gaatjes trekken hier en daar nog wel eens stof aan, wat ervoor zorgt dat ze soms "verstopt" raken, wat voor mensen met een oog voor detail toch best storend kan zijn. De gaatjes zijn zo klein dat het wat lastig is om ze schoon te maken, al lijkt het er op dat de meeste stofjes uit zichzelf verdwijnen.

Geluid

Één van de meest belangrijke "features" van de telefoon is natuurlijk het geluid; er zitten 2 speakers aan de voorkant van het toestel (wat de lengte ook verklaard) en die zouden beter zijn dan welke telefoon dan ook. Ik was eerst nog al sceptisch, maar toen ik voor het eerst een video keek stond ik versteld; het volume is veel hoger dan welke telefoon dan ook en het geluid is erg helder en vol. Op dit toestel kan je prima een Youtube filmpje bekijken of laten zien, zelfs een gehele film kijken, of een nummer laten horen. Al met al een dik pluspunt dus.

Ik ben echter minder te spreken over de "Boomsound" functie als je een goede koptelefoon of goede oortjes gebruikt. Het is een soort van audio enhancer, maar werkt averechts als je een echt goede koptelefoon of echt goede oortjes hebt. Ik heb hier thuis een Grado SR80i liggen, en het geluid klinkt veel nepper met de functie aan dan uit. Op de meegeleverde oortjes zorgt het er echter wel degelijk voor dat het beter klinkt, dus als je gewoon low-end oortjes of koptelefoons gebruikt zal het een aangename toevoeging zijn.

Het scherm

Het scherm is niet uitmuntend maar wel goed. Tegen de HTC One X bijvoorbeeld moet hij het toch echt afleggen qua beeldkwaliteit, maar de kleuren zijn mooier dan op een Nexus 5, bijvoorbeeld. Het contrast zou wat hoger kunnen, zwartwaarden wat donkerder en de kleuren wat warmer, maar al met al is het een mooi scherm.

update 02-06-2014
Iets wat ik persoonlijk erg aangenaam aan het scherm vind, en waar ik door een andere Tweaker op ben gewezen, is de "snelheid" van het scherm; de input lag. Dit houdt in hoe snel het scherm reageert als jij met je vinger input geeft (bijvoorbeeld als je de notificatiebalk naar beneden trekt, dan merk je dat je vinger en het scherm niet helemaal gelijk lopen). Hoewel de telefoon je vinger nét niet bijhoudt bij snelle bewegingen, is hij wel verschrikkelijk snel; sneller dan welke telefoon dan ook. Met een vertraging van maar 46ms blaast hij de concurrentie weg; om even een vergelijking te maken, de iPhone 5s heeft een input lag van 75ms, en de vorige One(M7) krap 100ms, ongeveer 2 keer zo veel als de huidige One. Het mag dan wel een onzinnig detail lijken, maar het zorgt er ook voor dat de telefoon sneller reageert bij het openen van een app bijvoorbeeld, en is duidelijk te zien als je de telefoon vergelijkt met de meeste toestellen van de concurrentie.

bron

Het scherm

Software

De HTC One M8 komt standaard met HTC Sense. Een minpunt van HTC Sense (en daarbij het feit dat mijn toestel Vodafone branded is) is de lading aan bloatware die meekomt; er komen best een boel apps mee die ik het liefst zou verwijderen, wat helaas met de meesten niet kan. Gelukkig is er wel de optie om apps te deactiveren en te verbergen uit de app drawer, maar het blijft een vervelende klus om dit allemaal te doen. Toch zitten er ook goede apps tussen.

Één van die apps is de muziekspeler. Naast dat hij prachtig is vormgegeven (er is ook duidelijk gekeken naar Google's eigen Play Music), lijkt hij beter in het herkennen van muziek om dit vervolgens in albums te plaatsen; waar in Play Music sommige nummers als "Unknown Artist" worden weggezet, gebeurt dit in de app van HTC niet. daarbij download de app automatisch de CD-hoesjes van ieder album, wat zorgt voor een mooie muziekbibliotheek, en is er ook de optie om lyrics te downloaden die je vervolgens in de "visualiser" kan zien; af en toe ook erg fijn.

Ook andere apps, zoals de klok, rekenmachine, weer-app, etc. etc. zijn aangename en mooi vormgegeven apps. Een bovendien heel bijzondere app die op de M8 te vinden is, is de TV app. de M8 beschikt immers over infrarood. Na kort de telefoon in te stellen op je eigen TV (een kwestie van het merk en model uitkiezen) kan je aan de slag, en ik moet zeggen dat het erg goed werkt, en voor mij een fijne toevoeging is aan de telefoon.

Sense zelf is in mijn ogen ook een erg fijne extra, in tegenstelling tot sommige skins van andere producenten. De skin is niet extreem diep geïntegreerd, en is minimalistisch vormgegeven. De skin heeft over het algemeen vrij veel weg van Android zonder skin, op de andere iconen en het kleurenpalet na. Daarbij biedt het zelfs wat goede toevoegingen, zo kan je in het mutitask-menu alle apps tegelijk afsluiten, en is de interface van de camera in mijn ogen stukken duidelijker dan die van stock Android.

