Xiaomi Mi 3 16GB Zwart Review

Djampire 13 mei 2014, laatste update op 21 mei 2014, 4.765 views

Xiaomi Mi 3 16GB Zwart

Pluspunten

• prijskwaliteit is uitstekend (doorslaggevend voor mij)
  • goed 5 inch display (kleur weergave, helderheid)
  • heel erg snel
  • bij goed licht goede camera
  • goed accuduur
  • makkelijk te thematiseren

Minpunten

• Telefoon moet worden geïmporteerd dus garantie afhandeling is lastiger bij Defect
  • Geen uitbreidingsmogelijkheden interne opslag
  • Accu niet verwisselbaar
  • Standaard geen Nederlandse taal (gemakkelijk op te lossen)
  • Standaard geen Google applicaties (gemakkelijk op te lossen)
  • Hier en daar chinese taal tijdens updates
  • Geen 4G ondersteuning

Design en Display
Het rechthoekig design met een dikte van maar 8,1mm, geeft de Xiaomi Mi3 een stijlvol en luxe aanzien. De gehele voorkant van de telefoon is één grote glasplaat, en voelt stevig en solide aan. Het ‘’Mi’’ logo is verzonken onder glasplaat. De volume knoppen en de powerknop zitten aan op de rechterzijkant en voor de rest zijn er geen knoppen aanwezig. De luidsprekers zit aan de onderkant, net als de standaard USB connectie en oplaadpoort. Op de bovenzijde zit een uitgang voor een hoofdtelefoon en het Sim-cardslot wat plaats biedt aan een simkaart van normaal formaat. Alle notificatie LEDS zitten verzonken onder de glasplaat, en de enige opening is de luidspreker, die voorzien is van een kleine mesh-grille om vuil uit het toestel te weren.
Het 5 inch IPS (in-plane-switching) display heeft een resolutie van 1920x1080,waarmee de pixeldichtheid komt op 480dpi. Het IPS display wordt aangestuurd door de Adreno 330 GPU. Alle letters en afbeeldingen worden haarscherp weergegeven. Xiaomi claimt dat dit IPS display zorgt voor een betere kleurweergave, een hoger contrast en wijdere kijkhoeken dan een standaard LCD display. Zwart moet zwarter zijn, kleuren moeten rijker zijn en alles moet beter zichtbaar zijn (zonder dramatisch verlies van contrast) vanuit verschillende hoeken. En naar mijn mening lost Xiaomi deze claim meer dan in. Het scherm geeft een frisse, scherpe uitstraling en de kleuren blijven goed ook als je er vanuit een andere hoek naar kijkt. Dit kan met name handig zijn als je een afbeelding wilt laten zien op bijvoorbeeld facebook en er meerdere mensen om je heen staan, iedereen ziet dan de afbeelding in dezelfde hoedanigheid zonder dat je iedereen het scherm recht voor hun neus hoeft te houden. Het scherm kan overdag genoeg helderheid produceren om af te lezen in de volle zon, hoewel de glasplaat dan wel wat spiegelt. ’s Avonds en in verduisterde ruimten is het terug schalen van de helderheid prettig zonder dat de kleuren flets worden. Ik heb zelf nog niet eerder een dergelijk scherm gezien in een telefoon, maar veel betere dan dit kan het niet worden. De aanraakgevoeligheid van het scherm is dik in orde, het registreert de aanraking goed en nauwkeurig. Als je de functionaliteit aanzet, werkt zelf met een handschoen, omdat het ook op druk reageert.

