Specificaties Radiogestuurde muis en 600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Anywhere Mouse MX Review

Louise525 10 mei 2014, laatste update op 12 mei 2014, 309 views

Logitech Anywhere Mouse MX

Pluspunten

• goed formaat (niet te groot en niet te klein) voor de kleinere hand, een stuk kleiner dan de VX Revolution en de M705
  • Darkfield laser, dus in principe op elk oppervlak bruikbaar
  • opberghoesje meegeleverd
  • zowel links- als rechtshandig te gebruiken vanwege symmetrisch ontwerp, op de 2 duimknoppen na
  • werkt onder Ubuntu
  • ziet er mooi uit met glanzende bovenkant
  • zowel met 1 als met 2 AA-betterijen te gebruiken

Minpunten

• voelt met 2 batterijen erin vrij zwaar, maar dit went misschien (en anders 1 batterij eruit halen)
  • de Unifying reciever moet bij vervoer in de muis worden opgeborgen achter de grote, moeilijk los te krijgen achterklep (in plaats van zoals bij de VX rechtstreeks vanaf te zijkant op te bergen en met een drukknopje om te ontgrendelen)
  • geen Logitech SetPoint- en Unifying software beschikbaar voor Linux
  • het indrukken van de linker en rechter muisknop gaat zwaarder dan bij de VX
  • geen Zoom-knop zoals op de VX

Nadat mijn laatste VX Revolution muis was overleden had ik alleen nog het piepkleine bedrade USB-muisje van mijn vorige laptop tot mijn beschikking voor gebruik op 2 apparaten: mijn huidige laptop en mijn Mac Mini. Nadat ik een paar dagen op mijn laptop uitsluitend het touchpad had gebruikt, wist ik weer precies waarom ik liever met een draadloze muis werk: dat werkt 10x zo snel en je hebt er maar 1 hand tegelijk voor nodig. Ik moest dus met spoed op zoek naar 2x een nieuwe draadloze muis: 1 voor gebruik met mijn laptop en 1 voor gebruik met mijn Mac Mini.

Omdat ik vrij kleine handen heb, ben ik aangewezen op kleinere muizen om mijn vingers niet te overbelasten met een te grote spreidstand. Ze moeten ook weer niet te klein zijn, want het piepkleine bedrade laptopmuisje dat ik bij de Mac Mini gebruikte, werkte ook niet fijn. Omdat ik bij de Mac Mini al gebruik maak van het Logitech K800 toetsenbord met Unifying ontvanger, leek het mij het handigst dat ik nu ook Unifying muizen zou aanschaffen. Na het raadplegen van de Logitech website, het lezen van reviews op Tweakers en het bekijken van een paar YouTube-filmpjes kwam ik uit bij 2 opties: de MX Anywhere en de Marathon Mouse 705.
Beide muizen heb hun voor- en nadelen. Ik ben linkshandig en wissel het muizen wel eens af van mijn rechter naar mijn linkerhand.. Dan is de symmetrische MX Anywhere het handigst (hoewel het wisselen van hand bij de asummetrische VX ook altijd prima lukte). De M705 heeft een superieure batterijduur en is weer goed anatomisch gevormd voor de rechterhand.

Omdat ik ook altijd wel in ben voor iets nieuws, besloot ik om niet 2x dezelfde muis te bestellen, maar van beide 1. Na bestelling van beide muizen bij Hardware Outlet werden ze de volgende middag al thuisbezorgd.

De MX Anywhere zat verpakt in een combinatie van karton en plastic. Na verbreken van het zegel van de doos met een mes was de muis verder gemakkelijk met de hand uit te pakken. In de doos zaten naast de muis zelf de Unifying ontvanger, een tasje om de muis in te kunnen vervoeren, 2 Duracell batterijen en documentatie. Er zat geen CD met Setpoint erop bij, maar die gebruikte ik toch al niet.

Mijn laptop is een Dell XPS met dualboot Win7 en Ubuntu, waarbij ik standaard Ubuntu (inmiddels versie 14.04) gebruik. Logitech geeft niet aan dat de muis werkt met Linux, maar aangezien dat met mijn VX altijd prima ging, ging ik er vanuit dat het nu ook weer gewoon zou werken.

De muis was gemakkelijk in gebruik te nemen, op het openen van de batterijklep na. Waar dit bij de VX een klein lipje was,waarachter je 1 AA-batterij kon plaatsen, is dit bij de MX bijna de gehele onderkant van de muis, waar je dan wel 2 AA-batterijen in kunt plaatsen; ook de Unifying reciever moet je achter deze klep opbergen. Na het plaatsen van de 2 batterijen en het insteken van de Unifying reciever bleek de muis niet te werken. Dit kwam doordat ik vergeten was aan de onderkant het schuifje op "aan" te zetten. 8)7 Daarna verscheen de muis meteen op mijn laptopscherm.

Logitech heeft geen Setpointsoftware voor Linux, dus ik kan maar weinig veranderen aan de instellingen van de muis. Naast aanwijssnelheid onder Systeeminstellingen heb ik via de terminal Solaar geinstalleerd waarin de batterijstatus wordt weergegeven en je smooth scroll en side scroll aan- en uit kunt zetten. Solaar is dan toch weer beter dan niets.

De Darfield laser werkt goed, ik kan de muis ook bedienen door hem bijvoorbeeld op mijn linkermouw te zetten.

Dit zijn mijn ervaringen na ongeveer 1 dag gebruik van de MX. Dit is ook mijn allereerste review! :*)

Updat 11 mei '14
Inmiddels heb ik ook de Marathon Mouse 705 uitgepakt en deze vergeleken met de MX Anywhere. Omdat de MX zoveel zwaarder leek te wegen, heb ik beide muizen op de keukenweegschaal gelegd en...... ze wegen allebei hetzelfde met 2 batterijen erin, namelijk 170 gram. :D Ik denk dat de MX zwaarder voelt omdat deze muis kleiner is en je ' m met 2 vingers pakt (duim en wijsvinger) terwijl je bij de 705 door de grotere bolling voldoende ruimte hebt om ' m met al je vingers vast te houden.

Ook valt nu meteen op hoeveel zwaarder het klikken met l en r de MX is tov de 705. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de bouwwijze, waarbij je bij de MX echt helemaal in de muis moet drukken, terwijl die bij de 705 over de rand van de muis heen loopt. Foto volgt nog! Dit is als het goed is duidelijk te zien op de foto's (1 de MX Anywhere, 2 de M705).

Ook gaat de batterijklep bij de 705 veel gemakkelijker open.

• Dell XPS 15 L502

Heb jij ook een Logitech Anywhere Mouse MX?