Asus N10J-HV010E Review

darkjeric 3 maart 2009, laatste update op 3 maart 2009, 4.572 views

Asus N10J-HV010E

Pluspunten

• Zeer mobiel, toch genoeg (gaming-)performance, zeker met OC!
  • Lange batterijduur
  • Ruime HDD
  • Krachtig genoeg voor eenvoudig mobiel gamen (dankzij GF 9300M)

Minpunten

• Lage beeldschermresolutie
  • Groter scherm was mogelijk geweest (maar wellicht verboden)
  • Fors prijskaartje

Sinds de opkomst van de netbook (en meerbepaald de Intel Atom), proberen PC-bouwers wanhopig om hun producten te distantiëren van de concurrentie. Dit is niet zo eenvoudig, gezien de restricties die zowel Intel als Microsoft aan de bouwers opleggen (meer daarover later). Sinds ik in het hoger onderwijs
terecht ben gekomen verlies ik veel tijd aan het onderweg zijn. Dit jaar kwamen daar nog eens een hoop springuren bij, waardoor een laptop me plots handig leek. Omdat mijn oude trouwe Compaq toch iets te log was (15.4", 5.6kg) om elke dag mee te zeulen, ben ik op zoek gegaan naar een leuke netbook.

Wat me daarbij opviel was dat nagenoeg alle netbooks hardwarematig identiek zijn, en de keuze dus vooral afhangt van batterijduur en ergonomie. Plots ontdekte ik echter deze Asus N10J-reeks, met als extra feature de extra grafische kaart (nVidia GeForce 9300M) waardoor mobiel gamen plots mogelijk werd. Vanzodra ik het videoverslag op MobileComputerMag had gezien, waarin deze Asus N10J perfect in staat bleek om Call of Duty 4 speelbaar te draaien, was ik verkocht. Deze moest ik gewoon hebben! Wat volgt is een korte bespreking van de notebook (want volgens Asus mag dit ding namelijk geen netbook genoemd worden!).

Pakketinhoud
Korte opsomming van wat je allemaal in de doos krijgt meegeleverd:
  • Asus N10J
  • 6-cellige accu
  • Optische muis met oprolbare kabel
  • Externe DVD-RW/DL brander met USB2.0-aansluiting
  • Stevig opbergtasje (echter te klein om de muis of stroomadapter erbij te steken)
  • 110V/230V stroomadapter (echt piepklein en licht)
  • Verschillende boekjes (quick-start, volledige handleiding, ExpressGate-handleiding, Garantieverklaringen, etc.)
  • Verschillende CD's (Vista/XP recovery CD, driver CD's voor zowel XP als Vista, applicatie-CD met Cyberlinksoftware, etc.)
  • Handige velcro-kabelbinder
Featureset
Als we puur de ruwe specs bekijken lijkt deze machine op een netbook, maar toch steekt hij er hier en daar bovenuit:
  • Intel Atom N270 (1.6Ghz)
  • 2Gb DDR2 SO-DIMM (doorsnee netbook: 1Gb)
  • Intel GMA945/GeForce 9300M met 256Mb dedicated memory
  • 250Gb HDD (doorsnee netbook: 80Gb/160Gb)
Ook andere features duiden op het feit dat deze Asus N10J meer is dan een standaard netbookje. Zo is er voorzien in drie USB 2.0 poorten, een Expresscard-ingang, een 100Mb LAN-aansluiting, een cardreader en zelfs een HDMI-aansluiting! Ook fans van draadloze verbindingen worden niet in de steek gelaten: De Wifi-chip ondersteunt 802.11n draft en er is een Bluetooth 2.0 chip voorzien. Andere noemenswaardigheden zijn bv. de 1.3 MP webcam en de vingerafdrukscanner (die overigens knap tussen de twee muisknoppen is verwerkt). Ook audiofielen kunnen hun hartje ophalen, want naast de Stereo Altec Lancing-speakers (die best goed klinken voor zo'n klein dingetje) kan de koptelefoon-uitgang ook dienst doen als S/PDIF aansluiting.

Qua besturingssysteem heeft Asus gekozen voor Windows Vista Business. Ook al had ik hierover enige twijfels, achteraf gezien was dit misschien wel de juiste keuze. Eerst en vooral omdat ze met XP maximaal 1Gb in de machine mogen stoppen (restrictie van Microsoft), en ten tweede omdat de Asus N10J blijkbaar krachtig genoeg is om Vista te draaien. Dit is mijn allereerste Vista-machine (op alle andere PC's zweer ik bij XP, alhoewel Windows 7 ook wel bevalt), en ik moet zeggen dat het tegen alle verwachtingen in best meevalt. De Intel Atom is duidelijk een krachtpatser in verhouding tot de stroom die hij verbruikt. Maar meer daarover in het volgende stukje.

