Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB Review

NightBird 22 juni 2010, 1.060 views

Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB

Pluspunten

• niet duur

Minpunten

• belachelijk snel kapot

Ik weet niet wat er mis is met deze disks, maar geschikt voor 24/7 gebruik in een server in een datacenter zijn ze zeker niet. De eerste lichting van vier disks zijn allemaal binnen ruim een jaar vervangen omdat ze SMART-errors gaven. En van de vervangende schijven zijn er inmiddels ook alweer drie overleden.

Dat betekent een failure rate van zeven op de tien, wat natuurlijk belachelijk veel is. En dat in de gecontroleerde omgeving van een datacentrum, waar ze volledig stil hangen in een constante temperatuur. Je zou toch denken dat ze daar de meest optimale situatie nastreven... en zelfs dan 70% failures. Echt niet best.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB?

Voor 24/7 gebruik zijn er ook meestal andere disks te vinden, die hier juist voor gemaakt zijn. Deze schijfjes zijn dat niet, dus ik snap ook niet waarom je die in een server hebt geprikt (zeker als er ook nog eens iets in RAID draaide, dat is helemaal een hel met die F1 dingen).
Waar baseer jij de compatibiliteit en ondersteuning nou weer op? Onzinnig eigenlijk. Enige dat dit voor de Samsung schijven betekend is negatieve publiciteit.

Eerlijk is eerlijk, prijs/kwaliteit op die F-eendjes zijn toch zeer riant gezet. neem dan SCSI of SAS schijven in je server..
Wat is dit nou, gewoon beetje Samsung bashen, heb je niets anders te doen?
Dat jij vrolijk SATA disks in je server zet ipv van SCSI of SAS zegt meer over jou kwaliteiten als bouwer van die server dan over die schijfjes. Gebruik zelf (en met mij bijna iedereen die ik ken) F1's en F3's in desktop pc's(waar ze voor bedoeld zijn), in RAID0 nota bene, en die dingen gaan nooit kapot.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 22 december 2009 13:19]

Tja die van mij heeft ook al slechte sectoren na slechts een jaar zeer casual gebruik. Ook op fora meer dan zat berichten over problemen met deze serie... Ik heb meestal WDs en dat is met een reden; heb er daar nog nooit een van gehad die problemen had de afgelopen 20 jaar.

Kortom; hij heeft gewoon best wel een punt als hij zegt dat deze Samsung lijn van bagger kwaliteit is.

[Reactie gewijzigd door Morrar op 14 december 2011 23:25]

Ik gebruik al jaren Samsung only en toevallig had ik vorige week mijn eerste failure (2x250GB, 2x500GB, 4x1TB door de jaren heen). 184: End-to-end error.

De eerste maanden van de F1 zijn er echt bijzonder veel uitgevallen, want het regende slechte reviews hier op t.net. Heb je wellicht nagekekend wat de SMART errors waren? Ben wel nieuwsgierig.
is niet echt een review , is meer een constatering :+
als je niet blij bent met de schijven neem dan contact op met de fabriekant of je verkoper. doe dan niet of je een review schrijft......

je zou er echt wel wat meer over kunnen vertellen denk ik, je belicht hier alleen de betrouwbaarheid

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 22 december 2009 11:32]