Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech G510s Gaming Keyboard QWERTY Review

Aionicus 15 mei 2014, laatste update op 15 mei 2014, 1.208 views

Logitech G510s Gaming Keyboard QWERTY

Pluspunten

• Strak design
  • Leuke functionaliteiten
  • Een kleurtje per profiel
  • Stevig

Minpunten

• Toetsen zijn te klein voor een "middelmatige" vinger.
  • Europese versie heeft een kleine shift (links) en een \ ernaast.

Voor mijn verjaardag heb ik mijzelf verwend met een nieuw toetsenbord. Ik kwam van een Logitech G11 af en wou upgraden naar een nieuwere variant daarvan. Na het kijken op tweakers en het lezen op internet had ik besloten om dit toetsenbord te halen icm een Logitech G500s (hierover komt nog een review).

Het toetsenbord zelf word heel mooi geleverd en ziet er heel netjes uit, eigenlijk is hij qua design heel mooi om naar te kijken. Helaas heeft logitech een oh zo grote fout gemaakt bij het ontwerp van dit toetsenbord waardoor ik hem helaas heb moeten omwisselen voor een Razor (en liefste had ik toch de logitech).

Ik was eerst helemaal in mijn nopjes van mijn nieuwe toetsenbord. Helaas veranderde mijn "mood" heel snel toen ik eenmaal begon met mijn programmeer werkzaamheden. Het veranderde in een heel vervelend gevoel op het moment dat ik een spelletje ging spelen. Ik heb het 5 dagen aangekeken en toen uiteindelijk toch maar het toetsenbord teruggebracht. hieronder lees je waarom :

Ondanks het strakke design , de leuke volume knop en dat je voor elk profiel een ander kleurtje keyboard kan selecteren is er 1 ding waar gewoon niet mee te leven valt.... De linker shift knop.

Ik zal een plaatje van de concurrentie moeten linken aangezien tweakers.net ook een foutief plaatje laat zien bij dit product.

Plaatje van de G510S welke hier verkocht word in nederland :KLIK voor plaatje

In tegenstelling tot de amerikanen krijgen wij in europa een versie waarbij je ipv een normale "grote" shift links een kleine shift krijgt met daarnaast een backslash. Dit houd in dat je gewoon 100x - 200x per dag de verkeerde toets aanslaat , zeker als je zoals ik heel gewend bent om blind te typen of voor bepaalde dingen (zoals een fps) goede reflexes nodig hebt. Door de kleine shift knop is het onmogelijk om fatsoenlijk hem te triggeren wanneer je hem nodig hebt. vaak sla je net mis en krijg je de \ in je scherm , wat heel vervelend is als je toevallig snel even wat aan het typen bent of hard wilt wegrennen voor iemand die op je aan het schieten is.

Omdat ik linkshandig ben kon ik dus met dit toetsenbord heel weinig.

Qua programmeren lukte het nog wel redelijk, al werd ik gek van het verkeerd aanraken van aanslagen omdat de toetsen smaller zijn dan de "g11" en de shift knop heel onwennig gepositioneerd is (door de grote)

Qua gamen was het gewoon een ramp , een toetsenbord met zulke functies en dan kan je hem totaal niet gebruiken voor gamen puur vanwege een shift knop (in BF4 voor example staat mijn shift op rennen / steady scope), zelfs al zou ik deze functies op de "\" knop naast de kleine shift binden dan is het alsnog gewoon zo onprettig om te gamen , het oppervlakte is te klein en door het toevoegen van de "\" ligt de layout van het toetsenbord niet lekker t.o.v de WSAD keys.

Na een uurtje battlefield 4 was mijn frustratie zo hoog dat ik waarachtig voor het eerst in mijn leven een logitech keyboard heb moeten terugbrengen. Tijdens het kijken naar een alternatief kwam ik erachter dat de HELE nieuwe serie van logitech die bij mycom verkocht word , bij mediamarkt staat , bij de v&d etc eigenlijk overal in nederland gebruik maakt van een kleine shift en een grote enter ipv het model wat je dus in de pricewatch ziet met plaatjes (aka grote shift , normaal toetsenbord)

Het is zo jammer. Na contact met logitech blijkt ook dat ze dit model niet uitleveren in europa . De enige manier om dus een fatsoenlijk G510 , G710 toetsenbord van logitech te vinden is dus hem laten importeren vanuit de states.

Ik sta echt vol verbazing te kijken naar logitech dat hun het voor mekaar hebben gekregen om ons zo te "naaien" bij wijze van in de layout. Ze snijden zich zo in de vingers en het is echt zo enorm stom van logitech dat ze het zo hebben uitgebracht.

Let dus heel goed op eer je dit toetsenbord besteld. Als linkshandige of als iemand met grotere handen heb je er echt niets aan!!!!