Om de Asus N10J even aan het werk te zien, kun je de videoreview van MobileComputerMag bekijken op YouTube: Deel 1 & Deel 2

Prestaties
Over de Intel Atom is al zeer veel geschreven, maar wat iedereen ondertussen wel weet is dat het geen snelheidsmonster is. De N270 is een singlecore CPU die standaard op 1.6Ghz draait. Daarentegen ondersteunt hij wel Hyperthreading, waardoor de Windows Task Manager toch twee cores ziet. Al bij al is deze Atom snel genoeg voor wat surfen, typewerk,etc. maar behoren ook DVD's (PowerDVD), muziek (iTunes) en foto's (Picasa) tot de werkbare mogelijkheden.

De 2Gb RAM dragen bij tot een meer dan aangename ervaring. In tegenstelling tot andere netbooks die pakweg 1Gb tot hun beschikking hebben en XP draaien, zijn er op de Asus N10J geen merkbare vertragingen als ik tegelijk Live Messenger, iTunes en Opera heb openstaan. Natuurlijk is het niet zo responsief als mijn dualcore AMD-desktop, maar die verbruikt en weegt dan ook een veelvoud van dit notebookje.

De echte showsteler is echter de GeForce 9300M. Met een eenvoudig schakelaartje aan de linkerkant kan gekozen worden tussen de ingebouwde Intel G945 of de nVidia GeForce 9300M. Het feit dat je kunt kiezen tussen beide is dan ook weer een godsgeschenk. Ben je onderweg voor lange tijd, dan kun je flink stroom besparen door op de onboard Intel over te schakelen. Wil je wat gamen of zelfs een 3D-rendertje draaien, schakel dan eenvoudigweg naar de 9300M (256Mb dedicated memory!) voor meer prestaties. Overigens is zelfs op de 9300M de batterijduur meer dan acceptabel, maar hierover later meer. Verder is HD-media (en dan spreek ik over 1080p) vanzelfsprekend een trap te hoog voor de Atom, maar wederom zorgt de 9300M voor voldoende rekenkracht. Als de hardwarematige versnelling in bv. PowerDVD wordt ingeschakeld heeft de machine plots geen enkel probleem meer met het vloeiend afspelen van 1080p-filmpjes (dit in tegenstelling tot wat ik in veel reviews gelezen heb).

Naast mijn voorgaande subjectieve mening, heb ik ook enkele ruwe cijfers verzameld om de kritische mensen en wetenschappers onder ons tevreden te stellen:

SuperPI 1M => 1m34s => 1m12s (OC)

3DMark 06
Intel GMA945 => 142 3DMarks
nVidia 9300M => 1463 3DMarks => 1830 3DMarks (OC)

Everest
HDD Lineair Read: 69.3MB/s (Min. 58.1MB/s ~ Max. 71.4MB/s)
HDD Random Read: 54.6MB/s (Min. 29.2MB/s ~ Max. 69.4MB/s)

Cache en Geheugentest: Read/Write/Copy/Latency (in MB/s)
Memory => 4044 / 2832 / 2449 / 92.1ns
L1 => 23949 / 25250 / 25266 / 1.9ns
L2 => 5372 / 6426 / 7141 / 10.9ns

Battery Eater Benchmark (in BeMarks)
Intel GMA945 => CPU 957, GPU 644, Geheugen 3297, HDD 2460
nVidia 9300M => CPU 1040, GPU 5535, Geheugen 3694, HDD 2287
nVidia 9300M (OC) => CPU 1687, GPU 5684, Geheugen 4652, HDD 3200

Game-prestaties
Omdat ik ondertussen enkele gametests achter de rug heb, die ik ook wat uitgebreider wil bespreken, heb ik dit aparte stukje voorzien voor de gameprestaties van de Asus N10. Dat heeft echter ook nog een andere reden. Hoewel Asus hard zijn best doet de N10 te portretteren als een zakelijke ultraportable, blijft het in mijn ogen nog steeds een netbook (maar dan wel één met uitzonderlijke specs). Wat hem echter een volledig ander marktaandeel bezorgt is de 9300M videokaart. Er wordt veel geschreven dat de Atom een zeer beperkte CPU is, die maar weinig gamers kan bekoren. Dit klopt natuurlijk grotendeels, maar de reden waarom geen enkele netbook aanvaardbaar hedendaagse games draait heeft weinig met de Atom te maken. De boosdoener is de Intel GMA950, een videokaart die op zijn zachtst gezegd weinig spierballen heeft.

De 9300M zorgt echter voor een heel ander verhaal. Plots kan dit netbookje ook gebruikt worden voor wat gaming-on-the-go. Het is natuurlijk volkomen onrealistisch te verwachten dat dit ding Crysis met alle toeters en bellen kan draaien (wat een revolutie zou dat zijn!), maar wat ik uit dit netbookje wist te persen deed me toch even slikken en met weemoed terugdenken aan de gigantische bak die ik rond 2002 moest kopen om dezelfde performance te zien zoals de N10 mij nu zo compact aanbiedt. Ik zie dan ook een volledig andere markt voor de N10 weggelegd dan diegene waar Asus zich op richt (de zakelijke). In mijn ogen is de N10 niet meer/minder dan DE ideale gaming-netbook. Zoek je een netbookje om onderweg vanalles te kunnen doen, maar wens je ook hier en daar een gamepje te kunnen starten zonder al teveel moeite, dan heb je eenvoudigweg geen andere keuze dan deze N10 (op dit moment uiteraard). Of je zou natuurlijk een normale netbook moeten kopen en met het geld dat je nog rest (de N10 is toch een pak duurder dan de doorsnee netbook) een Nintendo DS of Sony PSP aanschaffen, maar daarmee mis je toch het punt dat ik hier probeer te maken.

