Specificaties 37" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic Viera TX-37LZD800 Review

rlkz 17 oktober 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.593 views

Panasonic Viera TX-37LZD800

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Egaal beeld
  • Vormgeving
  • Featureset
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• 100Hz niet altijd een succes
  • DVB-T default AV input (Hotel Mode mogelijk)

Vooraf
Voordat de keuze was gevallen op de Panasonic Viera TX-37LZD800 was het de bedoeling om mijn oude Toshiba 32C3500P door te schuiven naar de woonkamer. Waarbij deze plaats zou maken voor een 42" Full HD model van een dergelijk A-merk. De ruimte was aanwezig en het budget zat ook niet echt in de weg.

Na vele bezichtingen aan verschillende elektronicazaken viel me deze Panasonic altijd weer op, mede door de weergave van kleuren. Echter het moest iets groters zijn dan 37", maar wel aan de kant van LCD. Plasma heeft werkelijk alles om LCD weg te blazen, maar helaas zijn mijn ogen dusdanig gevoelig dat ik niet over het beeld kan. Verder kennen we het allemaal, alle GoT topics door, internet afspeuren om reviews, typenummers noteren en plus/minpunten opschrijven. Een gigantische doolhof :/

Toen ik op het punt stond om weer een Toshiba te nemen (waarbij ik alle merken heb overwogen) uiteindelijk gekozen voor de Panasonic vanwege het beeld/geluid en featureset - dan maar een maatje kleiner. Een no-nonsense LCD TV voor een bovengemiddelde prijs.

Specificaties
De LZD800 heeft een featureset zoals je die tegenwoordig mag verwachten van een LCD. Zoals de ondersteuning voor 24p input, Deep Colour en een hele reeks aan overige technische snufjes. Hieronder opgesomt de belangrijkste;
  • Full HD – 1.920 x 1.080 pixels
  • SDHC kaartslot voor HD-JPEG
  • V-Audio Surround
  • 2-jaar garantie, aan huis
volledige lijst

Met name het gebruikte panel zorgt voor een realistische weergave van dergelijke kleuren. Volgens vele reviewers één van de beteren onder de LCD's. Naast IPS staat MVA ook hoog aangeschreven.
Als je opzoek bent naar een LCD is één van de beide echt een must. Dit vertaald zich oa naar goede zwartwaardes, hoog contrast en een levendig kleurenpalet.

Verpakking
Een doos van 28KG, vanzelfsprekend. In de doos vinden we oa de AB, garantie informatie en de verkorte handleiding. De volledige handleiding staat bijgeleverd op een cd-rom in PDF vorm, beetje onhandig, maar voor de personen die redelijk technisch zijn onderlegd geen probleem.

Daarnaast hebben de meeste LCD's enkele handgrepen verwerkt in de achterkant van de TV, maar helaas moet de Panasonic het zonder doen. Gezien het gewicht is het ook handiger om met twee man even de LCD op zijn plaats te zetten.

Configuratie
Vrij simpel, mbv de korte handleiding worden de basics nog even doorgenomen. Iedereen kent het wel, niet de kleine dingen in je mond steken en oppassen met vloeibare stof. Als eerst heb ik, na het aanzetten, alle instellingen naar eigen voorkeur aangepast. Wat me opviel is het gemak om HDMI interfaces te kunnen labellen, echt een uitkomst, gezien ik echt alles mbv HDMI heb aangesloten. Naast de instellingen voor het geluid meteen het beeld licht bijgesteld. Niet dat de instellingen fabrieks af echt voor verbetering vatbaar waren, maar het hoge contrast was net teveel aanwezig. Het menu werkt overigens vrij intuitief, alles spreekt voorzich en de gekozen wijziging wordt vrij snel doorlopen.

Enkele handige opties;
  • 4-Menu categorie
  • 24p aan/uit optie
  • Hoofdtelefoon volume optie
  • Picture overscan optie

Beeld
De belangrijkste categorie als het gaat om Televisies. Het verwoorden van eigen ervaringen zijn altijd lastig, maar als het gaat om subjectieve onderwerpen is het bijna onmogelijk. Gezien elke persoon zijn eigen voorkeur heeft mbt beeldweergave.