Heb jij ook een Logitech G510s Gaming Keyboard QWERTY?

vraag me sterk af wat de levensduur is van de G150

heb zelf een G13, die is naar 13mnd (intensief) gebruik retour voor reparatie (knoppen haperen of hangen), dat is iets langer dan 1jr. Vind dat erg matig en teleurstellend van logitech hardware.

hoelang heb jij deze in gebruik?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 mei 2014 11:53]

De G11 en G15 series (en ook de oude Mx series qua muizen) waren altijd heel erg goed qua qualiteit. Ik heb mijn G15 en G11 bij elkaar gekocht destijds en beiden hebben het toch een jaar of 3-4 goed overleefd zonder ook maar 1 probleem.

De reden dat ik mijn huidige moest verandren was omdat ik per ongeluk tijdens het schoonmaken een knop indrukte (de M1 /M2 /M3 knoppen) voor macro's die ik eigenlijk nooit gebruikte. Omdat die knoppen nooit gebruikt waren was het effect dat ze ingedrukt bleven (veertje kapot i guess) en dat daardoor heel mijn keyboard raar liep te doen. (en ja ik baalde enorm !)

Qua toetsenborden zou ik de G11 / G15 neerzetten bij de fijne Dell toetsenborden op werk , gewoon heel robust en zeer fijn om mee te werken. Ik had zo nog een paar jaar met dit toetsenbord gedaan als ik niet zo stom was geweest om dat knopje in te drukken /sniff.

Ik heb in het verleden niet heel veel issue's gehad met logitech producten , Als ik aan kwaliteit dacht kwam logitech toch altijd meteen naar voren. Helaas had ik het verkeerd met dit toetsenbord. Al zou ik hem hebben gehouden en vast en zeker genoten hebben van het toetsenbord als het een normale shift knop had gehad aan de linkerkant. Die twee keys (shift + \) was voor mij echt de hoofdreden om hem om te wisselen. (eigenlijk vind ik het ook wel jammer want ik mis al die leuke kleurtjes t.o.v dat lelijke groen van razor haha)
Ik heb zelf nog de G15 (1e generatie). Technisch gezien nog in prima staat, al beginnen de veelgebruikte toetsen wat "los" te zitten (rammelen een beetje). Verder heeft deze last van afbladderende verf op een aantal toetsen, dat is in een latere generatie opgelost meen ik..

Ik heb hem nu zeker 6 jaar en hij functioneert nog prima :P (en ik heb hem best mishandeld met een paar jaar WoW.. )

Ik ben wel langzaam aan het kijken naar een vervanger, maar ik zag in de winkel dit probleem ook naar voren komen. Erg irritant, en zonde, want ik zou zonder twijfel een Logitech nemen.

[Reactie gewijzigd door Felyrion op 15 mei 2014 15:28]

Ik heb zelf geen enkel probleem met de kleine shift toets. Druk ook nooit verkeerd eigenlijk. Als ik mijn ring- middel- en wijsvinger op de A-W-D toetsen leg valt mijn pink al automatisch helemaal links op de (grote)shift toets hier op mijn werk. Als ik hem op de verkeerde toets wil zetten moet ik mijn pink half onder mijn ringvinger schuiven. Maar dit is uiteraard persoonlijk en kan ook met de grootte van je hand te maken hebben.
Dat maakt een toetsenbord natuurlijk voor iedereen "persoonlijk"

Op mijn laptop etc heb ik een zelfde toetsenbord indeling , hierbij heb ik totaal geen last ervan omdat de "tussen" grote's tussen de key's iets groter zijn dan bij de G510s.

Bij dit toetsenbord werd ik helaas echt helemaal kriegelig ervan . Ik heb nu een Razor Deathstalker genomen omdat ik toch een redelijk goed toetsenbord moest hebben qua vervangen. Eerste indruk is dat het een redelijk toetsenbordje is (van de deathstalker) , desondanks vind ik hem ook eigenlijk te duur voor wat het bied. En om heel eerlijk te zijn zou ik terugstappen op een fatsoenlijke G510s met een goede shift knop als ik de kans had. De "iets kleinere" toetsen zou opzich niet een denderend probleem geven . daar valt uiteindelijk aan te wennen. Maar de shift knop was in mijn optiek als linkshandige echt een drama. Heb geloof ik op 1 avond wel 200x de backspace moeten indrukken omdat ik elke keer \ aanraakte ipv de shift (al had dit ook met tiksnelheid te maken). Met de Razor lukt het typen een stuk beter al voelt het niet zo lekker aan als een logitech toetsaanslag.
Ik vraag me zowieso af of zulke toetsenborden hun geld nog waard zijn, 100 euro voor een toetsenbord met membraam switsches, pfoe! Voor dat geld heb je al een mooi mechanisch toetsenbord dat een leven lang meegaat.