Specificaties 13,3" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad SL300 2738 Review

Snikkelbibs 30 januari 2009, laatste update op 30 januari 2009, 1.439 views

Lenovo ThinkPad SL300 2738

Pluspunten

• Formaat
  • Degelijk
  • Trackpoint!!
  • Fijn toetsenbord
  • Prijs kwalitiet

Minpunten

• USB poorten niet altijd ideaal bereikbaar
  • Geen sPDIF

Bij deze mijn “korte” review over deze fijne laptop. Ik heb hem nu 2 maanden en ben erg tevreden. Sommigen vinden de SL300 niet de term Lenovo waardig. Deels hebben ze hier een punt. De behuizing is van plastic en niet van het bijna onbreebare magnesium. Toch voelt de laptop zeer stevig aan, in vergelijking tot andere consumenten laptops van bijvoorbeeld toshiba en acer.

Ik zal proberen niet te veel into the obvious te gaan en alle eigenschappen, die uitvoerig in online reviews staan beschreven nogmaals benoemen. Ik wil mijn mening geven over de zaken waarvan ik gebruik maak.

De belangrijkste troef van deze laptop is prijs kwaliteit verhouding, met in achtneming van het formaat. Deze laptop heeft me maar 550 euro gekost, waarvoor je een volwaardige laptop in een handelbaar formaat krijgt. Ik zal hieronder kort de belangrijkste zaken toelichten.

Formaat en ergonomie
De laptop is voor een 13.3" laptop iets zwaarder dan de concurentie, maar die beginnen dan ook pas vanaf 700 euro. De laptop blijft van een handzaam formaat. Hij is in oppervlak maar marginaal groter dan een A4 en past dus in elke school/werk tas/koffer. Met 2.1 kilo is hij ook zeker niet te zwaar voor dagelijks vervoer. Helaas is het ook bij deze laptop verstandig een doekje tussen beelscherm en toestenbord te leggen in verband met doordrukken van de trackpoint en de spatiebalk in het scherm.

Human input devices
Het toetsenbord is van hoge kwaliteit en typt erg fijn. Hier op het forum noemt men het inferieur aan de kwalitiet van het toetsenbord van bijvoorbeeld een T61 of R61, maar dat is dan ook weer een andere prijs/gewichtsklasse. Ikzelf heb geen ervaring met de T R en X series. Alle toetsen zitten waar ze horen. Voor sommigen zal de positionering van de ins, del, home en end toetsen even wennen zijn, maar dat geld voor bijna elke laptop. Wat voor mij wel echt problemen gaf in het begin, is de positionering van de page up en down toetsen, direct boven de links en rechts pijltjes. Dit heeft tijden het tekstverwerken nogal eens wat beeld verspringen opgeleverd. Uiteindelijk went alles en is ook dit, mede door de herkenbare vorm van de toetsen geen probleem meer en vindt ik alles blindelings.
De mousepad is in tegenstelling tot de sl400 en sl500 niet van synaptics maar van ALPS. Deze is daardoor niet een van de allerbeste. Begrijp me niet verkeerd, er is prima mee te werken, maar ik heb met fijnere gewerkt. Wanneer de lenovo drivers worden gede´nstalleerd en er worden standaard of bijvoorbeeld fujitsu of DELL ALPS drivers gebruikt, is de pad iets responsiever, maar dat weecht voor mij niet op tegen het verlies van de scroll functionaliteit.
Dan de trackpoint. In eerste instantie zag ik er het nut niet van in ten opzichte van een mousepad, maar nu gebruik ik bijna niet anders meer. Zeker in de trein of het vliegtuig met de laptop op schoot geeft het gebruik van de trackpoint een veel comfortabelere houding en preciezere besturing. Ook de scroll functie van de middle Mouse button is zeer effectief en bruikbaar (Deze werkt ook niet meer na deinstallatie van de lenovo ALPS drivers).
De vingerafdruk lezer werkt ook prima en makkelijk voor inloggen in windows.

Beeldscherm
13.3” is voor mij het beste compromis tussen een klein formaat en een goed werkbaar formaat. Op bureau vindt ik het scherm net niet te klein om een comfortabele houding aan te nemen en toch het scherm goed te kunnen lezen. Onderweg is hij juist precies niet te groot om comfortabel te kunnen werken. De resolutie past ook perfect bij de beeld diagonaal. Brightness kan enorm hoog en ik ben nog niet in de situatie gekomen, dat het scherm door licht inval onleesbaar wordt. Het is natuurlijk nog geen zomer… Het scherm is glossy, maar dat heeft voor mij nog geen problemen met leesbaarheid bij lichtinval opgeleverd. In tegendeel zelfs, voornamelijk bij schuin lichtinval blijft hij naar mijn idee berter leesbaar. Verder zijn de kleuren mooi helder en is het contrast voor een laptop scherm best goed. Ook de kijkhoek is prima.

Prestaties:
HDMI en intel GMA 4500HD
De HDMI werkt prima en geeft ook 7.1 PCM geluid weer. Hardware versnelling werkt alleen via de powerDVD decoder in bijvoorbeeld MPC-HC, dus voor WMV files heb ik nog geen hardware decoding voor elkaar geregeld. Aan de stroom heb ik geen problemen met afspelen van 1080p wmv-HD. Op de accu en geklokt op 1.0 ghz speelt hij nog prima 1080p mkv, AVC-HD en MPG met 50% cpu belasting. Batterij is dan ook voldoende om 1 film van 2.5 uur te kijken. Waarschijnlijk nog langer, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
De 3d prestatie van de 4500 zijn bekend. Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden. World of Goo en GTA2 doen het prima!
Ik heb verder geen benches gedraaid.

