Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG KC910 Renoir Zwart Review

Avalaxy 1 februari 2009, laatste update op 1 februari 2009, 5.643 views

LG KC910 Renoir Zwart

Pluspunten

• 8MP camera
  • GPS
  • Mooi uiterlijk
  • Veel mogelijkheden
  • Gebruiksvriendelijk
  • Goede geluidskwaliteit

Minpunten

• Touchscreen werkt soms net niet helemaal lekker
  • Geen losse GPS applicatie
  • 1 aansluiting voor oplader/headset/usb
  • Geen lampje
  • Hoge prijs
  • Geen leuke games

LG Renoir

Ik heb sinds 3 dagen de LG Renoir met een abonnement van Hi. In deze review zal ik zo goed mogelijk proberen uiteen te zetten wat de voordelen en de nadelen van het toestel zijn, en de werking zo goed mogelijk proberen te beschrijven.

Featureset:

De LG Renoir heeft een vrij indrukwekkende featureset. Opvallend zijn de 8 Megapixel camera, het touchscreen en de ingebouwde (A)-GPS receiver. Het toestel kan prima overweg met 3.5G (UMTS / HSDPA) en Wi-Fi. Tevens beschikt het toestel over een documentviewer (DOC, XLS, PDF) en wordt hij standaard geleverd met een 8GB Micro-SD geheugenkaartje.

Hieronder een volledig overzicht van de specificaties:

Toestel
Touch screen Ja
WIFI Ja
Uitvoering Zwart

Bereik:

Over het bereik kan ik helaas niet al teveel kwijt. Ik heb een aantal verbale conversaties gevoerd met het toestel en de kwaliteit is me erg goed bevallen. Zowel in een rustige omgeving als in een luidruchtige omgeving is de ander goed verstaanbaar zonder enige vorm van ruis er tussendoor. Zeker ten opzicht van mijn Sony Ericsson K550i was het geluid een enorme verbetering.

Het bereik is verder gewoon prima, ik heb altijd het maximale bereik, zowel binnen als buiten.

Accuduur:

De accuduur van de telefoon is een minpuntje. Deze is namelijk erg kort. Als je de belangrijkste functies van je telefoon regelmatig gebruikt (wat vrij waarschijnlijk is als je zo'n dure telefoon koopt) dan kan het gebeuren dat je accu binnen 1 dag leeg is. Zeker bij gebruik van de MP3-speler wilt de accuduur met rasse schreden teruglopen.

De accu-status wordt aangegeven met een batterijtje die is onderverdeeld in 3 blokjes. Als je het statusmenu opent zie je ook maar 3 benamingen. Dit is dus niet erg precies, waardoor je half moet gokken hoe lang je het toestel nog kunt gebruiken. Bij mijn vorige Sony Ericsson werd de status aangegeven in procenten, wat een veel preciezere methode is.

Gebruiksgemak

Zoals eerder genoemd beschikt de LG Renoir over een touchscreen. Er is dus geen keyboard meer aanwezig, dit gebeurt allemaal met behulp van een virtueel toetsenbord op het scherm.

We beginnen met het touchscreen in het algemeen:
Ondanks dat de naam doet vermoeden dat het om een 'aanraakscherm' gaat gaat het hier meer om een 'drukscherm' omdat je het scherm toch wel in moet drukken. Dit hoeft niet hard, en is dus niet storend, maar wel iets om rekening mee te houden.

Bij het navigeren kun je gebruik maken van je vinger, of van de stylus voor het preciezere werk. De knopjes zijn eigenlijk net iets te klein om foutloos te kunnen gebruiken met je vinger, hoewel het prima mogelijk is. Als je weinig tijd hebt om de stylus tevoorschijn te toveren kun je dus prima even je vingers gebruiken.