Software en interface
Net als de populaire telefoon fabrikanten als HTC, Samsung en LG heeft Xiaomi een eigen interface gelegd over de Stock Android 4.3, de MIUI interface. Hiermee beloven ze een interface waarmee het gemakkelijker navigeren is door de verschillende opties van de telefoon. Tevens is het mogelijk om thema’s te installeren (zowel gratis als betaald)op de telefoon waarbij elk thema een eigen look-and-feel heeft.
Het thema dat standaard geïnstalleerd staat laat zich gemakkelijk vergelijken met het thema dat Apple hanteert op iOS. Alle Apps worden bijvoorbeeld op een iPhone gelijkende wijze gepresenteerd in de verschillende homescreens, die zijwaarts verschuiven. De gewone system tray die op veel Android telefoons aanwezig is, ontbreekt in MIUI. De telefoon, en daarmee bedoel ik eigenlijk de MIUI interface, is standaard niet voorzien van de Nederlandse taal, en ook de Google playstore en kernel apps zijn niet geïnstalleerd. Dit is echter gemakkelijk te installeren zodat de telefoon voldoet aan alle Android gebruiksgemakken zoals we die hier in Nederland gewend zijn. De Chinese Apps blijven echter op de telefoonaanwezig ook al zet je de voertaal in het Engels, dus zo nu en dan zie je Chinese tekens in het beeld als stock applicaties willen updaten.
Als je een custom rom installeert dan is alles uiteraard weer opgelost, de Mi3 is standaard geunlocked dus dat moet geen probleem zijn. Ik ben er nog niet mee bezig geweest, aangezien ik momenteel meer dan tevreden ben met het functioneren van de telefoon zoals die nu is, maar ik ga in de toekomst waarschijnlijk wel een keer andere rom installeren. Bij Xda-developers zijn nog niet veel roms te vinden, dus ik wacht nog even tot de populariteit van deze telefoon is toegenomen en de developers er mee aan de slag gaan.

Camera
De Camera is iets waar Xiaomi veel aandacht aan heeft besteed. De cameramodule is gebaseerd op Sony’s Exmor sensor, die afbeeldingen neemt in een resolutie van 13,1 Megapixels. De camera is voorzien van een 28mm groothoeklens die word bijgestaan door een dual LED flitser. In situaties met minder licht is de presteert de camera duidelijk minder en de flister zorgt voor dan een flets beeld. De afbeeldingen zijn scherp en de camera reageert snel. De camera op de voorkant is voorzien van 2,1 Megapixels en is scherp genoeg om videocalls of een simpele selfie mee te maken.
Hardware en performance

In tegenstelling tot veel China-phone’s is die gebruik maken van de zwakkere Mediatek processor heeft Xiaomi de Mi3 is voorzien van de snelle Qualcomm Snapdragon 800 (MSM8274AB) processor. Deze quad-core CPU is geklokt op 2,3Ghz bijgestaan met 2GB geheugen en gekoppeld aan een interneopslag van 16GB, waarvan ongeveer 12GB beschibaar is voor Apps en dergelijke. Het is niet mogelijk om het geheugen uit te breiden met een SD kaart, er is daarvoor geen slot aanwezig. Je krijgt wel toegang tot de MiCloud service van Xiaomi, waar je dus ruimte krijgt voor je afbeeldingen, contacten en dergelijke. Ik kom zelf van een telefoon met maar 8GB intern geheugen, en dat was ook nooit een bottleneck voor mij.
Omdat het een telefoon is met een grootdisplay en krachtige processor heet Xiaomi de Mi3 voorzien van een 3050mAh batterij die net als de HTC One niet te vervangen is. De Telefoon gaat op een volle lading bij normaal gebruik dik 2 dagen mee, wat naar mijn mening bijzonder goed is. Als ik WLAN uitschakel, toch een van de grotere stroomafnemers, tik ik zelfs net de 3 dagen aan.

Ondersteuning
De Mi3 ondersteund géén 4G en dat is toch eigenlijk het grootste minpunt van deze telefoon. Voor veel mensen is de internetsnelheid één van de belangrijkste voorwaarden tijdens het gebruik van een telefoon. Voor mij is het persoonlijk niet zo’n probleem, aangezien ik in het noorden van het land woon en de 4G dekking (nog) niet optimaal is. Ik zit hoofdzakelijk op het WLAN en met de UPC WiFi-Spots heb ik een vrij goede dekking.
http://i.imgur.com/rbO3IlJ.png?2 http://i.imgur.com/s32cvgH.png?2 http://i.imgur.com/oorygGF.png?2

Prijs kwaliteit
Vergelijkbare hardware in toestellen van de concurrentie, brengt de prijs van die concurrenten als snel richting de 600 euro (HTC, Samsung, LG) deze telefoon heb je voor rond de 300-350 euro in huis. Hij brengt erg veel waar voor zijn geld, en doet wat hij moet doen op een snelle en stabiele manier.