Om een zo realistisch mogelijke ervaring te delen blijf ik hierin objectief vanuit mijn eigen mening. Als vergelijkings materiaal heb ik in dit geval zijn concurrenten meegenomen.

De keuze was uiteindelijk gevallen op deze Panasonic vanwege zijn uitstekende weergave van kleuren en zwartwaardes. Daarnaast droeg het contrast hier ook een groot deel aan bij. Na vele HD beelden viel me het op dat dit exemplaar een streepje voor heeft op zijn concurrenten als het gaat om kleurweergave. Begrijp me niet verkeerd, met een Sony Bravia is heus niets mis mee qua weergave, alleen de Panasonic maakt de omgeving nog "net" even levendiger zoals plasma dat ook heeft. De kleuren komen in vele gevallen voller over, waarbij zwartwaardes ook hoog blijven. Uiteraard komt dit ook door de "Glossy" laag over het scherm, op deze manier wordt het licht anders afgebroken waardoor alles contrastrijker is.

Tijdens het experimenteren was ik toch behoorlijk onder de indruk van het scherm. Nu heeft Plasma (en LED) echte fantastische zwartwaardes maar deze LZD800 komt al aardig dicht in de beurt. Op de LCD (ccfl) markt heeft de Pioneer hier nog steeds de primeur in, maar dan praten we over een hele andere prijscategorie. Naast de zwartwaardes zijn alle kleuren een ware verbeelding voor het oog als het gaat om harde kleuren zoals rood, blauw en groentinten. Het afspelen van een blu-ray vormt dan ook een verademing. Het beeld is duidelijk, helder en onwijs scherp :)
De enige notitie hierin is het gebruik van 100Hz, soms wil deze namelijk iets te gretig ingrijpen. Hierdoor worden lijnen, met name kleurovergangen, lelijk getekend. Dit kan vergeleken worden met een pixelbrei aan trail. (object - randen - pixelbrei - andere kleuren) Andere merken zoals Samsung en Sony springen hier beter mee om.

Naast de basis dingen waar ik voornamelijk op heb gelet staat ghosting en backlight bleeding ook op ditzelfde lijstje. Ik wou een perfect scherm, géén gedonder met clouds, leaking en/of een rare vorm van ghosting/inputlag. Wanneer de LCD in "AV Input" mode wordt gezet wordt een egaal zwart scherm getoond waarmee makkelijk eventuele bleeding geconstateerd kan worden. Gelukkig is dit geen probleem voor de LZD800 want het achtergrondlicht wordt egaal en netjes verdeeld over het scherm - net een plasma. Ghosting/inputlag heb ik tot op heden ook nog niet kunnen ontdekken, zelfs met een PS3 op 1080p input met snelle games geen krimp kunnen ontdekken. Het beeld blijft strak en scherp.
De kijkhoek is overigens ook dik in orde, van het uiterste in de hoeken blijven de kleuren egaal waarbij geen vertekeningen worden getoond. In het contrast is wel het eea te vinden maar dit ervaar ik niet als storend.

Als film liefhebber heb ik naast een PC met HDMI en een PS3 ook beschikking over een Humax IRHD5000C digitale HD tuner. Hiermee heb ik naast het geweldige Discovery HD ook Film1HD, wat film kijken erg aangenaam maakt - ook wederom een success op deze LCD. Helaas nog geen volledige 1080p maar 1080i vind zijn weg prima naar het scherm :Y)

Geluid
De LZD800 heeft zijn prijskaartje mede te danken aan een goed geluidsysteem, hierin verschuilt een woofer met tweetal tweeters. Het gebruik van een woofer is altijd lekker aangedikt, maar het lijkt alsof Panasonic hier werkelijk een goede variant op heeft gemaakt. Wellicht tot zelfs het beste wat er op de LCD markt te krijgen is. Het geluid komt erg ruimtelijk, duidelijk over voor de kijker. Het bass response hierin is ook meer dan ruimvoldoende, absoluut een pluspunt. Een 5.1 set is natuurlijk altijd een warm welkom voor de volledige ervaring :P

Opzoek naar een "perfecte" LCD zonder lelijke nadelen? dan is de Panasonic Viera TX-37LZD800 een absolute kandidaat die bovenaan de lijst hoort te staan. Naast de fantastische kleurweergave is het geluid ook bovengemiddeld. Aanvullend zijn specificaties maakt dit een zeer goede allrounder! ookal is de prijs iets hoger dan dat van zijn 37" concurrenten :)

Aanvulling 17 Okt 2009
Een minpunt aan deze LCD is toch echt dat DVB-T de default input is, wanneer de LCD wordt aangezet. Echter nu blijkt het zo te zijn dat deze in Hotel Mode gezet kan worden, hiermee is het dus mogelijk om deze instelling te wijzigen.

