Club 3D Radeon HD 7950 '13Series

Specificaties Max. 930MHz • GDDR5 • DVI-I, HDMI, 2x m-DP - Bekijk alle specificaties

Club 3D Radeon HD 7950 '13Series Review

m4y 14 mei 2014, 1.568 views

Club 3D Radeon HD 7950 '13Series

Pluspunten

• Stock prestaties
  • Geweldige overklok

Minpunten

• Niet de stilste
  • Coilwhine vanaf zo'n 2000 fps

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Keuze

Ik heb in november 2013 mijn allereerste eigen pc gebouwd, voor gamen en video bewerken. De keuze is op deze kaart gevallen vanwege de zeer goed prijs/prestatie verhouding.

De prijs van dit product is een van de sterkste punten. Op het moment van aanschaf waren zowel de GTX 660Ti & 760 van Nvidia aardig wat duurder, terwijl ze niet echt zo veel beter leken.

Prestaties

Ik ben zeer te spreken over de prestaties van deze videokaart. Out of the box kan je de meeste games al op ultra spelen @60fps, met uitzondering voor games als Crysis 3 en Battlefield 4, echter scheelt het al een hoop om bij die games de anti-aliasing wat lager te zetten, wat nauwelijks effect heeft op hoe mooi het spel er uit ziet.

Driverondersteuning en compatibiliteit

Ik heb nooit problemen gehad met de drivers. Een voordeel is wel dat met de nieuwste drivers deze kaart ook Mantle ondersteunt.

Warmte- en geluidsproductie

Deze kaart is iets goedkoper dan bijvoorbeeld die van Asus of MSI (deze kaart was op het moment van aanschaf de goedkoopste 7950 in de pricewatch) en dat zie je natuurlijk terug in een koeler die wat minder krachtig is. Echter kan ik niet klagen over de prestaties ervan. Zelfs met een redelijke overklok blijft ie bij t gamen altijd onder de 70C en is vrijwel onhoorbaar, je hoort m gewoon niet als er ander geluid is, dus als je zoals ik met een headset gamet, zal je m nooit horen.

Overklokbaarheid

De overklokbaarheid is het punt waar deze kaart écht uitblinkt. De core draait standaard op 880 MHz en ik krijg hem zonder met het voltage te prutsen nog stabiel op 1140 Mhz, de meeste mensen krijgen er vaak nog meer uit. Het GDDR5 ram wat er op zit is wel van Elpida, wat niet bekend staat om de goede overklokbaarheid, maar het is zonder moeite van 1250 MHz naar 1500 MHz te krijgen en ook dat halen mensen vaak nog hoger met deze kaart. De prestaties van deze kaart overgeklokt staan vrijwel gelijk aan de prestaties van een 7970/280x op stock snelheid. Ik haal met mijn overklok in Passmark een 3D Graphics score van zo'n 6200 en mijn 3Dmark score is HIER te vinden.

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 7950 '13Series?

Bij mijn kaart (dezelfde als die jij hebt) , is het zo dat als ik met bijvoorbeeld sapphire trixx/msi afterburner de fanspeed op bepaalde temperaturen aanpas (custom fan profile), dat ik hem een stuk stiller krijg met eenzelfde of acceptabele temperatuur. Misschien dat dat nog iets scheelt?
Dat zou heel goed kunnen, ik heb er zelf alleen niet mee gespeeld, omdat hij toch zeer stil en vrij koel is, zelfs met overklok, dus ja, het kan vast nog beter, maar standaard is ie eigenlijk al prima.