Maar goed, met woorden kan ik veel zeggen. Objectiever zijn natuurlijk de cijfertjes. Om het allemaal wat overzichtelijk te houden heb ik per game een apart kopje voorzien met de ingestelde options (die ik voor beide GPU's gelijk gelaten heb om beter te kunnen vergelijken), de droge fps (gemeten met Fraps, eerste cijfer is van de GMA950, gevolgd door het cijfer van de 9300M) vergezeld door een tekstje die de game plaatst voor als je die niet kent, alsook een subjectieve game-ervaring. Verder heb ik de games getest met zowel de Intel GMA950 als met de 9300M, om te kunnen aantonen dat de 9300M wel degelijk een goede toevoeging is. Sommige games werden ook getest op andere netbooks (bv. Warcraft 3), bv. in de review van de Asus Eee PC 1000H door bjhansma. Dit kan ook een goede referentie zijn uiteraard. Anywho, let's get going!

Warcraft 3: The Frozen Throne
Options: 800x600, alles op low
Fps: 12~24 fps => 42~65 fps => 50~68 fps (OC)

W3:TFT is de expansion van Warcraft 3: Reign of Chaos, een rts van Blizzard uitgebracht in 2002 (The Frozen Throne in 2003). Het bevat een vrij gedetailleerde 3D-engine (naar de standaard van die tijd toch) en biedt het typische cartoony-design uit andere Blizzardgames. Zoals je ziet is het zelfs op de GMA950 vrij speelbaar (een rts op 18fps is vrij acceptabel), maar de 9300M biedt toch een totaal ander verhaal. Ik kon ook vrij veel opties omhooghalen en toch boven de 30fps blijven. Het enige jammere is dat de engine geen ondersteuning heeft voor 1024x600-resolutie, waardoor de modellen er ietwat dikker uitzien dan je gewoon bent.

OC: Hoe speelbaar het ook al was op de stocksnelheid, wanneer de Atom op 2.0Ghz draait ontstaat toch een totaal andere speelervaring. De fps gaat nooit meer onder de 50, waardoor het spel echt ideaal draait nu.

Dawn of War: Soulstorm
Options: 1024x600, alles op low
Fps: 2~6 fps => 20~30 fps => 30~52 fps (OC)

DoW: Soulstorm is de laatste standalone expansion van Dawn of War, uitgebracht in 2004 door Relic Entertainment. Soulstorm is echter een vrij recente game (Iron Lore, 2008) en de engine is in die vier jaar toch ook wel flink opgedreven, waardoor Soulstorm een pak meer eist van je systeem dan de originele game. Zoals je ziet was de game totaal onspeelbaar met de GMA950. De 9300M heeft me echter volledig omvergeblazen door de game zo speelbaar te maken. Het blijft uiteraard alles op low (de resolutie echter op native), maar op een dergelijk klein schermpje zie je toch niet echt veel details, en de gameplay zelf blijft rechtopstaan uiteraard. Verder is het ook duidelijk dat hier vooral de Atom de limiterende factor is, want als puur de shader-effecten worden opgedreven verandert de fps nagenoeg niet.

OC: Waar voorheen Soulstorm net speelbaar was (maar er moesten niet al teveel modellen in beeld komen) en nu en dan een stottering vertoonde, blijkt de Atom op 2.0Ghz alweer een godsgeschenk! De stotteringen zijn verdwenen, de missies laden sneller en het detail kan zelfs enkele graadjes omhoog!

Diablo 2: Lord of Destruction
Options: 800x600 (niet instelbaar)
Fps: 25~30 fps => 50~60 fps => 55~60 fps (OC)

Diablo 2: LoD is op zijn beurt een expansion (2001) op Diablo 2 (Blizzard, 2000), de waanzinnig populaire hack&slash game die naar mijn eigen bescheiden mening nog steeds niet is geëvenaard. De game was al vrij speelbaar op de GMA950, en hoewel men zegt dat het menselijk oog/verstand niet meer dan 24 fps kan verwerken, is de ervaring op de 9300M toch een heel pak vloeiender en aangenamer.

OC: De Atom op 2.0Ghz brengen heeft duidelijk weinig zin voor Diablo 2, wat ook te verwachten was.

GTA: San Andreas
Options: 800x600, low, draw distance halfweg
Fps: 5~10 fps => 20~25 fps => 30~35 fps (OC)

GTA: San Andreas was de laatste GTA-game (2005) op basis van de GTA3-engine (vandaar de nieuwste titel: GTA IV). De game biedt niet minder dan drie volledige steden aan met daartussen een hele hoop niemandsland (waar gelukkig ook vanalles te beleven valt). Toen de game uitkwam stond het bekend als een resourcehog omdat zelfs toendertijd krachtige PC's er soms moeite mee hadden. De GMA950 bewijst eens te meer niet geschikt te zijn voor games, en de 9300M op zijn beurt bewijst dat hij een welkome toevoeging is. Echter vermoedt ik dat hier opnieuw de Atom wat roet in het eten gooit, aangezien ik toch een hoop grafische details kon toevoegen zonder de framerate aanzienlijk te laten zakken. Het verhogen van de draw distance daarentegen had wel een groot effect.

