Samsung LE32A456 Zwart Review

gxpower 12 mei 2012, laatste update op 13 mei 2012, 5.842 views

Samsung LE32A456 Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Mooi beeld
  • Veel aansluitingen
  • Goed(e) menu/instellingen

Minpunten

• Geluid laat de wensen over
  • Behuizing trekt snel stof aan

Inleiding:
Dit is mijn eerste productreview en aangezien ik het altijd erg op prijs stel dat andere Tweakers hun ervaringen hier droppen vond ik het wel eens tijd dat ook te doen.

De televisie heb ik nu 3 dagen en ik ben er erg over te spreken, ik was op zoek naar een relatief goede televisie voor mijn kamer die ik via dvi->hdmi en gewoon via analoog/digitale televisie kon aansluiten. Verder ben ik expres voor een HD-ready tv gegaan aangezien de Full-HD televisies toch een stuk duurder zijn en op die afstand en op dat formaat tv er vrijwel geen verschil tussen die twee te ontdekken is.

De televisie zag er erg mooi uit in de winkel en heb hem daar ook even laten testen via een HDMI kabel dus ik wist dat de kwaliteit en de vormgeving van de televisie wel goed zaten. De pianolak past erg mooi bij de televisie.

Via een inkoopsite voor een leuk bedragje deze tv kunnen kopen (¤379,95)

Specificaties van de televisie:
# Merk: Samsung
# Type: LE 32A456
# Schermgrootte: 32 inch
# Resolutie: 1366 x 768
# Dynamisch Contrast Ratio: 10.000:1
# Kijkhoek: 178/178
# Responstijd: 6 ms
# Aansluitingen zijkant: 1 x HDMI / 1 x Composiet / 1 x S-Video / 1 x Koptelefoon
# Aansluitingen achterkant: 2 x HDMI / 1 x PC-Input (D-Sub) / 1 x Component (Y/Pb/Pr) / 1 x RF-Input / 2 x Scart / 1 x Video Monitor Out / Digital Audio (Optical)
# DNIe: DNIe+
# SRS TruSurround XT
# Geluid Output: 10 W x 2
# Luidspreker: Onderluidspreker
# Features: Picture-in-Picture / Sleep Timer / Automatische kanaalzoekfunctie / Automatische uitschakelfunctie / Anynet+ (HDMI-CEC) / Teletekst / DMA / Entertainment Functie
# Afmetingen met stand: 799.6 x 576.5 x 252
# Gewicht: 13.1 kg

Doos en verpakking:
Mijn tv werd door UPS geleverd in de gewone doos waarin de tv zat, dit is de doos:

Hier zat in:
De TV (duhh)
Draaivoet
Stroomkabel
Garantie & Infoboekje
Afstandsbediening
Schoonmaakdoekje
Afsluitklepje voor waar normaal de draaivoet in moet maar als je via een muurbevestiging de tv opgehangen hebt kun je de ingang mooi wegwerken.

Aansluiten:
Als men eenmaal de doos heeft uitgepakt en met schroefjes de tv vast heeft gezet op de draaivoet en de batterijen in de afstandsbediening kan men beginnen met het instellen. Voor het eerst opstarten van de televisie vraagt deze of je wilt kiezen tussen "Tv-model (showroom)" of gewoon voor "Thuisgebruik".

Ik zit thuis, dus ik heb maar voor Thuisgebruik gekozen, hierna vroeg de televisie of hij alle zenders (via de analoge kabel) mocht gaan zoeken. De televisie ging vervolgens alle Mhz's af en zocht alle zenders en stelde deze meteen scherp. Dit zoeken naar alle zenders duurde ongeveer 5 minuten voordat alles eropstond, vervolgens ging deze ook de zenders sorteren op een goede volgorde.

Op de TV zitten een redelijk arsenaal aan aansluitingen, hier de achterkant:
Hier heb ik de analoge kabel aangesloten en een HDMI-kabel die aan mijn computer vastzit en daar links van audio die dit uit mijn geluidskaart trekt. Hierop kom ik later nog terug...

Zijkant van de televisie:

Instellen:
Na het automatisch instellen van de televisie via de Plug-en Play methode van Samsung heb ik meteen met de HD-TV ISF Calibration dvd mijn tv gekalibreerd zodat deze in mijn ogen perfect is afgesteld. Dit duurde even, maar dan heb je ook wat.

Het menu van de Samsung tv is erg uitgebreid en je kunt alles makkelijk vinden.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit vind ik voor zijn prijs zeer goed, en het geeft een erg fijn beeld om naar te kijken. Bij de out-of-the-box instellingen gaat het nog wel qua instellingen maar je kunt het beste toch nog even zelf kalibreren.

Kijkhoek:
De Tv blijft vanuit alle hoeken eigenlijk zeer goed beeld geven en daarom ga ik hem ook aan de muur hangen in mijn nieuwe kamer. Erg prettig om naar te kijken..

