Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Prodigy Zwart Review

Septimamus 14 mei 2014, laatste update op 15 mei 2014, 546 views

BitFenix Prodigy Zwart

Pluspunten

• Uniek design
  • Compact maar functioneel
  • Goede koeling
  • Degelijk materiaal
  • Veel inbouw mogelijkheden voor een kleine behuizing

Minpunten

• Wiebelig
  • Aan/uit knop voelt fragiel

Bij mij thuis genieten we nog wel is van een goede serie. Meestal zette ik dit op een USB apparaat om hem vervolgens in de TV te pluggen. Helaas heeft onze TV een eigenzinnig karakter en pakt deze de USB apparaten soms wel, maar soms ook niet. Het is dus altijd spannend of je de serie kan gaan kijken die je wilt gaan kijken, of na lang friemelen de TV het USB apparaat eindelijk oppakt.

Na een tijdje besloten we dat het toch maar een vervanging moest gaan komen. Mijn gedachte ging al snel naar een HTPC met lokale opslag welke via het thuisnetwerk wordt gedeeld zodat je dus altijd en overal je content kan bekijken. Een opnamefunctie was voor mij niet belangrijk, maar wel een Blu-ray speler zodat we Dvd’s en Blu-ray ’s konden blijven gebruiken op hetzelfde apparaat. Verder moest de HTPC over een processor beschikken die sterk presteert op het grafische gebied zodat je geen aparte videokaart nodig hebt. Ook moest er een SSD in komen om het geheel lekker snel te maken en te houden, en dan dit alles natuurlijk in een stijlvolle behuizing. Aardig wat wensen dus, plus het feit dat het niet te duur moest gaan worden.

Bij de gedachte voor een HTPC behuizing week ik toch al snel af op de Silverstone reeks. Strak, plat, genoeg inbouwmogelijkheden en toonbaar voor in de woonkamer. Enkele dagen later las ik echter een goede review over de Bitfenix Prodigy. Een erg unieke uitstraling welke mij wel aansprak, maar met als nadeel dat het wel een tower formaat is. Ook heb ik nog naar de Cooler Master elite 120 gekeken maar na lang aarzelen ging ik toch maar voor de Bitfenix Prodigy aangezien deze toch wat meer inbouwmogelijkheden heeft voor eventuele upgrades. Daarnaast had ik ook besloten om de HTPC in mijn kamer te installeren aangezien ik de enige zal zijn die het onderhoud uitvoert dus was een HDMI aansluiting ook nodig om hem op mijn TV te krijgen en maakte het dan ook niet meer zo veel uit of het een tower behuizing zou worden of niet.

Bij voorbaat wil ik zeggen dat de foto's niet van top kwaliteit zijn

Na de vlotte levering van Azerty kon ik snel aan de slag. De doos waar de behuizing in zit is door Bitfenix zelf ontworpen en dat is te zien ook. Stijlvol en groot. Zo groot zelfs dat ik het tegenwoordig maar een desktop noem.

De behuizing zit prima verpakt in 2 grote piepschuim blokken. Na wat gestoei met het uitpakken is dit het resultaat:

Qua accessoires zit er bij wat je nodig hebt en niet meer dan dat. Zo vind je een quick starters guide boekje en een zakje met schroefjes en een USB 2.0 van 3.0 converter.

De behuizing toont solide aan en de hendels op en onder de behuizing zijn van een verrassend mooi en zacht materiaal gemaakt wat FyberFlex wordt genoemd. Helaas zorgen deze er wel voor dat het geheel wat wiebelig is, en als je de kast schuift deze snel slijtage tonen. Wat de slijtage betreft is dat alleen aan de onderkant maar toch. Wat ik een ander klein nadeel vindt is dat de aan en uit knop op het linker paneel wat fragiel aanvoelt. Voor je gevoel klik je de computer aan in plaats dat je een knop induwt.

Tevens bevat dit paneel 2 USB 3.0 poorten en een microfoon en geluid aansluiting. Hier staan geen afbeeldingen bij of een kleur codering dus het is spannend welke van de twee de juiste is. Ook de LED verlichting van de aan/uit knop is behoorlijk fel. Ik heb ervoor gekozen om deze uit te zetten aangezien ik vaak in de avond series kijk en dit nogal stoort.

