Tuniq Tower 120 Review

QuiCk01 31 januari 2009, laatste update op 13 juni 2011, 955 views

Tuniq Tower 120

Pluspunten

• Koeling is zeergoed.
  • Niet hoorbaar bij 1000rpm.
  • Makkelijke instalatie.

Minpunten

• Slecht uitsmeerbare koelpasta.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Ik heb de Tuniq Tower 120 gekocht als vervanger voor mijn boxed koeler die bij mijn Q6600 zat. De voornaamste reden was dat de boxed koeler m’n cpu niet meer koel kreeg en het geluid als zeer onaangenaam te beschouwen was.

Specs:

Heatsink dimension: 131x 108 x153 mm

Bij de Tuniq Tower 120 word geleverd:
-Backplate voor Intel
-Backplate voor AMD
-H-plate om de koeler vast te zetten.
-4 Duimschroeven met veren voor Intel, 2 voor AMD.
-Koelpasta
- Schroeven om de fan vast te zetten aan de koeler.

Eenvoud van montage
Bij het openen van de goedbeschermende doos valt gelijk de duidelijke gebruiksaanwijzing op. Hier staat stap voor stap duidelijk uitgelegd wat er moet gebeuren.
De koeler word d.m.v duimschroeven en een backplate bevestigd.
Doordat op de backplate een plakstrip zit is het zeer makkenlijk om uiteindelijk de koeler erop te krijgen aangezien de backplate gewoon vastgeplakt blijft zitten.
(Hier zit de beschermlaag er nog op)

Het uitsmeren van de koelpasta is echter nauwelijks te doen. Doordat de bijgeleverde koelpasta meer op kauwgom lijkt is het misschien voor andere verstandig om een zelfgekozen koelpasta erbij te kopen, alhoewel ik wel het idee heb dat de koelpasta goed werkt.
Door de duimschroeven aan te draaien blijft de Tuniq Tower uiteindelijk goed op z’n plek. Wel nog even een aandachtspuntje: Draai niet eerst 1duimschroef er helemaal in omdat je anders in de problemen komt met de andere, draai ze om de beurt aan.
Geluidsproductie

De geluidsproductie is goed, tenzij je hem op hard zet want dan is het echt behoorlijk hard. Gelukkig zit er een “controller” bij die je in je bracket bij de pci sloten schroeft zodat door de draaiknop de snelheid te regelen valt. Echter kwam hier ook gelijk een probleem bij kijken aangezien de draaiknop waarmee het toerental geregeld word er niet door paste. Zie hier:
(Na grof geweld past hij wel )

Koeling
Okal bestaat de Tuniq Tower 120 al een tijdje heb ik het idee dat hij nog steeds een van de beste koelers is. De Tuniq tower 120 valt te vergelijken met Scythe mugen en een Thermalright Ultra-120 eXtreme. Uit sommige tests blijkt dat de Thermalright koeler iets beter is maar deze is wel een stuk duurder! De Ultra extreme van Thermalright kost in de pricewatch zo’n 60 euro tegenover de 31 euro die ik betaald heb voor de Tuniq Tower 120.

De temperaturen(Gemeten met Coretemp) bij mijn Q6600 @2,8Ghz met standaard bezigheden als:Msn, internet e.d.

Core1: 37 Graden
Core2: 36 Graden
Core3: 33 Graden
Core4: 34 Graden

Modbaarheid

De modbaarheid bij deze koeler is redelijk. De fan zit geplaatst aan de “bovenplaat” zodat de fan er niet doorheen valt. Door middel van schroeven kan de fan worden omgedraaid om zo deze de andere kant op te laten blazen. Ook is het mogelijk om een andere fan(een stille of 1 met leds o.i.d.) erin te plaatsen. De koeler is niet gelapt, wat opzich niet uitmaakt voor normaal gebruik maar als je hoge prestaties wilt zou dit geen gek idee zijn.

Conclusie:

Deze koeler is geweldig! Zowel de prestaties als de looks zijn zeer goed. Zolang de fan niet voluit staat is deze ook moeilijk hoorbaar. Voor 31 euro is het zeker geen gek idee om je standaard Intel koeler te vervangen voor deze. Bij mij scheelt het ongeveer 20 graden in vergelijking met de standaard koeler.. De processor blijft zo koel dat dit volgens mij ook de leeftijd van de cpu goed zal doen.

Sorry voor de kwaliteit van de foto's!

Heb jij ook een Tuniq Tower 120?

Even nagezocht, en de q6600 doet normaal 2.4, jij hebt hem 400mhz overclocked, waarna de standaard koeler hem niet meer koel kon houden? En nu scheelt het 20 graden? Dat is een behoorlijk verschil dus, en je kan je afvragen in hoeverre de standaard koeler een standaard q6600 koel houdt dan...
Ik snap je reactie. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik de B3 versie heb van de Q6600, deze word standaard al behoorlijk heet en mag maar 62 graden worden volgens intel.
De cpu met boxed koeler werd aan het eind van het gebruik ervan al zo'n 60 graden. Nu rond de 40 met dezelfde activiteiten.
Ik had niet het idee dat door de push pins de koeler goed z'n hitte kwijt kon. Omdat er schroeven bij de Tuniq zitten heb ik het idee dat hij een stuk beter zit en ook is het koelblok aan de onderkant van de Tuniq groter.
tip: je kan het knopje los trekken van de bracket...
Dat wilde ik net vermelden :P
Heb deze koeler zelf ook en ben er zeer tevreden mee.