Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse Review

hydrargyrum 10 mei 2014, laatste update op 10 mei 2014, 1.634 views

Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse

Pluspunten

• Ligt fijn in de hand
  • Perfect voor mee te gamen
  • Goed geplaatste macrotoetsen
  • Logitech gaming software
  • Freescroll
  • Glijdt erg soepel

Minpunten

• Gewicht kon lager

Achtergrond
Ik ben geen hardcore gamer. Ik zou mezelf omschrijven als iets meer dan casual. Toch heb ik graag goede randapparatuur, omdat ik ook wel eens wat programmeer, en ook met het maken van verslagen en dergelijke is goede randapparatuur een fijne bijkomstigheid.
Ook ben ik een fan van logitech. Hoe dit komt weet ik niet, maar ik heb zolang als ik weet al randapparatuur van logitech gehad, en dat bevalt me goed.
Deze review zal vooral een vergelijking worden tussen de g502 proteus core, en de g300
80 euro is veel voor een muis. Vooral als je er niet persé eentje nodig hebt. Wel vind ik dat je deze prijs terugziet in de bouwkwaliteit, hij voelt erg stevig aan, en de beste sensor van het moment is ook iets waard.
In vergelijking met mijn g300 voel je dat hij wat steviger is, en zwaarder
Vormgeving
WOW! :9~
Dat is de beste omschrijving hiervoor. Het ontwerp is erg mooi gedaan. De muis is vooral van plastic gemaakt, met 2 metaalkleurige accenten, namelijk het scrollwiel en de dpi/modus indicator. De zijkanten zijn gemaakt van een soort rubber met een patroon dat doorloopt naar de onderkant van de muis, waar het op de sensordeksel zit. Aan de onderkant zitten 3 delen: aan de voor- en achterkant zitten 2 "gliders", met daarop de teflonvoetjes die 250 km meegaan. Tussen deze 2 zit de sensor, die ook nog een paar kleine voetjes heeft, en ook nog de magnetisch bevestigde sensordeksel, waaronder de gewichtjes kunnen. Dit compartiment voor gewichtjes heeft een soort van rubbercoating waardoor de gewichtjes er niet snel uitvallen. Dit is fijn voor tijdens het gamen, maar als je de gewichtjes wilt verwisselen dan moet je minstens je nagel, maar vaak een pen of zo eronder zetten.
Voor een gamingmuis is hij ook relatief clean, hij heeft alleen een blauw oplichtend logitech-gseries logo op de achterkant, maar er is ook een mogelijkheid om dit uit te zetten.
Deze muis is clean, maar je ziet wel meteen dat hij gemaakt is voor serieus gamen.
Vergeleken met mijn g300 is dit erg clean, aangezien deze 2 brede lichtstrips had aan de zijkant, en ook bestond uit 3 verschillende kleuren plastic.
Ergonomie
Het ligt er een beetje aan wat voor een grip je hebt. Als je een claw-grip hebt dan is dit niet de goede muis voor je, tenzij dat je grote handen hebt. Bij een fingertip of palm grip is hij ideaal, aangezien hij redelijk groot is, maar dit is niet waarin hij uitblinkt.
Dat is de layout van de alternatieve knoppen. Vooral je duim is belangrijk bij deze muis. In de meest comfortabele positie zitten er 2 knoppen zo dat je ze met een simpele duimbeweging in kan drukken. Ook zit er bij je duim de sniper-of g-switchknop. Deze knop kan je natuurlijk aan allerlei functies toewijzen, maar standaard word hij gebruikt om je dpi tijdelijk te verlagen zodat je nauwkeuriger kan richten, en je crosshair niet alle kanten opgaat. De g-switch is een soort van shift voor je alternatieve knoppen. Als je deze knop inhoudt dan krijgen alle toetsen een andere functie, maar meer hierover in het gedeelte over software.
Precisie
Dit hangt 100% af van welke dpi-instelling je gebruikt, en of je versnelling aan hebt staan. Mijn standaardinstelling is 2000 dpi zonder versnelling, en voor gamen is dit 2500 dpi, met een mogelijkheid om naar 1000 dpi te gaan met de sniperknop. Bij de 12000(!) dpi die deze muis maximaal kan halen kan ik van links naar rechts op de 3000 pixels van mijn scherm door mijn muis een klein stukje te bewegen, en dit gebruik ik dus ook nooit. Ook heeft de muis een leuke feature om zijn sensor aan te passen aan je mousepad. Nu heb ik zelf geen verschil gemerkt, maar het is altijd mooi meegenomen.
Gezien dat ik nog in het sensorbereik van de g300 zit kan ik de 2 muizen op dit vlak niet vergelijken, maar omdat de g502 iets zwaarder is, is hij vaak ook iets nauwkeuriger
Bouwkwaliteit
Erg goed. De muis voelt erg stevig aan, en je merkt dat er goede materialen gebruikt zijn voor de rubberen grepen. Ook zit er een snoer met een stoffen hoes aan, een soort van sleeving. Omdat ik mijn muis op 1 plek laat liggen maakt dit niet zoveel uit, maar het is altijd beter tegen slijtage dan een ander materiaal. Ook het metalen scrollwiel voelt erg solide aan.
De g300 voelt hier wel meer plastic aan, maar nogsteeds steviger dan een gewone muis. Ook hier heb ik liever de g502 dan de 300
Drivers en ondersteuning
Ik was al bekend met logitech's gaming software, en dit stond dus ook nog geďnstalleerd. Wel had ik nog versie 8.42, die niet compatibiel is met de g502. Ik vind zelf logitech's software erg goed werken, het is erg simpel, maar precies wat je nodig hebt. Ook de default binds van de macrotoetsen zijn erg goed, dus je hoeft dat eigenlijk niet aan te passen.
Ondersteuning heb ik nog niks mee hoeven doen, en daar ben ik ook blij mee.
Functionaliteit
Hij doet precies wat je verwacht, en meer. Als je eraan gewent bent dan werken de macro-toetsen erg fijn. Ik heb als standaardinstellingen op de 2 duim-pijltjes vooruit en teruguit(chrome) staan, en als ik de sniper-toets indruk dan staat op het wijsvingerpijltje vooruit tabblad sluiten, en op vooruit op de duim staat laatst gesloten tabblad openen. Meer macro's gebruik ik eigenlijk niet.
Ook is het freescroll wieltje dat erop zit erg fijn. De schakeling gaat met een knop die recht achter het scrollwiel zit, en is dus makkelijk in te drukken. Wel is het een mechanische knop, dus je moet er redelijk diep en hard op drukken.
In verhouding tot mijn g300 is het net dat beetje exta: die fijn geplaatste knoppen, het freescrollwieltje en de gewichtjes.
Bottomline
Is het de 80 euro waard? eigenlijk niet, maar als je de naar mijn mening fijnste muis van dit moment wil, dan zou ik hem zeker kopen. De ergonomie is goed, en ook als niet-gamer zal deze muis fijn voor je zijn.
Het uiterlijk zal niet iedereen aanspreken, maar ik vind het erg mooi.

Heb jij ook een Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse?

op zich als je er over na denkt en wat ik lees uit je review is het zijn 80 euro wel waard in verhouding tot sommige 100+ muizen die nog minder dan de helft van dingen heeft die de G502 heeft
Verder mooie review ik ga hem denk ook kopen
Vormgeving
WOW! :9~

Tja, smaken verschillen. Ik vind hem foeilelijk, alleen daarom laat ik hem al links liggen.
Ik heb deze muis gisteren binnen gekregen. Mooie review.