Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Asustor AS-302T Review

adriaanvdbrand 11 mei 2014, laatste update op 11 mei 2014, 2.347 views

Asustor AS-302T

Pluspunten

• Snel
  • 1GB ram
  • Media recoding
  • HDMI
  • 4 cameralicenties

Minpunten

• Matig als mediaspeler (geen flexibele 24p/50p/60p)

Achtergrond
Getwijfeld tussen Synology DS-214 en DS-214play en deze. Vorige Nas (Conceptronic CH3MNAS) was te langzaam, en niet geschikt voor online toepassingen.
Gekozen vanwege:
- 1GB ram
- prijs (¤288 betaald)
- degelijke behuizing
- HDMI als nice to have, als tijdelijke vervanging van mijn oude Playon!HD mini (totdat de NUC dn2830fykh beschikbaar is)

Gebruik: als media-opslag (films, mp3) en backup en toegang tot mijn foto's (amateurfotograaf)
Op dit moment met 1x 4TB WD Red schijf.

Betrouwbaarheid
Draait pas 14 dagen.
Crashes:
- XMBC : diverse keren (alleen de App, App kan daarna weer gestart worden)
- na een ssh-geďnitieerde reboot bleef de NAS hangen in de startup. Powercycle nodig. Minpunten
Na installatie en behalve XBMC app geen crashes

Prestaties
Bij het overzetten van bestanden van mijn oude NAS (CH3MNAS, traag) heb ik :
- per folder naar mijn lokale disk gekopieerd, om en om data-schijf en USB3 schijf
- per folder die klaar was naar Asustor gekopieerd. Snelheid ca. 50-55MB/sec (volgens windows 7)
Daarna nog een testje gedaan met een 1GB file van/naar SSD (OZC Agility 3 128GB). Hierbij gingen de snelheden naar 85-100MB/sec. Dit is wat ik verwachte na de hardware.info review.

Gebruiksgemak
Installatie van de schijven was ideaal. Klepje open, schijf vastschroeven op carrier en terugklikken. En dan aanzetten.

Voor het eerste gebruik CD in pc gestoken. Deze vond de NAS nadat ik mijn firewall even uitgezet had. Ik vermoed dat hier multicast voor wordt gebruikt. Apps e.d. werken erg gemakkelijk. Installatie vergelijkbaar met Google Play e.d.

Functieomvang
Boven de normale functionaliteit zoals by de grote merken, heeft de AS-302T een HDMI poort waarmee XMBC en Boxee gebruikt kunnen worden. Dit zag ik als bonus, maar heb het wel getest uit interesse en met een beetje hoop.

XBMC
Installatie is gemakkelijk. Daarbij moet de NAS in Media-mode gezet worden (waarbij resources voor media-gebruik gealloceerd worden om constante streaming te kunnen garanderen). Bediening via remote control App van Asustor. Deze (Android versie getest om SGS4 telefoon) vond ik matig omdat deze vooral cursorbediening en een trackpad biedt. Ik ben Yatze gewend. Pas na opstarten van XMBC werkt Yatze ook. Een infaroodbediening is beschikbaar, maar die heb ik niet. Instellen van XMBC werkte verder eenvoudig, er kan direct voor gedeelde mappen gekozen worden bij het opbouwen van de bibliotheek. Ik heb 'm gebruikt in combinatie met een Onkyo TX-NR414 met audio over HDMI. DTS e.d gaat goed. DTS-MA werkt niet goed (versterker ziet het als DTS, audio signaal stotterde). Mijn grootste bezwaar: ik heb geen 24p playback gevonden in XMBC. Dat is mijn primaire eis waardoor ik 'm aan de kant zet als mediaspeler. De NAS is best stil, maar zelfs in mijn afgesloten audio/video-meubel kast is deze (net) te horen (ik ben erg precies als het op geluid aankomt). 24p is wel in te stellen in de NAS user interface (of 24p of 50p of 1080p zonder toevoeging).

~[uPNP]
Nog werk in uitvoering. Een Philips smarttv vond de UPNP2 app niet goed genoeg. Ik ben nu met Plex aan het spelen, welke ook recoding ondersteunt.

Compatibiliteit
Voor zover ik kan beoordelen : goed. In gebruik als SAMBA en NFS. Een Raspberry PI (Openelec) ziet de NAS ook als ZeroConf device.

(Deze review is inhoudelijk identiek aan de review die ik op hardware.info heb geplaatst)

Heb jij ook een Asustor AS-302T?

Bedankt voor review. Ik twijfel tss Synology DS215+ en deze Asustor. DS216 play toch wat zaken minder dan DS215+ (review op Tweakers).

In deze review http://www.techpowerup.co...s/Asustor/AS-302T/24.html vind ik uw minpunt niet terug. Is dat ondertussen opgelost? Zij zeggen ook dat XBMC beste mediaspeler is.

Ik wil NAS (wordt mijn eerste dus newbe) juist gebruiken als mediaspeler. Deze Asustor is krachtig genoeg maar door uw review twijfel ik.

Alvast bedankt voor uw feedback!

[Reactie gewijzigd door dEX2340 op 5 januari 2016 08:20]

Hoi dEX2340, de Asustor NAS bevalt prima, zoals te lezen in de review. Achteraf zie ik wel dat er veel minder apps beschikbaar zijn dan voor Synology.

Mbt XBMC heb ik enkele dagen geëxperimenteerd; mijn combinatie van TV, versterker en de toenmalige XBMC versie gaven problemen. Dit heeft me doen besluiten om een losse speler te gebruiken, en de NAS naar de meterkast te verbannen. Ik kan dit nu dus niet meer proberen. Kodi is nooit beschikbaar gekomen. Waarschijnlijk is de huidige versie van Asustor beter uitgerust, evenals de DS216play.

Succes met de keuze. DS215+ is een andere klasse als NAS lijkt me. Toen ik de keuze moest maken was de AS302T beduidend goedkoper dan de DS214play, wat mee heeft gewogen.
Ik heb ook deze nas , het is een snelle en stabiele rakker ,helaas weinig info op tweakers over asustor. Hdmi is kansloos , xbmc werkt maar daar is alles mee gezegd.Aps zijn er maar daar heeft de concurentie veel meer aanbod in.ik heb hem gekocht voor 199 euro bij redcoon en vindt het totaal geen miskoop op de app ondersteuning na ,is hij perfect, hij is snel en stabiel en voldoet precies waar voor mij een nas aan moet voldoen.
Eens. Er zijn nog regelmatige software updates (alleen weet ik meestal niet wat ze meebrengen). Voor VPN e.d. zie ik toch liever een losse Raspberry PI, want NASsen worden niet snel genoeg gepatcht met security updates. Verder heb ik maar niet teveel gekeken. Ik had verwacht plextor te gaan gebruiken, maar mijn mobiele devices zijn modern genoeg om alle content aan te kunnen.

De mechanische stabiliteit vertaalt zich hopelijk in een mooie levensduur.