Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 630 Zwart Review

Herautr 16 mei 2014, laatste update op 16 juli 2014, 6.205 views

Nokia Lumia 630 Zwart

De Lumia 630 is een fijne telefoon met de bekende Nokia kwaliteit. Windows Phone 8.1 zorgt voor een soepele, stabiele werking van zowel in ingebouwde apps als de store apps zoals twitter, facebook, en whatsapp. Het toestel is wel een instapmodel, dus een aantal kleine zaken missen zoals een flitser.

Pluspunten

• Snel toestel, Snapdragon 400 is bijna overkill voor het soepele Windows Phone OS. Een QUAD core geeft wel een extra boost
  • Prima formaat, niet te dik (9 mm), niet te zwaar (134 gram)
  • Een 4,5" scherm is een prima maat, het scherm is mooi. Gorilla glas en echte Nokia kwaliteit (ClearBlack, IPS)
  • 8GB opslag, dat is voor de meeste mensen genoeg. Er zit een SD slot in. Daar heb ik een 64GB kaart geplaatst wat het totaal op 72GB brengt. Omdat Windows Phone 8,1 de SD kaart perfect ondersteund kan je zelf kiezen waar apps, foto's ed staan.
  • Gratis wereldwijde navigatie met Nokia Drive+ (die app had ik niet op mijn HTC 8x en miste ik behoorlijk)
  • Gratis extra hoesje in coole kleur (groen, geel of oranje), ik heb een oranje hoesje besteld, zie ook: http://nokiapromotion.nl/lumia-630-cover/home/6113/

Minpunten

• Geen aparte camera knop en geen flitser
  • 512MB RAM (draait wel 98% van de apps), maar 1GB zou mooier zijn. Ik zie eigenlijk geen verschil met de 1GB in de HTC 8x dus wellicht niet direct een minpunt.

Ik ben een Smartphone gebruiker van het eerste uur. In 2002 begon dat met de O2 XDA (HTC Wallaby), daarna diverse modellen van diverse leveranciers gehad. De afgelopen jaren heb ik wel altijd Windows Mobile en later Windows Phone gebruikt.

De Lumia 630 vervangt mijn HTC 8x die ik alweer bijna 2 jaar in bezit heb. In de tussentijd heb ik ook een Lumia 720 gehad, maar die is inmiddels doorgeschoven naar een familielid. Ik heb ook een Lumia 520, een Lumia 710, Lumia 800 en HTX 8s gehad. Van dat rijtje beviel de Lumia 720 veruit het best door het uitstekende scherm en de accu die met gemak 3 dagen mee gaat.

De Lumia 630 is het eerste toestel in de Windows 8.1 familie. Het voordeel van Windows Phone is dat je elk toestel dat 8.0 draait, ook kan updaten naar 8.1. Softwarematig verschilt de Lumia 630 daarom niet echt van de HTC 8x. Er zijn natuurlijk wel verschillen. Zo heeft de Lumia 630, een instap model van EUR 120 - 140, geen aparte camera knop, ook zijn de menuknoppen in software uitgevoerd. Op diverse review sites kan je lezen hoe dat exact in elkaar zit. In de praktijk werken de softwarematige menu knoppen prima, en mis je de camera knop wel een beetje. Maar doordat de camera app via het action center direct is op te starten is het gemis niet heel groot.

De Lumia 630 wordt geleverd in een plat doosje met daarin de telefoon, een eenvoudige Nokia 750ma USB lader en verder helemaal niets.

Bij het opstarten van de Lumia 630 krijg je een aantal standaard vragen, waaronder het wachtwoord van de gekozen WiFi SSID, daarna kan je meteen inloggen via je Microsoft Account. Nieuw is de keuze welk telefoonprofiel je wilt terugzetten. Hierna is de telefoon een kwartiertje bezig en zijn alle apps (ik heb er blijkbaar 120 geïnstalleerd), de meeste instellingen, de indeling van het startscherm, etc weer terug gezet. Het is bijna een exacte kopie van je vorige telefoon. Dit is een hele slimme zet van Microsoft want overstappen naar een nieuwe telefoon is nu zo gepiept.

De telefoon start snel op, de accuduur lijkt op het eerste gezicht prima (1850ma accu) en het scherm reageert vlot op alle interacties.

De Nokia Lumia 630 is een instapmodel, en mist daarom wel een aantal features zoals flitser, maar gezien de aanschafprijs is dat geen echt minpunt.

