Zalman CNPS7000B-Cu Review

SleutelMan 26 februari 2008, 2.200 views

Zalman CNPS7000B-Cu

Pluspunten

• goede koelprestaties
  • zeer stil
  • eenvoudige installatie
  • prijs

Minpunten

• gewicht (755g !)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Deze koelers was onderdeel van een set icm met een CM stacker + een hele rits fans. Het was een kwestie van even mijn moederbord uit de oude kast halen en ondertussen deze koeler even erop zetten. Van tevoren verwachtte ik wel wat problemen met de installatie (de CNPS 6500B-AlCu was me niet zo goed bevallen qua installatie). Dit liep echter gesmeerd, binnen 5 min had ik de koelpasta erop en de koeler gemonteerd. Het duurde echter nog een paar uurtjes voordat ik alles in de nieuwe kast had geinstalleerd dus toen ik 's avonds om 9 uur mijn pc aanzetten was het direct even stresstesten met een }:O ;). De load-temp komt ook niet boven de 43 graden :) (dat was vergeleken met de oude (stock) koeler a 54 graden een hele verbetering :)). Ook qua stilte een topproduct: vrijwel niets te horen. Het leek af en toe wel of de fan was stilgevallen! Er waren geen problemen met het monteren in de kast (wat wil je anders met een CM stacker he :) :P). Het gewicht is eigenlijk het enige minpunt. Over de prijs niets dan goed: voor 31 euro zo'n goede (en stille) koeler is het in mijn ogen wel waard!

Heb jij ook een Zalman CNPS7000B-Cu?

Wel in de gaten houden dat deze koeler ALLEEN voor de socket 478 is. Ik heb hier een p4 3.2GHz HT, en die zit op 775. Daarvoor is een verloop nodig, wat je bij diverse online shops kan kopen. (het is de Zalman CS1, o.a. @ Alternate: http://shop.alternate.nl/cgi-bin/go.pl?main=/html/nodes_info/hpzz01.ht ml)
Dat klopt niet. Deze cooler is ook geschikt voor Socket A, socket 939 en socket 754. :)
Er zijn blijkbaar verschillende uitgaven op de markt. Ik heb hem op mijn Athlon 3500 Venice zitten en daarvoor heb je enkel de onderplaat benodigd. Er zitten in mijn verpakking nog wat zakjes met klemmen en toebehoren voor o.a. socket 775. Ik heb hem elders ook in mijn handen gehad voor ik hem kocht en daar stond op de doos echt Socket 478 Only.. op de site stond ook iets over verschillende uitgaven voor verschillende sockets. Ik denk dat de laatste zendingen echter in een complete various sockets package is gemaakt.

Verder is hij inderdaad geweldig stil (ik wilde eerst nog de 7700 nemen, maar dacht ff dat mijn heatpipe grill van mijn moederboard er dan door onderdrukt zou worden, dus is het de 7000 geworden.. geen spijt van
ik had een versie met zowel bevestingsklemmen voor socket 478 als 754/939. De 7700 was misschien leuk geweest (in ieder geval qua prijs), maar het nut van die extra 200 gram koper was discutabel op zijn minst. En het ging sowieso al lastig passen, zelfs in een CM stacker ;).