Specificaties 25" @ 2560x1080 (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

LG 25UM65-P Zwart Review

Neofloppy 10 mei 2014, laatste update op 12 mei 2014, 4.439 views

LG 25UM65-P Zwart

Pluspunten

• IPS paneel
  • 21:9 verhouding fijn voor films en games
  • 25" prettig formaat
  • Haarscherp
  • Flicker Save (rustiger voor de ogen)
  • Reader instelling
  • Standaard erg mooie kleuren (naar mijn mening, niet gemeten verder )
  • Goed contrast
  • Speakertjes zijn best goed bruikbaar, verwacht echter geen wonderen
  • Joystick
  • Gebruiksvriendelijk menu
  • Screen Split + PBP mogelijkheden

Minpunten

• Scherm zit niet al te stabiel op voet
  • Hoogglans voet + omlijsting
  • 21:9 zal niet voor iedereen even prettig zijn en is meer voor multimedia geschikt dan voor desktop gebruik
  • Bezels zijn niet zo dun als wat lijkt op de (reclame)plaatjes van LG

Wat zit er in de doos?
In de doos vind je het paneel (jawel!), de "voet-plaat" + opzet stukje, schroefjes, software CD, handleiding, adapter + stroomkabel en tevens een HDMI kabel. Een VGA en/of DVI kabel tref je niet aan.

Waarom deze?
Na een weekje offline (de bedoeling was iets langer :P) in verband met snel last van de ogen/hoofdpijn krijgen bij beeldschermwerk, las ik over de Flicker Safe en de Reader instelling (minder blauw licht) in de nieuwe line-up van LG. Nu zijn er ook andere modellen van LG die dit ondersteunen, maar een 21:9 IPS monitor in een vrij compact 25" formaat voor een goede prijs vond ik toch vrij aantrekkelijk. Er schijnen overigens ook al andere merken te zijn die dit soort opties inbouwen, volgens mij las ik ook al iets dat het langzamer hand een soort richtlijn wordt (vooral het Flicker Free/Safe gebeuren). Verder vond ik het prijsverschil met de 29" variant te groot en hoopte daarom ook dat 25" groot genoeg zou zijn.

Formaat / afmetingen
25" blijkt voor mijn situatie/opstelling eigenlijk perfect, ik heb een ondiep buro en zit niet ver van het scherm af. 29" was in mijn situatie echt te lomp geweest. Gelukkig is er de keuze uit de 25", 29" en 34" afhankelijk van wat je wenst dus voor ieder wat wils. Naar mijn idee is deze 25" qua afmetingen ongeveer een normale 22" 16:9 monitor met aan beide kanten een stukje erbij aan geplakt.

Indruk beeldkwaliteit, kijkhoeken, instellingen
Het beeld is ragscherp, de kleuren erg mooi en de zwartwaardes lijken me ook dik in orde (mits je niet de Reader modus gebruikt, zie iets verder hieronder). Backlight bleeding is vooralsnog niet aanwezig en van ghosting heb ik ook nog niks gemerkt gelukkig. Ik heb verder weinig verstand van de kleurmetingen en dergelijke dus dat laat ik vooralsnog achterwege en kan je waarschijnlijk wel in de pro reviews terugvinden zodra deze verschijnen ;)

Je kan het black level via het menu op twee standen instellen (simpelweg low of high) en ook de scherpte wat bijstellen (10 stappen) evenals de gamma (3 standen). Verder heeft het menu ook veel aanpassingsmogelijkheden voor de kleuren zoals een submenu met 6 kleuren onderverdeeld met ieder weer zijn eigen Hue en Saturation instelling. Daarnaast de standaard beeldvoorkeuren (Photo, Video, enz) en kleurvoorkeuren (warm->koel).

De kijkhoeken zijn horizontaal prima, ook mede dankzij het IPS paneel. Verticaal is het redelijk maar zie je wel meer verschil, vooral kleuren die wat blasser worden.

