Specificaties Losse body, 15,1MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 50D Zwart Review

marbak 2 februari 2009, laatste update op 2 februari 2009, 1.936 views

Canon EOS 50D Zwart

Pluspunten

• Groot LCD met zeer hoge resolutie
  • Hoge resolutie
  • Duurzame body
  • Groot ISO bereik
  • Zeer handige bediening voor aanpassen instellingen

Minpunten

• Gewicht van de body
  • Focus in live-view erg traag

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb de body nu een maand in mijn bezit en ben er erg tevreden mee. Hiervoor had ik een EOS 350D en was toe aan een nieuwe camera. Zeker door het verbeterde LCD display, hoge resolutie (15MP) en het grote ISO bereik is de keuze op deze camera gevallen. Ook de bouw van de body, die vergelijkbaar is als die van de 40D, was een bewuste keuze. Ik heb de camera getest met goedkopere lenzen van Tamron en Tokina en ook hiermee mooie foto's kunnen maken. De live view functie vind ik prettig wanneer je niet door de zoeker kunt kijken. Het scherpstellen kost wel veel seconden, mede hierdoor heb ik er nog niet zoveel gebruik van gemaakt. De accu zou snel leeg zijn maar zonder veel gebruik te maken van live view kan je zeker een tijd vooruit. Mocht ik de komende tijd meer bevindingen hebben die relevant zijn dan zal ik ze toevoegen :)

Heb jij ook een Canon EOS 50D Zwart?

Ik heb een tijd een Tamron 18-250 lens gehad (welliswaar voor een KM) en die was werkelijk super-traag in het scherpstellen. De 18-200 die hier gebruikt is voor testen zal denk ik niet veel sneller zijn. Lijkt me daarom geen goede maatstaf voor de snelheid van de camera..

Ook de 100-400 lens heeft een aanzienlijk bereik (vaak gaat dat ten kostte van de scherpstel-snelheid).

Heb je het ook getest met
- toevallig de kitlens?
- een 18-55 of 18-85 usm(!) lens?

Heb je een idee of de focus trager is in live-view t.o.v. gewoon focussen en kun je hier een indicatie van geven?
"Het scherpstellen kost wel veel seconden". Ligt dat aan de camera of aan je "goedkopere lenzen van Tamron en Tokina"?
Uhmmm, een 50D is een zeer complexe camera, waar is het iet wat meer uitgebreide review dan gebleven? :) Verder zou ik het ook leuk vinden te weten hoe zeer deze update een 40D gebruiker blij zou kunnen maken (c'est moi), want daar hoor ik mindere verhalen over. Ook krijg ik een klein beetje de indruk dat je gewend bent met point-and-shoot camera's te werken, dan is de kwaliteit van een foto met deze camera, met name in donkere situaties, natuurlijk al snel beter. Maar richt je aandacht vooral op de lenzen en niet de body! Lenzen maken pas echt het grote verschil uit in kwaliteit. Om maar een voorbeeld te noemen, zo heb je de 70-200 L lens van Canon al voor 600 Euro en dat is echt zijn prijs dubbel en dwars waard.

edit: Verder prijs je zaken die op zich leuk zijn, maar niet heel belangrijk als het gaat om goede foto's maken. De hoge resolutie-LCD is leuk, maar alleen in beperkte situaties echt nuttig. Hoge iso, ook leuk, maar hoe verhoudt zich dat tot de ruis die je dan krijgt? Is dat storend te noemen, etc.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 2 februari 2009 15:30]