Specificaties 6,4" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z Ultra Zwart Review

nokiaan958GB 12 mei 2014, laatste update op 24 december 2014, 1.671 views

Sony Xperia Z Ultra Zwart

Prima toestel met regelmatig updates van Sony. Hou er wel rekening mee dat de voor- en achterkant van glas is.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Lekker snel
  • Waterdicht
  • Meegeleverde bluetoothontvanger
  • Laden kan zonder stekkertje

Minpunten

• Gladde behuizing
  • Problemen met compatibiliteit met enkele (oudere?) Apps
  • Batterij binnen 2 dagen leeg
  • Geen verwisselbare accu

Heb deze telefoon net een paar dagen in huis.
Dit is mijn overstap van de eerste Samsung Note naar zijn opvolger.
Heb deze gekozen voor zijn grote scherm, omdat ik positieve ervaringen heb met Sony-producten en omdat ik 350 euro niet duur vind voor een telefoon die zoveel in huis heeft.
Ik gebruik mijn telefoons veel voor bellen, navigatie in de auto en als tablet als ik op vakantie ben of tijdens uitstapjes. Youtube gebruik ik nooit. Ook het gebruik als mediaspeler zal bij mijn niet zo vaak voorkomen.

Bij het uitpakken van het witte doosje schrok ik wel even van de grootte van het toestel want hij is echt Huge. De note was 5,5 inch, deze is 6,4 inch maar het verschil is duidelijk merkbaar.

Na de Z Ultra een paar dagen gebruikt te hebben ben ik positief. Heb wel besloten meteen een aantal zaken op eBay aan te schaffen: magnitische laadkabel, autohouder en hoesje

Dit is mijn eerste aanzet voor een review. Ik hoop deze na meer gebruikerservaringen aan te vullen zodat meer mensen hier iets aan hebben

Featureset
Deze telefoon heeft eigenlijk alles in huis wat je van een smartphone mag verwachten.
Op de telefoon staat na enkele updates van de firmware nu te draaien op Android 4.4. Deze versie staat een stuk dichter bij het echte Android is ter vergelijking van mijn Samsung Note veel minder door de fabrikant aangepast.
Eigenlijk is er behalve rSap niets wat ik mis. Helaas wordt rSap bijna niet meer toegepast. rSap was wel leuk geweest omdat de Premium telefoonvoorziening in mijn volkswagen dit ondersteunt.
Wat hij ook niet heeft is een octocore processor en een flitser.
Dat hij geen verwisselbare accu heeft heb ik als negatief punt genoemd. Ik vind dit negatief omdat het een goed gevoel geeft dat je hem kunt vervangen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nog nooit een accu van een smartphone heb hoeven te vervangen................

In het doosje zit ook een bluetooth ontvanger. Hier kun je de stekker van je oordopjes insteken. De ontvanger communiceert dan draadloos met je telefoon. Op de ontvanger zit een aan/uitknop, volumeknoppen en knoppen van start, vooruit en achteruit.

Na een paar keer laden merkte ik dat het onhandig is om voor het laden steeds het rubberen klepje voor de kleine usb-aansluiting te moeten verwijderen. Het is handiger om hem om te laden in een dock te plaatsen. Een andere mogelijkheid is om (op eBay) voor 4-5 euro een magnetische oplaadkabel te kopen. Deze kun je gewoon op de zijkant van het toestel drukken zodat de kabel contact maakt met de contactpunten op de zijkant dus geen gedoe met stekkertjes.
Helaas werken een paar Apps niet op deze telefoon, ook niet nadat ik ze opnieuw vanuit de market geinstalleerd heb. Het betreft het betaalde navigatieprogramma Ndrive en OpenVPN for Android. Hopelijk zijn deze problemen bij de volgende update opgelost.

Beeldkwaliteit opname
Hier kan ik op dit moment nog niets van zeggen. Heb wel een paar foto's gemaakt maar die moet ik op de PC even goed bekijken.
Wat mij wel is opgevallen dat net als op de Note er geen fotoformaat 3:2 gekozen kan worden wat ik een beetje jammer vind.