Het joystickje aan de onderzijde voor de bediening (tevens powerknop) is ideaal. Een hele vooruitgang met al die onhandige losse knoppen naast elkaar waar je telkens op de verkeerde drukt en je je kapot ergert aan instellingen die alle kanten op verspringen terwijl je dit niet wilt. Het stickje indrukken brengt je naar het menu (langer ingedrukt houden is uitschakelen) en dan kan je uiteraard de 4 punts richting gebruiken en het stickje weer indrukken ter bevestiging. Als je niet in het menu zit kan je het volume regelen door het stickje naar links of rechts te bewegen.

Reader stand
De Reader modus is zoals de naam al zegt bedoeld voor lezen en heeft als voordeel dat het veel blauw licht weghaald, hierdoor zou je theoretisch gezien langer moeten kunnen lezen zonder last te krijgen van je ogen. Deze modus zet je via het menu vrij vlot aan en uit en is ook in 2 standen in te zetten (al zie ik er eigenlijk zeer weinig verschil tussen). Voor gaming, foto's en films is deze stand niet erg geschikt, het ziet er eigenlijk niet meer uit door het erg vage contrast (het beeld wordt wat geliger en zwart wordt ineens grijs, alsof je hele scherm vol backlight bleeding zit) waarbij veel details in/rondom de schaduwgebieden wegvallen.

Speakertjes
De onboard speakers van 2x7watt vallen mij erg mee. Ik verwacht bij die ingebouwde speakertjes vaak een blikkerig geluid met weinig power, maar hier komt toch best een redelijk geluidje uit. Het vervormt wel snel (middentonen) als je het volume openschroeft, maar toch. Vergelijk het met een goedkoop klein 2.0 speakersetje (die Trust dingen enzo). Wel zitten de speakerunits vlakbij het midden, waardoor je niet echt een mooi stereo beeld krijgt. Echter als ze verder naar buiten waren geplaatst hadden er kleinere speakers ingemoeten aangezien het scherm naar buiten toe dunner wordt, qua ruimte zitten ze hier dus wel op hun plek.

Bezels
Toen ik het paneel uit de doos haalde dacht ik "wow, wel erg mooie dunne bezels" maar als het scherm aanstaat krijg je toch nog een omlijning (+-5-10mm) tussen de bezels en het daadwerkelijke beeld. Op de reclameplaatjes van LG is het wel beeldvullend tot de uiterste rand maar dat klopt dus niet (vuile marketing :P). Als je het scherm in het licht houdt zie je de "extra bezels" ook wel zitten naast het daadwerkelijke paneel.

Voet
Het scherm zit naar mijn idee wel wat gammel op de voet, ondanks montage met 2 schroefjes in de achterzijde van het paneel kan je 'm nog vrij makkelijk "ontwrichten".

Gebruik 21:9 beeldverhouding
De LG Screen Split software om het scherm in te delen in 2/3/4 vakken enzovoorts werkt ook erg prettig. Ik gebruik voornamelijk de deling in 2 stukken, je krijgt dan gelijk weer een softwarematige bezel voor je neus in het midden van het scherm maar die kan je gelukkig zo verschuiven. Soms is het wel een beetje buggy als je wisselt tussen de indelingen (vensters die niet goed uitvouwen als je ze voorheen kleiner hebt ingesteld en dan blijven hangen met een groot wit vlak eromheen zodra je bijvoorbeeld van 4 kleine vensters naar 2 grotere vensters wil) maar in het algemeen gaat het prima en komt dit niet consequent voor. Door deze software wordt de 21:9 verhouding goed bruikbaar voor desktop gebruik. Echter, voor mensen die veel waarde hechten aan veel verticaal beeldoppervlak zal dit geen goede verhouding (letterlijk en figuurlijk) zijn. Ik zie het meer als een film/game monitor die dankzij de Screen Split software aardig goed voor desktop gebruik ingezet kan worden. Zonder deze software zou het echt een drama zijn ;)

21:9 is naar mijn mening wel erg prettig bij veel films die in deze verhouding geschoten zijn, met games vind ik het eigenlijk ook een mooie toevoeging omdat je links en rechts gewoon wat meer gezichtsveld hebt.