Belangrijk punt is dat San Andreas duidelijk een consoleport is. Bij consoles is het nogal ongebruikelijk dat de hardware wordt gewijzigd, iets wat op PC wel vrij vaak voorkomt. San Andreas overleefde de switch van de Intel GMA950 naar de 9300M niet, en moest opnieuw geinstalleerd worden alvorens het weer wou opstarten. Terugschakelen naar de 9300M bracht vreemd genoeg geen oplossing. San Andreas is dus niet echt de ideale game voor deze netbook, of je zou de 9300M voortdurend ingeschakeld moeten laten.

OC: San Andreas is nog zo'n game die duidelijk baat heeft bij een snellere CPU. Waar de game voorheen nog wel eens onder de 24fps durfde gaan, is dit nu echt NOOIT meer het geval. Zowat het zwaarste wat je kunt doen is met een vliegtuigje door een wolk vliegen en dan naar beneden duiken zodat je heeeel ver ziet. Daarbij gaat de fps niet meer onder de 30!

Need for Speed: Underground 2
Options: 800x600, medium details (ruw ingesteld met de sliderbar)
Fps: 10~15 fps => 20~25 fps => 25~50 fps (OC)

NFSU2 is een racegame van EA uit 2004. Het biedt een naar mijn mening geniale free-roam modus waarin je al je race-events en shops zelf moet zien te vinden. De graphics ogen de dag van vandaag nog steeds aanvaardbaar, al moet je voor een realistisch schademodel duidelijk een andere game zoeken. Bij een racegame is niets belangrijkers dan reactievermogen, wat nauw verband houdt met de framerate. Op de GMA950 was de game gewoon totaal onspeebaar (of je moet over een Force-gevoel beschikken om te zien waar je zal uitkomen). De 9300M bracht hier echter niet de verhoopte redding, de game bleef steken onder de 25fps, wat voor een racegame gewoon onvoldoende is. Mijn mening hieromtrent: de schuldige is opnieuw de Atom. NFSU2 was een rasechte consoleport, en is wellicht niet echt geoptimaliseerd om alles uit een GPU te persen. De 9300M kan veel krachtiger games renderen dan dit, volgens mij leunt NFSU2 te zwaar op CPU-berekeningen, waar de Atom duidelijk tekort schiet.

OC: Waar het overclocken van de Atom voorheen een game veel speelbaarder maakt, blijkt het bij NFSU2 gewoon noodzakelijk! De eerste seconden van een race durven nog wel eens stotteren, maar daarna blijft de game mooi boven de 35fps, wat ik zie als zeer genietbaar.

TrackMania Nations Forever
Options: 1024x600, medium details (preset)
Fps: 1~5 fps => 25~30 fps => 30~40 fps (OC)

TMN:F is een knotsgekke racegame van Nadeo uit 2007. De game is nogal berucht voor zijn waanzinnig snelheidsgevoel en bizarre stunts (jumps, loopings, etc.). De game oogt vandaag de dag nog bijzonder knap, mede doordat alle rekenkracht naar graphics kan gaan wegens het nogal simplistische physics-model. Opnieuw hetzelfde verhaal: de 9300M zorgt ervoor dat deze game gewoon speelbaar wordt onderweg, iets wat van de GMA950 zeker niet gezegd kan worden!

OC: Hoewel de toename in fps bij deze game niet echt spectaculair lijkt, geeft het toch een compleet andere ervaring. Alles laadt veel sneller en de occasionele (en vrij irritante) hikjes zijn compleet verleden tijd!

Algemeen
Ik denk dat het naderhand wel duidelijk is dat de 9300M een totaal nieuwe wereld (de gaming-wereld) opent voor het netbookminnend publiek. Een netbook is een zeer handig apparaatje als je overal je mails wilt kunnen checken of wat typewerk verrichten. De toevoeging van de 9300M aan het netbook-platform zorgt er echter voor dat daar nu ook een gamepje bijkan.

Verder is het denk ik ook duidelijk dat de Atom vrijwel overal de bottleneck vormt, zodat een klein duwtje in kloksnelheid al veel helpt.

Wat ook enorm handig is bij de Asus N10J-HV010E (en dan echt uitsluitend dit model) is de toevoeging van een compacte draagbare DVD-lezer/brander. Geen geklooi met het sharen van een vaste PC om een game te kunnen installeren via diens DVD-station, gewoon een USB-kabeltje aansluiten en installeren die handel. Als je dan nog het geluk hebt dat de game zonder CD/DVD kan opstarten (nothing a good no-cd crack can't do) is het helemaal gemakkelijk. Al bij al kom ik tot de conclusie dat Asus op een totaal verkeerde markt mikt. De zakelijke gebruikers zullen toch net iets meer CPU-kracht willen, en hebben volgens mij weinig aan de toevoeging van de 9300M. Voor gamers die een netbook zoeken is dit volgens mij echter DE ideale oplossing. De meerprijs die je ervoor betaalt staat daar wel tegenover, maar bedenk dan dat dit naar mijn weten de enige netbook is met dergelijke GPU-kracht aan boord!