Wat een groot voordeel is, wat je meteen kan zien als je de behuizing open hebt gemaakt, dat er goed is nagedacht over de ruimte. Elke centimeter lijkt goed te zijn benut zonder dat je bang hoeft te zijn dat snoeren vast kunnen komen te zitten in ventilatoren of dat het van binnen te warm dreigt te gaan worden. Wat de warmte betreft scoort de behuizing zeer goed maar hierover later meer. Het mooie aan deze behuizing is dat er ruimte is voor een behoorlijk grote cpu fan (max 175mm) en een aardig lange video kaart (max 320mm) met twee PCI sloten. Hiervoor zal helaas wel de HDD cage moeten worden verwijdert. Een videokaart heb ik (nog) niet nodig, maar het is altijd leuk om opties te hebben.

De behuizing is in het bezit van 4 stoffilters. Deze zitten aan de bovenkant, onderkant, voorkant en achterkant. De stoffilters zijn makkelijk te verwijderen om schoon te maken. Kwestie van uitschuiven, schoonmaken en terugschuiven.

Verdere specificaties zijn:

Ventilator bovenkant: 120mm
PCI: 2x
Voeding: ATX
Extra's: FyberFlex hendels, Stoffilters

De installatie van alle componenten verliep vrijwel beter dan ik had verwacht. Omdat het om kleinere behuizingen gaat had ik al snel het idee dat het behoorlijk precisie werk moest gaan worden. Zeker omdat alles zo strak langs en onder elkaar ge´nstalleerd zit.

Normaal begin ik bij het bouwen van een computer bij het moederbord maar bij deze behuizing had ik besloten om met de voeding te beginnen. Deze komt loodrecht onder het moederbord waar de kabels er door enkele gaten naar boven gaan om vervolgens bij het moederbord uit te komen. Lange kabels hebben de ruimte om achter de voeding weggewerkt te worden zodat je hier niks meer van zult zien.

De ventilatoren die standaard in de behuizing zitten zijn ontworpen door Bitfenix zelf. En ik moet zeggen dat het erg goede ventilatoren zijn. Ze zijn stil en houden alles op een prima temperatuur. De enige ventilator die een redelijke geluidsproductie heeft is die van de processor. Ik heb hier de stock koeler voor gehouden, maar wellicht upgrade ik deze nog naar een aftermarket koeler.

Het mooie aan Bitfenix is dat er onder hun eigen naam veel upgrade mogelijkheden zijn. Zo kan je betere ventilatoren bestellen welke ze zelf spectre pro noemen.

Dimensions (mm) 120x120x25mm
Current (A) 0.11A ▒10%
Speed (RPM) 1200 RPM ▒10%
Air Flow (CFM) 56.22 CFM ▒10%
Air Pressure (mmH2O) 1.24 mmH2O
Noise (dB-A) 18.9 dB(A)

Toen ik de HTPC voor het eerst aanzette bleef mijn processor met de stock koeler op een mooie 45 graden celsius hangen. Onder load heb ik het nog niet getest, wellicht dat ik dit in de toekomst nog bijvoeg.

Grafieken zijn niet door mij zelf gemaakt

In het algemeen is dit een uitstekende behuizing. Echter voor een HTPC toch wat aan de grote kant. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak. Qua prestaties presteert deze kast boven gemiddeld. De temperaturen zijn goed en de behuizing voelt stevig aan. Ze hebben goed nagedacht over de ruimte en hebben premium onderdelen gebruikt.

De inbouwmogelijkheden liegen er ook niet om. Voor een kleinere behuizing is dit prima uit te voeren. Soms zal het hier en daar een beetje lastig manoeuvreren zijn, maar als alles is ge´nstalleerd mag het resultaat er dan ook zeker zijn. Binnen een uur was alles op zijn plek en waren de snoeren etc. weggewerkt waar ook de nodige ruimte voor aanwezig is.

Kortom, op wat kleine dingen na, ben ik erg tevreden over het product. Zo tevreden zelfs dat ik wellicht in de toekomst een volledige pc ga bouwen met een Bitfenix behuizing.

Heb jij ook een BitFenix Prodigy Zwart?

Goede review van deze kast. Heb hem ook, maar dan in het oranje. Inderdaad is een minpuntje de standaard CPU-ventilator, die hoor je. Verder is deze kast, naar mijn bescheiden mening een aanrader. Om slijtage van de onderste deel te voorkomen, heb ik de kast om een rolbaar houten plankje gezet. Handig als je bij de aan- en uit knop met zijn. Die knop heb ik een groene kleur gegeven. Overigens vind ik de aan- en uitknoppen alsmede de micro- en koptelefoon aansluitingen en de 2 USB-3 poorten wat ongelukkig gesitueerd.
Bedankt voor je reactie!

We hebben dus inderdaad dezelfde punten maar het neemt niet weg dat het een prima kast is. Dat houten karretje is opzich nog wel een goed idee.