In de Lumia 63x familie zijn drie modellen beschikbaar. de 630, de 635 = 4g en een dual sim 630 die later deze maand uitkomt. Gezien het geringe prijsverschil met de 635 is dat ook een interessante optie

Er is meteen al een update beschikbaar van het OS. Het toestel wordt wel afgeleverd Windows Phone 8.1, maar is via de "Preview for Developers" app te upgraden naar de allerlaatste build daarvan: 8.10.12382.878

Preview for Developers:

~[Update 20-5-2014]
Na enige dagen de 630 te gebruiken heb ik een paar aanvullende opmerkingen:
- De accu houdt het redelijk goed vol. Na een werkdag van +10 uur heb ik nog rond de 50% capaciteit over. Aangezien ik zowel WiFi als Bluetooth gebruik en 3 push mailboxen heb én nog een stuk of 15 background apps actief heb valt me dat niet tegen. Het is helaas niet de 3 dagen die een Lumia 720 haalt. Maar lang niet slecht. Ook laad de accu zeer snel op en is deze verwisselbaar.
- Het scherm is uitstekend. Mooier en feller dan mijn HTC 8x, die wel een HD scherm heeft.
- De aanraakgevoeligheid is gewoon goed
- De onscreen toetsen werken prima, geen echt verschil met hardware knoppen
- De camera is 'ok', geen flits en geen pureview. De camera is een stukje beter dan op de Lumia 520
- 512MB ram werkt prima, ik merk alleen soms bij het teruggaan naar het hoofdscherm dat er een korte (laad) vertraging inzit. Verder is Windows Phone 8.1 soepel en snel en is er nagenoeg geen verschil met de 1GB in mijn HTC 8x

~[Update 26-5-2014]
Ik gebruik de Lumia 630 nu anderhalve week dus is het tijd voor een update: De batterij heeft zich afgelopen dagen prima gehouden. Aan het eind van de dag heb ik, na zwaar gebruik, meestal nog 30 tot 40% over, ik haal de phone rond 07:00 van de lader en plaats deze rond 23:00 weer terug.

De bouwkwaliteit is ook uitstekend, door een onhandige actie viel de telefoon op een stenenvloer, op een kleine beschadiging van de verwisselbare cover na heeft het toestel geen enkele schade.

De 512MB RAM zorgt soms wel voor een korte laadperiode van apps waar dat voorheen niet het geval was. Bijvoorbeeld het opnieuw openen van apps duurt langer dan mijn HTC8x waar wel 1GB inzit. Niks schokkends en zeker niet traag, maar wel merkbaar.

De camera is verder ook geen lichtpunt, één omdat er geen flits opzit :-) en twee omdat de kwaliteit matig is. Niet super slecht, maar je zal er geen World Press Photo award mee winnen.

~[Update 31-5-2014]
Ik heb de Lumia 630 nu twee weken en ben nog steeds erg tevreden. WhatsApp is weer terug in de store, dus mijn enige echte minpunt is daarmee van tafel. Ik heb verder nog twee foto's, die ik met de 630 heb gemaakt, toegevoegd (meer kan ik achteraf blijkbaar niet toevoegen aan deze review?).

Samenvattend is de Lumia 630 een heel fijn toestel de scherpe prijs zorgt iig. voor veel geïnteresseerde in mijn omgeving.

~[Update 16-7-2014]
De batterij is na enkele weken gebruik eigenlijk gewoon prima, ik heb de accuduur in de review daarom aangepast van "slecht" naar "voldoende"

Heb jij ook een Nokia Lumia 630 Zwart?

Reviews door de redactie

Helder. Voor mij is het grootste gemis bij de 630 de front cam.
Videobellen is dus onmogelijk.
ja dat klopt, er zit geen front camera op. Die gebruikte ik helemaal nooit op mijn HTC 8x, dus voor mij geen minpunt.
Een dual sim 630 lijkt me wel interesant , ik loop nu nog met 2 520's .
Verder een nette en bondige review.

[Reactie gewijzigd door Low Flyer op 16 mei 2014 17:03]

Waarschijnlijk komt de dual sim-variant niet naar Nederland; op Nokia's website wordt enkel de niet-dual sim-versie genoemd, terwijl op bijv. de Duitse website, waar ze in winkels de 630 in zowel single- als dual sim-versies aanbieden, de 630 dual sim wél wordt genoemd.

