Specificaties GF GTX 780 Ti (954MHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus GeForce GTX 780 Ti 3GB OC Review

CriticalHit_NL 13 mei 2014, laatste update op 13 juli 2014, 1.821 views

Asus GeForce GTX 780 Ti 3GB OC

Als je een beest van een videokaart wilt die er goed uitziet met goede kwaliteit onderdelen ben je met deze kaart aan het juiste adres. De Performance is uitmuntend. De koeling is top. De geluidsproductie is laag. Een degelijk product van Asus waar je geen spijt van zal hebben.

Pluspunten

• Goede koeling
  • Word niet erg warm
  • Niet luidruchtig
  • Voelt solide aan
  • Extreme performance
  • 4K supersample performance
  • Hoge boost clock
  • Kleurenschema kiezen
  • LED's bij power connectors
  • Betere kwaliteit VRM onderdelen + koeling
  • Backplate
  • CoolTech fan
  • Rifle Bearing fans

Minpunten

• Power connectoren op de zijkant

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Heb deze GPU aangeschaft nadat mijn EVGA GTX460 1GB EE is overleden na pakweg 3,5 jaar, dit komt door de nieuwe drivers (320.18 en nieuwer), dus ik zou afraden deze te gebruiken op Fermi en ouder.
Edit: RMA bij EVGA is afgerond, krijg een GTX 560 SC ervoor terug, vrijdag opgestuurd, komt 15-05 aan. :D

Verpakking & Accessoires

Doos is netjes strak verpakt met zwart schuim, onderin de doos ligt de GPU verpakt in een anti-statische zak in het schuim, en bovenop de GPU ligt een schuim matje met daarboven een doosje, in het doosje zitten accessoires zoals Driver CD, Speed Setup Boekje, een 2x PCI-E 6 pin naar 8 pin converter.

Er zitten ook twee zakjes in met metalen plaatjes, deze metalen plaatjes kan je op de GPU plakken met twee verschillende kleurenschema's: ROG, dus zwart met rood, en goud met zwart:

Er zitten ook LED's bij de PCI-E power connectoren, iedere connector heeft er twee, rood en groen:

Het zijn wel 2x 8pins op deze GPU, een klein nadelig detail is dat de connectoren op de zijkant van de GPU zitten, dus als je een niet al te grote/brede kast hebt kan dit problemen gaan geven met bijvoorbeeld zijpaneel fans.

Ook zit er een backplate op de achterkant van de GPU, deze is niet om onderdelen te koelen maar de kaart te verstevigen, zodat deze minder buigt door de zware koeler en zijn lengte.

Asus heeft bij deze en andere DirectCU II koelers een Cooltech fan erop zitten, deze fan is zo gemaakt dat deze een veel betere neerwaartse luchtstroom geeft dan traditionele fans.

Daarbij zijn beide fans voorzien van zogenaamde Rifle Bearing fans, deze zijn van een stuk betere kwaliteit dan Sleeve Bearing fans zoals alle MSI kaarten bijvoorbeeld gebruiken behalve de Lightning versie, het geluid is ook lager en minder storend.
Rifle Bearing is in tegenstelling tot Sleeve Bearing wel geschikt om de GPU horizontaal de plaatsen.
En deze hebben een bijna net zo'n goede levensverwachting als Ball Bearing fans welke EVGA gebruikt die nog beter zijn.

Bron: https://en.wikipedia.org/...#Physical_characteristics

Prestaties & Temperaturen

Verder ben ik zeer te spreken over de performance en de lage temperaturen terwijl hij toch erg stil blijft.
Ik maak gebruik van een aangepast fan profiel en heb PCI-E 3.0 patch gebruikt voor x79 moederborden.

Meer informatie: https://forums.geforce.co...atform-updated-6-19-2012/

Voltage: 0.887
VRM Temp: 42C~

Load:

Core: 1097Mhz
Memory: 3499Mhz (7Ghz effectief)
Temp: 60-66C~
Fan: 70-82%~
Fan RPM: 2500~ (3000~ Max)
Voltage: 1.200
VRM Temp: 78-90C~

(binnen is het zo'n 21-23C)

De VRM temperaturen zijn wat hoger dan de temperatuur die de GPU zelf heeft, deze zorgen voor de stroomvoorziening van de videokaart, deze onderdelen moeten wel warm worden om betere efficintie te behalen, deze kunnen een temperatuur aan tussen de 70-125C.

Zelf heb ik deze VRM's onder extreme stress in Aida64 tot maximaal 97-102C~ gekregen met een GPU temperatuur van 69C~ en een kamer temperatuur van 25C~, dit was een test van ongeveer een kwartier.
Dat was wel met een fan profiel die nog rond de 85%~ opereerde dus het kan nog ietsje lager.
Daarbij zijn dit onrealistische loads dus dit zal je echt niet zomaar met spellen krijgen.