UPDATE
Ik heb ook een AndEbench uitgevoerd en heb de resultaten vergelijken met de Galaxy S5 en de HTC M8, wat toch wel de grootste concurrenten zijn. De LG G2 is nog niet beschikbaar, dus die kan ik ook nog niet meenemen in de test.
http://i.imgur.com/jv0a7DI.png?1 http://i.imgur.com/M5s4UFE.png?1

Heb jij ook een Xiaomi Mi 3 16GB Zwart?

Mooie review, toffe telefoon en leuke poeskat!

Hoe bevalt MiUI?
Het leek mij zelf altijd een van de betere Android versies maar aangezien je het met een Windows Phone gebruiker te maken hebt...
Zelf gebruik ik Miui nu ongeveer een jaar(eerst op mijn GS2 geflashed om te wennen en sinds oktober op mijn Mi2S). Voor mij persoonlijk vind ik het plussen tegen de minnen afstrepen. Ja het heeft een erg gebruiksvriendelijk uiterlijk en alles is makkelijk aan te passen met thema's bijvoorbeeld. Daarnaast zit er een gratis virusscanner op en een goede cloudservice van Xiaomi zelf op. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Wat ik nadelig vind aan de rom is dat de updates zo ongelooflijk lang op zich laten wachten. Ja er worden wekelijkse versies uitgebracht, maar dit zijn niet meer dan kleine verbeterpunten, waar een grote fabrikant die updates allemaal onder 1 update uitbrengt, doet Xiaomi dit stap voor stap. Echter zit ik met mijn Mi2S nog steeds op Android 4.1 terwijl het frequente updaten een van de grote pluspunten van MiUi is volgens velen. Mijn inziens niet terecht dus.

Ook vind ik de camera erg matig. De standaard camera app is erg simpel en snel, maar je kan erg weinig aanpassen. Persoonlijk vind ik dat toch fijner. Ik ben namelijk niet zo'n fan van camera apps, die zijn net weer niet geoptimaliseerd voor een specifiek toestel terwijl de standaard camera app dat wel hoort te zijn. In het donker en qua detail kan het bij de Mi2S wel wat beter.

Voor de rest een erg goed en snel toestel en ROM. Je kan de thema's aanpassen naar je eigen wil, dus ook een Windows Phone uiterlijk geven als je wil, heb zelf bijvoorbeeld een tijd met Windows Phone icoontjes gelopen terwijl ik een iphone nummerbord gebruikte en een android unlockscreen, dat is ook het grootste voordeel aan deze ROM.
Ik las net inderdaad dat je echt alles aan een thema kan aanpassen, da's wel echt super tof!
Ik ben echt geen Android mens maar de toestellen van Xiaomi en Oppo in combinatie met MiUI trekken me stiekem wel over de grens.

Ik heb alleen bang dat ik een toestel moet gaan kopen om ermee te kunnen experimenteren aangezien het, zo ver ik weet, niet in een virtual machine kan draaien. Verder ligt hier thuis wel ergens een Samsung Galaxy ace maar ik heb van mij broer vernomen dat daar geen MiUI beschikbaar voor is.... ;(
Je kan wellicht even googlen welke toestellen wel geschikt zijn voor MiUi. Op de officiële MiUi site staat een lijst met alle toestellen. Zitten ook zat oude toestellen bij die niet te duur hoeven te zijn ;)
oke, da's misschien wel de moeite waard...

bedankt voor de reacties!
@klaasje11 Miui bevalt mij prima, ik heb al verschillende thema''s geprobeerd en het gemak waarmee het zich laat bedienen is super. net zoals guardinova zegt!
hmmm, misschien moet ik (deze versie van) android toch maar een kans geven ;)
Mag ik je vragen hoe dat thema heet op dit plaatje?

ik heb werkelijk geen idee hoe het thema heet, het bestaat uit chinese tekens, maar is een van de gratis thema''s die je via de standaard thema app kunt installeren
zou je een screenshot kunnen sturen van hoe het heet in de store? Dan kan ik het namelijk herkennen aan het preview plaatje.