Zie tevens ook deze reactie (en reacties) op de originele aankondiging van de release, waarbij duidelijk wordt dat Nokia het destijds nog niet wist.
Sterker nog,

op de Duitse website kon ik de dual sim versie gewoon bestellen voor ¤169,-.
Ook nog eens zonder verzendkosten naar Nederland. : http://www.nokia.com/de-d...und-angebote/?ct=S&opp=10
Goede eerste review. :) Ik overweeg ook om deze telefoon te kopen; zou je nog een paar foto's kunnen posten?
In je verhaal heb je het volgende verteld:
(...) de Lumia 630, een instap model van EUR 120 - 140 (...)
Zou ik misschien mogen vragen waar je de Lumia 630 voor deze prijs hebt kunnen vinden? Het is logisch dat de prijzen uiteindelijk naar dit niveau toe gaan, maar momenteel zie ik ze nog niet. Daarnaast heb ik nog een aantal andere vragen:
  • Zou je misschien wat voorbeelden van foto's die de camera maakt kunnen geven?
M.b.t. het scherm:
  • Hoe helder is het/kan het gezet worden?
  • Is er de mogelijkheid tot het gebruiken van het Glance-screen van Nokia?
  • Is het scherm gewoon een 'klassiek' capicatief multitouchscreen, of Nokia's 'super sensitive touch'? (Hiervoor zou dan ergens in de Instellingen-app een optie moeten zijn)
  • Hoe zijn de kijkhoeken van het scherm? Blijft de tekst leesbaar en de kleuren ongeveer gelijk?
  • Bij pluspunten geef je aan dat je zelf een ander kleur hoesje hebt besteld, wat dus betekend dat je de zwarte of witte variant hebt. In het geval van de zwarte: is het mat zwart of glimmend zwart?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen, en mooie 'review' (ik zou het eerder impressies noemen).

(edit x3 om de opsomming te fixen)

[Reactie gewijzigd door jpelgrom op 17 mei 2014 12:49]

pricewatch: Nokia Lumia 630 Zwart

Ze staan zelfs in de pricewatch voor die prijs?
Werkelijk waar? Bij mij beginnen ze pas bij de ¤144,99, en afgaande op de prijsontwikkelingsgrafiek is de prijs ook nooit lager geweest.
De introductieprijs is altijd iets hoger dan de adviesprijs. De Lumia 630 is leverbaar sinds afgelopen donderdag, Volgens dit artikel is de richtprijs van de 630 in Europa EUR 119,-, zie: http://www.neowin.net/new...0-priced-at-119-in-europe

Het scherm is heel erg helder, de phone heeft geen lichtsensor, dus je moet wel handmatig de helderheid kiezen. Het is een Nokia kwaliteit scherm met Gorilla Glass 3, Clearblack en IPS technologie. De kijkhoeken zijn dus zeer goed, hoe ver ik het scherm ook kantel, hij blijft helder en leesbaar.

Een aantal van jouw vragen kan ik beantwoorden, maar een aantal andere kan je hetbeste gewoon zelf even opzoeken, er zijn nl. al tientallen professionele reviews op Internet en op Tweakers staan alle specificaties van de Lumia 630. Mijn review, of zoals jij vindt 'impressie', biedt alleen mijn ervaring en mening.

Het scherm heeft geen super sensitive touch en geen glims (glance), dat laatste is opmerkelijk omdat de Lumia 520 dat wel heeft. Maar die kreeg dit pas na een update, dus wellicht dat ze dat nog gaan toevoegen.

Ik heb nu een zwarte achterkant, deze is mat. Die andere heb ik afgelopen vrijdag besteld en moet dus nog geleverd worden.
Leuke review! Heb ook interesse in deze telefoon, mis eigenlijk vooral de flitser. Niet eens perse voor foto's, maar omdat ik die vaak als zaklamp gebruik haha. Dat het beeldscherm zo helder is dan wel weer een groot pluspunt, want daar had ik ook wat negatievere dingen over gelezen/gehoord.

Over de prijs; die 119 euro klopt, maar dat is zonder BTW.
[quote]
...the standard single-SIM model will be priced at ¤119 EUR (excluding taxes and subsidies)...
[\quote]
Met onze Hollandse 21% kom je dus rond de 145 euro ;)
Ah, zou kunnen. Ons mooie hoge BTW tarief is ook vaak een probleem met USD prijzen naar EUR omrekenen. In de US is het tarief rond de 8% (waarbij sommige staten daar helemaal geen BTW/VAT rekenen), dat maakt nogal een verschil met de 21% in Nederland.

Het zou mij trouwens niet verbazen als de prijs alsnog vrij snel gaat zakken naar rond de 120,- Euro. De Lumia 520 is nu ook voor rond de EUR 95,- te krijgen terwijl de introductieprijs meer dan het dubbele was.
De Lumia 630 is inmiddels tot ~EUR 130 gezakt in de pricewatch
Interessante review, maar er blijkt ook uit dat (imo) de Lumia 630 het gewoon net niet is, en meer gezien moet worden als opvolger van de 520 dan de 625..

Gene flitser, geen front facing camera, maar 512MB intern.

ik kom van een 920, de 930 is me voorlopig te duur, en de 630 is het gewoon niet voor mij.. :/ Wat nu Nokia/MS?

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 10 juli 2014 03:28]