Teufel BT Bamster Review

freakandel 10 mei 2014, laatste update op 14 mei 2014, 3.389 views

Teufel BT Bamster

Pluspunten

• uitstekend gebalanceerd geluid, geen overdreven bass
  • hands-free bellen mogelijk met ingebouwde microfoon
  • eenvoudige bediening (one button concept)
  • lange accuduur
  • meer dan uitstekende bouwkwaliteit
  • subtiele blauwe verlichting onder de volumeknop, waarbij het logo ook verlicht wordt en de status van de speaker aangeeft. Dit geeft een premium look-and-feel.

Minpunten

• geen beschermtasje om de speaker mee te nemen (portable speaker?)
  • design spreekt misschien niet iedereen aan door de rode rand om de gehele speaker. Vrij opzichtig.

Ik was al lange tijd op zoek naar een goede, betaalbare en draagbare speaker. Wegens werk was een handsfree functie ook op de wishlist, maar zou geen showstopper zijn geweest als dit er niet op zou zitten. Ik heb lange tijd met een X-mini speaker met kabeltje gedaan wat op zich ook prima werkte maar met name het gebruik bij film was het geluid toch wat minder en het gedoe met een te korte kabel ook.
Mijn insteek was dat de nieuwe speaker zowel met (verschillende) telefoons en tablets zou werken, van mijzelf (Galaxy Tab 10.01 pro en HTC One (H7)), mijn vriendin (Galaxy Tab 2 10.1) en een no-name kindertablet. Dit in combinatie met voornamelijk Spotify Premium, Netflix en eigenlijk alle voorkomende apps zoals uitzending gemist en diverse games.
Nu kwam ik even geleden via iBood in aanraking met de Damson Oyster voor een vriendelijk prijsje dus deze in eerste instantie besteld. Na enkele malen vertraging in verzending ontvangen, maar het geluid viel mij zeer tegen. Ook het formaat was groter dan verwacht en voor mijn doelstelling te lomp. Het geluid was te omschrijven als zwaar, overdreven bass en gebrek aan goed midden en hoog. Ik heb de Oyster dan ook retourgestuurd en keurig mijn geld terug gekregen. Ik had wel even geproeft aan het concept en ging op zoek naar een beter apparaat. Inmiddels had ik kennis gemaakt met het merk Teufel, door aanschaf van de 500 MK2 zuilspeakers welke zeer goed bevallen. Dit was voor mij een reden om eens te gaan kijken wat dit bedrijf verder nog maakte en kwam op de BT Bamster uit. Er zijn nog weinig gebruikersreviews over geschreven wat me in eerste instantie wat weerhield om direct te bestellen. Wel enkele professionele reviews die gemiddeld positief waren.
Na enkele dagen twijfel toch maar besteld, ook omdat de BT Bamster niet direct leverbaar was en daardoor 20 euro korting werd gegeven.
Ik heb de BT Bamster keurig zoals beloofd eind april ontvangen, goed verpakt en netjes afgeleverd.

De BT Bamster is in een langwerpige en keurige doos verpakt (zwart met rood, net als het device zelf) en is met een lader, aansluitkabel voor non-bluetooth devices en quickstart guide meegeleverd. Niets te veel, niets te weinig. Wel had ik graag gezien dat er een beschermhoes of draagzak meegeleverd zou worden, dit mag voor deze prijsklasse best.

Design en bouw
De bouwkwaliteit is uitstekend: de behuizing is geheel van metaal en strak vormgegeven. Er zit geen speling of kraakjes in de behuizing. Anders dan de Oyster met vooral veel kunststof. De onderkant van de behuizing is voorzien van antislip-rubber wat een erg stevige 'ligging' op zo'n beetje elk oppervlak oplevert. Aan de achterzijde zit de mini-usb aansluiting waarmee de unit opgeladen kan worden en kan worden aangesloten (dmv de meegeleverde kabel) op elk apparaat met een mini-jack aansluiting. De aan-uit schakelaar zit hier naast met 3 standen: uit, aan via mini-jack en aan via bluetooth.

Ik heb gekozen voor de zwarte variant, er is ook een wit model verkrijgbaar. Beide hebben een rode rand rond het speakerframe, wat behoorlijk opvalt. Persoonlijk vind ik het niet heel erg mooi maar stoort me verder niet.