Verder nog linkjes naar de gamevideos van MobileComputerMag die mij hebben overtuigd dit ding in huis te halen:
* Call of Duty 4 op de Asus N10J
* Crysis Warhead op de Asus N10J

Overclock-prestaties
Dit is misschien een onderwerp dat je niet zou verwachten bij een netbook (sorry Psion, de term netbook zit er toch echt wel ingebakken), maar in het geval van de N10 houdt het echt wel steek. Ik heb de N10 nu zo'n drie weken en heb ondertussen een forum ontdekt dat zich volledig concentreert op deze netbook. Uit enkele posts daar heb ik afgeleid dat in zowat alle games de Atom de bottleneck vormt (iets wat ik ook al concludeerde uit de stock benchmarks), dus als je die wat sneller clockt moet je normaal gezien ook onmiddellijk resultaat zien.

Een ander "voordeel" van de Atom op het gebied van overclocken is zijn ontwerp-principe van 'in-order execution'. Op normale hedendaagse processors zit een speciaal stukje hardware die voortdurend controleert hoe de CPU zo efficiënt mogelijk alle binnenkomende opdrachten kan uitvoeren. Als een bepaalde taak bv. wacht op data uit de RAM, zal de CPU alvast een andere taak uitvoeren. Dit stukje hardware is bij de Atom niet aanwezig, wat hem aanzienlijk zuiniger maakt. Echter zorgt dit er wel voor dat een Atom zijn taken alleen uitvoert in de volgorde waarin ze binnenkomen, ook al moet een bepaalde taak lang wachten op data uit het geheugen. Maar waarom is dit nu zo'n voordeel als je gaat overclocken? Wel, aangezien de Atom zijn taken in-order verwerkt, zie je een bijna gelijke stijging in performance als je de clock verhoogt. Bij out-of-order CPU's kan een clockverhoging ervoor zorgen dat het stukje hardware dat alle taken monitort meer fouten maakt, en de CPU-performance dus niet lineair meeschaalt met de kloksnelheid!

Nog een andere aangename ontdekking op het bovengenoemde forum was het feit dat enkele enthousiastelingen een front-end tool en de juiste clock-PLL hebben geschreven voor SetFSB. Hierdoor is het overclocken van de N10 echt kinderspel: Je klikt rechts op het tray-icon en dan heb je 4 opties (Stock, Low, Medium, High OC), waarvan je de FSB vooraf kunt instellen. Dit werkt beide kanten op: De Speedstep technologie van Intel wijzigt alleen de multiplier, dus je kan de CPU ook gemakkelijk underclocken. Dit heeft echter vrij weinig zin, gezien het al zeer geringe verbruik van de Atom.

Er is echter wel één vreemd probleempje bij het overclocken, vanzodra de FSB boven 139Mhz wordt getild slaat de Realtek LAN-chip op hol (hij "verdwijnt" gewoon). Nu gebruik ik tijdens het gamen dus een Ethernet-to-USB switch, wat perfect werkt. De Wifi-chip blijft perfect werken, net zoals de rest van de machine.

De Atom blijkt een redelijke overclocker te zijn, ik kreeg hem probleemloos op 2.07Ghz FSB@169Mhz stabiel (25% verhoogd van 1.6Ghz FSB@133Mhz) zonder dat de temperatuur ook maar één graad stijgt (nooit boven de 75°) of het stroomverbruik één Watt (max. 3W) toeneemt! Hierbij moet ook vermeld worden dat de Atom in de N10 niet eens een heatsink heeft, sommige forumusers hebben er een koperen plaatje met wat AS-koelprut opgezet en geraakten rond de 2.3Ghz!

Wat mij ook is opgevallen is de kwaliteit van het meegeleverde geheugen. Aangezien de Atom nog steeds geen ingebouwde memory controller heeft, draait ook het geheugen sneller door een FSB-verhoging. Dit draait standaard op 333Mhz (DDR2-667) maar door de overclock naar 2.0Ghz komt het uit op niet minder dan 421Mhz (> DDR2-800). Voor standaard meegeleverd geheugen is dat een flinke prestatie, en de performance-toename is duidelijk te zien in bv. de Battery Eater-tests. Een verklaring voor de 50% toename in HDD-snelheid heb ik nog niet gevonden, de PCI draaide standaard op 33.0Mhz en heb ik op 33.4Mhz gezet (wat het volgens mij ook hoort te zijn), maar dat verklaart toch echt niet de gigantische toename!

Verder bleek dat het overclocken van de 9300M weinig tot geen zin had, nogmaals wijzend op het feit dat de Atom de grootste bottleneck vormt. Wat hier en daar nog wel eens wil helpen is het videogeheugen wat hoger clocken (vanaf 480Mhz zakt de performance echter weer in), terwijl de core overclocken helemaal nutteloos bleek.