Verder is de CPU meer dan snel genoeg voor allerdaagse office bezigheden. Ook Illustrator CS3 draait vlot. Windows Vista is zeer responsief. Grootste bottleneck is de harde schijf. Voornamelijk bij opstarten van Vista en programma’s van ADOBE CS3 neemt hij wel zijn tijd.

Accu
De accu (6-cellig) houdt het in energie saving mode met de beeldscherm brightness op 40% ongeveer 4.5 uur vol. Dit is meer dan voldoende en zeer acceptabel voor een laptop van deze prijs.
De voeding is ook relatief klein en makkelijk mee te nemen.

Aansluitingen
De USB poorten zijn niet heel handig gepositioneerd. Door de dikke rand passen extreem dikke usbsticks niet altijd. Ik ben er tot nu toe nog maar een tegen gekomen die niet past, maar het kan beter. Verder heeft hij alle aansluitingen, die je verder kunt wensen, behalve een SPDIF digitale audio uit. Je bent verplicht via de HDMI of een externe geluidskaart te gaan voor een digitaal audio uit signaal. Voor HTPC’s met een oudere reciever dus niet helemaal geschikt.

Software
Lenovo levert windows vista business voorgeinstalleerd, met een recovery en een installatie partitie. Je krijgt er ook XP instalatie CDs bij, zeer handig!!! De tools, die lenovo bijleverd zijn best handig. De presentatie viewer, die automatisch fullscreen op het secundaire beeldscherm projecteerd is er handig. De powersaving software werkt ook prima. Wij tweakers kunnen dat natuurlijk ook makkelijk in vista instellen, maar toch wel handig.

Geluid
Prima voor een business laptop. Geen hoogvlieger, maar klinkt niet slecht.
Koptelefoon heeft geen ruis van de hardware, zoals veel onboard chips wel hebben.
De fan, die er in zit staat wel altijd aan, maar is het merendeel van de tijd onhoorbaar. Wanneer hij wel op volle toeren draait is het nog een niet vervelend geluid. Sommige laptops geven zo'n jengelend piepend achtig geluid. Deze blaast gewoon.

Zo een hele lap tekst. Ik kan deze laptop aan iedereen aanbevelen, die een niet al te dure zeer goede handelbare laptop met een goede accuduur zoekt. De prestaties zijn prima en je krijgt echt veel waar voor je geld. Zeker, omdat het het monteniva platvorm betreft en er dus in de toekomst goed geuprgrade kan worden naar een snellere processor (Bijv. p8400) en een solidstate HD. Helaas maar een jaar garantie, maar daar kan ik wel mee leven.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan bij het maken van een keuze over je toekomstige laptop.

Nog een leuke link met veel informatie: http://www.lenovoservicetraining.com/ion/SL300/

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad SL300 2738?

goede review, Lenovo laptops zijn erg fijna apparaten, minpuntje zou alleen de prijs kunnen zijn ;)

klein puntje: foto's zouden welkom zijn en berijkbaar (in neg eigenschappen) = bereikbaar
Thnx. bereikbaar heb ik ge-edit. Zitten vast nog wel wat foutjes in...

Kan ik direct terug kaatsen fijna = fijne :)

Ik zal kijken of ik foto's kan maken, maar er zwerven er al vrij veel over het net...
Bedankt voor je review!

Ik zit nu op het moment te twijfelen... Ik zoek een goede "studentenlaptop", dus een laptop dat met gemak een hele dag kan meegaan... (12 uur aanstaan... met Wifi, maar niet echt full-load, meer gewoon office applications). Ik dacht ook dat 13.3" de perfecte grootte is. Niet echt een studentenlaptop, meer een business laptop :P Maar goed ;)

Deze laptop was een van mijn mogelijkheden, nu lees ik deze review en begin ik wat meer te kijken... Als je 4.5 uur doet met een 6-cell batterij (en ik wil ook een extra 9-cell kopen), dan zou ik zeker 12 uur kunnen volhouden hoop ik? Ik dacht dat het wel een beetje meer zou geven, maar hangt natuurlijk af van gebruik.

Maar denk je dat ik de juiste keuze zou maken met deze laptop of niet?

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 31 januari 2009 09:11]

Ik denk dat je zeker geen slechte keuze zou maken. Er zijn bij mijn weten geen andere 13 inch laptops voor een dergelijke prijs met zo'n goede accu duur. Als je er een 9-cell bij koopt zou je de 6 uur wel moeten kunnen halen. 1/3 extra capaciteit zou dus 1.5 uur extra betekenen, dus 2 accus 6-cell 4.5 uur + 9-cell 6 uur = 10,5 uur. Nu weet ik niet precies of je zo kunt rekenen met Li-ion accus. Dan haal je de 12 uur nog niet. Ding is wel, dat als je hem niet constant gebruikt, dus wel aan maar scherm uit, of zelfs een uurtje in standby je natuurlijk veel langer met je accu doet. Als je echt langere accuduur wil zul je moeten gaan kijken naar ultra portibles met energie zuinige processoren, alleen dan ben je al gauw over de 1.000 euro kwijt.

De nieuwe samsung NC-20 doet misschien iets langer met een accu, maar is dan ook wel een stukje langzamer.

Succes met je keuze, je doet met deze in ieder geval geen miskoop.