Werking
Zodra de speaker in bluetooth modus aangezet wordt via de schakelaar aan de achterzijde licht de grote knop bovenop het apparaat fraai blauw op. Hierdoor wordt ook het logo (T van Teufel) verlicht. Het koppelen van externe devices kan aangezet worden door 3 seconden op de grote knop te drukken, waarna het blauwe licht snel knippert. Eenmaal gekoppeld kan de knop worden gebruikt om volume te regelen, in muziekstand muziek pauzeren en hervatten en bij handsfree telefoneren het aannemen van een gesprek en het beŽindigen ervan. Erg handig, zo hoef je je telefoon of tablet niet direct bij de hand te hebben.

Geluid
Wat direct opviel bij het gebruik met Spotify dat het geluid helder, sprankelend en natuurlijk overkomt. Vele malen beter dan de Oyster met voornamelijk brommige bas. De bas van de BT Bamster kan misschien wat ielig overkomen, persoonlijk vind ik dit niet storend en is bij telefoongesprekken vaak nog beter dan overheersende lage tonen. Het volume kan vrij hard zonder te vervormen, maar helemaal open gaat dit ten koste van de geluidskwaliteit en treedt er vervorming op. Dit is echter bij vrijwel elke speaker, en zowieso te hard voor verantwoord gebruik.
De accu gaat verbazend lang mee, ik heb de BT Bamster nu 1x opgeladen en ben nu 2 weken verder. Met elke dag toch minimaal 30 minuten gebruik en op een redelijk volume. In de specificaties staat 8 tot 10 uur, dat volgens mij prima met de werkelijkheid overeenkomt.

De BT Bamster is een geluidsspeaker van een gerenormeerde audio-specialist, wat terug te zien is in ontwerp en te horen in geluid. Gebalanceerd geluid zonder overdreven zware bas, mooi midden en transparant hoog. Een allrounder wat geluid betreft. Bouwkwaliteit is uitstekend: een volledig metalen behuizing, stevig afgewerkt en vrij plat en daardoor gemakkelijk mee te nemen. Wel is de speaker hierdoor vrij zwaar. De bediening is prettig en no-nonsense, met de volumeknop kun je alle zaken bedienen en de verlichting in de knop geeft aan wat de status is van de speaker. Eenvoud ten top.

Heb jij ook een Teufel BT Bamster?

Goede review, ik heb er ook 1 besteld en geleverd gekregen, wat ik wel echt groot minpunt vind is het ielige knullige aan-schakelaartje van drie standen. Dat is zo onhandig te bedienen aan de achterzijde en is niet in lijn met de rest van het apparaat. Ik mis wel wat bass, dat doet mijn Jawbone absoluut beter maar kost ook meer dan het dubbele.
Je hebt inderdaad een punt, het schakelaartje is erg ielig. Nu heb ik de BT Bamster vaak in bluetooth stand staan en dan is het gebruik met alleen de grote ronde knop prima te doen. Maar de standen aan/uit, bekabeld via jack of bluetooth met de mini-schakelaar had beter (met name steviger) gekunt.
Ik heb hem ook ondertussen, je kan dus een beschermhoesje kopen voor 19.99.. :z
Ik las in je review dat je hem ook voor Netflix gebruikt. Hoe is het geluid daarvoor? Mijn idee is om de speaker op de slaapkamer te zetten en als soort 'soundbar' te gebruiken. In verband met ruimtegebrek gaat een reguliere soundbar met subwoofer niet lukken. Waar ik voornamelijk naar benieuwd ben is hoe de speaker zich verhoudt tot een average pc speakersetje, deze gebruik ik namelijk nu voor het geluid van m'n tv.
Ja, Netflix gebruik ik eigenlijk alleen maar met de BT Bamster. De speakers van mn tablet zijn te zwak en niet handig geplaatst waardoor het geluid erg tegenvalt. Met de Bamster is het geluid vele malen beter, met name door de verstaanbaarheid van spraak (middentonen) en een veel beter laag. Dat geeft een veel betere beleving. Ik verwacht dat de Bamster beter presteert dan een standaard PC speakerset op het vlak van gebalanceerder geluid, meer volume en een goed laag. Vanwege het formaat is echter stereo-geluid ver te zoeken, je merkt dat de Bamster dus geen richting geeft aan het geluid. Dat is met een stereo PC set anders te regelen wanneer je de speakers uit elkaar kunt zetten. Ik zou zeggen: probeer het uit, via Teufel.nl kun je als het device niet bevalt gewoon retourneren.

[Reactie gewijzigd door freakandel op 5 februari 2016 14:33]