Het scrollen door menu's kan eigenlijk op 2 manieren:
  • Het schuifbalkje aan de rechterkant op-en-neer bewegen. Dit balkje moet bediend worden met de stylus omdat het te klein is voor je vingers. Dit gaat overigens niet altijd foutloos, maar het is wel de snelste methode.
  • Een plek op het scherm indrukken en je vinger omhoog danwel omlaag bewegen en met een 'gooi' beweging door het menu scrollen. Dit werkt best fijn en is eigenlijk ook de makkelijkste manier. Let wel op dat je het scherm hierbij goed ingedrukt houdt, als je hem kort vasthoudt wilt het toestel nog weleens datgeen openen waar je je vinger op hield.
Bij het schrijven van SMS'jes komt het gebruiksgemak van het toestal pas echt naar voren. Je kunt kiezen tussen een Numeriek of QWERTY toetsenbord en daarnaast heb je 'handschrift-scherm', 'handschrift-vak' en 'dubbel handschrift-vak'.

Bij numeriek zie je net als bij een normale telefoon 9 toetsen waarmee je letters en tekens kunt maken (inclusief T9), maar wanneer je het toestel 90 graden draait komt automatisch het QWERTY toetsenbord tevoorschijn waarmee je vrij gemakkelijk kunt typen met behulp van de stylus. Het QWERTY toetsenbord kan trouwens ook prima via het menu opgeroepen worden.

Naast het typen van letters kun je ook gewoon schrijven zoals je dat met een pen zou doen (in dit geval dus met de stylus). Zowel bij handschrift-scherm als handschrift-vak kun je letters tekenen/schrijven, waarna deze door het toestel automatisch worden omgezet in letters. Dit werkt erg soepel en de herkenning is uitzonderlijk goed. Dubbel handschrift-vak is hetzelfde als handschrift-vak, maar dan met een dubbel schrijfvak zodat je nog sneller kunt schrijven (namelijk 2 letters tegelijk). Ook deze opties kun je via het menu selecteren.

Het gebruiksgemak van het toestel komt ook duidelijk naar voren bij het navigeren tussen foto's, of sms'jes. Door simpel opzij te scrollen ga je naar de volgende/vorige foto of sms, wat ook erg soepel gaat.

Nog een pluspunt aan het gebruiksgemak is het gebruik van multi-tasking. Met een simpele druk op de middelste knop kun je een andere applicatie starten, waarna je later via hetzelfde menu weer verder kunt met de vorige applicatie. Via dit menu kun je tevens bepaalde dingen snel opstarten (het is een snelmenu), wat ook erg handig is.

Design:

Over uiterlijk valt altijd te twisten. Of je de LG Renoir mooi vindt of niet is persoonlijk, maar hij is wel enorm goed afgewerkt. De knopjes op de zijkant worden beschermd door een 'dekseltje' die je er af kunt halen en rond kunt draaien (hij blijft vast zitten zodat je hem niet verliest).

Ook de 3 knopjes aan de voorkant vind ik netjes gedaan. Ze geven veel licht en verspreiden een heldere kleur.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:

Over de stabiliteit heb ik zeker niet te klagen. Het toestel is tot nu toe 1x vastgelopen maar dat was geenszins storend en lijkt me een uitzondering.

Camera

Het toestel beschikt over een 8 Megapixel camera met Schneider Kreuznach lens en Xenon flitse. Zowel overdag als in een schemerige omgeving weet de camera behoorlijk scherpe plaatjes uit te poepen, zowel met als zonder flits.

De camera beschikt over een Macro-stand, een zelfontspanner, knipperdetectie, tegenlicht compensatie, beeldstabilisatie, face-tracking, een hele zooi fotomodi zoals 'glimlachfoto', 'panorama' en 'reeksopname'. Tevens beschikt de camera over geo-tagging en kunnen er een heleboel settings handmatig ingesteld worden, varierend van de belichting, de witbalans en de kwaliteit tot de ISO settings.

Met de camera kun je tevens filmen, wat zorgt voor scherpe beelden die vooral zeer vloeiend lopen. Naast de hoofd-camera zit aan de voorkant nog een 2e camera die gebruikt kan worden voor video-conversaties. Deze camera heeft een VGA resolutie, maar de kwaliteit ervan is desondanks vrij goed te noemen.

