Specificaties 27" @ 2560x1440 (PLS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Qnix QX2710 Evolution II Zwart Review

-Bas 12 mei 2014, laatste update op 12 mei 2014, 882 views

Qnix QX2710 Evolution II Zwart

Pluspunten

• Meerdere inputs
  • Goede kleurweergave
  • Goede zwartwaarden
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Backlight bleeding (wel makkelijk te verhelpen)
  • Risico op dode pixels (retourbeleid)

Review Qnix QX2710LED Evolution II

Inleiding:

Nadat ik 2 jaar genoten heb van mijn IIyama 2473HDS-B1 vond ik het tijd om een upgrade toen doen wat betreft beeldkwaliteit. Ik was klaar met het TN paneel wat in die monitor zat. Na wat rondneuzen in de pricewatch kwam ik erachter dat 2540x1440 pixels monitoren erg duur waren en eigenlijk net iets boven het budget zaten. Daarbij kwam ook nog eens dat ik het design van de 'goedkope' Philips 272C4QPJKAB niet erg mooi vond. Hierna heb ik naar alternatieven gekeken en kwam ik uit bij de Qnix QX2710. Dit leek mij een mooie monitor voor weinig geld. Zeker toen ik las dat er een Samsung PLS paneel in zit wat moet zorgen voor goede zwartweergave en goede kijkhoeken. Zelf durfde ik het niet aan om het risico te nemen om er 1 uit Korea te halen, dus ik kocht deze monitor van een Tweaker. Het model dat ik gekocht heb betreft het model met meerdere inputs

Uitpakken:

De monitor zit stevig verpakt in de doos tussen 2 piepschuim blokken. Verder zit er een (AC) power adapter output van 12V met 5000mA. Ook zat er bij mijn exemplaar een DVI-Dual link kabel in. Let er goed op dat je videokaart ook DVI-dual link ondersteund. Mocht hij dit niet kunnen maar hij heeft wel een Displaypoort dan kun je als gebruik maken van de hoogste resolutie.

Featureset:
  • Product: Qnix QX2710LED Evolution II
  • Screen Size: 27inch (68.47cm) Wide
  • Panel: SAMSUNG PLS
  • Resolution: 2560 x1440 (WQHD)
  • Aspect Ratio: 16:9
  • Vesa Mount: 100mm x 100mm
  • Funtion : Tilt
  • Product Size(W x H x D) With Stand: 64.6 X 46.3 X 17.3 mm
  • Product Weight(lbs.): 5.2Kg
Het model wat ik gekocht heb heeft de volgende inputs:

Tijdens het reviewen van de monitor heb ik de DVI-dual link input gebruikt, de monitor werd ingesteld op 2560x1440 op 60Hz. Het model met meerdere inputs is niet over te klokken! Laat je dus niet misleiden door de sellers van Ebay die zeggen dat dit wel kan. Feitelijk kun je de monitor wel overklokken, maar dit zorgt direct voor frameskipping, effectief hou je dus nog steeds de frequentie over van 60Hz. Zelfs bij een lichte overklok naar 75Hz merk je direct dat er frameskipping op treedt. Mocht je de monitor willen aansluiten op de Playstation 3/4 houd er dan rekening mee dat de monitor maximaal een resolutie kan aansturen van 1920x1080p via HDMI.

Op de monitor zit ook een VESA 100mm mount waarmee je de monitor op een andere voet kan plaatsen of zelfs op kan hangen. Let er wel op dat als je de voet van de monitor af wilt halen dat je de gehele monitor open moet schroeven. Ze hebben bij het produceren van dit beeldscherm niet goed genoeg nagedacht over het vastmaken van de voet, waardoor je hem eerst open moet schroeven. Dat ik dit puntje benoem brengt mij direct naar het volgende 'kopje'.

Bouwkwaliteit
Een 1440p scherm voor onder de 350,- waar is dan op bezuinigd? Dit is erg duidelijk bij deze monitor, dit is namelijk de bouwkwaliteit. Het design vind ik persoonlijk erg mooi, hij lijkt erg op mijn oudere monitor wat ik ook nog steeds een mooie monitor vind. De bouwkwaliteit van de monitor is vrij 'slecht' te noemen. Als je de tilt-stand anders wilt instellen dan moet dit met erg veel kracht. Als je dit doet dan hoor je het plastic ook erg hard kraken, iets dat geen fijn geluid is. Als je de tilt-stand op een andere stand ingesteld hebt, dan blijft de monitor nog zo'n 10 seconde na-wiebelen op de voet. De voet lijkt mij te licht voor de monitor waardoor het gewicht niet goed verdeeld kan worden. De voet (platte plaat) meet de volgende afmetingen: 26 x 17 x 1.5cm. De voet is een stuk kleiner dan de voet van mijn vorige monitor die 3 inch kleiner was.

Je kunt de monitor dus ophangen of er een andere voet voor kopen. Mocht je dit niet willen dan kun je hem natuurlijk ook gewoon neerzetten en zorgen dat je niet aan de monitor komt, dan wiebelt hij namelijk ook niet. Hij staat bij mij op mijn bureau en als ik daar hard op sla wiebelt de monitor niet. Het is dus alleen als je aan de monitor zelf zit. Bovenop de zwarte 'plaat' lijkt een glazen poot te zitten. Dit is echter niet van glas, maar van plastic. Ik vraag mij daarom ook af hoe lang het gaat duren voordat deze poot er dof uit komt te zien. Hieronder een plaatje van hoe hoog de monitor vanaf mijn bureau staat:

Backlight bleeding
Bijna alle IPS/PLS panelen hebben er wel last van, backlight bleeding. Ook mijn paneel heeft er in beperkte mate last van. Hieronder een foto van mijn monitor ingesteld met een brightness van 87%:

De backlight bleeding is voor mij nog niet storend genoeg om hier iets aan te doen. Je kunt namelijk zelf de backlight bleeding verbeteren door magnetische tape op het paneel te plakken. De backlight bleeding wordt namelijk vooral veroorzaakt doordat de behuizing om het paneel te hard op het paneel drukt. Mocht je van plan zijn om de voet te vervangen, dan kun je dus direct de backlight bleeding fixen mocht je daar last van hebben.