Net lopen zoeken maar niet kunnen vinden.
Ik heb hem weer gevonden, maar hij is niet meer gratis... kost nu 3Mi credits...
maar als je binnen de theme app op het 2e tabblad klikt, en dan in en weer op het 2e tabblad, dan zie je alle gratis themes, dat zoekt wat makkelijker denk ik! Ik heb een afbeelding toegevoegd.
[IMG]http://i.imgur.com/W95RqGA.png?2[/IMG]
Ah oké! Thanks!

Goede review trouwens, mag gezegd worden.
Hij heeft 441 PPI, geen 480 :) Klein verschil.
Nette review, maar ik vraag me af wat je als concurrentie ziet voor deze telefoon gezien het einde van je review. Gezien de specs zie ik eigenlijk niet veel verschil met bijvoorbeeld een LG G2. Een telefoon die bijna alle door jou genoemde minpunten niet heeft, alle genoemde pluspunten ook heeft en daarnaast ook gewoon voor 300-350 euro te koop is in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 13 mei 2014 18:47]

ik heb in de review een comparison chart toegevoegd van antutu, met daarin de direct concurrenten, de HTC One (M8), Galaxy S5 en de LG G2. nu zegt die score niet zoveel, maar het is ter illustratie dat de Xiaomi goed presteerd tegenover de veel duurdere concurrenten.
Dat klopt, maar die heeft een slechtere camera, scherm, accu en gezien ik zelf ook een rom kan flashen bied een nexus device op softwarevlak voor mij geen voordeel.

Maar dat neemt niet weg dat dat ook een goede concurrent is voor de xiaomi mi3 voor ongeveer hetzelfde geld en voor de mensen die zelf geen telefoon willen flashen misschien wel de beste optie is.
Mag ik vragen welke Android en MIUI versie je momenteel draait en welke AnTuTu CPU en vooral Accu benchmark score je met die versie haalt? Ik heb momenteel de Xiaomi MI3 16Gb en ik vind het nogal teleurstellend, de CPU bench komt niet hoger dan 33k ( wat op zich nog prima is hoor ), maar het is de accu die echt ontzettend hard gedrained wordt. Met een balanced power setting en brightness op 50% houdt ie het nog geen dag vol. Uiteraard met matig gebruik van het toestel, beetje internetten zonder te streamen of games te spelen. De AnTuTu battery bench komt op 378 ( wat lager is dan de Galaxy S2, LG2 en marginaal beter dan de HTC HD2 ), voor een 3050 mAh accu had ik écht meer verwacht zeker gezien de reviews.

Ik vraag me sterk af of dit door de 4.4 dev kitkat rom komt, of dat ik een hardware defect heb? :o

[Reactie gewijzigd door quintox op 20 mei 2014 18:49]

[IMG]http://i.imgur.com/oorygGF.png?2[/IMG]

ik heb tot op heden nog geen problemen gehad met battery drain. ik ben een lichte gebruiker, maar heb wel de gehele dag WLAN aan staan. ik kan 2 dagen halen bij licht gebruik. ga ik hem intensief gebruiken dan haal ik met gemak 1 dag, maar dan moet ik wel opladen voor de volgende dag om.
Ja dan ga ik hem toch maar eens terug flashen naar een stabiele 4.3 rom. Bij mij is de koek toch écht op na 1 dag licht/matig gebruik van het toestel. Toen ik het toestel net had en mijn dagelijkse apps ging downloaden en installen ( facebook, nu.nl, whatsapp, rabobank ), wat dus nog steeds minimaal gebruik is naar mijn idee, zat ik na 4 uur al op 50%
ja dat is inderdaad vreemd, succes met het terug flashen, ben benieuwd naar je resultaten!
Hallo allen,

Ik heb veel interesse in de telefoon maar heb nog wel een aantal vragen, wellicht dat een van jullie hier antwoord op weet:

Hoe zit het met mobiele netwerken en wifi?
- Verbindt hij snel met wifi netwerken en houdt hij deze verbinding goed?
- Wat is het hoogst ondersteunde mobiele netwerk? (ik las ergens dat 4G niet draait, klopt dit?)