Ghosting:
Voor alsnog heb ik geen Ghosting ontdekt

Geluid:
Het geluid van de televisie meteen na het uitpakken van de televisie was echt belabberd en ik hoopte dat ik hier nog wel iets aan kon doen, gelukkig was dat ook zo. Ik kon wat dingen aanpassen zodat het geluid via de televisie relatief goed aan te horen was. Toch vind ik dit wel een minpunt wat toch wel terugkomt bij andere reviews over deze televisie.

Pc:
Via dvi->hdmi heb ik dus mijn pc aangesloten op mijn televisie via de Hd-ready resolutie (1360x768) en het beeld ziet er erg goed uit als ik via VLC media player een 720p film afspeel zoals hieronder te zien is:

Helaas krijg ik via mijn videokaart geen geluid door en heb ik dit dus via een aparte kabels moeten doen.

Conclusie:
Super tv voor een goede prijs en voor goede mogelijkheden, ik zou deze tv sowieso weer kopen als ik moest kiezen tussen 32 inch televisies. Past perfect op een slaapkamer of in een niet al te grote woonkamer, ik ben er tot nu toe erg tevreden mee en hoop dat dit zo blijft.

Cheers,
Guus vanaf zijn tv typend, ik hoop dat jullie het wat vonden :P

Edit 07-06-09:
- Afstandsbediening laat toch wel steken vallen en is vanuit een kleine hoek al moeilijk te bedienen, wel een minpunt dat nu begint te irriteren.

Edit 12-5-12:
- Televisie wordt nog steeds gebruikt in huis, helaas heeft de televisie géén DVB-C ondersteuning zodat ik een aantal zenders in HD via XMSnet kan ontvangen.
- Televisie werkt nog uitstekend, de afstandbediening is wel heel vervelend. Heb deze omgewisseld met een afstandsbediening uit de nieuwe samsung serie(Harmony wordt gebruikt).

Heb jij ook een Samsung LE32A456 Zwart?

Zoals ik altijd zeg, hoe meer plaatjes hoe beter.
Al heb je wel een camera met een serieus ruis probleem, ik raad je aan om de iso op het allerlaagst te zetten en het dan nog eens te proberen.

Voor de rest een leuke review, jammer dat je geen console erop hebt aangesloten, of het verschil hebt laten zien tussen de verschillende kalibraties.

Ik heb je sowieso een e-mail gestuurd met wat vragen :)
Ja sorry heb je helemaal gelijk in maar mijn huidige camera (450D) is helaas overleden en is voor garantie terug naar Canon dus voorlopig doe ik het toch met me mobiel ;)

Nog geen mail ontvangen btw. Nu wel :-)

[Reactie gewijzigd door gxpower op 31 januari 2009 13:53]

Hee leuke review. Ik heb die van mij ook donderdag gekregen ben er zeer over te spreken. Vooral met XBMC en component kabel geeft prachtig beeld.
Een goede review die ik wel kan gebruiken bij een eventuele aankoop.
Dankjewel voor de leuke reacties :)
Heb deze tv ook deze week binnengekregen, heeft nu twee dagen prima gewerkt. Was er erg over te spreken totdat hij het vandaag begaf. Het enige wat hij nu nog laat zien is een soort testbeeld. (Verspringt van kleur, en zo nu en dan een testpatroon). Reageert niet meer op de afstandsbediening, etc.

Vind het geluid ook belabberd, maar gelukkig is dat eenvoudig opgelost met een versterker. Hoop dat jij meer geluk hebt met de jouwe :)
@ Case,
Mijn geluid was belabberd, maar nu valt het opzich nog wel mee. Mijn oude CRT-tv kan hier toch niet aantippen dus het komt wel goed. Toch komt uit mijn JBL geluidssetje beneden een beter geluid...

@ Jaromir,
Geweldige film, Zack & Miri make a porno....
Kan iemand me hier zijn instellingen posten (voor beeld), ik krijg hem niet leuk afgesteld en heb geen calibratiedvd tot mijn beschikking...
Alvast bedankt, en leuke review!
(ik heb dezelfde TV gekocht)
ik vraag me af he..
je hebt het over het kalibreren van je TV
heeft dat wat te maken met de 3 verschillende Entertainment modes?
want ik kan me voorstellen dat als je E.mode uit hebt staan en je kijkt gwoon TV dat je dat een instelling hebt gekozen die voor jou het best er uit ziet,
maar op het moment dat ik bijv games ofzo ga spelen dan zet ik hem op Game mode,
verandert er dan wat aan de kalibratie?
of haal ik nu echt dingen door elkaar?
@ Pap3rclip, Je moet de TV toch zelf kalibreren aangezien wij in andere omgevingen zitten en het beeld er dan misschien toch niet goed uit ziet.

@OiOi99,
Ik heb de televisie gewoon op de standaard versie gekalibreerd omdat ik deze toch het vaakst gebruik. Als je dan switcht naar de Entertainment modus worden deze instellingen veranderd naar die van Entertaintment modus. Dus als je hem gekalibreerd hebt op de standaard veranderd er iets aan je beeld ja als je hem weer op een andere modus zet.