Maar goed, wat ben je daar verder mee? Ik heb alle bovenstaande tests opnieuw gedraaid en de resultaten erbij gezet (toevoeging: OC) en zal de cijfers maar voor zich laten spreken. Wat ik niet heb gedaan is de tests opnieuw gedraaid met de Intel GMA950, aangezien ik dat vrij nutteloos vond.

Verder nog een link naar het o zo interessante forum: N10user

Beeldkwaliteit
Over het beeldscherm kan ik kort zijn. Dit is meer dan voldoende om wat op te surfen, onderweg wat filmpjes op te kijken of zelfs wat op te gamen. Het scherm biedt ook een zeer helder en contrastrijk beeld. Dit is te danken aan het (extreem) spiegelend oppervlak, wat dan echter als nadeel meebrengt dat het scherm in omgevingen met felle lichtbronnen slecht zichtbaar is (alhoewel dat toch meevalt).

Echter kon het paneel of de resolutie toch echt wel wat hoger voor een machine in deze prijsklasse. De Asus N10 is namelijk net iets groter dan de EeePC 1000H en huisvest toch slechts een 10.2" scherm. Deze machine zou nog veel beter tot zijn recht komen met bv. een 11.2" of zelfs een 12.1" (die er volgens mij wel degelijk in zou passen) en een resolutie van 1280*768 of iets dergelijks. De 10.2" in combinatie met de huidige resolutie van 1024x600 voelt toch net wat te krap aan in sommige gevallen. Je kunt dan wel als argument aandragen dat het ding bedoeld is om in de eerste plaats mobiel te zijn, maar in feite is er zeker plaats genoeg voor een groter paneel. Nu zit er gewoon een dikke zwarte rand rond het scherm, wat toch wel raar overkomt. Na wat verder opzoekwerk heb ik echter ontdekt dat deze bizarre ontwerpkeuze niet echt Asus' schuld is. Intel verbiedt het namelijk om de Atom N270 te gebruiken met schermen groter dan 10.2". Asus had dus niet echt veel keuze...

Bouwkwaliteit en robuustheid
Over deze onderwerpen kan ik opnieuw heel beknopt zijn: De Asus N10J zit stevig in elkaar. Waar je ook op drukt, de machine geeft nooit echt veel mee, en ook de plastic plaat die als bescherming dient voor het scherm voelt vrij stevig aan. Hier komt de dikke zwarte rand ook als voordeel naar boven, het scherm zit stevig op zijn plaats en heeft weinig last van druk op de voor- of achterkant.

Ergonomie
Over smaak valt niet te twisten, maar persoonlijk vind ik de Asus N10J een sexy dingetje. Asus heeft echt elke mm² benut om er een mooi en degelijk uitziend apparaat van te maken. Ik was wat bang (na zoveel negatieve reviews over netbooks) dat het keyboard een ramp zou zijn, maar dit is bij de Asus N10 zeker niet het geval. De toetsen zijn een tikkeltje kleiner dan op een normale laptop, maar voelen vrij degelijk aan. Daarnaast is het een volledig laptopkeyboard, dus geen bizarre combinaties van meerdere knoppen die gecombineerd zijn tot één knop om plaats te besparen. Het typen zelf moet eventjes wennen, maar ik zie me er best wel een mailtje mee typen op de trein, of zelfs een kleine bespreking zoals deze :-)

Warmte-en geluidsproductie
Ook hier scoort de Asus N10J hoog. Qua geluid is hij slechts heel zacht hoorbaar als je in een stille omgeving zit. Op de trein of in het stadspark, of eender welke plaats waar er mensen aanwezig zijn, wordt hij eenvoudigweg overstemd door het omgevingsgeluid. Ook qua warmteproductie valt het ding binnen de ruime marges. De Atom N270 klimt nooit boven de 50° (en kan zonder al teveel problemen naar 2.0Ghz getild worden) en zelfs de 9300M heeft blijkbaar genoeg aan de koeling in deze kleine behuizing, want ook deze laat een stabiele overclock van 10~15% toe zonder noemenswaardige problemen.

Mobiliteit en accuduur
De meegeleverde 6-cellige accu in combinatie met de zeer zuinige Intel Atom N270 zorgt voor een ongekende accuduur. Met de onboard GPU haal ik makkelijk 6u-7u bij normaal gebruik, en zelfs met de 9300M ingeschakeld kan ik gemakkelijk twee films na elkaar uitkijken en toch nog wat werktijd overhouden. Omdat cijfers nog altijd meer zeggen dan woorden volgen nog wat Battery-Eater resultaten. Het is echter belangrijk om weten dat Battery-Eater een worst-case scenario voorschotelt, het programma heeft als enig doel de batterij zo snel mogelijk leeg te trekken. Omdat de Asus N10J alleen al met schakelaartjes vele opties biedt tot stroombesparing, heb ik Battery-Eater ook met deze verschillende mogelijkheden getest.