Ghosting
Wat betreft ghosting doet de monitor het niet bijster goed, maar zeker ook niet slecht. De monitor heeft wat last van ghosting, maar dit is niet als hinderlijk te beschouwen. Ik gebruik de monitor ook om te gamen en hier merk ik de ghosting eigenlijk helemaal niet. De ghosting is wel goed te zien als je bijvoorbeeld deze test uitvoert.

OSD:
Ik heb de variant met meerdere inputs waardoor ik ook een OSD menu heb. OSD staat voor on-screen display. Dit menu kan ik oproepen door op de menuknop aan de onderkant van de monitor te drukken. Het menu is naar mijn mening erg overzichtelijk ook ziet het er niet 'te' fancy uit waardoor de interface van het menu erg soepel loopt. Met het menu kun je brightness en contrast veranderen en je kunt ook verschillende kleurprofielen instellen. De kleurprofielen zul je waarschijnlijk niet snel gaan gebruiken, omdat er al goede gekalibreerde profielen te vinden zijn op internet.

Prijs:
De monitor wordt voor veel verschillende prijzen verkocht op eBay. Er worden ook veel verschillende varianten aangeboden waardoor je erg moet opletten wat de voorwaarden zijn bij deze varianten. Je kunt de monitor kopen met Pixel Perfect garantie, maar hierdoor mogen er nog steeds kapotte pixels aanwezig zijn. Wil je er 100% zeker van zijn dan kun je ook de 100% pixel perfect garantie bij kopen als je dat wilt. Dit is echter erg duur en dan zou ik als ik jou was ook gaan kijken naar alternatieven. Over het algemeen ben ik erg over de prijs te spreken, de monitor wordt op dit moment verkocht voor ongeveer $340. Houd er nog wel even rekening mee dat er nog invoerkosten/inklaringskosten bij op komen waardoor de prijs meestal zo'n 50-70 hoger uitvalt.

Conclusie:
Voor een prijs van zo'n 300-350 krijg je een erg goede monitor die moet inleveren op bouwkwaliteit. Op beeldkwaliteit is zeker niet ingeleverd wat zorgt voor een mooie prijs/kwaliteit verhouding. Ik zou deze monitor aan iedereen aanraden die risico durft te nemen op enkele dode pixels. Mocht je een exemplaar hebben met veel backlight bleeding dan is dit makkelijk te verhelpen waardoor dit geen nadeel vormt. Als je het risico niet durft te nemen, dan kun je naar alternatieven kijken zoals de http://tweakers.net/produ...rasharp-u2412m-zwart.html en de http://tweakers.net/price...e-xb2779qs-s1-zilver.html Houd er dan wel rekening mee dat deze schermen net zoals mijn model niet over kunnen klokken naar 96+Hz. Wil je deze optie wel behouden, kies dan voor een goedkope Koreaan met alleen de DVI-dual link input.

http://imgur.com/a/4IIIW/all (album met alle grote foto's)

Heb jij ook een Qnix QX2710 Evolution II Zwart?

Prima review!
Ik zou toch deze multi-input versie afraden voor echte tweakers, 120 Hz is te mooi om links te laten liggen.
Draai hier nu ongeveer een jaar met dit scherm op 120/100 Hz.
Ach het is maar net waar je waarde aan hecht! Ik kan begrijpen dat sommige Tweakers niks geven om een hogere refreshrate, omdat ze wellicht niet dagelijks gamen. Dan zijn de aansluitmogelijkheden weer interessanter.

Ik heb zelf wel de DVI versie omdat ik veel game en draai dan ook stabiel op 110 Hz :D
Hey Bas,
Ik ben ook aan het overwegen om een QX2710 aan te schaffen.

Ik ben benieuwd wat jij van de reactietijd/input lag vindt!
Hier lees ik op verschillende forums namelijk veel verschillende verhalen over. Gebruik jij de QX2710 toevallig om te gamen? En zo ja, is er een merkbaar verschil in het bewegen van de muis en het veranderen van het beeld (zonder V-sync aan)? Denk dan aan snelle games zoals shooters (Battlefield, Call of Duty, Counter Strike etc.).
Hier ben ik namelijk erg benieuwd naar, aangezien ik veel snelle FPS games speel en dus baat heb bij een snelle reactietijd. :)
Ik heb de versie die niet overgeklokt kan worden. Mocht je gewoon een 60hz 1440p scherm willen, dan zijn er op dit moment betere alternatieven.

Wat inputlag betreft merk ik niet dat hij slomer is dan andere schermen. Wel is het zo wanneer v-sync uit staat dat je lijnen helemaal heen en weer ziet gaan. Dit effect ervaar ik wel als vervelend en is ook meer aanwezig dan bij andere schermen.
Daarom ga ik ook voor dit scherm, ik wil er meer uithalen dan die 60Hz. Richting de 120! :)
Dan is Vsync ook niet echt meer nodig.

Dus jij speelt altijd met Vsync aan? En merkt dan geen inputlag? Dat klinkt erg mooi. :D
Het scherm kan alleen 60hz. Tenzij je een andere variant koopt.
Ja, dus ik ga voor een QX2710 (dit scherm) met alleen een DVI-D aansluiting. Dan ka ik wel richting de 120 Hz. :)