Streacom FC8 Evo Fanless Zwart Review

LuukBurger 14 mei 2014, laatste update op 14 mei 2014, 403 views

Streacom FC8 Evo Fanless Zwart

Pluspunten

• Robuste case van zwaar metaal.
  • Erg strak design.
  • Passieve koeling dus compleet stil.
  • Voldoende schroefjes en rubbertjes bijgevoegd.
  • Duidelijke handleiding.

Minpunten

• Redelijk prijzig, zeker omdat de voeding en IR receiver niet inbegrepen zijn.
  • Alleen USB2 kabel bijgevoegd voor aansluiting front-panel USB. De USB2 connector op mijn moederbord had ik echter nodig om de IR receiver aan te sluiten. USB3 pin-header kabel zelf moeten aanschaffen.
  • Lastig in elkaar te zetten vanwege de passieve koeling. Beetje geklooi met koelpasta.
  • De heat-pipes lopen diagonaal door de kast en zitten bij veel moederborden een beetje in de weg rondom de ATX-connector (ook bij mijn MSI H87I AC). Je kunt de heat-pipes vrij makkelijk buigen, maar zorg dat je ze niet volledig knikt, want dan verliezen ze hun koelvermogen.

Ik was op zoek naar een stille en strak vormgegeven case voor mijn nieuwe HTPC. Na lange zoektocht uitgekomen bij de Streacom FC8 Evo, en de case voldoet aan al mijn verwachtingen. Dit komt overigens wel doordat ik me al van tevoren bewust was van enkele beperkingen. Hieronder daarom enkele tips wanneer je overweegt de casing aan te schaffen.

Tips
  • Plaats moederbord in de kast, en plaats dan eerst processor, geheugen, voeding en verbind de front-panel kabels. Positioneer daarna de koeling en ga pas koelpasta smeren als je ziet dat het allemaal past.
  • Niet alle moederborden zijn geschikt vanwege de positie van de processor.
    (Streacom verkoopt eventueel de MH1 heatpipes om meer moederborden geschikt te maken.)
  • Je moet wellicht wat buigen aan de heat-pipes vanwege de positie van ATX-connector.
    (Zie foto.)
  • Denk aan een USB3 pin-header kabel voor de front-panel USB.
    (Streacom verkoopt deze eventueel ook.)
  • Denk aan een slimline SATA kabel i.g.v. slot-loading optical drive.
    (Streacom verkoopt deze eventueel ook.)

Heb jij ook een Streacom FC8 Evo Fanless Zwart?