G945M / Wifi&BT off => 5u05m
G945M / Wifi&BT on => 4u35m

9300M / Wifi&BT off => 3u56m
9300M / Wifi&BT on => 3u21m

Met dit kopje komen we aan het enige echte minpuntje van deze machine, en dat is z'n fors prijskaartje. Hoewel veel mensen dit apparaat zien als een netbook, doet dat volgens mij geen recht aan de Asus N10J. Het is veel eerlijker deze te bekijken als een ultraportable, dan is zijn prijs plots veel rechtvaardiger. Daar waar Sony Vaio's of de Apple Air vertrekken van ¤1500, kun je deze machine op de kop tikken voor nog niet de helft van dit bedrag. Dan mag je nog argumenteren dat de Sony/Apple betere prestaties biedt, op bv. gamingvlak ben je toch beter af met de Asus N10J dankzij de 9300M. Verder wil ik nog even wijzen op het feit dat de Pricewatch er wel heel erg hoge prijzen op aanhoudt. Op het moment dat ik keek was de laagste prijs +/- ¤850, terwijl ik de machine voor ¤640 (PIXMania België) in huis heb gehaald, toch een redelijk prijsverschil!

De N10-serie
Wel even opletten als je zelf op zoek gaat naar dit apparaat, er bestaan namelijk een heleboel verschillende versies met relatief grote verschillen qua hardware.

Het basismodel is de N10E, die ik best wat misleidend vind omdat die niet beschikt over de zo typerende GeForce 9300M. De meerprijs ten opzichte van bv. een EeePC 1000H ontgaat me dan ook een beetje, of je zou moeten kicken op vingerafdrukscanners enzo...

De volgende in de reeks is de N10Jc. Deze beschikt wel over de 9300M, maar wordt dan weer geleverd met slechts 1Gb RAM en XP Pro als OS.

De topreeks wordt aangeduid met Asus N10J. Maar ook hier is het weer opletten geblazen, want er zijn verschillende N10J modellen. Zo heb je de N10J-A1, die geleverd wordt met een HDD van 160Gb. Het topmodel is de N10J-A2, die beschikt over een HDD van 320Gb. Voor het Europese gebied (en volgens mij ook eerder het Azertykeyboard-minded publiek) is er echter nog een ander model beschikbaar, de N10J-HV010E. Deze beschikt over een HDD van 250Gb, maar wordt als compensatie voor het verlies van 70Gb HDD-ruimte geleverd met een externe DVD-RW/DL-brander. Dit laatste vind ik in feite veel handiger dan een extra 70Gb. De 250Gb voldoet prima, zeker als je aanvullend over een WD Passport van 500Gb beschikt :-)

Reviewpad
Toekomstige updates zullen zeker nog aan bod komen. Wil je nog een testresultaat zien van deze machine of heb je fouten/tekortkomingen opgemerkt, laat dan zekeriets weten via de comments
  • 31 januari 2009: Review gepost
  • 4 februari 2009: Heleboel benchmarkcijfers toegevoegd
  • 9 februari 2009: Hoofdstukje game-benchmarks toegevoegd + wat links naar YT-videos
  • 3 maart 2009: Hoofdstukje Overclocking toegevoegd + nieuwe benchmarks

Heb jij ook een Asus N10J-HV010E?

Nette review.

En inderdaad de prijs prestatie verhouding is voor deze netbook helaas ongunstig. Terecht merk je de N270 op (waarom geen N330 dual core atom) en t ondermaatse scherm. De Eee 1000H kun je relatief eenvoudig opwaarderen tot min of meer dezelfde spec's en t enige wat je dan eigenlijk mist is de extra USB poorten en de HDMI uitgang.
Als je puur naar de prijs kijkt kun je rondom die koers beduidend sterkere (maar ook zwaardere en dus minder draagbaare) laptops bemachtingen.

De reden dat Asus gekozen heeft voor Windows Vista Business is dat deze je t recht geeft om te downgraden naar Windows XP en je dus in feite WinXP op deze 2 GB netbook kunt draaien. Niets weerhoudt je er dus van om alsnog XP op deze specifieke netbook te installeren, de beperkingen door MS opgelegd gelden voor de leverancier niet voor de gebruiker.
En de "videokaart".

Persoonlijk is dit een beetje buiten de boot val formaat. een netbook is slap aftreksel van een Ultra portable, maar deze weer net een beetje beter.

Je eisen waren dat wou kunnen gamen, en mobiel een beetje werk kon verrichten.
Beter had je dan een goedkopere netbook kunnen nemen en van het resterende geld een PC danwel console kopen.
Gamen kon ik al, ik heb een bakbeest van een desktop om te kunnen gamen. Verder heb ik al twee consoles, dus ook dat puntje zal ik maar negeren O-)

Wat ik echter zocht was een netbookje om wat tijd te verdrijven tussen de lessen door en tijdens de langdradige treinreizen. Ik had eerst een EeePC 1000 in de gaten, maar daarmee kun je dan ook enkel maar surfen en wat officewerk doen.