Design
Het is natuurlijk persoonlijk wat je van design vindt. Als ik hem niet mooi zou vinden had ik hem niet gekocht. Ik was na 2 Samsungs wel wat uigekeken op de ronde hoeken en goedkoop design. Dus het is deze Sony geworden.
Voor de waterdichtheid zitten er diverse rubbertjes in de randen om de aansluitingen waterdicht te houden. Je moet er wel op letten ze na gebruik weer goed aan te drukken om het er weer normaal uit te laten zien.
Aan de linkerkant zitten 2 subtiele aansluitpunten in het zicht (maar niet storend) voor als je hem in een dock wilt zetten.
In tegenstelling tot mijn Note heeft deze geen knoppen aan de voorzijde onder het display. Moet zeggen dat ik dat geen gemis vind.
Waar het design in mijn ogen te ver is doorgeschoten is het verplaatsen van de microfoon en speaker naar de zijkanten terwijl het juist de zijkanten zijn waarmee je hem vasthoudt. Tijdens een telefoongesprek kreeg ik al eens de vraag of ik hem bij het bellen op de speaker had staan omdat ik waarschijnlijk een vinger te dicht op of bij de microfoon had.
Het is Sony gelukt om deze telefoon superdun te maken. Met een dikte van 7mm behoort dit toestel tot de dunste toestellen van dit moment.
Moet zeggen dat ik nog behoorlijk heb zitten klooien om de simkaart te installeren. In tegenstelling tot mijn vorige toestellen zit de simkaart niet onder je accu maar schuif je hem met een houdertje in de zijkant van je toestel. Dit houdertje moet je er eerst met een nagel uittrekken wat erg moeilijk ging. Gelukkig is dit een eenmalige handeling die ik straks zo vergeten ben.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kwaliteit valt nog niet zoveel van te zeggen. Moet ik hem eerst een poosje gebruikt hebben.
De afwerking valt mij niet tegen. Het is mooi en strak zonder kieren. Wat kwa gebruik niet handig is, is dat hij aan de voor- en achterkant erg glad is waardoor je de grip van de zijkanten moet hebben. Daar zitten ook nog eens de knoppen waar je tijdens gebruik niet altijd op moet drukken.

Bereik
Hier kan ik nog niet zoveel van zeggen.
Tot nu toe is het gebruik van wifi lekker vlot al heb ik het gevoel als ik buiten ben het signaal slechter is dan die van mijn Note. Maar dit moet ik nog even verder beoordelen.
20140514
Vandaag op speedof.me een paar speedtests gedaan
Ik haal 21 Mbps download op 2,4ghz op 10m van router door 1 deur en 2 muren
Ik haal 43 Mbps download op 2,4ghz op 5m van router door 1 deur.

Accuduur
Tot nu toe alleen veel gebruikt voor diverse zaken die ik nog wilde bekijken/testen, muziek luisteren en wat internet. Bij dit regelmatige gebruik - weliswaar niet intensief - ging de accu anderhalve dag mee.
Straks als ik overga op de orde van de dag zal ik wel zien wat het daadwerkelijke verbruik wordt.
Mogelijk moet de accu eerst ook nog even paar keer geladen zijn om uitspraken over de uiteindelijke capaciteit te kunnen doen.
20140514
Zondagavond voor het laatst geladen. Dit was de 3e of 4e keer dat de batterij opgeladen werd. Nu 3 dagen later heb ik nog 31% resterend. Telefoon heb ik in die tijd vaak maar niet lang gebruikt (bellen, foto's maken, wat prutsen). Dit is naar mijn idee een prima score.

edit 20140716
Deze week kreeg ik de update naar Android 4.4.4 binnen. Goede service van Sony!

Vandaag de Ultra in het leren hoesje in het gras in mijn tuin onder de ligstoel gevonden. Hij was blijkbaar uit mijn broekzak gegleden. Er zitten 2 scheuren ONDER het glas.
Hij is hierdoor compleet onbruikbaar geworden want het touchscreen reageert niet meer :(
Maar even zien hoe Sony op deze onverwacht schade reageert.
Tot nu toe viel de degelijkheid van het toestel erg mee. Nu hij van een hoogte van 30-40cm uit mijn broekzak in het gras valt en kapot is, is een tegenvaller.

edit 201408??
Ik heb de de Ultra Z weer terug :)
Hij is onder garantie "gerepareerd". Althans dat zeggen ze.
Vraag me af op dit het hetzelfde toestel is want hij is volledig gewiped.
Ik zeur niet want ik vind dit keurig afgehandeld.
Bravo voor Sony

edit 20141224
De Ultra Z heb ik een maand geleden in het lederen hoesje op een betonnen balkon laten vallen en nu is het glas op de achterkant gescheurd. Ik heb op de achterkant folie geplakt om verder scheuren te voorkomen. Het toestel doet het verder nog perfect maar het is geen gezicht.
Nog steeds is hij lekker vlot.
In januari koop ik een ander toestel. Dit is het eerste toestel wat ik binnen een jaar heb moeten vervangen. Ik wil weer een grote maar waarschijnlijk ietsje kleiner zo rond de 5,5 inch.
Vanwege de kwetsbaarheid van het glas wordt het helaas niet weer een Sony
Bye Bye Sony

Heb jij ook een Sony Xperia Z Ultra Zwart?

Jammer dat het glas zo snel breekt. Anders moet je eens kijken naar de oneplus one, niet duur en voldoet wellicht aan je eisen.
haha, die had ik net op het oog ;)

Ja, wat is snel breken. Heb hem ook werkelijk altijd bij me ook wanneer is aan het klussen ben. Laten vallen kan geen enkele telefoon tegen. Maar omdat het allemaal glas is, is het wel extra kwetsbaar :(