Picture by Picture (PBP)
Verder is er de Picture By Picture mogelijkheid, om 2 bronnen naast elkaar weer te geven zoals je PC + Blu ray speler of iets dergelijks. Dit heb ik verder nog niet getest.

2560x1080 bij gebruik van een wat ouder videokaartje
Verder wat offtopic maar mijn HD5770 kaartje stuurt gelukkig gewoon de 2560x1080 resolutie goed door via HDMI terwijl volgens de AMD specs de maximum resolutie via HDMI 1920x1200 zou zijn. Meevaller dus. Gamen met deze kaart op zo'n hoge resolutie valt me overigens ook mee, al moet ik zeggen dat mijn favoriete games niet erg veeleisend zijn (Just Cause 2 MP mod, CS Go en wat platformers). Ik kan me voorstellen dat de grafisch vooraanstaande games een boel extra vram nodig hebben :)

Tot nu toe zeer tevreden dus over deze monitor. Zeer goed beeld, redelijk bruikbare speakertjes, meerdere ingangen (1x DVI, 1x DisplayPort, 2x HDMI, audio in + audio uit) met PBP mogelijkheid, anti-vermoeide-ogen eigenschappen/opties, 21:9 verhouding en dat voor een prima prijs. Ik heb met deze monitor nu iets minder last van branderige ogen en hoofdpijn, maar het is (nog) geen wereldschokkend verschil.

Heb jij ook een LG 25UM65-P Zwart?

Thanks :) De 5ms van jouw scherm is hoogstwaarschijnlijk van grijs naar grijs, niet de daadwerkelijke aan/uit verversingstijd van zwart naar wit en andersom die een stuk hoger ligt. Dit laatste geven fabrikanten tegenwoordig niet meer op, heeft volgens mij ook te maken met een ISO standaard waar ze wel of niet (meer) aan moeten voldoen qua specificaties ;) Vroeger werd de volledige verversing opgegeven, meestal iets van 25 tot 40ms dacht ik. Tegenwoordig zie je bijna alleen nog maar de grey to grey waardes die lager liggen. Voor zover ik kan vinden is de 14ms die LG opgeeft echter de echte aan/uit verversing, wat dus eigenlijk niet eens zo slecht is. Ik merk in ieder geval helemaal niks van lag en ghosting en speel wel games met snelle bewegingen (CS Source en Go). Tijdens het scrollen in de browser zie ik ook niks geks. Moet wel zeggen dat ik veel bier drink dus kan zijn dat ik gewoon gesynchroniseerd ben met de eventuele schermvertraging.
:P Ik heb geloof ik de 22EA53V gehad en merk geen verschil qua snelheid, dit was al goed zat en is nu met deze 25UM65 ook goed zat, al zal ik misschien andere genres games spelen dan jij. Als ik jou was zou ik wel het scherm bij een shop bestellen waar ze niet te moeilijk doen met retourneren, je weet maar nooit (niet alleen om de responstijd maar misschien bevalt iets anders je niet). Echter, ik ben er dus zelf erg lovend over en de weinige verdere reviews die ik kon vinden voordat ik het scherm kocht waren ook lovend en hadden mij overgehaald om 'm te kopen :)

Als je op beide PC's de software van LG installeert en PBP gebruikt, dan kan je in de software per PC een resolutie instellen die deze moet doorsturen naar de monitor zodra PBP ingeschakeld wordt (1280x1080 per PC zal dat worden denk ik dan, de helft dus :P). Heb het nog niet getest, maar zag het ergens voorbij komen of in de software, of in zo'n review. Dan hoef je dus niet handmatig steeds de resolutie zelf om te zetten maar wordt het vanzelf gedetecteerd dat je PBP aan zet.

Succes! En alvast veel plezier met je nieuwe aankoop.