Hotel Settings:
Press and hold v/- 0n front panel and than press the Tv/Av button on the remote 3 times.

Aanpassing 13 Juli 2010
Geen pixel defecten na langdurig gebruik

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-37LZD800?

hi rlkz ik ben van plan om een nieuwe lcd tv te kopen
en de lzd800 komt als 1 van de beste naar voren in diverse reviews en tests
en ik vind het beeld er inde winkel iets mooier uitzien dan bv de kdl37w5500
maar in de winkel weet je nooit wat voor settings ze gebruiken
dan kan je een goede tv er toch nog slecht laten uitzien
wat bedoel je met pixelbrei en is dat storend
een ander dingetje is toch dat bleeding effect
ik heb al heel wat reviews doorgeworsteld en bijna iedereen is lovend over de tv
maar ik kom ook tegen dat ze een blauwe "waas" zien zg bleeding; bokk is dus niet de enige Dat weerhoudt mij ervan om deze tv te kiezen en om de kdl37w5500 te kiezen de prijs is hetzelfde rond de 900 euri
wat was jouw motivatie om juist deze tv te kopen ??
kan je met deze tv de ratio van het beeld makkelijk aanpassen (iz zwarte balken)
ik was ook van plan om de Humax IRHD-5000C te kopen maar op het ziggo gebruikersforum zie ik dat ie heel vaak niet opneemt heb jij daar ook last van

ik hoor ook graag :*)
Wat ik onder pixelbrei verstond is enkel dat 100Hz soms de wensen overlaat. Wanneer de kleuren van objecten bijvoorbeeld teveel van elkaar verschillen kan dit deze wazige randen opleveren. Een voorbeeld is een wit vliegtuig dat over een oerwoud vliegt met alleen maar groene bomen. Nu is het kleurverschil hier zo dusdanig groot dat de randen op het vliegtuig (hoge snelheid) een beetje pixelachtig worden gevormd. Desondanks gebruik ik de 100Hz functie nooit omdat in mijn ogen de beelden soms teveel worden geboost, zodat het onnatuurlijk lijkt. Die blauwe bleeding zie ik bij goed zoeken wel, maar is dusdanig verwaardeloosbaar dat het niet opvalt.

Motivatie was toch echt de kleuren, IPS panelen zijn op dit moment toch de betere op dit moment. Gezien ik regelmatig films kijk in Full HD, verbaasd me toch elke keer weer over de kleurweergave. Zeker met Discovery HD ed :)
De ratio van het beeld is daarnaast zeer eenvoudig aan te passen, op de AB zit namelijk een knop waarbij je gelijk de verschillende weergaves kan selecteren. Van auto tot 4:3 in zoom etc

Overigens kan je niet met de IRC5000 opnemen, welke ik heb. Alleen de 5050 kan dit, even een verwaring in type nummers :P
Dank voor deze heldere en verhelderende review, S.! ;)
Mijn Philips 28PW8806 CRT-kanon is hoognodig aan een rankere en slankere vervanger toe en je zou me wel eens een heel eind in de juiste richting van een keuze geduwd kunnen hebben...
Hallo,

Ik heb momenteel een drastisch probleem :( met de TX37LZD800.
gekocht in juni 2008.
erachter gekomen dat het een lek scherm heeft als ie warm is.
Bleeding effect.

nu een nieuwe gekregen echter deze heeft het vele malen erger.

Wellicht puur toeval.
afwachten maar op de garantie afhandeling van Panasonic.

Heeft jouw TV als ie warm is (na 2 uurtjes) er ook last van ?
als ie koud is , zie je het namelijk moeilijk tot niet.

hoor graag, :)
Ik heb totzover geen rare bleeding effecten, ook niet op langdurig gebruik (2uur+), wellicht inderdaad een exemplarisch probleem. Hopelijk zal Panasonic je scherm vervangen, succes.