De N10 leek mij ideaal omdat ik voor een meerprijs van ¤200 (tov een EeePC1000) een machine kreeg die even portable was, maar waar ik ook iets meer mee kon doen dan alleen maar surfen/email. Haal die quotes rond videokaart maar weg trouwens, de 9300M heeft me op zijn minst verbaasd. Ik kan hier perfect Dawn of War op spelen (medium detail) en zelfs Oblivion blijkt redelijk speelbaar. Een handig dingetje is dat je gewoon dit netbookje kunt meenemen en op je bestemming aan een groter scherm hangen via HDMI, dat ook weer toelaat om je games comfortabeler te spelen.

@Pantagruel: Het grappige is dat ik wel degelijk gemerkt heb dat deze Asus N10 duurder is dan menig andere ultraportable. Ik heb echter toch voor deze gekozen, omdat bij alle andere portables van min of meer hetzelfde formaat en gewicht ik het met een Intel onboard GPU'tje moest doen. Daar zat ik dan met alle extra processorkracht, kon de videokaart niet mee :) Dan kon ik evengoed toch weer overschakelen naar een EeePC of MSI Wind.
Mooie review !

nog enkele vraag; misschien kun je framerates in spellen etc zoals bijv cod4 kunnen toevoegen en daarbij ook de instellingen vermelden.

dat zou je review naar mijn mening verheffen van 4 naar 5 sterren ;)

alvast bedankt

[Reactie gewijzigd door bjhansma op 4 februari 2009 14:59]

Working on it as we speak ;)
CoD4 ga ik wellicht niet doen, omdat ik dat spel niet heb. Echter op MobileComputerMag is een videoreview van deze Asus N10 te zien, waarin hij COD4 runt met alle settings op minimum en op native resolutie en daarbij een gemiddelde 42fps haalt (dus nog wat marge). Crysis Warhead met alles op minimum haalde net geen 24fps, maar zakt ook nooit onder de 15fps, waardoor het min of meer aanvaardbaar speelde. Het was overigens deze video die mij overtuigde dat dit de juiste machine was voor mij :+

Sowieso kun je uit de 3DMark06 en de Battery Eater GPU test al afleiden dat de 9300M wel degelijk een goeie toevoeging is geweest!

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 4 februari 2009 15:04]

Zo dat zijn echt prima resultaten. vooral crysis verbaasd me desondanks dat het op laagste instellingen is. en idd de 3d marks die x 10 gaan geven wel aan wat voor toevoeging het is.

Ik heb zelf een 1000h en ik als je kijkt naar de spellen die ik aan de tand heb gevoeld in mijn review zitten we in een hele andere categorie qua performance.

als je nieuwsgierig bent kijk maar even naar mijn review.
Knappe review ook van jou! Ik ben wederom verbaasd dat zelfs een Asus 1000H al enkele games speelbaar kan maken, het wordt plots minder indrukwekkend dat mijn Asus N10 dat ook kan :)

Ik zal voor het gemak dezelfde games proberen te testen (Diablo 2 & Warcraft 3 heb ik er zelfs al op gespeeld, ging perfect!), dan zullen we eens zien hoe deze twee machines zich verhouden.

Voorzover ik het nu zie is de Asus N10 eigenlijk een EeePC 1000H in een iets grotere behuizing en met een 9300M (en misschien enkele extra aansluitingen, zoals HDMI). Ik zou hem dan ook als netbook voor gamers durven zien, hoewel Asus hem vooral als businesslaptop promoot (en dus niet als netbook!). Of je het die extra ¤200 waard vindt moet ieder natuurlijk voor zichzelf uitmaken, ik ben er alvast heel tevreden mee.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 4 februari 2009 23:12]

dankje :)

maar zoals ik al zei die spellen zitten in een hele andere categorie :+ . de games die jij erop hebt getest zijn stukken zwaarder. je zou voor de grap eens vice city moeten proberen aangezien die vrij sloom draaide op mijn eee.

Ik denk dat jij er minimaal dubbele performance uit zou trekken ;) .

maar is goed ik ben zeer benieuwd naar de resultaten :)
Game-benchmarkjes toegevoegd. Hopelijk voldoen ze ;)
Leuke review, ik heb genoten om deze te lezen. Het prijskaartje kan ik me wel in meeleven. Voor dat geld kan je iets veel snellers halen. Wat vooral een interresant aspect is is dat deze laptop met een 6-cell accu komt en de gemiddelde laptop gebaseerd op het 'Atom'-platformp al snel met een 3/4-cell komt aanlopen, wat naar mijn mening spijtig is.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 10 februari 2009 10:36]

Tja, het prijskaartje is er denk ik vooral om het onderscheid duidelijk te maken tov de EeePC. Asus wil deze echt als zakelijke (lees: dure) ultraportable in de markt zetten. Aan de andere kant is het echt een totaal uniek product, een netbook met een grote hap grafische performance. En voor uniciteit betaal je altijd meer :)

Verder is het inderdaad zo dat je voor ¤600 een veel krachtiger laptop kunt halen, echter zit je dan ofwel met een veel zwaarder apparaat, of je moet de 9300M missen en het weer met enkel een (flut-)Intelkaartje doen. Daar zit je dan met al die CPU-rekenkracht :P