Ik heb een aantal (onzinnige) foto's gemaakt om een illustratie te geven van de camera-kwaliteit van de 8MP camera. Omdat deze uiteraard in volledige grootte bewonderd moeten worden zet ik een aantal links neer:

De foto's zijn van alles wat. Macro foto's en landschap foto's.

Geluidskwaliteit:

Zoals eerder geschreven is de geluidskwaliteit tijdens het bellen erg goed. Maar is de geluidskwaliteit van de MP3-speler ook goed?

Het antwoord is ja. Althans, for een niet-audiofiel that is. Zowel het geluid van de speaker zelf als het gebruik van oordopjes resulteert in aangenaam geluid. De speakers worden wel iets minder helder wanneer je ze op het hoogste niveau zet (20), maar verder heb ik geen gekraak of slechte tonen ondervonden. Ook de bass is prima in orde. Wel valt het maximale geluidsniveau een beetje tegen wanneer je de speakers gebruikt. Het maximale niveau (20) is nog vrij zacht, en moet het afleggen bij het geluidsniveau bij (bijvoorbeeld) een Nokia N95. Het geluidsniveau met oordopjes is dan weer vrij hoog, waardoor je hem bijna op de laagste stand moet zetten.

De telefoon beschikt over een functie genaamd Dolby Mobile, deze functie is beschikbaar wanneer je de MP3-speler gebruikt. Zelf heb ik deze echter altijd uit staan omdat het zorgt voor een krakend en onaangenaam geluid. Het verandert de toonhoogte van je muziek op een onaangename wijze waardoor stemmen vervormd worden en bass heel hol en oppervlakkig gaat klinken. Het zorgt er wel voor dat het geluid een stuk harder wordt, maar dit gaat niet op een aangename manier. Over het algemeen klinkt Dolby Mobile alsof je muziek zit te luisteren in een kartonnen doos.

Widgets:

Op je bureaublad kun je een aantal widgets kwijt, ongeveer op dezelfde manier als de gadgets-toolbar in Windows Vista. Er zit een knopje waarmee je widgets kunt kiezen en naar je bureaublad slepen.

Hier zitten een paar handige widgets in, maar de meesten zijn niet erg nuttig. De widgets varieren van een klok tot een foto-album, notitieblok en FM-radio.

GPS:

Er zit een ingebouwde GPS ontvanger in de KC910, met ondersteuning voor A-GPS (Assisted GPS). Helaas is hier geen losse navigatie-software voor zoals TomTom (deze kan niet geinstalleerd worden omdat er geen Windows Mobile op het toestel draait).

De GPS werkt via Google Maps, wat wel standaard op de telefoon staat. Ik heb er nog geen uitvoerig gebruik van gemaakt, maar het werkt vrij gemakkelijk, en door het opgeven van een adres rekent hij een route voor je uit om op je bestemming te komen, inclusief tekstuele beschrijving van de handelingen die uitgevoerd dienen te worden.

Browser:

De browser werkt mijns insziens prima. Zo kun je favorieten toevoegen waarna je een screenshot van de website ziet in je lijst met favorieten, en je kunt weer simpel opzij scrollen om door je favorieten te browsen.

Het openen van websites gaat vrij gemakkelijk, en de browser zoomt automatisch in naar het juiste niveau. Dit kan overigens ook handmatig gedaan worden. Wanneer er tekst ingevoerd moet worden komt weer het QWERTY toetsenbord tevoorschijn waarna je kunt gaan typen.

Verder heb ik niet zoveel over de browser te vertellen. Hij werkt prima en that's about it :)

Prijs:

De telefoon kost een flinke duit. Ik heb zelf ee 2-jarig abonnement bij Hi waarbij ik het eerste jaar 20 euro p/m betaal en het 2e jaar 30 euro p/m (inclusief internet).

Wanneer we in de pricewatch gaan kijken is het goedkoopste model (momenteel) 319 euro.