Camera

Op de camera is veel kritiek geweest, deels waar. Ik vind hem niet heel bijzonder, maar ook niet bijzonder slecht. Hij maakt prima foto's, alleen de resolutie is helaas erg laag, al merk je daar op je telefoon zelf niet enorm veel van. De flits vind ik wel erg goed en geeft een natuurlijk licht af. Hij bestaat uit 2 leds, waarvan één wit, en de ander een oranje-achtig, wat zorgt voor een warme kleur in plaats van zo'n witte bak licht (ook fijn als je je telefoon als zaklamp gebruikt). Een geinige toevoeging vind ik de tweede camera. Doordat hij de diepte meet kan je achteraf focussen. Dit gaat af en toe niet echt goed, maar af en toe juist enorm goed, waardoor je foto's er een stuk "professioneler" uitzien dan je met andere telefoons kan bewerkstelligen. Ik vind het persoonlijk een leuke feature, al heeft het wel een vrij hoog gimmick gehalte. De front facing camera is overigens wel erg goed, handig als je graag selfies maakt.

update 02-06-2014
Ik heb de camera inmiddels wat vaker gebruikt, en wil hem toch even wat extra uit lichten. Om te beginnen de 2e camera en zijn features; ik blijf erbij dat het erg leuke features zijn, en af en toe ook een toevoeging kunnen leveren aan de kwaliteit van de foto's, maar dan moet hij het wel goed doen. Helaas is dat vaak niet zo, waardoor de effecten tegenvallen en de hele tweede camera vrij nutteloos lijkt.

Gelukkig heb ik ook nog positieve punten, namelijk de video's. Hoewel de beeldstabilisatie beter zou kunnen, ben ik aangenaam verrast over de kwaliteit van de video's, en dan met name de functie om Full HD met 60fps op te nemen. Dit zorgt voor erg vloeiende beelden. Verder is de camera goed in staat om snel en accuraat te focussen, al heeft hij daar in het donker iets meer moeite mee. Toch is de kwaliteit van de filmpjes in het donker erg goed; de camera is met name in staat om de belichting erg goed vast te leggen.

Daarnaast is ook de opname van geluid opvallend goed. Laatst heb ik tijdens het uitgaan eens gefilmd met de telefoon, en zowel de beelden als het geluid waren beter dan ik ooit eerder heb vastgelegd met een telefoon. Als je wel eens wat gefilmd hebt op een feest zul je het vast herkennen dat de bass veel te hard staat om door de telefoon te worden opgenomen, waardoor het geluid volledig vervormd. Dat is met de One M8 niet het geval, wat voor filmpjes met een goede beeld- én geluidskwaliteit zorgt.

De camera

Prestaties

De telefoon beschikt over 2GB werkgeheugen en een Snapdragon 801 processor. Hiermee beschikt de telefoon over min of meer de snelste hardware die er in dit land te vinden is. In dagelijks gebruik is hij dan ook erg snel, hij hapert nooit, switcht zonder vertraging van de ene naar de andere app, en start ook elke app in een oogwenk op. Ik ben bovendien nog geen game tegengekomen die niet soepel speelt. Ook in benchmarks laat hij zijn spierballen zien, en haalt meestal de hoogste scores. Een supersnelle telefoon dus.

Bereik, accu

Het bereik van de telefoon is prima tot nu toe, ik zit nooit zonder bereik en hij lijkt WiFi beter op te vangen dan mijn voorgaande telefoons. Niks op aan te merken dus. De accu gaat erg lang mee, met normaal gebruik haal ik er makkelijk 2 hele dagen mee.

Al met al is het een fijn toestel. Hier en daar laat hij wat steken vallen, het is jammer dat de speaker grills zo brak blijken, Sense zou wat minder bloatware mee kunnen leveren een BoomSound is niet altijd even fijn, maar uiteindelijk een erg mooi, snel en fijn toestel, HTC heeft zo te zien veel verbeterd sinds de HTC One X, nu maar hopen dat het toestel het 2 jaar volhoudt.

Update 29-12-2014
Korte update. De telefoon werk nog steeds naar behoren. Ik geloof niet dat er veel beschadigingen zijn bijgekomen, heb hem ook nooit laten vallen o.i.d. Al met al nog steeds zeer tevreden over het toestel, fijn dat hij het na 8 maanden nog doet als toen ik hem kocht. HTC heeft mijn vertrouwen in ieder geval weer helemaal terug.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?

Maar hoe slecht is de camera...... Waar kan ik mee vergelijken, Is echt hele slechte kwaliteit
reviews: HTC One (M8): juweel van een telefoon met matige camera

Hier kun je een galerij zien met foto's gemaakt door de HTC One. Ik vind ze zelf prima, alleen ze zijn niet zo scherp.