Meer informatie: http://rog.asus.com/techn...r-alloy-power-technology/

Geluidsproductie

De geluidsproductie is naar mijn mening vrij laag, hij is amper op te merken als er zware spellen worden gespeeld, ik denk dat het geluid niveau niet veel verschild van de andere componenten in de kast samen.
Tenzij je hem op 100% zet dan hoor je hem wel lichtjes op 3000~RPM, maar dit is niet nodig vanwege het goede koeling ontwerp.
Maar doordat er Rifle Bearing fans gebruikt worden is het geluid wat er geproduceerd wordt niet echt storend te noemen.

Benchmarks

Battlefield 4 - 4K Ultra 13-20FPS & 68C:

Maar 4K performance kan op andere spellen een stuk beter zijn, vooral als je geen anti-aliasing gebruikt.
4K werkt alleen niet goed bij sommige applicaties.

Nog meer voorbeelden hieronder:

Battlefield 4: https://imgur.com/a/eckQz (Resolutie Scaling 100%)
Crysis 1: https://i.imgur.com/UZ5hBkm.jpg (zonder AA + Blackfire's Mod)
Driver San Francisco: https://imgur.com/a/uOVDc
GTA IV/EFLC: https://imgur.com/a/tDAEJ
Just Cause 2: https://imgur.com/a/UaWsW
Mafia 2: https://imgur.com/a/IvTpe
Unigine Benchmarks: https://imgur.com/a/peVXm

Heb jij ook een Asus GeForce GTX 780 Ti 3GB OC?

Reviews door de redactie

En wat is exact het nut van 4K op een 1080p monitor draaien?

Wel een leuke review, als je n plaatje per link pakt en deze tussen de [/img] [img] tags zet is het zeker een +2.
Je zou denken dat het niets uitmaakt, maar je krijgt zeker veel meer detail te zien, het is gewoon meer megapixels, alles wordt scherper en aliasing is bijna niet meer zichtbaar.
Je monitor zal nog altijd werken op het native resolutie signaal dus daar veranderd niks aan.

Meer informatie: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=509076

En heb even de bovenste 2 links in plaatjes omgezet, als ik de rest ook doe wordt het een beetje rommelig.

Edit: even de plaatjes aangepast, waren te groot :+

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 13 mei 2014 16:43]

Je zegt dat hij 2X8 pins gebruikt maar op het betreffende plaatje lijkt het of ik een bezette 8 pins en een vrije 6 pins zie. Mijn fout?
Dat klopt, heb er niet bij verteld dat ik wat plaatjes via internet heb opgezocht, maar zo oogt het wel wat completer, dit is waarschijnlijk van een lagere-end GPU, maar wilde alleen ermee duidelijk laten zien wat ik ermee bedoelde met de LEDjes.
OK bedankt, was gewoon benieuwd, mooie review

[Reactie gewijzigd door lennartz9 op 6 juli 2015 13:08]

Geen probleem, en bedankt, al zijn er natuurlijk veel betere reviews in de omloop, beter iets dan niets ;).
Zijn er misschien goedd en betaalbare (max 500 euro) alternatieven op de markt?
Nog bijkomende vragen:

- Past deze EN de alternatieve kaart ook op de Asus Maximus Extreme moederbord?
- En is de ANTEX NINEHUNDRED TWO V3 case hiervoor geschikt?
Alternatieven ligt eraan wat je zoekt, en of dat het Nvidia of ook AMD mag zijn.

Je moederbord zal geen probleem vormen, de kaart werkt moeiteloos op PCI-E 16x 2.0
De kaart is echter wel zo lang dat hij bij ATX moederborden zelfs nog over de SATA connectors aan de "rechterkant" van het moederbord reikt, zoals je hem in de PC ziet zitten, en dus ook over de chipset.

Ik gebruik hier de HAF 922, de koeler van de kaart passeert misschien bij een halve centimeter de plaat waar het moederbord op zit bevestigt, deze kast is 56,3cm in diepte, de Antec 47cm in diepte.

Ik heb op een pagina gelezen dat de maximale videokaart lengte 406mm, oftewel 40,6cm is voor de Antec.

Bron: http://www.antec.com/global/product.php/?id=NzA0MzU5

De lengte van de videokaart bedraagt 28,7cm, dus het zou moeten kunnen lijkt me, al zal er wel even gekeken moeten worden hoe dit in elkaar steekt met de drive bays.

Maar volgende maand komt de GTX 800 series uit, en het is misschien mogelijk dat de 880 goedkoper zal zijn met een advies prijs van $400-450, dus misschien nog maar even afwachten met beslissingen maken.

Bron: http://videocardz.com/511...tx-880-released-september

Edit, kleine toevoeging:

De Antec 900 Two V3 heeft een breedte van 218mm en de HAF 922 zit op 253mm, zoals ik al schreef in de review moet je wel oppassen dat je niet met de side-panel in de knoop komt, omdat de stroomkabels aan die kant aangesloten worden.

De kaart is zelf 5.8" (Inch) breed, dat is 14,7cm plus de stroomkabel aansluiting ongeveer.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 15 augustus 2014 22:28]

Mooi, ja een nieuwe case is uiteraard wel een optie.
Ik vind de CM strom Strycker wel mooi :d