[Reactie gewijzigd door Neofloppy op 18 mei 2014 23:15]

Zou je deze monitor aanraden voor gamen?
Ik heb deze monitor al een tijdje niet meer (meer mijn wispelturigheid dan dat hij niet beviel hoor :P). Heb er zelf weinig games mee gespeeld dus kan je hier geen duidelijk antwoord opgeven. Zoals ergens hierboven aangegeven voor CS: Go en Just Cause 2 en dit vond ik wel erg tof met de 21:9 verhouding, je hebt toch links en rechts toch iets meer zicht dan bij een normaal 16:9/16:10 scherm. Het scherm had ook geen last van ghosting en ik vond zelf de respons goed genoeg, maar het verschil tussen 2ms en 5ms merk ik toch al amper (misschien omdat ik inmiddels al 30+ ben :P). Je kan je vraag denk ik beter aan mensen vragen die intensief gamen of anders één van de vele uitgebreide reviews doorspitten waar dieper op gamen wordt ingegaan.
mooie recensie. Ik zit zelf een beetje te kijken naar dit scherm voor als mogelijke hoofdscherm naast m'n huidige scherm.

vraagje over de response tijd, specificaties zeggen dat dit een 14 ms scherm is. Ik zelf ben een 5ms scherm gewend. Valt de lag erg op?
haha geweldig ;) Ik denk dat ik ook weinig merk, het andere scherm wat ik heb is ook van LG een LG 22EA63V-P. Op zich prima scherm, maar ik heb 2 pc's, en dat geswitch word ik een beetje zat. Het 21:9 word hoofdzakelijk voor gaming gebruikt.

Maar je hebt me overtuigt, morgen eens kijken of ik 'm ergens kan bestellen ;)
Prima recensie, je geeft ook aan in je review dat het lijkt op een 22 inch met 2 extra vlakken aan de zijkant. Ik weet niet of iemand toevallig in de gelegenheid is om dit na te meten (qua hoogte), ik zit namelijk te twijfelen tussen deze en de 29" die ik eigenlijk wat te duur vind. En 22" is qua grootte (in de hoogte) toch wel minimaal.
Laat maar weten of dat lukt en anders ga ik gewoon nog eens ergens in de winkel kijken :p
Hier kun je van alles qua schermgrootte checken:

Het scheelt dus ongeveer 20mm in hoogte.
Hey,

Bedankt voor je reactie, ben inmiddels voor de 29 inch gegaan ;)

Mvg,

Maurits
Ik ben nog aan het genieten van een lang weekend weg maar zal dinsdag zodra ik thuis ben even wat nameten, als ik het niet vergeet dan :p Je kan misschien ook alvast een willekeurige 22" monitor pakken qua specificaties en met deze vergelijken :p
Sorry voor de late reactie, was het dus toch vergeten ;) Maar heb het alsnog nagemeten. Ik heb hier nog een 22" Philips monitor staan en het paneel daarvan is 27 cm hoog. De LG is 24,5 cm hoog (gemeten binnen die "extra" bezels dus het daadwerkelijke beeld). De LG is dus minder hoog dan een 22" scherm, ofterwijl mijn aanname klopte niet helemaal :)
UltraWide = [21 x 9] = u
Wide = [16 x 9] = w

diameter u = √(21² + 9²) = √522
diameter w = √(16² + 9²) = √337

Een 16:9-scherm is √(337/522) ≈ 0,8 of 80% een 21:9-scherm.
Een 21:9-scherm is 1/0.8 of 125% een 16:9-scherm.

Zo kom ik tot de volgende verhoudingen:

34" UltraWide = 27,2" Widescreen
29" UltraWide = 23,2" Widescreen
25" UltraWide = 20" Widescreen

Ik heb hem zojuist besteld. Ik heb een nieuwe monitor nodig en alhoewel ik dit aan de ene kant iets klein vind, is de resolutie goed en voor dit formaat ongeveer 110ppi wat overeenkomt met de 34UM95.
super, dank voor je toelichting! hij is inderdaad aan de kleine kant, maar toch had ik geen 29 of 34" gewild, omdat deze door het ultrawide gebeuren vrij breed is qua afmetingen vind ik 'm toch al vrij veel ruimte innemen op het bureau :)