Absoluut gezien is het een aardig hoge prijs, maar als je het gaat vergelijken met de concurrentie dan zie je dat het relatief goedkoop is. In de pricewatch vinden we onder andere de 399 euro kostende Samsung Pixon die ongeveer gelijkwaardig is aan de LG Renoir.

Zeker gekeken naar de featureset valt de prijs relatief mee, aangenomen dat je telefoon nu je digitale camera en mp3-speler kan vervangen (= geldbesparing).

Sidenote:

Er is nog 1 klein minpuntje die ik niet goed onder weet te verdelen in bovenstaande categorieen maar waar ik wel even notitie van wil maken:

Er zit op de telefoon 1 aansluiting waar zowel je USB kabel, je headset en de oplader op aangesloten dienen te worden. Je kunt de telefoon dus niet opladen terwijl je muziek zit te luisteren omdat er verder geen 3,5" jack op zit. Deze 3,5" aansluiting zit overigens wel op de headset zelf, die uit 2 snoeren bestaat. Het eerste snoer is een kort snoer van je telefoon naar de 3,5" jack aansluiting, hierop zit tevens een volume-regelaar. Het tweede snoer is je headset zelf, die standaard mee wordt geleverd met de telefoon. Dit zijn in-ear oordopjes met bijgeleverde small/medium/large foams.

Tot slot wil ik ook melden dat ik het ontzettend jammer vind dat er geen lampje op zit, net zoals bij mijn SE K550i het geval was. Dit was iets wat ik vrij frequent gebruikte en erg handig was.

De doos:

In de doos zit:
  • De telefoon
  • Een 8GB MicroSD geheugenkaart met adapter naar SD formaat.
  • Een USB kabel
  • Een oplader.
  • Een headset/in-ear oordopjes met foams.
  • Een CD met nutteloze software.
  • Briefjes.

Heb jij ook een LG KC910 Renoir Zwart?

[qoute]
Streaming

Vanaf 1 februari 2009 is streaming onderdeel van de Eindeloos Online bundel. Dit geldt ook voor alle klanten die op dit moment een Eindeloos Online bundel hebben. Je hoeft dus niet meer extra voor streaming te betalen.

Streaming op je mobiel is geluid of video ophalen terwijl jer naar luistert of kijkt. Bijvoorbeeld radio luisteren via je mobiel (Tunin FM), Youtube of andere videosites. Wanneer je een video of geluidsbestand eerst download en opslaat op je mobiel en daarna afspeelt, is er geen sprake van streaming.
[/qoute]
Komt van de HI site, dus dat is mooi, de vraag is misschien wel of de snelheid hoog genoeg is om te kunnnen streamen. Maar thuis kan het dan wel want ik heb wifi Ik krijg hem morgeavond binnen en zal mijn ervaringen hier ook posten.
Thanks voor de info! :) Hier was ik nog niet van op de hoogte, en toen ik mijn contract afsloot (eind januari) gold dat dus nog niet.

Ik ben erg blij met het nieuws in ieder geval, thanks :)
Als mensen graag msn op hun renoir willen, moet je gewoon de viewty selecteren bij de ebuddy site! Die applicatie werkt prima op de renoir:)

Verder ben ik erg positeief over deze telefooon Wel het beschermplasticje erop gedaan (wat je bijna niet ziet) want er kwamen al snel krasjes op.
Mooie review!
Hoe ervaar je het Dolby mobile vroeg ik me af :)
Oei, klein puntje die ik vergeten ben :)

Ik ga mijn review even aanpassen en een stukje "geluid" toevoegen!

Maar om antwoord te geven op je vraag, ik vind dat het het geluid nogal vervormt in negatieve zin.

edit: aangepast. Kijk even bij 'geluidskwaliteit' :)

[Reactie gewijzigd door Avalaxy op 1 februari 2009 16:27]

Hai,

Heeft er mischien ook iemand foto`s gemaakt met de renoir in de avond binnen en buiten????Ik wil het graag weten of dat ook goede foto`s worden met de ku990 nl niet.
Nu heb ik nog een Nokia 5610 en maakt fantastiche foto`s maar ik zoek dus weer wat ander s HELP ME MET AVOND FOTO`S EN BINNENHUIS AVOND`S PLEASE.
Ik heb speciaal voor jou even wat foto's gemaakt, zowel met als zonder flitser.

