Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia SP Zwart Review

martward02 13 mei 2014, laatste update op 13 mei 2014, 834 views

Sony Xperia SP Zwart

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Snel
  • Goedkoop
  • 4G

Minpunten

• Matig Wifi
  • Accu niet vervangbaar

Na ruim een jaar met de Jiayu G3 rond te hebben gelopen vond ik dat het wel weer eens tijd voor een nieuwe telefoon. Dit gevoel kwam door 2 redenen. Ten eerste had HI mijn abbonement naar 4G geupgrade (gratis) en ten tweede deed mijn Jiayu erg moeilijk (gedeeltelijk omdat er te veel mee heb gekloot).

Ik zocht een telefoon die 4G kon gebruiken en een beetje snel was, maar ik wou uiterlijk rond de 200 euro uitgeven.
Ik moest uiteindelijk kiezen tussen de LG optimus G en de Sony Xperia SP en zoals je waarschijnlijk al kunt raden heb ik voor de laatste gekozen.
Ik kwam tot deze keuze omdat ik de skin van Sony mooier vond dan die van de LG, en hij was 60 euro goedkoper.

Ik heb de telefoon gekocht bij Amazon.de, waar de telefoon afgeprijst was van 200 naar 180 euro inclusief verzendkosten.

Snelheid

Ondanks het ontbreken van een Quad-core processor ben ik toch erg tevreden met de snelheid van de SP. De S4 pro is geklokt op 1.7GHz en doet alle taken met groot gemak. Het werkgeheugen is met 1GB misschien wel iets klein, en dit merk je soms wel bij het schakelen tussen apps wanneer er veel apps tegelijk draaien. Voor mij is dit verder geen probleem, maar als je van plan bent om veel (7+) apps tegelijk te gebruiken en te schakelen tussen de apps dan is het misschien verstandig om naar een apparaat met meer werkgeheugen te kijken.

Design en kwaliteit

Het meest opvallende aan de Xperia SP is de notificatie balk aan de onderkant van het apparaat. Van te voren was ik bang dat dit mij erg zou gaan irriteren, omdat het nogal aanwezig is in vergelijking met een enkel led lampje. Ik merk echter dat ik hier helemaal geen probleem vind en het juist veel prettiger vind dan een enkel lampje, aangezien het beter te zien is van een afstandje.
De knoppen op de Xperia SP zijn erg fijn verdeeld, en de groote aan en uit knop is zeker niet hinderlijk (wat ik van te voren wel een beetje had verwacht).
Verder is het apparaat redelijk standaard qua design, en is er niet heel veel boeiends over te vertellen.
Het enige wat sommige mensen (mij niet) zou kunnen storen is de achterkant. Het klepje aan de achter kant van de telefoon kan verwijderd worden om een SD kaart, een SIM-kaart (micro-SIM) in te voeren en er zit een hard reset knopje die je met een punaise kan bedienen. Het probleem zit er in dat het klepje niet helemaal goed aansluit, waardoor je dit klepje een beetje kan indrukken als je een beetje kracht zet. Ik weet niet wat hier erg aan is maar had in andere reviews gezien dat er mensen zien die zich daar aan schijnen te ergeren.
Wel vind ik het jammer dat sony ervoor heeft gekozen om de accu niet vervangbaar te maken.

Camera
De camera die achter op de SP zit heeft 8 megapixels. Dit is echter alleen te gebruiken in een 4:3 ratio, en bij 16:9 zijn er 5 megapixels beschikbaar.
De camera is verder goed, en er zit een functie in die automatisch alle waardes waar een leek als ik geen verstand van heeft (ISO waardes e.d) instelt. Het is mogelijk om dit allemaal handmatig te doen.
De camera aan de voorkant van het apparaat is niet spectaculair en zal niet echt te gebruiken zijn behalven voor dingen als skype. Mocht je een persoon zijn die heel graag selfies maakt dan lijkt me dit geen probleem tenzij je ze groot uit wil printen.
Erg fijn is dat er een aparte knop op het toestel zit waarmee de camera kan worden bediend, en dat dit dus niet via een knop op het scherm hoeft.

Scherm

Ik ben geen deskundige op het gebied van schermen, dus ik zal het heel basic houden. Ik vind het scherm erg fijn, ook heeft het geen 1920x1080 pixels. Persoonlijk vind ik dat ook een onnodige hoeveelheid. Het scherm is erg helder, en de beeldkwaliteit vind ik persoonlijk erg goed.
Misschien een minpuntje is de automatische helderheidsfunctie, deze vind ik niet zo prettig aangezien hij maar een kleine afwijking doet. In plaats van tussen de 0 en 100 procent te varieren, kies je een helderheid (bijvoorbeeld 50%) en dan varieert ie +/- 10% ofzo.

Accu

De SP heeft een relatief groete accu voor een dual-core telefoon zonder full-HD scherm, en dit merk je ook terug in de accuduur. De telefoon gaat bij normaal gebruik (Whatsapp, nu.nl, muziek, beetje browsen op 4G en wifi) makkelijk een dag mee. Daarnaast heeft Sony een Stamina functie toegevoegd, die de accuduur makkelijk 2x kan vergroten (werkt alleen wanneer het scherm uit is). Zo kun je makkelijk 2 dagen mee.

Connectiviteit

De SP beschikt over Bluetooth en NFC, maar deze gebruik ik zelf nooit dus hier kan ik weinig over kwijt. Het wifi signaal is valt enigszins tegen, maar is voor mij goed genoeg. Uiteindelijk is de snelheid van het internet vooral afhankelijk van je abbonement en router.
4G bereik is ot nu toe overal prima (ben alleen in Amsterdam en omstreken geweest) maar ik denk dat dit met name van je provider afhangt.

De Xperia SP is een heel fijn apparaat dat achter blijft op high-end modellen als de Samsung s4, Sony Xperia Z1 en HTC one m8, maar het meer dan uitstekend doet in zijn prijsklasse (Hij is bijna 3x zo goedkoop als eerder genoemde modellen).

Ik heb er zelf een hoesje bij besteld op internet die ik erg fijn vind, het is een s-line hoesje (gebasserd op het patroon op de achter kant) maar er staat niet echt een merk bij. Deze is te koop bij Amazon en andere webwinkels.

PS: Foto's komen van internet

Heb jij ook een Sony Xperia SP Zwart?