Wat kost het om het telefoontje op je keukentafel te krijgen? (zijn er meerdere leveranciers/winkels, douane kosten, bezorging??) OP DIT MOMENT?

Weet je hoe de garantie is geregeld?

Ben je problemen tegen gekomen in gebruik? Zo ja, welke? (Denk aan niet kunnen openen van sites en/of video's / niet kunnen vinden van apps)
Ik heb namelijk zelf op dit moment een Samsung Galaxy Ace S5830 en die kan een hoop apps die nieuwere telefoons wel hebben niet eens vinden op de app store zoals funrun, geen filmpjes openen van dumpert en loopt hij vaak vast bij veel apps zoals bijv reisplanner en 9gag

Hoe stevig is de telefoon, kan hij tegen een stootje? Het gebeurd dat ik hem af en toe laat vallen.

Zou je deze telefoon aanraden voor iemand die vooral geinterresseert is in een telefoon die:
- mooie foto's maakt (ook in het donker)
- muziek kan afspelen op goede kwaliteit tijdens trein reizen tot wel 3 uur
- een goed platform is voor social media en internet browsen zoals 9gag en dumpert
- gewoon nooit vastloopt, ook niet bij zwaardere apps/spelletjes, foto's/video's maken/afspelen en webbrowsen
- een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft Ik ben student en heb het er echt niet voor over ¤500,- neer te tikken voor een telefoon.
- minimaal een jaar of 3 mee kan komen.

off topic:
Zouden jullie mij aanraden om voor een telefoon te gaan die 4G ondersteunt?
Ik wil maximaal ¤12,- per maand besteden bij een sim-only abonnement. Ik verwacht met 500-1000 mb en <100 belminuten de maand door te komen.
Daarmee zal ik dus ook niet veel filmpjes via mobiele netwerken streamen omdat ik op veel van mijn locaties toegang tot wifi heb. Maar 9gag en whatsappen/snapchat zo her en der wel onderweg
mobiele netwerken prima, maar alleen 3G, 4g is niet ondersteund.

de prijs is momenteel ongeveer 226 euro. en bij http://www.ibuygou.com/categories/xiaomi-mi3-1.html kun je de telefoon bestellen en verzkeren dat er geen douane kosten bij komen als de douane het wel onderschept, dan vergoeden zij de extra kosten.

wifi is geweldig, je kunt op 2,4 gh en op 5ghz netwerken. blijft gewoon verbonden, en is zeeer stabiel.

mooie fotos in het donker is een utopie met elke GSM. wel heeft deze een bovengemiddelde camera, en met de nieuwe update naar MIUI V6 kun je gemakkelijk de belichting aanpassen van een foto voordat je hem neemt.
muziek afspelen is geen probleem, geluidskwaliteit is super, en door de grote accu red je die meer dan 3 uur gemakkelijk.

ik heb geen problemen met apps die niet geinstalleerd kunnen worden of filmpjes die niet afspelen. ook alle website werken gewoon naar behoren. met uitzondering van Flash websites, maar die werken geen van allen op Androidbased telefoons omdat Android het simpelweg niet ondersteund.

sociale netwerken kun je er dankzij het grote scherm prima mee beheren.

ik heb er zelf een hoesje om heen gedaan, en daarmee is de telefoon goed beschermd, hij is al een paar keer gevallen, en kan nog geen schade ontdekken en de telefoon functioneert prima.
voor mij is het de beste aankoop van 2014 geweest.
Is er garantie op het toestel dat je koopt bij ibuygou.com?
garantie loopt via fabrikant. nadeel is dan wel dat je telefoon waarschijnlijk 6 tot 8 weken 'onderweg' is...
vandaar ook dat het bij de min-punten staat ;) ik betaal 15 euro voor een SIM only Vodafone abbo 500/500/500.