Oordeel zelf maar:

Ik vind ze prima, zeker vergeleken met m'n vorige telefoon, die was echt verschikkelijk wanneer er niet voldoende licht was.
Nice review!
Ik zit te denken om ook met dat hi abbonement te nemen en dit overtuigt me wel wat meer!
Kan je youtube filmpjes kijken op internet? En hoe is de browser verder? Heb je al verteld

[Reactie gewijzigd door daaan_1992 op 10 februari 2009 21:35]

Met een Hi abonnement kun je volgens mij geen (gratis) gebruik maken van streaming, en dus youtube filmpjes... Al moet ik eerlijk bekennen dat ik daar geen ervaring mee heb en het liever ook niet test :$

De browser is opzich prima, maar mocht deze niet bevallen dan kun je heel simpel Opera Mini downloaden en installeren.
In dit geval kan ik je vodafone aanraden, Ik heb hier een2-jarig abonnement met dit toestel kunnen afsluiten inclusief onbeperkt internet (met streaming). eerste jaar 20,50 en het tweede jaar 27,50.
Goede review iig,
ik heb toch nog een paar vragen voor je want die verkopers van Vodafone snappen het zelf ook niet helemaal, na 6x doorverbinden was ik het toch wel zat..

-kan deze machine overweg met WPA2 encryptie? (zal toch wel heh?!) even update: in de handleiding van LG staat dat zowel WEP als WPA-PSK encrypties worden ondersteund

-en ik zag GEEN windows mobile, is er helemaal geen OS?

Ik hoopte toch eigenlijk wel op wm, werkt best.

Mvg

[Reactie gewijzigd door PcComm op 11 februari 2009 22:50]

Dat de telefoon niet overweg kan met WPA2 encryptie klopt geloof ik wel, het is me met mijn passkey namelijk nog niet gelukt om in te loggen op een WPA2 encrypted Wi-Fi verbinding.

De telefoon draait inderdaad geen Windows Mobile maar een OS van LG zelf. Welke dat is weet ik niet, maar geen WM of Symbian in ieder geval.

Als je WM wilt kun je kijken naar bijvoorbeeld de HTC Touch HD.
Belt Google maps in via internet of Wifi ?

Ik wil het internetprofiel van T-mobile (wat er standaard in staat) verwijderen.
Oftwel, ik wil alleen gebruik van internet via Wifi en dus niet via internet via telefoon.
Kan je het profiel 'internet' verwijderen ? Volgens mij heeft T-mobile dit beveiligd...

[Reactie gewijzigd door renelma op 17 februari 2009 19:32]

Via Wi-Fi ga je toch ook het internet op? :+

Maar om terug te komen op je vraag;
Bij de standaard browser (die waarschijnlijk ook door google maps gebruikt wordt?) kun je simpelweg het Wi-Fi profiel activeren in plaats van het standaard geactiveerde 'mobiel internet'.

Dit zou moeten werken denk ik.
Bedankt... mijn browser stond standaard ingesteld op T-mobile internet. Heb hem op Wifi gezet.

Moet alleen nog even uitvogelen of Google maps 'inbelt' via internet...
Zulke reviews zie je niet vaak bij nader inzien neem ik liever een Nokia 5800 voornamelijk vanwege de batterij :)

5 Sterren
Thanks :)

De Nokia 5800 is ook zeker een hele goede keus, veel plezier ermee!
ik heb sinds kort een lg renoir alles bevalt me goed alleen het wil me niet lukken om op met een wifi netwerk te verbinding...... :| ik weet zeker dat ik de goede beveiliging code heb ingevoerd!! en ik heb het ook al ergens anders geprobeert maar daar wou het ook niet. heeft iemand een advies voor mij???? bedankt alvast
Wat voor encryptie gebruikt je Wi-Fi verbinding? Is dit toevallig WPA2?